hoe meer met me benen werken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe meer met me benen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 08:16

Mijn hafje is goed voorwaarts en reageert goed op het been. Alleen rond rijden vind hij nog erg moeilijk en daarin moet ik hem nog mee ondersteuenen. Waardoor ik met druk rijdt. Maar omdat meneer daarbij ook nog heel sterk is. Vergeet ik wel eens met wendignen rijden me benen. En die zijn ow zo belangrijk!. Hoe leer ik mezelf aan om meer op me been te rijden. Ik moet krachtiger worden met me benen. En niet met me handen.

Wel vind me haflinger het moeilijk om zijn kont erbij te houden, waardoor die zichzelf eruit drukt.

Alleen hoe maak ik mezelf bewust om meer met me benen te rijden. maar hoe wat voor oefeningen zijn daar goed voor?

midgie

Re: hoe meer met me benen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:10

Je moet juist niet krachtig met je been worden, het heeft niets met kracht te maken , maar juist met verfijning en aanwijzingen op het juiste moment, ontwikkel je ruiter gevoel en geef op het juiste moment een aanwijzing, als het been in de lucht is kun je er wat mee als hij op de grond staat komt de hulp te vroeg of te laat, weet wanneer het been de lucht in gaat.
Stelling is ook erg belangrijk.
Weet niet of je les hebt, maar je instructrice zou je hier in moten kunnen helpen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:27

Neem les van de juiste instructeur! Deze kan (als het goed is) jouw ruitergevoel verbeteren waardoor de inwerking van je hulpen fijner en beter op elkaar afgestemd worden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 09:36

hoi ik heb er een juiste instrucice voor. alleen geen juist paard :P haha. Me haflinger is nogal een kei in om onder het werk uit te komen. het is of neus eruit, als ik meer been geef en zijn kont er meer onder wilt. of gewoon dwars door me been heen gaan haha. Ik heb 1x in de week les. en we zijn vooral bezig met wijken en dat hij niet onder me uit loopt.

Maar zelf vind ik het gewoon lastig om op me benen te rijden en dan ook nog wat druk houden op de teugels.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:10

Denk dat je wel een juist paard hebt, maar zelf niet over de juiste techniek beschikt om dit paard goed te kunnen rijden.
Je kan beter vragen of je instructrice je les gaat geven in het rechtrichten en vooral ook erbij vertelt wat het inhoud.
Het is niet zo dat hij onder het werk uit wil komen, maar jij hem niet op de juiste manier aan het werk kan zetten.
Werk aan techniek en leer de theorie er ook van.
Dat hij zijn neus eruit steekt is doordat hij waarschijnlijk een te duwende beweging heeft in zijn achterhand, dus je wil iets van het paard wat je zelf nog niet snapt en hoe wil je het paard dan uit leggen wat je bedoelt, je instructrice zou je daar in moeten kunnen begeleiden, als zij dit niet kan zou ik een andere zoeken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:01

Ik sluit me bij Midgie aan!

Het is overigens wel makkelijk de schuld op je pony te schuiven! Ik heb altijd geleerd dat het niet snel je pony's schuld is maar juist dat van degene die erop zit of ernaast loopt om de dingen aan te geven! Ga dus eens goed bij jezelf na waar het aan ligt, wat jij precies doet en wat je pony's reactie is. Pas als jij je bewust bent van alles kan je wat veranderen! Zo lang je de schuld op je pony blijft steken zal er niets veranderen!!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:03

Hoe wil jij zelf meer met je benen werken? Ik heb een lesklantje dat bijvoorbeeld haar benen vanhaar pony afsteekt ( vooral als hij aan de hobbel gaat). Bedoel je dat? en als je zegt dat je je benen wil gebruiken bij wendingen bedenk je dan dat je handen aan je pony's hoofd vertellen waar het heen moet en je benen aan zijn lijf, het ene kan dus niet zonder het andere.

xxhar

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:15

ben benieuwd wat gaat helpen
hoor het graag

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:45

har166 schreef:
Hoe wil jij zelf meer met je benen werken? Ik heb een lesklantje dat bijvoorbeeld haar benen vanhaar pony afsteekt ( vooral als hij aan de hobbel gaat). Bedoel je dat? en als je zegt dat je je benen wil gebruiken bij wendingen bedenk je dan dat je handen aan je pony's hoofd vertellen waar het heen moet en je benen aan zijn lijf, het ene kan dus niet zonder het andere.

xxhar

Je handen vertellen dat het hoofd die kant op moet?
Met je handen onderhoud je de stelling, maar verder moet je niet te veel met dat hoofd doen.
En zeker niet sturen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:41

Je handen vertellen dat het hoofd die kant op moet?
Met je handen onderhoud je de stelling, maar verder moet je niet te veel met dat hoofd doen.
En zeker niet sturen.[/quote]

Je maakt toch met je handen een halve ophouding voordat je je hulp geeft om te wenden en in die wending blijf je idd stelling vragen en begrens je met je buiten teugel. Op dat moment vertel je aan je paard dat je nog steeds buiging vraagt en verder wilt wenden. Je teugels hebben echter niks te vertellen over de achterhand en dat doen je benen juist weer. daarnaast probeer je altijd de voorhand voor de achterhand te plaatsen.

groetjes har

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:01

Als je de juiste stelling aanneemt heb je wel degelijk contact met de achterhand.
Vraag maar eens stelling vanaf de grond voor het paard, als je paard soepel is zul je zijn heup naar voren zien gaan en dan hoe je niks het het been te doen.
Als je de voorhand wil plaatsen zul je dat met de indirecte teugel hulp moeten doen, dus de schouders, die kun je verplaatsen, want aan het hoofd zitten geen benen.
Als je paard nog niet recht recht kan lopen, zoals de meest de paarden, dan zul je rechtuit in stelling moeten lopen, om het achterbeen naar de massa te krijgen, en dat is een training van jaren , dus als je stelling vraagt hoort het paard niet af te slaan ook met een losse buiten teugel niet,als je paard dat wel doet dan stuurt hij op het bit en niet op je zit.

De buiten teugel is om te begrenzen, als je paard niet wil stellen of buigen zou je kunne bedenken dat je teveel buiten teugel het, geef het dier de ruimte in buiten teugel en buiten spieren, het been is voor de achterhand een aanwijzing te geven, een paard kan niet buigen in zijn ribben dat is namelijk bot maar hij roteert.
Maar ja we wijken af van het topic, als je verder wil kun je me ook pbje;-)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:15

neem les!
ik neem aan dat dat wel helpt?

veel succes!

X,

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:34

misschien helpen lessen inderdaad wel?
Veel succes.
groetjes