Zadelmak maken/inrijden 3 jarige Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

droversrun

Zadelmak maken/inrijden 3 jarige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 12:07

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een 3 jarige fries. Hij is nu nog hengst maar wordt volgende week gecastreerd.
Het is echt een lieverd, houd ontzetten van kroelen en is ook al aan een halster gewend.
Hij staat nu nog bij de opfok. maar binnenkort komt die bij mij te staan en kan ik eindelijk alles met hem doen!
Ik wou hem graag ook zelf zadelmak maken en inrijden.
Nou vroeg ik me af, wat jullie denken dat de beste tactiek is om dit te doen?

Liefs

Desperado_

Re: Zadelmak maken/inrijden 3 jarige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:09

met iemand die er veel ervaring mee heeft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:10

Als je er zelf geen verstand van hebt, dan graag uitbesteden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:11

De beste tactiek?????

Dat is niet doen.... Als je er nu al naar vraagt!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:12

Er is geen 'tactiek' op papier te zetten die 'algemeen' geldt.
Inrijden moet secuur gebeuren en de aanpak is per paard verschillend. Je moet goed onderscheid kunnen maken tussen de verschillende gedragingen van het paard en zijn kunnen.

Ik zou als ik jou was absoluut goede begeleiding zoeken, die je met al deze punten kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:13

Wat is je ervaring met paarden en dan met name het inrijden van paarden?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 12:16

Nee ik snap wel wat jullie bedoelen, maar ik bedoel meer van de stappen van waar die eerst aan gewend moet zijn om
verder met hem te kunnen.
Nou ik heb wel zelf ervaring er mee, maar niet vanaf het begin zeg maar. Ik heb 2x een een paard 'ingereden' maar niet zelf
aan het zadel laten wennen, dus het rijden is ook niet echt het probleem, het is meer het gedeelte van het zadel erop leggen
tot er voor het eerst op gaan zitten.
Verder heb je bij ons in de buurt niet iemand die er echt heel veel meer verstand van heeft.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:18

Wat heb je precies zelf gedaan?
Wat bedoel je met 'ingereden' tussen aanhalingtekens?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:19

Ik denk uitbesteden voordat je het beestje ''verprutst''. Ik zie in je profiel dat je nog maar 13 bent, en lijkt me niet dat je dan al zelfstandig een paard kan zadelmak maken en inrijden, niet banketstaaf bedoelt maar je bent nog maar een ''kind''. Daarbij wil jij toch ook niet dat hij voor zijn leven ''verpest'' is ?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:19

iemand vragen met veel ervaring :)

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 12:20

Weet je zeker dat ik dat ben?
want vandaag is de eerste dag dat ik in 2 jaar weer op bokt zit :D
Nou het verder rijden van hem maar niet al de stappen voor het er voor de eerste keer opzitten

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 12:20

Oh 13 dan is het in 3 jaar :+
ik moet me profiel maar weer eens aanpassen,
ik ben nu 16 en rij al 11 jaar paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:24

Nou dan ben je 16?
Als je al vaker paarden hebt ingereden, dan heb je de eerste stappen ook gedaan. Of heb je paarden doorgereden, ds namelijk heel wat anders.
Ik blijf erbij, zoek begeleiding, je leert een paard makkelijker iets aan dan af. Doe je het niet goed, kan dit heel bepalend zijn voor de levensloop van het betreffende paard. Neem je verantwoording en zoek hulp.
Als je er enig verstand van had, hoefde je je vraag niet op bokt te stellen.
Je leeftijd in combinatie met je jaren ervaring, zegt me niet zo veel.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 12:26

Oke bedankt voor de tips,
dan zal ik maar stad en land eens snel gaan afzoeken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:40

Je kunt het wel zelf doen zolang je maar begeleiding hebt. Zoek een fijne instructeur met ervaring hiermee en dan kun je samen alle stappen doorlopen. Is een leuke ervaring en zolang je maar goede begeleiding hebt niets mis mee. 16 is een mooie leeftijd om dit zelf ook te leren aangezien je dan vaak nog wat leniger en handiger bent en bovendien nog geen last hebt van de 30+ angsten :+
Je hebt hoe dan ook een tweede persoon nodig die je helpt met voorwaards houden en opstijgen en dan maar liever een die weet wat hij/zij doet.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:41

Ik vind de reacties van de mensen hierboven allemaal weer een beetje kortzichtig.

Als ik jou was zou ik het paardje eerst eens naar jou thuis laten komen en hem lekker een paar weken in de wei zetten om te wennen. Ga regelmatig eens naar hem toe in de wei, geef hem wat lekkers en ga dan weer weg. Na een tijdje zal hij dan wel naar je toe komen. Knuffel wat met hem in de wei, probeer eens uit of hij te leiden is aan een halstertouwtje. Als dat allemaal goed gaat, poets hem dan eens op je gemak en vraag eens een voetje.

