Zadelmak maken, inrijden of doorrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijn_xx

Zadelmak maken, inrijden of doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:38

Wat me de laatste tijd opvalt is dat er steeds meer namen komen voor heel veel verschillende dingen. Laatst heb ik het me laten uitleggen door een enthousiaste stalgenoot. Zadelmak maken is blijkbaar het paard laten wennen aan het zadel, inrijden is de fase waarin je er al op zit maar het paard nog ongecontroleerd gaat, en doorrijden is wanneer je doelgericht gaat trainen.

Mijn vraag (discussiepunt?) is dus, waar ligt de grens daartussen? In mijn hoofd heet het allemaal gewoon inrijden. Doorrijden doen wij niet aan, de fase inrijden gaat door tot je B-startklaar bent. Het laten wennen aan het zadel - inrijden, het erop zitten - inrijden, het afwerken van de gangen en de hoekjes bijslijpen - inrijden.

Zijn er bepaalde signalen waaraan je kunt zien dat je de fase inrijden verlaat en de fase doorrijden betreedt? Want ik heb er eens goed over nagedacht, en ik kan het niet bedenken. Daarom had ik even bedacht dat Bokt.nl het misschien zou weten!

Groetjes,
Karlijn.

_Nancy

Re: Zadelmak maken, inrijden of doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:40

Ik vind inrijden een nogal vaag begrip, vandaar dat ik dus ook zadelmak maken, inrijden en doorrijden gebruik :j

Zo is voor mij, en meerdere, duidelijk hoever het paard nu ongeveer is ;)

Zoals jij inrijden bekijkt, is dat heel breed, en zegt dat eigenlijk weinig over hoever het paard is ;)

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 18:47

Dat ben ik met je eens, maar hoe weet je dan wanneer je de volgende fase in gaat? Als ik aan het inrijden ben heb ik niet een bepaald moment waarop ik denk; nu is mijn paard ingereden, nu ga ik hem doorrijden. Is dat dan als de hulpen bevestigd zitten ofzo? Want voor mij is dat gewoon ingereden en klaar. Bij ons zijn ze dan B-startklaar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:53

Dat weet je niet goed, dat bekijk je eigenlijk zelf. Er is geen grens te trekken daarin.

Als ik ze even globaal doornneem, en voor zover mogelijk specifieke kenmerken noem, misschien is het dan duidelijker?

Zadelmak maken -> zadel erop, eerste paar keer erop zitten (dus hangen, rondje stappen, aan de longe etc.)
Inrijden -> basis erop aan het zetten, dus het stuur, de rem, het gas.
Doorrijden -> verdere knopjes erop zetten. Ofwel dat ie netjes de basis oefeningen doet.

En dan komt toch wel vaak het aanduiden met de B, L, M, Z etc. niveau :)

Zo moeilijk is het niet, het wordt er vaak duidelijker mee gemaakt :D

Achja en vroeger was het volgens mij meer van; "Ja hij is zadelmak! Loopt netjes z'n rondje, binnenkort waarschijnlijk een B proefje starten" of; "We zijn bezig met inrijden, maar een rondje {alleen/los} stappen lukt nog niet hoor!" dan weet je toch vaak al genoeg hoever het paard is ;)

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:26

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:27

_Marinke_ schreef:
Dat weet je niet goed, dat bekijk je eigenlijk zelf. Er is geen grens te trekken daarin.

Als ik ze even globaal doornneem, en voor zover mogelijk specifieke kenmerken noem, misschien is het dan duidelijker?

Zadelmak maken -> zadel erop, eerste paar keer erop zitten (dus hangen, rondje stappen, aan de longe etc.)
Inrijden -> basis erop aan het zetten, dus het stuur, de rem, het gas.
Doorrijden -> verdere knopjes erop zetten. Ofwel dat ie netjes de basis oefeningen doet.

En dan komt toch wel vaak het aanduiden met de B, L, M, Z etc. niveau :)

Zo moeilijk is het niet, het wordt er vaak duidelijker mee gemaakt :D

Achja en vroeger was het volgens mij meer van; "Ja hij is zadelmak! Loopt netjes z'n rondje, binnenkort waarschijnlijk een B proefje starten" of; "We zijn bezig met inrijden, maar een rondje {alleen/los} stappen lukt nog niet hoor!" dan weet je toch vaak al genoeg hoever het paard is ;)

wij gebruiken bij ons meestal gewoon de term zadelmak maken (dus eigenlijk van 0 tot net niet B proef klaar).
maar meestal lijd je er wel van af wat ze ermee bedoelen als je het vraagt!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:47

Ik gebruik zelf ook de termen zadelmak, inrijden en doorrijden.
Zadelmak is in mijn ogen het paard laten wennen aan hoofdstel, leren longeren, wennen aan singel en later aan het zadel. Verder horen daar ook andere dingen bij, zoals beenbescherming, gehoorzamen aan de hand/longe.

