Risse (5 jaar) en ik (12 jaar) @ de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mich_Danc

Risse (5 jaar) en ik (12 jaar) @ de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 09:53

Risse is een friese merrie van nu net 5 jaar, zij is B niveau en ik ook. Dit is onze les van vorige week. voor mijn gevoel ging het heel goed. ze loopt links om te diep dat weten wij maar toch plaats ik de foto`s. Ik rijd voorlopig alleen onder toezicht omdat ze best lastig is. linksom valt ze naar binnen en door je been heen, heeft ze haar achterhand er niet bij en moet ze veel gecorrigeerd worden. Omdat dat voor mij en haar nog moeilijk is ziet het er nog niet super goed uit.

dit zijn de foto`s van het inwerken

Afbeelding

Afbeelding

en eenmaal losgestapt en losgedraafd een paar actie fototjes

Afbeelding
langzaam aan oppakken

Afbeelding
voor de mensen die haar kennen die weten dat het een vrij voorwaartse fries is
hier werd ze even ho geroepen

Afbeelding
en der achterhand actieveren

Afbeelding
dit is linksom veel te diep geen achterhand erbij
ze buigt hier altij helemaal naar buiten maar daar wordt aan gewerkt

Afbeelding
deze vind ik erg netjes.

Afbeelding
dit is dus linksom daar valt ze weer eens door het binnenbeen, geen pracht foto maar
hier probeer ik het linkerkant probleem op te lossen wat best goed lukt, achterhand
moet er nog bij en ze mag ruimer van voren

Afbeelding
en hier word het al wat beter.

Afbeelding
en braaf paardjeee
Laatst bijgewerkt door Mich_Danc op 16-04-10 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Risse (5 jaar) en ik (12 jaar) @ de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:06

Ik vind het teveel paard voor zo'n jong meisje.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:11

voor 1x in de week is dit prima te doen hoor ;)

ik rijd haar 4 dagen in de week en zij de 5e dag in een les. en erlijk is eerlijk ze heeft hem goed aan het lopen ik weet namelijk hoe haar linkerkant is ;) Je hebt 12 en 12 he. dit kind is 12 maar een serieuze ruiter al vanaf haar 6e. en aangezien haar eigen pony kreupel is en haar andere droes heeft hobbelt ze op deze. dus het is wel degelijk een knappe poging.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:12

Ik vind jullie een leuke combinatie waar nog wel flink aan gesleuteld kan worden. Maar vind het er al erg netjes uit zien!
Als ik me niet vergis is dit paard ook nog niet zo heel lang onder het zadel toch ?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:14

Ik vind het erg knap hoe ze hem aan de loop heeft, hartstikke leuke combinatie.
Je mag nog wel trotser op je paard zitten! Met nog wat lesjes gaat het helemaal goed komen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:16

ik vind dat je haar netjes aan het lopen hebt voor jou leeftijd
petje af
en verder zou ik erop letten dat je meer vooruit kijkt en niet naar onder.
en als ze door je been heen valt even naar buiten stellen met het hoofd (recht maken) en je binnenbeen goed eraan.

Mich_Danc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 10:17

Teveel paard valt wel mee, ik kan haar prima aan en ze loopt best wel fijn.

_kimmm: Risse is nu een jaar onder het zadel waarvan ze misschien een half jaar serieus word opgepakt door mijn zus.

dankjulliewel allemaal
Dan doe ik ook als je het ziet op die foto linksom pak ik haar even in de buitenstelling waardoor ze wel wat te opgekropt loopt maar wel goed reageert.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:20

Zo, dat ziet er al netjes uit, zeker voor jouw leeftijd. +:)+
Ik vind dat je hem al knap aan het lopen hebt.
Eindelijk weer eens een Fries die niet met de neus op de borst loopt.

Heb je goede instructie?
Ik heb het gevoel alsof je wel weet waar je mee bezig bent. :j

Tip: naar vooooren kijken, ik weet dat het een knap paard is waar je op zit, maar naar voren kijken ziet toch wat netter uit. :))

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:59

Joolien schreef:

Kun je dit misschien beargumenteren ?