Neem daar allemaal ruim de tijd voor en forceer niets. Als je dat allemaal gedaan hebt hebt je een goed beeld van wat je paardje allemaal al gewend is en hoe hij reageert op eventuele nieuwe dingen.
Zoek daarna een goede africhtingsstal of instructeur uit (ook echt navraag doen naar ervaringen van anderen, want er zijn heel veel prutsers) en ga dan eens overleggen wat voor begeleiding zij kunnen bieden.
Vaak is het mogelijk om onder begeleiding met het paard te werken zodat er geen fouten gemaakt worden en als je het niet aankan dan kunnen ze het meteen overnemen.

Voordeel is dan wel dat je overal zelf bij geweest bent en dat je precies weet wat er met je paard gebeurd is.

Ik heb zo'n zelfde soort Friese ruin meegemaakt die naar een africhtingsstal geweest is en terug kwam als een soort ongeleidt projectiel. Je kon er dan wel een zadel op leggen en een hoofdstel inhangen, maar hij bokte iedereen er meteen af en was niet meer te longeren omdat hij als de dood was voor longeerzwepen. Niet echt een succes dus. Je paard naar een africhtingsstal brengen is echt geen garantie dat het dan wel goed gaat en dat hij een goede basis krijgt voor de rest van zijn leven.

Als je hem toch weg brengt naar een professionele stal, ga dan regelmatig zelf kijken en vraag ook om begeleiding op het moment dat jij hem voor het eerst zelf gaat rijden.

Edit: Helemaal eens met de reactie van Sizzle :j

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 12:42

Bedankt Sizzle vond ik een fijn antwoord om te horen,
het gaat mij inderdaad ook wel een beetje om de ervaring die ik er mee kan opdoen,
en een ideale band op te bouwen tussen bij en mn friesje.
Dankjewel!

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 12:45

Aurora ook bedankt, jullie snappen een beetje wat ik bedoelde eigenlijk.
Ik weet dat het verstandiger is om iemand met meer ervaring en verstand ervan het te laten doen,
maar ik zit een beetje in mn zelfdoen fase denk ik.
Ik ga al deze adviezen meenemen en kijken hoe het gaat lopen, het is namelijk nu al echt een lieverd
en denk eerlijk gezegt niet dat hij heeel erg gek reageerd op het zadel of iets dergelijks.
Vandaag moestne we z'n zadel opmeten en zn schofthoogte en dat ging prima hij gaf echt geen krimp.

Ik ben benieuwd of het me zelf gaat lukken maar de tijd zal het leren,
ik denk dat inderdaad zoals jullie zeggen met veel geduld al een eind moet komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:49

droversrun schreef:
Bedankt Sizzle vond ik een fijn antwoord om te horen,
het gaat mij inderdaad ook wel een beetje om de ervaring die ik er mee kan opdoen,
en een ideale band op te bouwen tussen bij en mn friesje.
Dankjewel!

Graag gedaan. Ik heb het zelf ook rond die leeftijd langzaam aan geleerd op de stal waar ik destijds hielp. Ieder jaar moesten daar paarden ingereden worden. In eerste instantie hield ik enkel de zweep vast (toen was ik ook maar een jaar of 14) om het paard voorwaards te houden later was ik de longeur en nog wat later (ongeveer jouw leeftijd) mocht ik ook voor het eerst hangen e.d.
Is een bijzondere ervaring aangeien je dan pas voelt hoe een jong paard totaal anders aanvoelt dan een doorgereden paard.
Ik heb hier nog steeds profijt van meer dan 15 jaar later (heb er net weer 1 na lange tijd ingereden).
Belangrijkste is dat je niet sneller gaat dan je durft. Bij twijfel ALTIJD hulp vragen en een stapje terug doen. Ik heb zelf ook een behoorlijk rillerig veulen staan die ik waarschijnlijk ook niet zelf ga inrijden aangezien ik niet meer zo stevig zit als toen ik 16 was :P

Bij Friezen is de kans sowieso wat kleiner dat je een ware rodeo sessie gaat krijgen, daar is vaak het voorwaardse meer een belangrijk punt (uitzonderingen daargelaten)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:56

Ik snap ook wel wat je bedoelt denk ik. Ik vind het zelf altijd handig om er hulp bij te hebben. In je eentje heb je altijd een handje te kort en er zal ook iemand moeten zijn die je paardje vast kan houden.
In dit geval zal ik als ik jou was iemand vragen die ook ervaring heeft in het zadelmak maken en beleren van paarden.

