Hoe houd ik mijn paard ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Hoe houd ik mijn paard ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 09:36

Hoi!

Mijn paard is met inrijden altijd heel ontspannen en dan heb ik een lekkere losse hals, maar zodra we bijv. dressuurmatige oefeningen gaan doen (travers, schouderbinnenwaarts enz.) , dus als het moeilijker word, word ze helemaal gespannen en loopt ze niet meer (uit zichzelf) nagevelijk en zet ze haar hals een beetje vast.
Ik probeer tussendoor zoveel mogelijk af te wisselen met dingen en ik doe niet alle moeilijke oefeningen achter elkaar, maar dan blijft ze gespannen. Ik leg ook wel eens een paar balkjes neer waar ze graag overheen loopt voor de afleiding, of een sprongetje, maar dat helpt ook niet.

Dus weet iemand hoe ik haar lekker ontspannen kan houden?

Alvast bedankt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:41

Probeer eens de oefeningen op een andere plaats te doen. Dus wijken van de hoefslag af naar de A-Clijn, schouderbinnenwaarts op de A-Clijn, middendraf op de grote volte. Gaat ze te gespannen, gelijk stoppen, herstellen en overnieuw inzetten. Gaat het goed, dan stoppen! Een schouderbinnenwaarts niet gelijk de hele lange zijde doen, maar opbouwen.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 09:51

Heb ik beide al geprobeerd :o Ze doet het gewoon als het wat moeilijker word, en buiten de hoefslag is het weer iets anders, dus moeilijker (denkt ze :roll:) Dus word ze weer gespannen.

kleinvosje

Re: Hoe houd ik mijn paard ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:12

Hoe lang rij je voordat je aan die moeilijkere oefeningen begint? En wat doe je als je haar warm werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:15

zorg eerst dat je haar goed ontspannen houd met rechte stukken rijden en voltes
pas wanneer ze volledig ontspannen is ene paar stappen sb mee pakken
niet te veel willen
traver en sb zijn pas goed als het paard ontspannen is anders werken de oefeningen niet..

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:33

kleinvosje schreef:
Hoe lang rij je voordat je aan die moeilijkere oefeningen begint? En wat doe je als je haar warm werkt?

Ik begin met haar hals laag, wat figuurtjes op de ene hand, daarna op de andere hand, dat duurt ong 10 minuten. Dan actief draven, net zo laag en weer wat figuurtjes rijden, ong een kwartier. Dan laat ik haar even aan de lang teugel (wel met aanleuning) stappen. Dan pak ik de teugels op en stel ik haar wat hoger in, een beetje wijken en figuurtjes in stap, dan een tijdje draven met wat wijken en schoudervoor enzo, en dan doe ik tussen door een paar passen schouderbinnenwaarts, dan word ze al een beetje gespannen, dan ga ik weer wat anders doen en dan een stukje travers ofzo. Maar telkens als ik dat gedaan heb word ze gespannen.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:35

@peca: Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ze is ook heel ontspannen, totdat ik aan die oefeningen begin.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:40

Probeer haar dan eens wat lager ingesteld de oefeningen te doen. Ik krijg het idee dat ze zich spant als ze hoger ingesteld is. Probeer zelf ook goed ontspannen te zijn. Als jij bij voorbaat al denkt, als ik schouderbinnenwaarts ga doen, gaat ze spannen, dan gebeurt het ook. Zelf doen of je neus bloedt! Je kunt ook heel goed een grote volte sluiten en weer openen, dan rij je ook zijgangen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:45

Ik heb zo het vermoeden dat jij de basis er inmiddels wel goed erin hebt zitten. (Controlevraag: staat ze stil op een zithulp en ophouding en loopt ze weg op licht aanduwen van je kuit?)

Kijk eens kritisch naar jezelf als je zo'n oefening uitvoert.. Hoe zit jij, blijf je precies hetzelfde rijden als altijd of verkramp je? Het is natuurlijk logisch dat jij als ruiter ook net moet doen alsof die oefening de normaalste zaak van de wereld is, en niet gaan verkrampen, maar ontspannen moet blijven zitten, door moet ademen en bewust je lichaam gebruiken.

Goed bewust zijn van jezelf! :D

martine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:45

probeer je oefeningen niet als oefeningen die je in de proef moet laten zien maar als loswerken. als ze strakker in haar lijf wordt levert het niets op. dus ik zou gewoon wat schouder voor vragen en lekker veel wijken etc worden ze ook losser van als je genoeg buiging vraagt. Niet doen alsof je de oefening in de proef volgens het boekje moet laten zien maar lekker als loswerken en zeker niet volgens het boekje, in schouder binnenwaarts lekker een stukje naar voren etc zo moeilijk zijn de oefeningen niet als je ze iets meer uitdiept en zelf ook ziet als manier om een paard los te werken.

maar houd die losheid in zijn lijf anders gewoon een stapje terug

succes

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 12:18

Bedankt allemaal!
Wat doen jullie als het paard gespannen word? Weet iemand iets anders leuks/ontspannends wat je snel even tussendoor kunt doen als ze te gespannen wordt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:18

Martine1, dat is precies wat ik bedoel! Jij zegt het alleen wat mooier ;-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:04

elke oefening die bevestigd is en die het paard als makkelijk ervaart is goed om de ontspanning te behouden.

wat halsstrekken of voorwaarts-neerwaarts wil ook al eens helpen om te ontspannen, maar dit hoeft niet voor elk paard. (jonge) paarden die steun zoeken op je hand (hoeft niet eens veel te zijn) vinden het juist eng om meer teugel te krijgen en op eigen benen te moeten lopen...

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:09

zit je zelf wel ontspannen genoeg?? Knijp je mischien niet te veel met je bilen?

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 13:55

Naar mijn idee wel ja, maar ik zal er nog eens beter op gaan letten!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:22

Heb je foto's of een filmpje?

Ik vraag me af of jij en je paard wel ver genoeg zijn om deze oefeningen te kunnen doen. En wat zegt je instructeur hier van?

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:28

Bij mij helpt het door veel overgangen te rijden.
Dus heel rustig draven op mijn zit en dan weer sneller.
Zo blijft ze bij wakker;-) en ontspannen.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 17:06

Veulen84 schreef:
Heb je foto's of een filmpje?

Ik vraag me af of jij en je paard wel ver genoeg zijn om deze oefeningen te kunnen doen. En wat zegt je instructeur hier van?

Nee,, ik kan zo even geen goede foto's of filmpjes vinden, maar ik weet wel zeker dat we ver genoeg zijn. Mijn instructrice vind precies hetzelfde en anders laat ze het me natuurlijk niet doen.