kent een paard de extinction burst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilma_b

kent een paard de extinction burst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:16

Hallo Bokkers,

In de hondentraining kennen we de extinction burst.
Bij de Martin Gaus training komt die ongeveer met de 6e les, dacht ik.
Dan halen ze alles nog een keer uit de kast om niet te luisteren. Kijken of iets echt wel moet en of
ze er niet toch onderuit kunnen komen. Op dat moment moet je standvastig zijn en volhouden. Daarna geven ze zich over. Ik weet niet of ik het duidelijk genoeg zeg, maar ik zal proberen het a.d.h.v. mijn eigen paard uit te leggen.

Ik heb mijn paard nu sinds oktober. We hebben aardig wat strubbelingen gehad en nu zit ik er met angst op (zie: succesverhalen over angst overwinnen)

We zijn nu op weg een band te krijgen, waarbij hij duidelijk gemaakt krijgt wie de baas is. Hij probeert natuurlijk wanalles uit. Sinds de laatste paar keren wil hij bijvoorbeeld niet op de vrachtwagen, terwijl dat de eerste 4 keren geen probleem was. Is hij nu aan het uitproberen of het echt wel moet?
Waar ik nu bang voor ben, is dat hij dat straks ook onder het zadel gaat doen? Zal hij bijv. vreselijk gaan bokken, om te proberen of hij niet toch de baas is? Zal hij gaan proberen mij te lozen om toch maar niet onderdanig te moeten zijn?

Kent een paard dit ook?

Ulrika

Re: kent een paard de extinction burst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:22

De kans bestaat natuurlijk dat je paard het probeerd....die van mijn probeerde het eerst ook toen ik er langs stond en nou als ik erop zit...geloof niet dat je paard je er zomaar probeerd af te gooien maar er zit wel een kans in dat je paard probeerd onder het werk uit te komen...maarja denk dat dat niet zo gek is zou ik tenminste ook proberen als ik een paard was ;)

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:28

Heb er nog nooit van gehoord bij een paard. Denk dat het meer ligt aan de band die je met het paard ontwikkeld. Als je paard een nare ervaring heeft gehad op de trailer kan dat de reden zijn dat hij er ineens niet meer op wil.
Een nare ervaring hoeft niets ernstigs te zijn, dat kan ook al een keer van iets schrikken of een keer te hard remmen zijn geweest.
Of als het paard teveel macht krijgt doordat hij meerdere keren iets voor elkaar krijgt. Dan gaat hij ook steeds verder.

Als het op de trailer laden nu het enige probleem is dan is er volgens mij niets aan de hand en moet je met geduld zorgen dat je paard weer vertrouwen in de trailer krijgt.

Succes!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:08

Persoonlijk denk ik wel dat er een soortgelijk iets voorkomt bij paarden. Je hoort/ziet heel vaak dat als mensen een nieuw paard een aantal wken hebben het steeds slechter gaat. Het gaat dan vooral om dingen als rangorde, leiderschap, paarden die 'uit proberen' e.d. Een paard probeert in principe niets uit maar maakt op een bepaald moment wel gebruik van de geboden mogelijkheden. Zelf denk ik dat veel nieuwe eigenaren in die eerste paar weken veel te zachtaardig (paard moet wennen etc zijn veel gehoorde kreten) zijn en het paard dus gebruik gaat maken van die mogelijkheden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:33

Tja, ik weet niet. Echt maandenlang riepen mensen van alle kanten dat mijn paard mij aan het uitproberen was. Wat bleek nou: hij had vreselijke pijn. Niet zo gek dan dat hij in verzet kwam he. Ik denk eerder dat veel mensen te snel te veel willen van/met hun paard. De kunst, vind ik, is om samen met je paard uit te vogelen wat het tempo is. Als ik een nieuwe oefening introduceer mag mijn paard aangeven in wat voor tempo hij die leert. Voor zover ik kan nagaan heeft hij geen enkele reden om niet met mij te willen samenwerken, hij vertrouwt mij, en hij is een kuddedier dat zal handelen in het belang van de groep (= hij en ik) Nou heeft hij wel een erg lief en coöperatief karakter, ik weet niet hoe dat met andere paarden is. Maar over mijn paard durf ik toch wel te zeggen dat hij af en toe ondeugend is, maar niet rottigheid uithaalt om mij te testen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:49

Hmmm, het klinkt wel aannemelijk en ik zeg ook altijd 'het wordt eerst erger voordat het beter wordt, kijk maar naar kinderen :') ' , ik wist niet dat er ook echt een woord/uitdrukking voor bestaat.

Tristan is erg dominant en er zijn in zijn opleiding veel compromissen gesloten. Toen ik 'm ging rijden (hij was toen bijna 9) veegde hij ook gewoon de baan met me aan (kop in de lucht en gaan), ik zat er dan nog wel op maar had niks te vertellen. Stukje bij beetje ging het wel steeds beter, hij accepteerde steeds meer van mij, maar als het om het laatste woord ging had hij dat. En als ik probeerde om dáár doorheen te komen, was het weer feest. Ik ging dus uiteindelijk ook wel mee in die compromis, met in mijn achterhoofd dat ik het wel steeds een klein beetje meer naar mijn hand zou kunnen zetten. Ik durf wel te zeggen dat hij tot nu toe voor niemand zo zijn best heeft gedaan als voor mij.

