Nog steeds niet aan het been & scheef.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eclare

Nog steeds niet aan het been & scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:38

Ik heb dus een lease-fries, voor zeven dagen in de week, er rijd verder niemand anders op en kan gezien worden als een eigen paard. ( kosten e.d ook voor mij )
Nu verzorgde ik hem al sinds eind 2008 toen een man hem leasde. Deze is vorig jaar september gestopt en nu zijn wij doorgegaan.

Even voor de duidelijkheid;
Dit beestje kwam op onze manege als uitgemergeld skelet, waar niet op gereden kon worden. De man die m ging leasen was nog redelijk onervaren maar het ging hem vooral om het opknappen van het paardje zelf. Ik ging m toen na een tijdje verzorgen en probeerde het rijden beter te maken. ( Toen die er net was was t rennen, keihard draven, bokken enz. ). Het was vroeger een karrepaard en is toen over de kop gegaan met kar & al en daarna op het land gegooid zonder er nog naar te kijken. Vandaar ook in het begin zn slechte galop en dergelijke.

Nu is alles er behoorlijk goed uit, zeker nu ik hem het laatste halfjaar voor me zelf heb, hij is behoorlijk aangekomen en t rijden gaat steeds beter. Maar ik loop nu toch een beetje vast.. Hij is namelijk nooit echt vlot geweest, maar ik probeer m al dik een jaar aan mijn been te maken en t verbeterd maar niet. Overgangen, tempowisselingen, strenger optreden als er geen reactie komt.. t helpt 1 minuut en dan sloft het weer terug. Mijn eigen beenligging heeft hier nu ook onder te leiden waardoor het in een cirkeltje loopt.
Ik kan doordat ik hem constant zowat moet aansporen mijn benen niet meer netjes stilhouden voor een langere tijd. ( Tevens omdat hij een dun lijf heeft en ik weinig tot geen steun heb ), wanneer ik heb aan mijn been probeer te maken lukt dit, maar met veel inspanning om mijn benen stil te houden en GOED aan te sporen wanneer nodig en eventueel een tik bij geen reactie, maar na 5 minuten raar ik echt uitgeput van het strenge optreden en mijn benen ook..

Ook is hij scheef, en ik ben al behoorlijk op weg om hem rechter te maken, maar het is moeilijk in combinatie met zijn trage reacties op mijn been. Zo vind ik het moeilijk te weten wat ik het meest moet aanpakken, het voorwaarts zijn of ook gewoon zijn scheefheid?

Tips?

Alicia2u

Re: Nog steeds niet aan het been & scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:49

Soms komt het voor dat een paard minder aan de hulpen staat omdat hij scheef is. Het paard kan z'n lijf niet lekker gebruiken en zet z'n rug vast, wat invloed kan hebben op het tempo en de reactie op de beenhulp.

Wat ik meestal met dergelijke paarden doe is in stap met de zijgangen beginnen, al dan niet eerst aan de hand. Zo wordt het paard eerst soepeler en rechter en kan ik (of mn lessers), zonder continue te hoeven drijven toch de reactie op de hulpen verbeteren. Ik werk dus eerst aan de scheefheid. Vervolgens/ondertussen werk ik in stap aan de reactie op de voorwaartse hulp door de volgende techniek:

Minder is meer! Zeker bij extreem trage paarden hou ik in het begin het been eraf totdat het paard helemaal stil staat. Ik ga niet voorkomen dat een paard een fout maakt (terugvalt in tempo). In plaats daarvan laat ik het paard de fout maken en corrigeer ik daarna. Anders ben ik continue aan het voorkomen dat iets gebeurt en ben ik dus constant bezig met aandrijven/hulpen geven.

Vertrouw erop dat het paard blijft lopen en hou je benen eraf (niet drijven dus, ook niet tactmatisch. Het been mag wel los tegen de buik van het paard liggen, dus niet afsteken). Valt hij terug naar halt (vanuit stap), corrigeer daarna dan gelijk; eerst met de lichtste hulp die mogelijk is, waarna je bij geen reactie snel de fases opvoert (tot eventueel een tikje met de zweep). Na de correctie weer been eraf.

Bij sommige paarden moet je heel zwart-wit zijn in die dingen, dan krijgen ze wat duidelijkheid en gaat het snel beter.

Later pas je dezelfde techniek toe in draf en galop, maar pas als het paard goed actief kan stappen zonder terug te vallen. Heeft het paard het princiepe door, dan kun je specifiek op tempo gaan trainen (en dus niet alleen op gang) weer met dezelfde techniek (en dit geld ook voor de hulpen in de zijgang bv.).

Wees niet te streng in het begin, het paard moet eerst doorkrijgen dat hij de consequenties veroorzaakt, oefen daarom eerst een paar weken op de grove fouten (terugvallen in een andere gang) voordat je strenger wordt.

Ik moet het paard nog tegenkomen waarbij deze techniek niet werkt, mits hij consequent wordt toegepast. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:38

Probeer niet steets been te geven, anders reageert hij over een jaartje helemaal niet meer... Als je paard reageert probeer hem dan ook te belonen met je stem of geef hem een klopje.
Ik zelf zit meestal in de fout dat ik hem voor geen ruimte geef om harder te gaan :)
Helpt het niet om even met je hakken in zijn buik te duwen i.p.v. steets korte hulpen te geven?
bij die van mij helpt het wel :)
veel succes :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:07

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Al is het dan niet zo uitgesproken meer.
Kyliam is ook ondervoed geweest en nu voor het grootste stuk terug opgeknapt.
Hij was toen ik hem begon te rijden heel erg scheef. Maar met oefenen is dat er bijna helemaal uit.
Nu vind hij het moeilijk om tempo te maken en te houden.
Ik krijg van mijn instructeur ongeveer dezelfde uitleg als hierboven.
Bij terugvallen of negeren van been een tikje. Reageert hij daarop, belonen met stem. Maar inderdaad niet blijven "stampen" want dat lost niks op.
Geef je paardje de tijd. Hier gaat het soms ook met ministapjes en soms ga je op een week een heel stuk vooruit. Blijf de kleine dingen zien.

