oude man(21!), hard aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

oude man(21!), hard aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 19:25

Hierbij de eerste foto's eigenlijk sinds ik Hill gekocht heb. Ondertussen is hij al ruim een jaar bij ons, maar heb nooit meer rijfoto's geplaatst sinds ik hem heb.
Foto's zijn overigens gemaakt door www.fototoppaarden.nl

Hillie heb ik ooit op een L1 niveau gereden. Daarna is hij verkocht omdat hij te oud zou zijn en heeft een jaar manegewerk gedaan. Daar heb ik hem weer vandaan kunnen kopen en sindsdien zijn we samen aan het werk gegaan.
Echt een niveau hebben we niet meer, denk dat het L1 wedstrijdniveau wel weer bereikt is, maar ondertussen rijden we ook wat moeilijkere oefeningen, zoals travers, schouderbinnenwaarts, contragalop en galopwissels. Hilie heeft ooit Z2 gelopen dus kent het allemaal, maar omdat dit al jaren geleden is (en ook door het manegewerk) zit het allemaal erg diep weggestopt en kost het de nodige moeite om het er uit te kunnen rijden!
Grootste probleem op dit moment is eigenlijk het bit. Hij wil links heel erg vasthouden en daardoor heb ik linksom geen goed contact op de buitenteugel. Tel daarbij op dat ik zelf ook links sterker ben als rechts, maakt het moeilijk het probleem op te lossen. Toen deze foto's gemaakt werden hadden we ook nog behoorlijk wat moeite met de rechtergalop. Ondertussen is die stukken beter geworden, alleen het aanspringen naar beide kanten is nog moeilijk, dan valt hij helemaal stil.

Dan nu, de foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:23

Ziet er leuk uit voor een ''oude" man ,

(moet commetaar geven)
pas op je kapstokjes!

chivaldi

Re: oude man(21!), hard aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:02

ziet er leuk uit! let op je kapstokjes en je handen het lijkt of je die af en toe vastzet!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:05

Mooie oude man!!
Je zet je handen vast....

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:11

Ik zou mijn handen iets meer dragen en wat meer rechtop. Op 1 foto zit je teveel naar voren en op de andere foto's weer teveel in de stoelzit.
Maar ik hoop ook zo mooi oud te worden. Complimenten over zijn uiterlijk!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:45

Wat een leuk paardje, hij ziet er helemaal niet zo oud uit :D
Je zou je handen wat meer kunnen dragen (dus wat hoger) en ook iets meer bij elkaar, boven de schoft.
Verder inderdaad, zoals als gezegd is, je tenen wat meer naar binnen draaien =]
Maar ik vind het echt een leuk beesie :j

Incredimail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:04

Wat ziet hij er nog schitterd uit voor zijn leeftijd.
Denk aan je houding, wat rechter zitten, handen niet vastzetten, maar dragen en voor je uit zetten en de teugels niet naar je toe trekken. Voeten niet naar buiten steken (kapstokmodelletje), maar recht in de beugels.
Geniet van deze oude heer, hij zal je nog veel kunnen leren.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:15

Wat ziet Hillie er goed uit!!! Je zou hem echt geen 21 jaar geven.
Omdat ik commentaar moet geven: let een beetje op je handen, je lijkt ze soms wat vast te zetten. Verder ziet het er echt prima uit hoor!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 15:03

handen vielen mij op de foto's idd ook op, heb met rijden nooit echt het gevoel dat ik ze zo vastzet, maar wel een puntje waar ik dus blijkbaar op moet letten.

Voeten naar binnen heb ik een tijd geprobeerd, maar krijg ze niet verder. Met lopen staan ze ook in pinguinmodel, dus heb voor mezelf geaccepteerd dat dit erbij hoort. In de buitenbak heb ik altijd een goede les, want daar hebben we paaltjes staan, als ik ze daar niet ver genoeg naar binnen draai, dan blijf ik hangen, en binnen word ik nog wel eens uitgesmeerd, maar ik vrees dat ik daar weinig aan kan veranderen.

@Robin: hij doet het lekker he. Het lijkt nog maar zo kort geleden dat je "afscheidsfoto's" kwam maken, had die dag nooit kunnen verwachten nog met hem aan het werk te kunnen op zo'n manier!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:42

Leuk om te zien bij zo'n 'iets oudere heer'! Ik heb een 20-jarige, ook oud-manegepaard, waar ik net als jij dressuurmatig nog flink mee probeer te rijden (idee is dat daar binnenkort ook eens foto's van komen voor mijn eerste HAW-topic, maar de fotograaf werkt nog niet mee...;-).