Ik ben het volledig eens met de uitleg van Aurora. Laat het paardje eerst lekker aan zijn nieuwe plekje wennen. En daarnaast dus ook aan jou. In de wei wat lekkers brengen, veel aan de hand met hem doen, wandelen etc.
En dan rustig aan eens de beginselen van het longeren aan gaan leren incl. stemhulpen.
Wanneer dat allemaal soepel gaat kan je hem rustig aan gaan laten wennen aan iets op zijn rug zoals een shabrakje met een longeersingel bijvoorbeeld. Later wanneer dit goed gaat kan je er een zadeltje op leggen ipv. het shabrakje met singeltje.
Het zelfde geld eigenlijk voor een hoofdstel met bit etc. met een hoofdstel kan je ook al oefenen in de stal en tijdens het wandelen.

Wanneer je paardje hier allemaal aan gewend is en er kalm onder is en genoeg aan jou gewend is dan kan je gaan beginnen met wat hangen en friemelen aan het zadel. Dit kun je dan ook weer langzaam aan gaan uitbouwen.

Nogmaals, neem er iemand bij die er ook verstand van heeft en je paardje voor je kan vast houden etc. :)

Ik ben het eens met de laatste zin van Sizzle, rodeo kans bij friezen is inderdaad kleiner maar het voorwaartse is des te belangrijker bij friezen!

Heel veel succes in ieder geval! :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:01

Het zelfdoen is idd geen probleem, maar doe dat onder begeleiding, laat een ervaren iemand iedere week langskomen.
Dan kunnen jullie samen de training doen, en dan kan jij de ganse week het aangeleerde er gaan intrainen, en de instructeur/paardentrainer ziet dan ook dadelijk iedere week of het je goed is gelukt, en wat er dan voor nieuws weer bij kan, en zo ga je iedere week verder opbouwen.
Op deze manier doe je het grootste werk ook zelf, maar blijft er een structuur die ook rekening houdt met de mogelijkheden van het paard en van jou.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:06

Wacht eerst maar af tot hij thuis is. Dan zie je vanzelf of je er een keer een dekje op kan leggen oid. Eerst maar eens poetsen en laten wennen aan de normale gang van zaken.
Bij het beleren heb je echt een hand extra nodig. Juntos heb ik gelongeerd en kon ik terwijl hij stond te eten het zadel erop leggen. Daarna is er een vriendin op gestapt in een klein bakje. Toen hij los kon ben ik er mee verder gegaan.
Tabitha is erg schrikkerig en peesbeschermers leverde al een hele strijd op. Haar heb ik weggebracht. Ze was vlot onder het zadel maar blijft springerig met opzadelen. Ik heb geen vertrouwen in haar en er is nu een bijrijder die haar verder door rijdt.
Pedro moet dit jaar onder het zadel. Ik ben nu bezig met longeren in een kleine paddock. In de bak schiet hij steeds weg en maakt er een spelletje van. Volgende keer ga ik daar dus ook een stuk afzetten wandt de kleine paddock is te zwaar en te klein (10x10). Eerst longeren aan halster, dan hoofdstel onder het halster. Daarna singel op en bijzetten zodat hij kan wennen aan druk op het bit. Pas daarna longeren aan het bit. Dan kan het zadel erop. Juntos wilde ik eerst beleren voor de wagen en die was dus al gewend aan sturen via de teugels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:08

Als je echt nog nooit bij inrijden geholpen hebt zou ik ook voor de eerste keer longeersingel hulp erbij halen. Heel soms (wel zeldzaam, maar het komt voor) heb je paarden die accuut ontploffen bij het vastmaken van de singel of zich spontaan ter aarde willen werpen. Dan is het prettig om iemand te hebben die het paard vast heeft zodat je niet met 1 hand staat te klooien. Het belangrijkste is dat een paard nooit de kans krijgt naar achteren weg te lopen of te stijgeren, dat is gevaarlijker dan bokken en moeilijker af te leren. Ook is het voor je vertrouwen in de helper prettig als deze er vanaf het begin bij is, je bent immers wel afhankelijk van deze persoon voor je veiligheid.
Ook een aanrader is het aanleren van het werk aan de dubbele longe. Het paard kent dan al een 'onzichtbare' hulp (van achter) wat vaak als spannend ervaren wordt aangezien de vertrouwens persoon dan uit beeld is (ook als je er op zit) en leert bovendien omgaan met de ruiterhand.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:15

Ik raad je aan te beginnen bij de basis.

Wandel met het paard in bv. een omheinde bak. Leer hem zijn plaats aan jou hand en de rem, stap en naar achter komt ook vaak van pas.
Ik doe altijd een hengstenketting onder de kin door, ook bij merries en ruinen. Niet om constant aan te lopen rukken maar om een duidelijk signaal af te geven, wanneer dit moet.

