Vaak wissels springen = onbalans?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Vaak wissels springen = onbalans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 23:21

Mijn jonkie van 3,5 springt vaak uitzichzelf in de galop erg veel wissels.
Vooral voor een bocht of net op het rechte stuk.
De ene dag doet hij dit meer dan de andere dag. Hij doet het vooral als hij lekker onstuinig is.
Kan dit een teken zijn van onbalans?
En hoe zou ik dit kunnen voorkomen? Terug zetten naar draf en opnieuw aanspringen?
Ook bij iedere keer dat hij zelf wisseld?
In de les springt hij ze niet. Als hij dan in de verkeerde galop zit gaat hij zelf draven en moet ik opnieuw aanspringen.

Let wel: Ik oefen hier absoluut niet op! Hij springt ze dus echt zelf zonder dat ik hem daar toe aanzet.

_Jessie

Re: Vaak wissels springen = onbalans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 08:33

Moet er trouwens wel nog even bijzetten dat hij alleen voor wisseld.
Achter blijft hij gewoon in 1 galop.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:41

Hij moet wat sterker worden, dit is pure onbalans. Je zou kunnen proberen wat meer te longeren zodat hij z'n evenwicht wat meer zonder gewicht extra erop kan vinden. Op een gegeven moment wanneer zijn balans en bespiering beter is zal je merken dat hij niet meer zomaar gaat overspringen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:46

Als hij alleen voor wisselt, noem je dat overkruiste galop. Mijn paard doet dat ook, maar dan achter, en eigenlijk alleen als de bak heel zwaar is, of ze het moeilijk begint te vinden. Ik zet haar altijd netjes terug in draf, en ga overnieuw in galop.

Wat je kunt proberen om het te verbeteren is korte stukjes galopperen. Aanspringen, een paar galopsprongen en dan weer terug. Belonen als het goed gaat! Gaat dat echt goed, zonder dat ze weer overkruist, dan kun je de stukjes galop uitbreiden. Steeds iets langer galopperen, totdat het helemaal niet meer gebeurt! Het is nog een jong dier, en onbalans zit er vast nog wel in. Komt vanzelf goed, met een beetje oefening!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:00

Dat woord zocht ik! Overkruist dank je.
Oke dus het handigste is om kleine stukjes te doen en dan weer terug te zetten. Op de volte galopperen vind hij erg moeilijk dus dan ga ik dit proberen. Bedankt!

Vanmiddag komt mijn longeer instructrice en gaan we met de pessoa werken. Daar zou het ook beter mee moeten worden neem ik aan?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:05

Ja, daar kan het beter van worden, bij de mijne weer net niet, die is eigenwijs :+ !
Korte stukjes galopperen, vermijd de volte even, als ze dat moeilijk vindt. Je kan bijvoorbeeld in de tweede hoek van de korte zijde aanspringen, de lange zijde galopperen, en dan de volgende hoek weer terugrijden. Maak nette overgangen, ook als ze per ongeluk toch overkruist gaat. En joh, ze is nog zo jong, als je er niet teveel druk op zet, gaat het echt goedkomen hoor!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:08

Oke top ga ik dat zeker proberen!
Ja hij is zeker nog jong (3,5) en we zijn pas net met de galop begonnen maar moet er natuurlijk niet al fout mee beginnen :P
Bedankt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:10

Nee, mee eens, maar alle begin is moeilijk, zelf kon je ook niet meteen de eerste keer vloeiend lichtrijden bijvoorbeeld. Als je rustig doorgaat met oefenen, gaat het snel al beter, het helpt altijd wel een goede instructeur naast je te hebben staan die je erbij kan helpen!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:19

Klopt mijn houding is ook soms nog moeilijk haha
We nemen het iedere dinsdag mee in de les.

Zou het ook kunnen dat hij het moeilijk vind omdat de bak wat klein is? In de les rij ik in een 40x60 en thuis in een (op 2 meter na) 20x40

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:21

Ik denk niet dat dat uit moet maken. De dressuurringen bij wedstrijden zijn ook gewoon 20x40. Zelf rij ik in de winter in een nog kleinere bak. De bodem kan wel uitmaken, als het een zware bodem is, moeten ze meer moeite doen om hun benen op te tillen, en gaan ze sneller de gemakkelijke weg volgen! In jouw geval is dat voor overkruisen en dan doorgalopperen!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:23

hmm dat zou inderdaad wel goed kunne. De bak moet gesleept worden want de hoefslag is hard maar de rest is redelijk mul. NU wordt dat binnenkort wel geregeld dus dat zou misschien ook nog uit kunnen maken :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:25

Heb je de mogelijkheid om een keer in het land te rijden? Als de wei recht is, zonder gaten en kuilen, kun je daar goed rijden, en kijken of hij het dan ook doet. Die van mij doet het overduidelijk niet in het land, omdat dat gewoon een vlakke bodem is!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:27

In de les doet hij het ook niet. Daar hebben we een boden die 1x in de week gesleept wordt. hmm ik denk dat we daar toch wat sneller mee aan de slag moeten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:29

Als de bodem heel mul is, moet hij eigenlijk dagelijks of om de dag gesleept worden, en in de zomer nat houden. Daar wordt ie beter van. Eventueel viltsnippers of iets dergelijks erdoor, maar als je op een pensionstal staat kun je dat niet zomaar doen natuurlijk! Bodem is erg belangrijk!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:32

Nee het is bij ons thuis (ik sta particulier) maar snippers of iets anders mogen er niet doorheen. Ik ga zeker kijken of ik er wat mee kan doen! Dank jewel :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:33

Graag gedaan hoor! Veel succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:35

indi deed dat ook. ideaal: ik zat altijd in de goede galop, want anders kwam ze de bocht niet door... totdat ik een keer een fysio heb laten komen. nu is ze zo soepel in haar lijf dat ze met gemak in de verkeerde galop de bocht om kan... :S

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 09:28

Nou, in de les dit probleem ook mee genomen en mijn instructrice denkt dat ik toch nog beter even kan wachten met de galop.
Haar invalster vond dat het wel kon maar ga liever op haar oordeel af.
Dus dat doen we dan maar :D
Bedankt allemaal voor de reacties!