Over je rijden: ik heb het idee dat het feit dat je je handen vastzet, uit je schouders komt. Probeer schouders los (en laag) te houden en die lossigheid ook door te laten gaan in ontspannen bovenarmen.

En over de galop, al is dat moeilijk te beoordelen met 1 foto: laat 'm 'rollen' (zoals mijn instructrice altijd zegt), dus voldoende sprong erin houden.

Succes met 'm!

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:45

je moet iets ontspannender er op gaan zitten ;)
je mag ook wel letten op je teentjes :P
ik vind het er verder wel goed uit zien :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:54

@EsterW: heel erg bedankt voor de tip. Vanuit mijn schouders zou goed kunnen. Tijdens het maken van de foto's had ik zelf juist heel erg het gevoel dat hij los liep en dat ik hem niet strak hield, vandaar dat de foto's me ook soort van verbaasde. Er is ook weinig kracht in de mond te zien verder.
Ga zeker proberen mijn handen meer te dragen tijdens het rijden voortaan.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:01

secricible schreef:
@EsterW: heel erg bedankt voor de tip. Vanuit mijn schouders zou goed kunnen. Tijdens het maken van de foto's had ik zelf juist heel erg het gevoel dat hij los liep en dat ik hem niet strak hield, vandaar dat de foto's me ook soort van verbaasde. Er is ook weinig kracht in de mond te zien verder.
Ga zeker proberen mijn handen meer te dragen tijdens het rijden voortaan.

Mss. moet je je handen idd. een heel klein ietsje meer dragen, maar daar ging het me niet eens om. Veel belangrijker is dat wat wat oogt als 'handen vastzetten' vaak in werkelijkheid 'schouders vast' is, waardoor je spanning hebt op je bovenarmen, wat dan ook weer doorwerkt in je handen uiteindelijk. Die handen zelf (je vingers) kunnen dan best nog wel los zijn, maar het strakke komt van boven, zogezegd. Ik herken het van mezelf (ik wil het dus ook niet te veel op je projecteren hoor, is moeilijk om o.b.v. een paar foto's uitspraken te doen). Bij mij heeft het ook te maken met mijn 'dayjob', veel beeldschermwerk, ik zit te verkrampt en met opgetrokken schouders achter de computer. Dat werkt 's avonds door in het rijden. Net als zoveel andere punten (dingen als hakken uitdrukken, benen niet naar voren steken, allerlei houdings-aspecten) is het moeilijk op te lossen, behalve door de cassetterecorder in je hoofd en je instructeur die je constant erop wijst. Loslaten, ontspannen, zitten, voelen wat er onder je gebeurt... het wordt uiteindelijk een mantra, haha!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:08

Eerst en vooral ziet hij er echt nog goed uit voor zijn leeftijd hoor. Zou hem zeker geen 21 geven. EN het rijden ziet er ook goed uit.
Alleen zou je je handen wat meer moeten dragen en ietsje vooruit houden. Nu lijkt het of je ze op je zadel vast zet.En je ellebogen wat meer naar binnen doen.
En je tenen, ken dat probleem :D, meer naar binnen. Mijn lesgeefster zegt dat ik er met gewoon wandelen en staan ook op moet letten en moet zeggen het is al gebeterd.
Voor derest zou ik zeggen je hebt hem goed aan het lopen.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:03

Ziet er goed uit! Volgensmij kun je zo wel weer L1 starten! Zoals iedereen al zegt denk om je handen.
Wat jammer dat je hem verkocht hebt toen! Hij ziet er in elk geval helemaal niet oud uit. En met goede les had je vast nog wel verder kunnen komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:05

nah, daar kan menig jonger paard aan tippen!! :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:09

Hij ziet er heel goed uit voor zijn leeftijd! Maar je handen zijn wel een beetje te streng. Met name je binnenhand. Je geeft dat ook zelf aan. Probeer er goed op te letten dat jij niet vastpakt. Als hij bv sterk wordt doe dan je binnenhand van de hals af en niet naar je toe.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:28

Moorke schreef:
Ziet er goed uit! Volgensmij kun je zo wel weer L1 starten! Zoals iedereen al zegt denk om je handen.
Wat jammer dat je hem verkocht hebt toen! Hij ziet er in elk geval helemaal niet oud uit. En met goede les had je vast nog wel verder kunnen komen.