Ik zie namelijk een paard wat fijn loopt met een amazone die ontzettend haar best doet. Denk soms wat aan je arm/hand houding. Maar het ziet er al heel goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:07

Monster_tos schreef:
Joolien schreef:

Kun je dit misschien beargumenteren ?

Ik zie namelijk een paard wat fijn loopt met een amazone die ontzettend haar best doet. Denk soms wat aan je arm/hand houding. Maar het ziet er al heel goed uit!

Ik vind dat haar houding teveel beinvloed wordt omdat ze het paard constant aan het corrigeren is. En ik heb het idee dat ze hem de hele tijd terug moet rijden omdat hij te voorwaarts is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:32

op foto 3 en 7 is ze ook best voorwaarts maar is haar houding niet echt slecht. als ik menig haw topic zie ben ik echt trots op deze 2 kanjers.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:35

Wat een onwijs gave combinatie!!!!!!!! Dit kleine meissie heeft het paard prima aan het lopen hoor! En dit wordt alleen nog maar beter! Op de foto's gaat het paard steeds beter lopen, en vergeet niet, het paard is net 5 hé ...
Gewoon zo doorgaan, dit ziet er prima uit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:38

Joolien schreef:

Onzin, ik vind het er super uit zien... En ik weet zeker dat het gros van de 12-jarigen (incluis mijzelf op die leeftijd) nog niet zo kan rijden als deze jongedame hier presteert. Ziet er echt keurig uit! En absoluut niet te veel paard! Je laat zien dat je het paard aan kan.

Om ook nog wat commentaar te geven wat aan de regels voldoet; Paard valt door links, linksom veel stelling vragen en naar buiten drukken met je binnenbeen :)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:40

Ziet er leuk uit! Je hebt het paard mooi aan het lopen.
Maar zou die sporen af doen. Zeker bij een jong paard.

Ik vind het niet te veel paard voor je. Het ziet er netjes uit jullie samen. Zeker voor je leeftijd!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:40

Ik vind je wel wat streng met je handen. Deze horen bij de schoft te zitten, ellebogen aangesloten. Op de manier hoe je nu rijd kan je veel kracht in de mond zetten....

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:41

Joolien schreef:

Ik snap trouwens niet wat leeftijd van een ruiter te maken heeft met het rijden van een paard?
Als het nou lengte was.. maar daar valt ook niet over te klagen, past prima. Meisje is waarschijnlijk groter dan ikzelf. :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:44

Juangi schreef:
Ik vind je wel wat streng met je handen. Deze horen bij de schoft te zitten, ellebogen aangesloten. Op de manier hoe je nu rijd kan je veel kracht in de mond zetten....

Wilde net hetzelfde zeggen... heb het idee dat het paard te veel op rem wordt gezet, ja kan beter overgangen rijden en wachtoefenigen doen om het paard meer bij jou te houden. Tevens handen recht op, dat geeft ook een zachtere hand. Verder vind ik het best netjes voor een 12jarige.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:45

Roosch schreef:
Joolien schreef:

Ik snap trouwens niet wat leeftijd van een ruiter te maken heeft met het rijden van een paard?
Als het nou lengte was.. maar daar valt ook niet over te klagen, past prima. Meisje is waarschijnlijk groter dan ikzelf. :D

Hier ben ik het niet mee eens.
Ze heeft netjes haar boven armen naast haar lichaam en een goede knik in haar elleboog.
Verder zie ik geen spanning in die armen waardoor ze extra kracht zet in de mond.

Let alleen wel op je piano handjes. :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:56

ik reageer even voor het zusje zelf.

ze is veel te licht in der hand op deze manier kan je over het algemeen veel meer kracht zetten. maar als ik tegen haar zeg kneepje bij zegt ze altijd nee ik gaf een kneepje maar anders ben ik te hard in haar mond.

sporen kunnen ook af ze reageert op beenhulp maar omdat ze door het been denderd hebben we hem af en toe nodig om even aan te leggen.

paard word zeker niet op de rem gezet op de momenten dat ze onder mijn zusje uit wilde rennen werd ze op een volte gezet.

tuurlijk zitten er minpuntjes aan en is het paard nog jong ruitertje ook, maar ik vind het echt super en ze werkt overal aan. Ze opende haar foto`s en zat ze al gelijk te bekritiseren.
heey stef kijk ik kijk ook naar beneden. oh ik heb me handen niet goed. en ik mag ook wel wat rechter zitten.

