Kan iemand me stelling en linkergalop uitleggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Werecat

Kan iemand me stelling en linkergalop uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:42

Nou,
ik moet dus vrijdag meerijden voor een invalles. Dit is waarschijnlijk dezelfde les van mijn vriendin. Daar zag ik toch wel wat dingen voorbijvliegen waarvan ik niks snapte. :+

owja en voordat jullie iets zeggen dat ik dat kon weten enz, ik rijd pas 1,5 jaar :+

Hier komen ze :9

Stellingen
Linkergalop

en veel meer maar dit zijn de twee die ik echt wil weten!
Laatst bijgewerkt door Elles op 18-04-10 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. "Help!" zegt niks over de inhoud van het topic.

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:44

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dressuur
Misschien staan hier de dingen op die je niet snapt :)

Een linkergalop is als je links om rijdt en dan galop doet met je paard of pony.

En stelling.
Het achter de kaak zijdelings inbuigen van het hoofd
Is een teken (en makkelijker bereikbaar maken) van het loslaten in het lichaam
Is onderdeel van oefeningen zoals wijken voor de kuit en schouderbinnenwaarts
Stelling is plaatselijk: in de voorhand van het paard, en alleen in de verbinding hoofd/hals. De bovenste drie halswervels (van de zeven halswervels die het paard heeft) zijn bij de stelling betrokken. Voor de rechtop zittende ruiter worden het binnenoog en het binnenneusgat net zichtbaar. Stelling komt tot stand wanneer de ruiter met het binnenbeen richting buitenteugel drijft en met de binnenhand lichte stelling vraagt, waardoor het paard zal nageven op de binnenteugel.
Als een paard zowel de linker als de rechter stelling in gelijke mate wil aannemen, dan zal het paard zich beter loslaten in zijn lichaam. Daardoor is het paard ontvankelijker voor de ruiterhulpen en zal hij de hulpen beter omzetten in wat de ruiter van hem vraagt.

Werecat

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:59

maar ik weet opzich wel hoe je dan in de linkergalop kan komen;

Buitenbeen naar achter en alleen binnenbeen aandrijven, In de hoek aanspringen

maar hoe hoe doe je dat stellingding dan?

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:34

Enyaa schreef:
maar ik weet opzich wel hoe je dan in de linkergalop kan komen;

Buitenbeen naar achter en alleen binnenbeen aandrijven, In de hoek aanspringen

maar hoe hoe doe je dat stellingding dan?

Stelling komt tot stand wanneer de ruiter met het binnenbeen richting buitenteugel drijft en met de binnenhand lichte stelling vraagt, waardoor het paard zal nageven op de binnenteugel.

Kimbey

Re: Kan iemand me stelling en linkergalop uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:35

Enyaa wanneer kom je weer rijden? Kan jij evt dinsdag of woensdag? Dan wil ik je wel graag helpen met stelling. :j

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:00

mayOOo schreef:
En stelling.
Het achter de kaak zijdelings inbuigen van het hoofd
Is een teken (en makkelijker bereikbaar maken) van het loslaten in het lichaam
Is onderdeel van oefeningen zoals wijken voor de kuit en schouderbinnenwaarts
Stelling is plaatselijk: in de voorhand van het paard, en alleen in de verbinding hoofd/hals. De bovenste drie halswervels (van de zeven halswervels die het paard heeft) zijn bij de stelling betrokken. Voor de rechtop zittende ruiter worden het binnenoog en het binnenneusgat net zichtbaar. Stelling komt tot stand wanneer de ruiter met het binnenbeen richting buitenteugel drijft en met de binnenhand lichte stelling vraagt, waardoor het paard zal nageven op de binnenteugel.
Als een paard zowel de linker als de rechter stelling in gelijke mate wil aannemen, dan zal het paard zich beter loslaten in zijn lichaam. Daardoor is het paard ontvankelijker voor de ruiterhulpen en zal hij de hulpen beter omzetten in wat de ruiter van hem vraagt.

Ik had stelling niet beter kunnen uitleggen.