Izaura aan het werk na blessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Izaura aan het werk na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:41

Begin dit jaar begon Izaura opeens mank te lopen, peesblessure bleek later. Na ongeveer 3 maanden rust, op een klein wandelingetje na dan, zijn we terug beginnen opbouwen, eerst stappen in de wei, dan stappen op straat, stappen in de wei met ruiter, stappen op straat met ruiter, en dan voorzichtig beginnen longeren. Een drafje deed ik alleen op de rechterhand, kwestie van haar linkervoorbeen met de blessure niet teveel te belasten.

Na al dat gestap in de wei en op straat, en af en toe is 5 minuutjes longeren, was het ook weer eens tijd om pistewerk te doen. Veel stappen, en drafje, en wat grote voltes, volstond bij de eerste keer. Met veel rustdagen ertussen, en soms eens longeren, hebben we het werk weer opgepakt.

Aangezien ze 3 maand had stilgestaan, was het 'werk' dat ik er toen aan heb gehad, met name soepelheid, ontspanning en conditie, volledig weg. Ik was het ook niet echt meer gewoon om te rijden, en dat is nog steeds wel wat aan mijn houding te zien. Daarom zet ik dit topic ook bij HAW: alle tips zijn welkom! mits ze onderbouwd zijn. :)

Vandaag was het zo'n goed weer, dat ik aan mijn vader had gevraagt of hij wat foto's wou komen nemen, zo kon ik zelf ook zien hoe we er voor stonden; foto's zijn confronterend :))

Instappen, en teugels langzaam op contact nemen
Afbeelding

Volte in draf. Moet hier wel op mijn benen letten, en meer op m'n kont gaan zitten
Afbeelding

Stilstaan en even belonen
Afbeelding

Rustig drafje
Afbeelding

Afbeelding

Afwenden op de middellijn
Afbeelding

Wederom rustig drafje
Afbeelding

Afbeelding

Hier ben ik blij om! Rustig en ontspannen
Afbeelding

Even een galopje
Afbeelding

Draf
Afbeelding

Nog een galopje
Afbeelding

Nog een draf-foto waar ik blij om ben
Afbeelding

En uitstappen aan de lange teugel
Afbeelding

karlijn1985

Re: Izaura aan het werk na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:17

Wat een leuk paardje!

En de foto´s confronterend?!?! Ik vind het er netjes uitzien!
Tuurlijk met je weer heel rustig beginnen. Maar ik zie veel ontspanning, netjes contact met de mond, ziet er goed uit!
Afwenden op de midenlijn is keurig recht!

Let alleen op je handen, probeer ze netjes voor je uit te houden en goed te sluiten.

Verder vind ik het er goed uitzien, volgens mij geef je je paard echt de tijd om te herstellen, super!

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:04

karlijn1985 schreef:
Wat een leuk paardje!

En de foto´s confronterend?!?! Ik vind het er netjes uitzien!
Tuurlijk met je weer heel rustig beginnen. Maar ik zie veel ontspanning, netjes contact met de mond, ziet er goed uit!
Afwenden op de midenlijn is keurig recht!

Let alleen op je handen, probeer ze netjes voor je uit te houden en goed te sluiten.

Verder vind ik het er goed uitzien, volgens mij geef je je paard echt de tijd om te herstellen, super!

Bedankt! :D

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:34

Ik vind dat je het heel netjes oplost. Inderdaad is er veel ontspanning.

Af en toe zou hij/zij zijn/haar rug iets beter mogen gebruiken, het achterbeen treed nog niet echt onder. Dit is iets waar je gewoon aan moet werken door veel overgangen te rijden en goed te oefenen, dit komt vanzelf goed :)

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 18:16

Karlijn_xx schreef:
Ik vind dat je het heel netjes oplost. Inderdaad is er veel ontspanning.

Af en toe zou hij/zij zijn/haar rug iets beter mogen gebruiken, het achterbeen treed nog niet echt onder. Dit is iets waar je gewoon aan moet werken door veel overgangen te rijden en goed te oefenen, dit komt vanzelf goed :)

Ik probeer inderdaad veel overgangen te rijden om het achterbeen wat meer te activeren. :)
Toch bedankt voor je tip! :D

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:29

Ik vind het er leuk uitzien, lekker ontspannen weer opbouwen.
Let er wel op dat ze ondanks dat dit opbouw werk is toch haar achterhand actief mee blijft nemen, op een paar foto's kukelt ze toch ver op de voorhand.
Verder een beetje een stomme vraag: is je cap niet een beetje groot? Lijkt me heel vervelend rijden met die klep zo laag voor je ogen :=

