renske lichtelijk doorgereden @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

renske lichtelijk doorgereden @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 14:41

Een tijdje terug heb ik weer op de friese merrie van een vriendin van mij gereden genaamd Luctor ET Emergo Renske.
Tis niet zo’n hele grote fries, ik schat ongeveer zo’n 155, maar wel echt de ouderwetse bouw.
Renske heeft in haar leven niet zo heel veer geluk gehad in de periode dat ze zadelmak werd gemaakt door ons, heeft ze zich aan haar been opgehangen in de stal, diagnose: hoefbeen gebroken.
Na een half jaar kwam daar ook nog eens artrose bij. Weer een jaar later is ze geopereerd aan haar voet om een los stuk bot te verwijderen. De mazzel die daar uit voort kwam is dat de artrose min of meer verdwenen is.
Rense heeft toen een tijdje op aluminium ijzers gelopen, mja de prijskaartjes aan die dingen zijn niet om te lachen. Nu heeft ze gewone ijzers met zooltjes en dit gaat erg goed.
Op de foto’s is ze al weer enigszins wat bereden door de eigenaar. Echt goed doorgereden is ze dus op de foto’s nog niet.
Ik zelf heb een ferro merrie die nogal wat zenuwachtig is aangelegd, het was daarom wel even leuk om op zo’n relaxt en cool paard te zitten.
Op de foto’s is aan mijn houding duidelijk te zien dat ik het niet helemaal gewend ben.
Door de grote omvang van zo’n barok paard kon ik voor mijn gevoel me been er amper aan krijgen, Daar komt bij dat madam ook wat beter op been mag reageren.. Me voeten doen dan ook dingen die ze niet zouden moeten doen..
En mja dat voorover zitten moet ik op letten. Ik doe dit altijd bij paarden die ik niet ken omdat me eigen snuitje vroeger vaak omhoog kwam..

Waar met renske vooral aan gewerkt wordt is lengte in d’r lijf, ze is een fries en mag graag zich graag opkroppen van voor. Echt helemaal voorwaarts neerwaarts lukt nog niet helemaal. Al hoewel ze steeds meer de hand begint op te zoeken.
Verder moet ze ook nog sterker worden in haar balans.
Ons doel is om haar zover te krijgen dat ze op eigen benen lekker lang en laag rond kan lopen. Daarna zullen we het rechtrichten op gaan pakken.

Er zijn maar heel even foto’s gemaakt, helaas alleen maar op de rechterhand, dus daar moeten jullie het mee doen.
Naja genoeg gepraat hier de foto’s (heb toestemming van de eigenaar)

1 eerst even wennen hier zie je duidelijk mijn voeten probleem al.
Afbeelding
Afbeelding

Kijken of ze me hand wil volgen, helaas bij het meegeven raakte ze afgeleid.
Afbeelding

drafje
Afbeelding

Bij de deur is het wat spannender, je ziet hier dat ze dan gelijk korter wordt in de hals. al hoewe ik haar hier waarschijnlijk ook wat tegen hou.
Afbeelding

Hier probeer ik haar dan weer wat meer richting vwnw te rijden. Helaas wel op de voorhand maar ze reageerd wel. al mag ze van mij nog veel meer met d'r neus naar voren
Afbeelding

En weer even stappen, met al iets meer lengte.
Afbeelding

Voor de liefhebbers, hier nog een filmpje van d’r toen alles nog goed was.
Niet onder het zadel maar gewoon los
http://www.youtube.com/watch?v=zFjpQW20L6M

Persevero

Re: renske lichtelijk doorgereden @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 15:16

een berichtje zou leuk zijn

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:37

Hier doen je afbeeldingen het niet ;)

Ah nu wel, zal eens kijken!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:41

Ik vind het een leuk paard, fijn plaatje ook. Ik zou haar in wat meer verschillende houdingen willen zien, dus lekker varieren.
Verder lijkt het alsof je zelf ook wat spanning je lijf hebt.
Ik zie dat je ook voorover duikt, zelfde probleem heb ik ook.
Ben er hard mee aan het werk.
Wat bij mij goed werkt: even heel bewust heel overdreven naar voren gaan zitten, en dan even heel overdreven achterover gaan hangen. Daarna zoek je daar het midden van op.
Veel succes met dit leuke paard!

Jokemarthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:53

Probeer recht op te blijven zitten.

Maar een heel leuk paardje.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:35

mja had idd ff moeite met zitten. het was weer de eerste keer na lange tijd. en haar hoofdhals houding wordt aan gewerkt maar dat heeft even tijd nodig

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:37

Nou, je rijd haar echt netjes hoor! Niet te diep, prima halshouding op dit moment! :)

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:20

ziet er goed uit! prima halshouding voor een fries...echt super:P
ik heb hetzelfde probleem met mn voeten gehad, maar ik heb een oplossing; beugels met sper-riempje vast maken aan de singel. LET OP; je kan het alleen doen bij paarden die makkelijk te rijden zijn, en niet zo snel schrikken!

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:15

Ik vind het heel erg meevallen dat ze zich opkropt in de hals hoor, dat kan ook veel erger..;)

Andere punten geef je zelf al aan, ik zou alleen ook nu al het recthrichten meenemen, want ze gooit haar mooie billen iets naar binnen, op de laatste foto doet ze bijna travers ( nou jah..)

Succes, het is een leuke merrie! En helemaal leuk dat er nog wel gewoon mee gereden kan worden!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:04

mja klopt wel. ze is idd wel scheef. ik persoonlijk vind dit op foto 4 goed te zien ze kanteld daar ook iets