Aviva Savanne voor het eerst @HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Aviva Savanne voor het eerst @HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:43

Ik heb eindelijk de 'moed' verzameld hier een topic te openen over mijn stuiterbal.

Haar naam is Aviva Savanne, Savanne in het dagelijks leven. Het is een 5-jarige merrie van Tango. Ik heb haar nu bijna 1 jaar, we zijn in de B begonnen in augustus/september, en starten nu L1. We doen rustig aan maar ik heb toch stiekem wel de hoop dat we richting de zomervakantie in de L2 zitten, of in ieder geval na de zomervakantie!

Natuurlijk heb ik ook aandachtspunten. Grootste aandacht heeft haar hoofdhouding. Savanne wil graag achter de loodlijn komen. Vooral in de wendingen in de galop is dit te zien. In stap gaat het over het algemeen wel goed, in draf duikt ze er iets achter, in galop dus erger. Verder heeft ze altijd haast, wil ze graag binnen de tijd zijn. Gelukkig gaat het al een stuk beter dan een tijdje geleden!

Aandachtspunt voor mezelf is mijn rechterhand. Die til ik teveel. Ik wil wel even benadrukken dat ik weinig in mijn handen heb, er staat evenveel druk op beide teugels. Mijn rechterhand is wel geblesseerd, Savanne heeft me er eind november afgegooid, ik ben met spoed geopereerd, en zal nooit meer mijn hand volledig op sterkte terugkrijgen. Gelukkig ben ik grotendeels linkshandig ;-)!

Nou, genoeg gekletst, hier komen de foto's! Commentaar is welkom, maar hou het netjes! Er is warm gereden, maar daar zijn geen foto's van!

Afbeelding
1. Mooi tegenlicht ;-)

Afbeelding
2. Net aangesprongen, iets achter ll.

Afbeelding
3. Heel mooi beeld, behalve dan mijn rechterhand...

Afbeelding
4. Twee galopsprongen verder, mooi ondertredend!

Afbeelding
5. Door naar het land, daar ook nog even gereden!

Afbeelding
6. Mooi beenwerk, wel iets achter de loodlijn.

Afbeelding
7. Inzet naar een pasje wijken. Foto is scheef genomen, dat is jammer.

Afbeelding
8. Tussendoor even wat langer, maar ik moet wel rechtop blijven zitten :o

Afbeelding
9. Ze kan ook drammerig zijn. Ze wilde hard, maar dat mocht niet van mij...

Afbeelding
10. Mooi!

Afbeelding
11. Ben een beetje moe, not...!

Op bovenstaande foto's heeft Savanne een Pessoa bit in. Ik had mijn goede hoofdstel mee naar huis genomen om schoon te maken en in te vetten, en natuurlijk vergeten weer mee naar stal te nemen. Dit is mijn spring hoofdstel, daar rijd ik normaal gesproken dus niet mee!

Onderstaande foto's zijn van een klein jaartje geleden! Zie je verschil?

Afbeelding
12. Allereerste kennismaking bij de fokker.

Afbeelding
13. Eerste oefenwedstrijd, erg achter de loodlijn.

Afbeelding
14. Eerste echte wedstrijd op 22 augustus vorig jaar.

Afbeelding
15. Zelfde wedstrijd, stapstuk, op de voorhand.

Bedankt voor het kijken!

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:32

Dat ie vaak nog te snel wil heeft gewoon met de sterkte vd achterhand te maken. Je geeft zelf al aan dat het beter is dan een tijdje geleden. Gewoon een kwestie van tijd dat ie sterker wordt. Paard heeft mooie gangen! Sterker worden en achterbeen eronder, dan heb je een dressuurtopper!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:41

Ze ziet er goed uit zeg! Mooi vol geworden...Denk dat het op tijd willen komen een Tango trekje is, Arie heeft daar ook nog wel eens een hoefje van :P

Met betrekking tot de tillende rechterhand, het lijkt op sommige foto's zo te zijn dat je ook je bovenlijf wat gedraaid hebt op die momenten (foto 1,3,4) kan een momentopname zijn natuurlijk maar misschien dat het hiermee samenhangt...als je je schouders op dezelfde lijn houd zijn waarschijnlijk je handen ook gelijker...

Verder vind ik het er netjes uitzien en komt die L2 wel goed!

