paard drukt rug weg en loopt op de voorhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkaforever

paard drukt rug weg en loopt op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:40

hallo,

Eerst even een korte uitleg over de situatie:
Ik rijd mijn 7 jarige ruin altijd ruim een 15 tal minuten los in stap. We beginnen met een 5 tal minuten stappen met een licht contact terwijl ik wat slangenvoltes stap. Daarna werk ik een beetje aan de buiging. Dit om hem lekker los te krijgen. Na een 15tal min ga ik overgangen stap-draf en draf-stap maken om hem vlot aan het been te krijgen. Daarna gaan we verder met de buiging in draf te oefenen. Na een 30tal minuten is mijn paard dan ook lekker soepel en los. Hij loopt dan heel fijn, en gebruikt zijn rug in mijn ogen ook zeer goed.

Maar als ik dan over ga naar de galop, dan begint het probleem. Tijdens het aanspringen gooit die zijn hoofd in de lucht, en de eerste paar rondjes verzet die zich dan ook heel erg. Mijn reactie om dit op te lossen is hem vooruit rijden en zorgen dat ik zeker niet in zijn mond kom. Dit zowel in de linker als in de rechter galop. Op sommige dagen volgt er na een paar rondjes wel wat onspanning, hij gooit dan niet meer met zijn hoofd, maar loopt wel op de voorhand.
Andere keren krijg ik hem er echt niet fijn doorgereden in de galop, en blijft hij protesteren. Ik rijd dan steeds korte stukjes galop en laat hem terug draven als hij enigzins ontspant.

Nu sinds de laatste dagen loopt hij heel fijn voor de galop, maar nadat ik gegallopeerd hebt, begint hij het zelfde gedrag in de draf en stap te vertonen.
Ik probeer dit ook op te lossen door voorwaarts te rijden en hem de ruimte te geven. Nu ik heb voorlopig niet het idee dat dit werkt. Als hij op goede dagen dan ook ophoudt met zijn hoofd in de lucht te gooien, dan gaat hij weer op de voorhand lopen en hangen.

Ik heb wekelijks prive les en ga dit probleem ook bespreken met mijn lesgever.
mijn paard is trouwens vorige maand nagekeken door en tandarts, en 5 weken geleden door de osteopaat. Hij heeft een op maat gemaakt WOW zadel. Dit wordt volgende week dinsdag nagekeken. Dus medisch is er niets met hem aan de hand.

Dus ik ben op zoek naar tips om deze situatie aan te pakken.
Het gaat trouwens om een vrij groot, lang paard. Hij heeft veel moeite met zijn rug te ontspannen en op de juiste manier te gebruiken. Dit lukt nu meestal over het algemeen al vrij goed.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:45

Kan het zijn dat jij zelf onbewust anders gaat rijden? Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld knijpen met je bovenbenen als je aan gaat galopperen, en net in galop bent. Eenvoudig te controleren: doet hij het aan de longe ook? Drukt hij dan ook zijn rug weg?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:49

Klinkt mij meer als moeite in het bekken
Heb je een foto van je ppard? (recent)

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:08

aan als ik hem longeer, zonder hulpteugels doet hij dit ook.
als ik hem met de longeertouwtjes van Haanstra (ik geloof dat ze zo heten) dan doet hij het niet. Dan gaat hij terugvallen in tempo en stapt/draaft hij niet meer in. Dus slecht gebruik van zijn achterhand.
Ik denk niet dat ik echt anders ga rijden als ik ga galloperen, maar ik ga der vandaag zeker is opletten dat ik niet ga knijpen met mij bovenbenen.

Ik heb een recente stand foto van hem, maar kan deze niet zelf plaatsen.

espritje

Re: paard drukt rug weg en loopt op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:59

kan het niet zijn dat hij vastzit???
als hij een keer gek heeft gedaan op het land of in de paddock!
misschien toch nog een keer de fysio laten komen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:19

Doet hij het al lang?

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 16:35

hij is 5 weken geleden nog volledig nagekeken, dus ik denk niet dat hij echt vastzit. Als dit zo was zou hij het ook doen tijdens het losrijden en draven. Hij begint er pas mee als ik ga galopperen.

En hij doet dit sinds een 2tal weken.

Nu moet ik wel toegeven dat hij het gisteren wel minder gedaan heeft. Ik hem een 10tal minuten echt vooruit laten galopperen met bijna geen contact. Na 10 minuten wou hij zelf gaan draven. Toen heb ik hem terug effe op adem laten komen in stap. Daarna opnieuw een galopje gevraagd en deze keer op een normaal tempo en contact. En toen deed hij het alleen met aanspringen, daarna hield hij zijn hoofd wel stil. De ontspanning was er nog niet volledig. Maar er was toch al geen protest meer.

Morgen heb ik weer les, misschien dat we dan een oplossing vinden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:53

Ik denk dat het dan toch te maken heeft met de manier van aanspringen. Geef je geen tegenstrijdige hulpen, of te grote hulpen? Blijf je zitten zoals je hoort te zitten? Geef je voldoende ruimte van voren om te kúnnen galopperen?

espritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:06

mijn paard ging zich ook alleen met de galop verzetten.
en die bleek toen ook vast te zitten in het bekken.