De ommekeer is bij een les van een gerenommeerde trainer geweest. Hij begon braaf, maar toen er een ander paard de baan uit liep, ging die kop er weer op en daar ging 'ie.... Ik wilde 'm stoppen, probeerde 'm de hoek in te zetten, zoals ik dat altijd deed om daarna weer te proberen verder te rijden. Maar ik moest JUIST gas gaan geven. Het heeft een aantal rondjes geduurd voordat ik de knop om kon zetten, want we gingen echt al loeihard en dat gas geven zat me heel niet lekker :+. Op een gegeven moment stond de trainer zelfs met een zweep in het midden om me te 'helpen', en toen ik eenmaal in de gaten had dat stoppen hem niet ging worden ben ik inderdaad maar gas gaan geven. Na 2 rondjes nóg harder te moeten vond hij de lol er af gaan, maar toen heb ik 'm toch nog een paar rondjes door gestuurd :Y) . Toen zelf rustig terug genomen, overgang naar stap en rondje lang. Daarna weer opgepakt, en zelden zo fijn gereden....

Sindsdien is er bij ons allebei een knop om, hij geeft het me nog steeds niet gratis, maar dit grapje gebeurt niet meer! Hij trekt nu niet álles uit de kast om er onder uit te komen, op een gegeven moment houdt hij op :j. Ik moet wel ontzettend consequent blijven op kleine dingetjes tijdens het rijden, maar in andere dingen krijgt hij van mij wat ruimte (ik wil gewoon niet altijd een 'gevecht', hij is gewoon zo en dat accepteer ik tot op zekere hoogte), en het werkt nu voor allebei goed!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:30

Ik weet niets van extinction burst, maar heb wel ervaring met een dominant paard (die schattige Sammy in mijn profiel). De gezagsverhoudingen blijven onderwerp van ehm ... gesprek. Met name bij het trailerladen weet hij de laatste twee jaar dat hij machtig is. Ik ben er van overtuigd dat het geen angst is. Hoewel ikzelf verder weinig met Sammy kan, krijg ik hem meestal in de trailer met een list of een oerkreet op het juiste moment. Man en dochter die meestal veel beter met zijn gedrag overweg kunnen, lukt het eigenlijk nooit.

Conclusie, ik denk persoonlijk dat een dominant paard de machtsverhoudingen blijft testen. Kijkende naar mijn dominante terrier, die mij de hele dag op de voet volgt (ik weet niet waar ik het aan te danken heb, misschien onbewust een extinction burst), denk ik dat het bij honden anders werkt dan bij paarden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:15

Ik heb er eerder over gelezen in het kader van clickertraining. Als het paard het begin van een oefening kent, bv hij kan zijn been optillen, en je wil dit uitbreiden naar verder naar voren uitslaan. Dan blijf je je vraag stellen, maar stelt je beloning uit. Het paard gaat hierop anticiperen door zijn oefening expressiever uit te voeren, voordat het been optillen helemaal uitsterft. Waarschijnlijk zal het paard dus meer uitslaan. In die zin is het bij paarden dus wel bekend. Zorg er wel voor dat je dus nog net op tijd bent met je timing, anders haal je het gedrag er idd uit :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:44

Ik denk het wel, je ziet vaak ook dat net zadelmakke paarden juist superbraaf zijn en hard hun best doen en rond 3-4 maanden zadelmak krijg je het ineens allemaal niet cadeau en komen er trucen uit de kast. Als je die allemaal handig oplost is dat een korte periode maar o wee als je ergens even geen raad mee weet of bang wordt.

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:18

Ik denk zeker dat er bij paarden ook zoiets bestaat maar meer vanuit een andere invalshoek dan dat bij honden gebeurd.

Toen ik mijn paard kocht werd erbij verteld dat hij heel dominant kon zijn. En inderdaad...de 'trucjes" die hij toepaste zouden heel goed voor dominant doorkunnen...MAAR...uiteindelijk bleek hij super onzeker. Helaas zie ik dat heel veel dat onzekere paarden heel vaak het stempeltje dominant 'opgeplakt' krijgen terwijl ze eigenlijk alleen maar handelen uit instinct/overlevings drang.

Een paard is nl een kudde dier, die op zijn sterke leidende merrie moet kunnen vertrouwen om te overleven. Een heel onzeker paard zal niet zomaar vertrouwen op zijn leider maar constant bevestiging zoeken. Mijn paard was bijv. heel erg gesloten...kreeg heel moeilijk contact met hem en hij vertrouwde eigenlijk alleen maar op zichzelf (waarschijnlijk omdat hij altijd als dominant paard behandeld is geweest en zo eigenlijk altijd verkeerd begrepen). Om er van overtuigd te zijn dat jij een goede leider bent zal je paard je dus uittesten...en hoe onzekerder je paard (en hoe onzekerder jij daarin bent) hoe meer hij je zal "uittesten". Dus niet zoals bij honden om de baas te willen worden, maar meer uit overlevingsdrang om te kijken of jij wel een goede leider bent waar hij zijn leven aan toe kan vertrouwen.