Nano05

Re: Aviva Savanne voor het eerst @HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 06:48

Ik zie al een hele duidelijke verbetering, dus gaat de goeie kant op. Kan ook zien dat hij het zeker in zich heeft. Ik zou heel veel gaan schakelen, balkjes draven, balken wat verder uit elkaar, zodat hij meer moet gaan verruimen, ook voor en na de balken schakelen, zodat zijn achterhand sterker wordt, hij is pas 5. Ook zeker aan je houding gaan werken, rechtop blijven zitten, je schouder niet indraaien en inderdaad je handen naast elkaar op gelijke hoogte houden.

Komt helemaal goed.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 08:30

Sandra, bedankt voor de tip, zo had ik het nog niet bekeken. Helaas heb ik op de foto's een flodderend vest aan, dat vertekent ook wat. Mijn schouders zitten inderdaad niet helemaal gelijk. Ik ga erop letten!

Maykie, balkjes draven is op zich een goeie, we hebben er helaas maar 3. En die bijten volgens Savanne ;-)! Daar moeten we nog mee aan de gang!

Bedankt voor de complimenten!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:33

al een hele verbetering tov een jaar geleden :j Leuk paard!
Als ze zo dramt zou ik gelijk naar stap gaan, daarna weer aandraven ;)
Zorg voor tempocontrole, om de achterhand sterker te maken zou ik lekker veel schakelen.
Veel succes met je wedstrijden, die L2 komt wel goed :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:51

kleinvosje schreef:
6. Mooi beenwerk, wel iets achter de loodlijn.

Beenwerk is de kwaliteit van de benen, hard en droog of voos en dat heeft niks met de manier van gaan te maken...

Ik heb het idee dat je soms wat wringerig en duwerig bent in je zit.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:58

Mooie verbeteringen! :) Probeer wat meer rechtop te zitten en je benen lang te maken, verder heb je een nette houding..
Ziet er netjes uit, ga zo door dan komt het vast goed

Succes in het L2

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:17

@Karin, met beenwerk bedoel ik de beenzetting, ik had het zo neer moeten zetten, sorry.

Wat bedoel je met wringerig en duwerig? Ik het zelf het gevoel dat ik in de galop wat stiller mag zitten, stap en draf gaan heel goed.

Jaimy, klopt, ik hoor ook vaker dat ik vooral in draf erom moet denken mijn bovenlichaam iets meer terug te houden. Dat is mijn euvel bij het lichtrijden, en wordt hard aan gewerkt!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:24

Dat je teveel met je zit doet. Dat je niet los zit, maar wat knijpt met je bovenbenen en dan inderdaad vnl in galop.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:27

Ik kan je wel vertellen dat ik niet knijp met mijn bovenbenen. Dat heb ik al jaren geleden afgeleerd. Ze heeft een vlotte galop, waarbij ze je heel erg meeneemt in de beweging. Dat vlotte wordt aan gewerkt, als ze wat relaxter is in haar bewegingen kan ik ook stiller zitten. Ik wil voorkomen dat ik haar teveel in moet houden, dan kruipt ze nog meer achter de loodlijn. Ik ben dus nu meer bezig met het loodlijn verhaal, gaat dat goed/beter, pak ik het tempo erbij.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:35

Beste leuke foto's maar toch vind ik dat je van die foto's niet het beeld krijgt zoals je haar laatste bij ons starte...Toen vond ik het plaatje mooier. Misschien omdat dit trainingsfoto's zijn dat je juist de 'problemen' opzoekt om eraan te werken....

Heb verder het idee dat je beugels wel een gaatje langer kunnen.

Foto 10 is idd een hele mooie foto :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 21:42

Hee Pppeet! De wedstrijd afgelopen pasen, had ze heel veel spanning in haar lijf, dan zet ze die nek erop en toont het heel anders. Ik ben hard aan het werk om die neus eruit te krijgen, dat is mijn eerste prioriteit.
Met mijn beugels een gaatje langer wordt mijn onderbeen te onrustig. Wellicht dat het me lukt ze langer te doen als ze wat beter onder controle te houden is! Ze zijn nu trouwens net zo lang als ik ze altijd gehad heb, ook toen ik nog op de manege reed, en later Rapsody.
Wel leuk dat je mijn topic even komt bekijken!