eigelijk is ze nog maar 11 he ;)

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:00

Ik vind het een leuke combinatie en vind het zeer zeker wel passen..Je ziet nergens dat ze geen controle heeft over hetpaard..Denk juist dat ze van dit paard veel kan leren en juist haar houding er beter van wordt! bovenlichaam mag alleen wat meer ontstpannen en de handen meer naar voren..En dan op passen dat de teugels dan niet te lang worden. Zie eigenlijk niet dat voor de rest dat ze met kracht ofzo rijd..Ziet er netjes uit.Ja leuke combi!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:04

Nikita10 schreef:
Ik vind het een leuke combinatie en vind het zeer zeker wel passen..Je ziet nergens dat ze geen controle heeft over hetpaard..Denk juist dat ze van dit paard veel kan leren en juist haar houding er beter van wordt! bovenlichaam mag alleen wat meer ontstpannen en de handen meer naar voren..En dan op passen dat de teugels dan niet te lang worden. Zie eigenlijk niet dat voor de rest dat ze met kracht ofzo rijd..Ziet er netjes uit.Ja leuke combi!

Je zegt 't zelf al... ;)
Paard is vijf en nog niet zo lang onder het zadel... mi geen ideaal leerpaard want paard moet zelf nog heel veel leren.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:07

Embe schreef:
Nikita10 schreef:

Je zegt 't zelf al... ;)
Paard is vijf en nog niet zo lang onder het zadel... mi geen ideaal leerpaard want paard moet zelf nog heel veel leren.

Jij inpeteerd het als leer paard, ik zie het commentaar van Nikita10 meer als opbouwende feedback voor haar zelf.
Er is in dit topic gezegd dat het meisje zelf 2 pony's heeft waar ze door omstandigheden even niet op kan rijden.
Daar mee laten ze al wel merken dat dit niet de 1e keer is dat dit meisje op een pony/paard rijd.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:14

Ik bedoelde er mee dat het meisje niet veel van dit paard kan leren zoals Nikita10 hierboven schreef, daar het paard zelf nog heel veel moet leren. Daar is niets mis mee, daar is ze 12 jaar voor en het paard 5 . Mi is een paard dat recent onder het zadel is daar niet echt geschikt voor, dus geen ideale combi.

Heb zelf een dochter van 12 die M bij de ponies rijdt. Ze kan heel behoorlijk rijden maar het aanleren van oefeningen en verbeteren van jonge paarden is toch wel wat anders. Dat wil niet zeggen dat ze er, onder begeleiding, niet op zit.

Het is allemaal niet naar bedoelt, wil alleen positieve kritiek geven.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:17

Embe schreef:
Ik bedoelde er mee dat het meisje niet veel van dit paard kan leren zoals Nikita10 hierboven schreef, daar het paard zelf nog heel veel moet leren. Daar is niets mis mee, daar is ze 12 jaar voor. Mi is een paard dat recent onder het zadel is daar niet echt geschikt voor.

Heb zelf een dochter van 12 die M bij de ponies rijdt. Ze kan heel behoorlijk rijden maar het aanleren van oefeningen en verbeteren van jonge paarden is toch wel wat anders. Dat wil niet zeggen dat ze er, onder begeleiding, niet op zit.

Het is allemaal niet naar bedoelt, wil alleen positieve kritiek geven.

Ja, oke als je het er zo neer zet begrijp ik beter wat je bedoelt. Voor haar is het niet een leerpaard nee.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:20

Denk om je handen! Verder vind ik het argument van teveel paard niet correct. Paard mag dan misschien nog wel jong zijn, maar ze rijd onder begeleiding, 1x p.w. op dat paard daarnaast zit dit meisje netter dan menig ander persoon dat een topic op HAW plaatst. Ga zo door! Maar denk om je handen. Houd ze netjes recht op en zorg dat ze niet in je schoot belanden. Maak dan liever je teugels ietsjes korter en plaats je handen naar voren. Zo zorg je er ook voor dat je ellebogen netjes langs je zij komen ipv, achter je lichaam. Maakt het sturen een stuk gemakkelijk :)