Helaas was het toen nog niet mijn eigen paard ,maar mijn verzorgpaard. Ik verhuisde naar Den Haag en iemand anders ging hem rijden. Zij was van mening dat hij te oud zou zijn voor alles hoger als L1 en de eigenaar heeft naar haar geluisterd en een jonkie voor haar gekocht. Hillie is toen op een manege gekomen.
Een jaar laten waren wij wat meer gewend hier in Den Haag en hadden alles meer op een rijtje en hebben de sprong gemaakt om hem te kopen.

Het gekke is dat ik helemaal niet het gevoel had dat mijn handen streng waren, tijdens het rijden. Hij liep onwijs los en ik had het gevoel dat ik los liet, maar blijkbaar is dat op de foto's gewoon niet terug te zien. Heb het ook nooit echt als kritiek gehad van instructeurs, wel dat ik mijn teugels korter moest maken en daarmee handen meer naar voren...

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:36

De foto's zijn ook maar momentopnames. En op de tweede foto heb je ze wel erg uit elkaar en bij het zadel. De rest vind ik best wel goed hoor! Het komt vanzelf dat je ze wat hoger kunt/durft te houden en wat dichter bij elkaar. (Ik was altijd veel te bang dat hij weer omhoog zou komen dus durfde ik ze bijna niet meer naast elkaar te houden)
Eigenlijk is het je geluk ook nog geworden dus! Wanneer ze haar hadden gehouden had je haar niet gehad. Er zijn veel mensen die een paard snel te oud vinden. Ik moest eigenlijk ook maar een nieuw paard hebben want hij is ook al 17 en ze dachten dat hij het vast niet meer kon, maar het gaat nu ineens super goed!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:01

Tweede foto is inderdaad het eerste stukje galop, de hoek ervoor ben ik net aangesprongen. Hij valt dan stil, gooit zijn hoofd omhoog en moet opnieuw "op gang komen". Daarbij kan het inderdaad zijn dat ik hem wat meer naar beneden heb geprobeerd te vragen, om te kijken of ik hem langer en dieper aan kan laten springen, om hem meer over zijn rug te houden, alhoewel ik dan had verwacht dat ik mijn handen lager en breder had gehad, maar ik zal het antwoord schuldig moeten blijven :P

Foto's kunnen idd momentopnames zijn, maar ze staan op de meeste foto's zo laag, dus denk toch dat ik een flink verbeterpuntje heb gevonden voor mezelf. Niet gemakkelijk met een paard wat zo vasthoud op links. Hij doet echt alles om rechts niet aan te hoeven nemen en dan is het zo moeilijk om los te blijven laten! ARGH :P

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:27

Niet dat IK er oooooit last van heb maar mijn instructeur zegt altijd" niet terug trekken,win je toch niet ;) "
Been er bij en andere kant contact op laten zoeken.
Klinkt alleen altijd heel makkelijk :o?

Leuk dat je je paardje terug kon kopen.Ziet er echt mega goed uit.
Nou worden mannen ook knapper naarmate ze ouder worden :9

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:41

Wat ziet hij er nog goed uit!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:07

Hij lijkt zeker geen 21, leuk paardje!
Let op je houding, op sommige foto's zit je iets te ver naar voren.

Kristy_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:00

Ha!
Wat leuk om een keer foto's van jou en Hill pearl hier te zien.
Ze ziet er echt goed uit. Ben je van plan haar te starten?
Voor het links vastpakken: Ik zou links blijven spelen zodat jij niet vast kan pakken en zij? ook niet.
maar dat is een stuk makkelijker gezegd als gedaan. Ik doe soms nl precies hetzelfde.

Groetjes,

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:16

Ik weet dat ik niet mag trekken, ik probeer ook los te laten, maar hij wil zooo graag die druk hebben, gooit zijn hele hoofd opzij. Het is echt zo erg, dat hij met z'n hoofd bij m'n knie gaat lopen, als hij daardoor druk kan krijgen. Dus het is dan zo lastig om los te laten, vooral omdat ik zelf ook die neiging heb om vast te pakken. De theorie is me bekend hoor, maar de praktijk is zoveel moeilijker!