Breng het paard naar buiten en haal hem op. Zorg dat hij netjes op je blijft wachten en pas mag rennen als jij het zegt, komt hij naar je toe? Is hij makkelijk te "vangen"?
Lekker poetsen, hoeven uitkrabben, OM leren gaan, wasplaats laten zien, beentjes afspuiten...

Krijg zijn vertrouwen, maak een taal waarin jullie elkaar begrijpen, beloon positief, wees duidelijk en eerlijk in wat je van hem wilt, consequent etc.

Je kan met de tijd buiten gaan wandelen. Neem de eerste paar keer een ander paard mee die braaf en bomproof is.
Bouw dit uit naar alleen, laat hem zoveel mogelijk zien, zodat later niets meer "eng" voor hem is. Straf niet wanneer een paard iets eng vindt.
De volgende keer wanneer hij iets engs ziet krijgt hij niet alleen de schrik door zijn lijf van het "enge", maar ook voor de straf die hij krijgt...

Maak het paard bekend met het hoofdstel, doe het bit in beloon en haal het eruit, laat hem los in de bak met een oud hoofdstelletje...
Doe eens voorzichtig een longeersingeltje om... Let wel op!!! Bij het aansingelen kan het paard braaf blijven staan, wanneer je met singel en al gaat stappen kan het paard de eerste keren een paar rare sprongen maken.

De commando's bevestigen (stap,draf,galop, HO, door, rustig bv.).

Ik heb dit mijn paard geleerd aan de hand t/m draf.
Toen freestyle (alleen halster of hoofdstel/ en longeerzweep/ geen longeerlijn etc.) in de longeerring.
Heb je geen longeerring? Je kan prikpaaltjes met lint bestellen bij agradi online.

Wanneer dit bevestigd is kan je er een longeerlijn aan hangen, meestal levert dit geen problemen extra op

Inplaats van hoofdstel kan je ook met een academisch kaptoom werken. Hierbij bevestig je en het bit aan een paar teugels en je hebt een paar teugels aan de neusriem.
Ik vind dit erg fijn bij het inrijden. Je kan het paard aan druk op het bit laten wennen dmv. werken met dubbele lijnen, grondwerk...
Vaak worden er ook bijzetteugels of een pessoa gebruikt.

Voordat je op het paard gaat zitten zorg voor de volgende dingen: Beweegt het paard correct, is zijn rug en achterhand sterk genoeg getraint om de ruiter vanaf de eerste keer dat deze erop gaat zitten correct te dragen (dit bereik je met grondwerk, longeren, dubbele lijnen etc)? Gebit in orde? Goed bit? Past het zadel? etc.

Introduceer het zadel, longeer met zadel om, hang de beugelriemen is aan het zadel.
Hang op het zadel, oefen het op en afstijgen, stap met hem in het rond terwijl er iemand naast jullie meeloopt.

Daarna erop gaan zitten terwijl een longeur (de longeur moet een goede instructeur zijn, ervaren in jonge paarden, die jullie goed begeleid naar het volgende doel) de commando's geeft, jij geeft de daarbij passende hulpen, langzaam afbouwen naar alleen nog hulpen.
Uit de longeerring gaan en de longeur jullie door de hele bak laten longeren, de longeur neemt langzaam aan afstand van het paard.
Totdat het punt is bereikt dat het paard niet meer op de kudde of longeur steunt, maar samen aan de slag kan met de ruiter en begrijpt wat er wordt gevraagd.

Voordat je in een bak aan het werk ga, loop eerst eens een paar rondjes naast je paard, om te laten zien dat er niets engs is...
Heb geduld, doe alles stapje voor stapje, straal rust uit geen paniek, maak je paard kalm, wees duidelijk, eerlijk en leer het paard jouw te vertrouwen.
Maak er geen urenplan van, in het begin is een kwartiertje voldoende, stop op een moment dat het goed gaat en beloon uitgebreid.

Een heel verhaal :o
Hoop dat je er iets mee kan!

Succes

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:27

Je kan ook instructeurs en cursussen vinden in werken met dubbele lijnen, grondwerk, clickertraining, longeren etc.

Ik ben meestal een klein jaar bezig met het bevestigen van alles wat hierboven staat. Het paard moet vertrouwen, gewend zijn, begrijpen en lichamelijk getraind zijn.

Voordat er een ruiter op gaat zitten.

Er zijn veel mensen die na 2 weken een groen paard hebben geplukt uit de kudde er al op gaan zitten.

Dit vind ik jammer en zonde. De opvoeding, de basis is zo erg belangrijk voor de rest van het leven van het paard en voor de eigenaren die dit paard krijgt.

Een goede basis, een lichamelijk getraind paard is het halve werk en voorkomt rijtechnisch een hele hoop problemen.

Doe het inrijden in stapjes...
Maximaal de eerste maanden, 3x per week een haf uurtje aan de longe.