Succes met je paard!
Danielle

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:50

Alicia2u schreef:
Soms komt het voor dat een paard minder aan de hulpen staat omdat hij scheef is. Het paard kan z'n lijf niet lekker gebruiken en zet z'n rug vast, wat invloed kan hebben op het tempo en de reactie op de beenhulp.

Wat ik meestal met dergelijke paarden doe is in stap met de zijgangen beginnen, al dan niet eerst aan de hand. Zo wordt het paard eerst soepeler en rechter en kan ik (of mn lessers), zonder continue te hoeven drijven toch de reactie op de hulpen verbeteren. Ik werk dus eerst aan de scheefheid. Vervolgens/ondertussen werk ik in stap aan de reactie op de voorwaartse hulp door de volgende techniek:

Minder is meer! Zeker bij extreem trage paarden hou ik in het begin het been eraf totdat het paard helemaal stil staat. Ik ga niet voorkomen dat een paard een fout maakt (terugvalt in tempo). In plaats daarvan laat ik het paard de fout maken en corrigeer ik daarna. Anders ben ik continue aan het voorkomen dat iets gebeurt en ben ik dus constant bezig met aandrijven/hulpen geven.

Vertrouw erop dat het paard blijft lopen en hou je benen eraf (niet drijven dus, ook niet tactmatisch. Het been mag wel los tegen de buik van het paard liggen, dus niet afsteken). Valt hij terug naar halt (vanuit stap), corrigeer daarna dan gelijk; eerst met de lichtste hulp die mogelijk is, waarna je bij geen reactie snel de fases opvoert (tot eventueel een tikje met de zweep). Na de correctie weer been eraf.

Bij sommige paarden moet je heel zwart-wit zijn in die dingen, dan krijgen ze wat duidelijkheid en gaat het snel beter.

Later pas je dezelfde techniek toe in draf en galop, maar pas als het paard goed actief kan stappen zonder terug te vallen. Heeft het paard het princiepe door, dan kun je specifiek op tempo gaan trainen (en dus niet alleen op gang) weer met dezelfde techniek (en dit geld ook voor de hulpen in de zijgang bv.).

Wees niet te streng in het begin, het paard moet eerst doorkrijgen dat hij de consequenties veroorzaakt, oefen daarom eerst een paar weken op de grove fouten (terugvallen in een andere gang) voordat je strenger wordt.

Ik moet het paard nog tegenkomen waarbij deze techniek niet werkt, mits hij consequent wordt toegepast. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Hier heb ik zeker wat aan, dit is zeker een methode die ik ga uitproberen! Maar in het begin, als ik het dan alleen in stap oefen, moet ik dan gewoon mijn gehele training alleen stappen of is het de bedoeling dat ik toch ook nog andere gangen rij? Ook is het zo dat hij niet echt snel in een andere gang zal vallen maar eerder gewoon heeeeel langzaam gaat stappen/draven. Draf vind hij dan ook echt het moeilijkst om voorwaarts te blijven.

@ bumper
Ja dat weet ik, daar ben ik zelf ook heel erg bewust van maar zoals ik al heb verteld is het heel moeilijk om als je zo vaak moet aansporen je benen nog goed in controle te houden, zeker op een dun beestje waarbij je benen los in de lucht hangen. Belonen doe ik zeker wel. Vooral met stem, aangezien het een karrepaard is geweest reageert hij daar super op. Als ik mn hakken in zn buik zou moeten duwen vouw ik mijn benen bijna dubbel aangezien hij niet echt een buik heeft, tevens zal dit niet echt bevorderlijk zijn voor mn beenligging.

@Kyliam
Dit weet ik, maar het is gewoon zo zwaar, en hij is wel wat voorwaartser na een jaar, maar nog steeds is het vermoeiend. Bedankt!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:24

Qua rijtechnisch kan ik je adviseren goede begeleiding te nemen en concequent te zijn met je hulpen. Qua scheefheid: check of je paard last heeft van natuurlijke scheefheid of dat hij wellicht door echt scheef is in zijn botten. Een paard dat scheef is in zijn lijf (bottechnisch) wil ook niet echt voorwaarts bewegen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:26

Wat ook kan werken is zomin mogelijk aan de teugels zitten. Hier hebben we er ook 1 staan, verschrikkelijk aan het been. We rijden nu vooral rechte lijnen en doen de teugels zoveel mogelijk naar voren om hem ruimte te geven. Het word al beter ;)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 16:36

@ pasdedeux

Ik heb al goede begeleiding, het consequent zijn probeer ik al vol te houden, hoe lastig het af en toe ook is. Maar bedankt

@ Juangi
Ja dat doe ik ook. Vooral met losrijden teugels lekker los en alleen richten op het voorwaarts rijden. Bedankt.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:54

Nog meer?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:00

De tip die ik zou geven is al door Alicia2u gegeven, maar ik las dat t paard ook over de kop gegaan is?
Is hij daarna al nagekeken door een fysio? Het kan zijn dat er nog iets van een blokkade ergens zit, waardoor hij niet voorwaarts wil/kan en waardoor hij scheef loopt... Misschien een goed idee om uit te sluiten...