Inrijden is op het moment dat het paard aan de longe gehoorzaamd en de eerste keren er op hangen, zitten, stappen en draven. Aller eerste knopjes er op gaan zetten. Leren wat de hulp is voor stap en draf en natuurlijk 'de rem' leren, ook het stuur.

Doorrijden is het moment dat je je hulpen kan gaan verfijnen, het paard direct leert te reageren, echt figuren gaat rijden en directere overgangen. Doorrijden gaat door tot het moment dat je vlot een B-proef kan rijden, zonder grote storingen in het geheel.

Zo is het vaak ook makkelijker te zeggen hoever een paard is, dan dat je alles inrijden noem of alles zadelmak maken noemt.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:37

Zadelmak schijnt inderdaad een moeilijk begrip te zijn voor sommigen hihi...ooit een paard geadverteerd, duidelijk erin gezet Alléén zadelmak. Vervolgens komt er iemand kijken, die stapt op, geeft me toch een knal been...en lazert er gelijk weer af }> Tjah ik had nog zoo gezegd...hij is alleen zadelmak...hij snapt verder nog niks...jaja.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:41

het doorrijden begint bij mij als de stopknop, de gashendel en het stuur bevestigd zijn :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:08

Als ik het zoals jij zegt dan zou ik nu nog steeds bezig zijn met inrijden terwijl mijn paard 9 (bijna 10) is. Hij heeft namelijk geen wedstrijden gelopen.

Ik denk dat door alle 3 te gebruiken hetduidelijker is waar je precies bent. Het scheelt namelijk (bij bijv. verkoop) al veel of je paard een paar keer een zadeltje op heeft gehad of als je hem al kunt besturen

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:11

Zadelmak houdt voor mij wel in dat je erop kan zitten en links en rechtsom kunt stappen en draven en evt. een galopje. Inrijden is voor mij precies hetzelfde. Doorrijden komt daarna, zeg maar alle knoppen erop en de fijnafstelling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:13

Doorrijden is zorgen voor een juiste basis..correcte aanleuning,goed van achter naar voor rijden,rechtrichten etc.

Inrijden is in mijn ogen ook het stuur en rem en gas installeren en zadelmak wennen aan het zadel,hoofdstel etc.en eventueel een beetje hangen op het paard.

dkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:25

het inrijden is wat je zegt alles gangen onder controle hebben dat hij gaat waar jij wilt dat hij heen gaat en gehoorzaam is
het doorijden is het vebeteren van die punten bijv het rechtrichten, balans , ontspanning
hopelijk is dit het antwoord op je vraag.?

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:20

Ik zal eerst hem zadelmak maken ( Het zadel erop leggen, en hem laten wennen)
Daarna zal ik hem inrijden en dan doorrijden.
Ik denk dat dit de beste volgorde is :+
Want dan Leert hijhet beste.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:22

Ik heb mijn paard laten inrijden. :)

2weken later kwam ze terug. Ze was zadel en hoofdstel gewend en er zat een gas, rem en stuur op. Natuurlijk zijn die allemaal nog niet zo erg verfijnd, dus als je daarmee verder aan het werk gaat is het doorrijden imo. :D

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:05

ja ik zie wel eens paarden te koop die zadelmak zijn.
dat betekend inderdaad zoiets als zadel erop gehad op stal.
nou heb ik een paardje te koop dat 1 jaar zadelmak is, ingereden dus, maar nier doorgereden, want kent niet aan de teugel enz enz
maar kan wel een behoorlijke buitenrit maken zonder angst voor verkeer oid. dus tja doorgereden op buitenrijden?
haha nou ja veel vragen dus

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 05:45

Het paard kan best ingereden zijn. In jou geval, denk ik ook zeker wel dat het desbetreffende paard doorgereden is.
Een paard wat doorgereden is, hoeft niet perse aan de teugel te lopen oid is mijn idee. Dat hangt er maar net van af wie het paard heeft ingereden en met wat voor doel voor ogen het paard is ingereden.
Er staan bijvoorbeeld op MP zat paarden te koop als recreatie paard, die (nog) niet aan de teugel kunnen lopen.
Wil niet zeggen dat het paard niet is doorgereden

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:40

ik denk dat het er aan licht wat voor soort en karakter je pony heeft
dat kan namelijk anders zijn
maar als je er niet bekent mee bent zal ik het met iemand
die het wel kan doen

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:12

Ik vind inrijden een nogal vaag begrip, vandaar dat ik dus ook zadelmak maken, inrijden en doorrijden gebruik

Zo is voor mij, en meerdere, duidelijk hoever het paard nu ongeveer is

Zoals jij inrijden bekijkt, is dat heel breed, en zegt dat eigenlijk weinig over hoever het paard is