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 18:42

Delaja schreef:
Ik vind het er leuk uitzien, lekker ontspannen weer opbouwen.
Let er wel op dat ze ondanks dat dit opbouw werk is toch haar achterhand actief mee blijft nemen, op een paar foto's kukelt ze toch ver op de voorhand.
Verder een beetje een stomme vraag: is je cap niet een beetje groot? Lijkt me heel vervelend rijden met die klep zo laag voor je ogen :=

Mijn cap is inderdaad wat te groot, maar heb er eigenlijk niet echt last van als ik aan het rijden ben... Heb nog eens naar de foto's gekeken en die klep hangt inderdaad voor mijn ogen, maar daar heb ik tijdens het rijden dus geen last van.
Ik zal er de volgende keer eens op letten! :D

Jokemarthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:58

Ziet er ontspannen uit. Komt helemaal goed.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:12

Kan het zijn dat je in draf op alle foto's doorzit?
Als je meer van het soort werk wil zien zoals op de foto's waar ze zich ontspant en neigt naar een voorwaarts neerwaarts, dan mag je zeker niet gaan doorzitten, dat nodig niet uit om de rug omhoog te brengen.
Op zijn minst lichtrijden dus en eigenlijk zou ik zelfs eens willen zien hoe ze reageert als je in remonte zit zou gaan rijden.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:45

Balte schreef:
Kan het zijn dat je in draf op alle foto's doorzit?
Als je meer van het soort werk wil zien zoals op de foto's waar ze zich ontspant en neigt naar een voorwaarts neerwaarts, dan mag je zeker niet gaan doorzitten, dat nodig niet uit om de rug omhoog te brengen.
Op zijn minst lichtrijden dus en eigenlijk zou ik zelfs eens willen zien hoe ze reageert als je in remonte zit zou gaan rijden.

Blijkbaar zijn bijna alle foto's inderdaad doorzitten, zal onbewust gebeurt zijn want ik rijd toch het meeste licht. :)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:30

Wat een leuk paardje zeg! Mooi koppie!
Vind het er mooi ontspannen uitzien, lekker rustig beeld.
Het enigste wat ik zo zie bij jou zijn kapstokjes.
Probeer daar aan te werken. Voor de rest ziet het er erg netjes uit!

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:20

Viel mij ook op kapstokjes haha :+

Maarja, ik weet het zelf.. vanaf een computer comentaar gegeven is sneller en makkelijker gedaan dan in praktijk.... :D

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:19

Ik vind dat je echt een hele mooie natuurlijke zit hebt! <3
Je benen liggen erg netjes en je rug is mooi recht! :)
Vind het er gewoon heel fijn uitzien.
Leuke pony, nette zit en veel ontspanning.
Ik zou zeggen, lekker zo doorgaan en dan zul je zien dat het vanzelf weer steeds beter zal gaan. :))

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:50

Je mag je been wat meer naar achter leggen op sommige foto's. Verder vind ik het er niet onaardig uitzien en redelijk ontspannen. Wel vraag ik me af of 3 maanden rust genoeg is voor een peesblessure. Wees er wel op bedacht dat je paard de rust krijgt. Want als hij het nu weer krijgt ben je helemaal mooi kaar.

Verder, wanneer het paard er klaar voor is, mag hij actiever gaan lopen. De activiteit van achter kun je proberen op te vangen van voren en daardoor je pony meer over de rug proberen te rijden. Succes, je bent goed bezig. En daarbij vind ik het er zeer vriendelijk uitzien.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:52

is die bodem niet te hard voor een paard net uit blessure?
er lijkt namelijk niet veel veerkracht in te zitten.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 16:07

rocksyboy schreef:
Je mag je been wat meer naar achter leggen op sommige foto's. Verder vind ik het er niet onaardig uitzien en redelijk ontspannen. Wel vraag ik me af of 3 maanden rust genoeg is voor een peesblessure. Wees er wel op bedacht dat je paard de rust krijgt. Want als hij het nu weer krijgt ben je helemaal mooi kaar.

Verder, wanneer het paard er klaar voor is, mag hij actiever gaan lopen. De activiteit van achter kun je proberen op te vangen van voren en daardoor je pony meer over de rug proberen te rijden. Succes, je bent goed bezig. En daarbij vind ik het er zeer vriendelijk uitzien.

Ze is gisteren nog volledig 'genezen' verklaard door de dierenarts. :)
Ik moet volgens haar alles gewoon rustigaan doen en dan komt alles weer goed.

@ Knert: De DA zegt dat ik op een vlakke en redelijk harde ondergrond mag beginnen rijden, dus dan lijkt deze ondergrond me wel goed. :)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:36

Ik vind het er erg netjes uitzien voor een zo'n periode rust hoor! Izaura loopt ook redelijk mooi ontspannen. Lekker dooroefenen dan kom je er wel weer!
Je mag inderdaad wel je benen wat meer naar achterleggen, anders krijg je toch een beetje een stoelzit.