Leren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

helenahof

Leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 21:50

Hallo,
Ik wil mijn pony graag leren springen.
Het is een D pony en ze is net 3 kwart jaar onder het zadel.
Ze doet het op het moment heel goed.

Mijn ervaringen :
-Ik heb met haar over balkjes gedraaft & misschien 10/20 cm gesprongen

- Laten vrij springen ( ca. 50 cm)
Eerst ging dit heel goed. Alleen later kon ik niet meer meespringen liet ik haar voor de hindernis los.
ging wel goed, tot laatst.
Viel ze de gene aan die haar op zou vangen en ging bokkend een volte doen en kwam dan pas weer bij me.
Dat herhaalde telkens.

Mijn vraag hoe kan ik het haar goed leren?
Ik kan zelf opzich wel springen(B) maar ben niet erg ervaren met het aan leren van springen

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:06

Hoi Helena.

Leuk dat je zo met je pony bezig bent.

Springen kunnen pony’s eigenlijk al van zichzelf, echt leren kun je het ze niet. Wat je moet proberen is hem zo min mogelijk te hinderen, en als het wat hoger wordt kun je je pony ook een handje helpen door een goede afstand te rijden en te zorgen dat je pony goed op de achterhand is.
Maar als een pony net leert springen moet je niet al teveel willen regelen, anders krijg je een pony die niet goed zelf een hindernis kan inschatten.
Het is een goed idee om te beginnen met vrijspringen. Maar wat een aparte manier van vrijspringen heb jij zeg. ;) Je springt dus zelf mee. Heb je geen afgesloten ruimte waarin hij gewoon zelf rondjes kan lopen zodat je een hindernis neer kan zetten die hij dan springt? Meestal doen mensen dat zo, en dan kun je nog wat “hulpbalken” neerleggen zodat je pony niet zo snel langs de hindernis schiet.
Als je niet over een omheinde ruimte beschikt kun je het ook aan de longe proberen. Let er dan op dat de longe niet achter de binnenste staander blijft hangen. Je kunt een laag ding gebruiken om de balk aan de binnenkant op te leggen, zoals een stoel of een ton (of stenen), of je zet een extra balk schuin omhoog tegen de staander aan waardoor de longe mee omhoog schuift en boven over de staander heen glijdt. Het is belangrijk dat je hier goed op let want als de longe achter de staander blijft hangen en die valt om dan is dat erg gevaarlijk.
Zo kan je pony vast aan hindernissen wennen zonder dat hij “last” heeft van een ruiter.

Als het balkjes draven onder het zadel goed gaat kun je achter de balkjes een kruisje zetten. Ik denk dat die voor jouw pony op ongeveer twee meter na de laatste balk moet staan. Hij hoort na de laatste balk in elk geval nog twee voeten neer te zetten voor de sprong dus pas evt. de afstand aan. Zo zit je pony al lekker in het ritme van de balkjes en komt hij mooi uit voor de hindernis.
Later kun je ook een losse hindernis neerzetten. Als je er twee achter elkaar zet kun je ervoor zorgen dat de afstand zo is dat hij precies goed uitkomt voor de tweede. Dat is ook makkelijk als je wat hoger gaat springen.
Nog een mooie oefening om te beginnen is gewoon één losse balk in de bak leggen als je gaat dressuren. Leg hem gewoon op de hoefslag en neem hem mee in stap, draf en galop. Je hoeft hiervoor niet in de verlichte zit, gewoon doorrijden zoals je daarvoor reed.

En natuurlijk, zoals straks nog wel een aantal reacties zullen komen :P : als jij en je pony het springen allebei nog moeten leren kun je het beste les nemen.

Succes, en houd ons maar op de hoogte hoe het gaat. +:)+

helenahof

Re: Leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:53

Ho,
Ik heet trouwens Thessa. Misschien een beetje verwarrenden naam maar zo heet ons huis..
Wij hebben wel een omheinde bak. Maar niet echt balken om de hindernis af te schermen..
Ja 1 die leg ik dan op de balk waar hij over heen moet springen.

Dat longeren is idd een goed idee zal ik even proberen binnenkort.
Ik kan vanmiddag wel even een balk zo in de bak leggen zoals je zei!

groetjes Thessa

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:03

Ik had vadaag even over het balkje gereden en dan ging erg goed.
eerst sprong ze heel hoog.
daarna draafde ze mooi.
In galop kwam ze soms verkeerd uit en nam een reuze sprong.
Maar ik vond het al een verbetering

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:07

Goed zo! +:)+

Tanja

Re: Leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:34

OPG-->RT-P

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:17

OPG-->RT-P ?

Spirit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:54

Hee,

Ik heb zelf ook een jonge pony van 3,5 jaar is tijdje onder het zadel en heb hem zelf ook leren springen.Ik heb ook lessen gehad maar het belangrijkste wat ze zeiden was dat ik spelende wijs het mijn pony aan moest leren en je moet natuurlijk veel geduld hebben de ene keer doen ze het heel goed en de andere keer snappen ze er niks meer van je moet het vergelijke met kleine kinderen eigenlijk. Maar mijn pony pakte het meteen al redelijk goed op gewoon een paar balkjes in de bak leggen en tijden het losrijden of je dressuur een x een balkje meepakken soms krijg je van die mega sprongen omdat ze het toch wel een beetje eng vinden.
Na een weekje begon ik gewoon met een laag kruisje (zonder drafbalk ervoor) en dat ging steeds beter ook al gooide hij de soms een paar balkjes maar dat maakt niks uit. Wel moet je natuurlijk rekening mee houden dat het best intensief is voor zn jong beestje en als hij het een paar goed heeft gedaan dat is het ook genoeg want hij moest ook conditie opbouwen.
Na een tijdje bouw je het steeds meer op gewoon laag het hoeft niet hoog ( ik verbaas me nog steeds op concoursen dat je vn die mensen hebt van als het gewoon 90 cm staat dat ze wel 1.20 in gaan springen omdat het allemaal hoog moet maar dat hoeft juist helemaal niet hoog dat kunnen ze allemaal!)
Toen ik een beetje kruisjes , stijltjes oxertjes kon springen heb ik een x een dubbeltje geprobeert gewoon van 2 lage kruisjes is voor een jonge pony heel erg moeilij wnt hij verwacht alleen de eerste en soms springen ze dan zo hoog dat ze bij de tweede niet uitkomen maar gewoon een paar keer inrijden en ze begrijpen het wel.

ik weet niet of je hem/haar op concoursen gaat starten maar een oefenparcours daar leren ze ook heel veel van.

Mijn pony is inmiddelds net 4 geworden en heeft al 2 springconcoursen gelopen en ik was heel tevreden wel paar balkjes maar wel rond.

Succes met het aanleren! +:)+