Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Alicia2u schreef:Soms komt het voor dat een paard minder aan de hulpen staat omdat hij scheef is. Het paard kan z'n lijf niet lekker gebruiken en zet z'n rug vast, wat invloed kan hebben op het tempo en de reactie op de beenhulp.
Wat ik meestal met dergelijke paarden doe is in stap met de zijgangen beginnen, al dan niet eerst aan de hand. Zo wordt het paard eerst soepeler en rechter en kan ik (of mn lessers), zonder continue te hoeven drijven toch de reactie op de hulpen verbeteren. Ik werk dus eerst aan de scheefheid. Vervolgens/ondertussen werk ik in stap aan de reactie op de voorwaartse hulp door de volgende techniek:
Minder is meer! Zeker bij extreem trage paarden hou ik in het begin het been eraf totdat het paard helemaal stil staat. Ik ga niet voorkomen dat een paard een fout maakt (terugvalt in tempo). In plaats daarvan laat ik het paard de fout maken en corrigeer ik daarna. Anders ben ik continue aan het voorkomen dat iets gebeurt en ben ik dus constant bezig met aandrijven/hulpen geven.
Vertrouw erop dat het paard blijft lopen en hou je benen eraf (niet drijven dus, ook niet tactmatisch. Het been mag wel los tegen de buik van het paard liggen, dus niet afsteken). Valt hij terug naar halt (vanuit stap), corrigeer daarna dan gelijk; eerst met de lichtste hulp die mogelijk is, waarna je bij geen reactie snel de fases opvoert (tot eventueel een tikje met de zweep). Na de correctie weer been eraf.
Bij sommige paarden moet je heel zwart-wit zijn in die dingen, dan krijgen ze wat duidelijkheid en gaat het snel beter.
Later pas je dezelfde techniek toe in draf en galop, maar pas als het paard goed actief kan stappen zonder terug te vallen. Heeft het paard het princiepe door, dan kun je specifiek op tempo gaan trainen (en dus niet alleen op gang) weer met dezelfde techniek (en dit geld ook voor de hulpen in de zijgang bv.).
Wees niet te streng in het begin, het paard moet eerst doorkrijgen dat hij de consequenties veroorzaakt, oefen daarom eerst een paar weken op de grove fouten (terugvallen in een andere gang) voordat je strenger wordt.
Ik moet het paard nog tegenkomen waarbij deze techniek niet werkt, mits hij consequent wordt toegepast. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.