Nagevelijkheid weg in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludo

Nagevelijkheid weg in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 07:47

Ik heb al een tijdje problemen met mijn lease paard als ik hem in galop wil aan springen. Ik zal het probleem kort even uitleggen.

Ik kan hem in stap en draf goed laten ontspannen, en loopt dan goed over de rug en is nagevelijk. Alleen wanneer ik hem wil aanspringen in galop blijft hij de eerste twee galop sprongen nagevelijk, maar valt daarna uit elkaar. Hij wordt dan erg lang in zijn hals en ik krijg het niet meer voorelkaar om hem bij elkaar te rijden.

Ik heb al vele dingen geprobeerd om hem nagevelijk te houden in galop. Ik heb o.a. al geprobeerd om hem van stap naar galop aan te springen. Ook heb ik een oefening gereden dat ik hem op een volte 10 meter in een hoek zette, hem dan aanspring en na een paar passen weer terug te nemen. Dit heeft helaas niet het juiste resultaat opgeleverd. Ik probeer zo veel mogelijk overgangen te krijgen zoals stap-galop-draf-galop enz. Hij wil soms in de linker galop graag overspringen naar de andere galop.

Ik weet dat het probleem ook deels bij mij ze zoeken is, ik ga snel gespannen zitten als ik in galop zit. Hebben jullie misschien hier ook nog tips voor om meer ontspannen te gaan zitten?

Ik zal misschien wel veel tips krijgen over hem te longeren, maar hier voor heb ik helaas niet de mogelijkheid. Wel heb ik drie keer in de week les met hem, en ik krijg wel voldoende begeleiding. Het lukt me alleen nog niet om hem nagevelijk te houden in galop.

Heeft iemand handige tips voor me?

Smoethie

Re: Nagevelijkheid weg in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:42

je zegt zelf al dat je zelf heel gespannen gaat zitten in galop
als jij niet ontspannen bent hoe kan je paard dat dan ooit worden? probeer dus eerst te gaan ontspannen. Oefen de overgang draf galop.
Kan hij goed galoperen? Of is de galop nog een moeilik gang. Probeer overgangen in galop te gaan rijden
wat strekken en weer heel rustig
zodat hij gewoon de galop makkelijk en simpel is. Als je dit allemaal onder controle hebt kan je gaan proberen hem gewoon door te vragen gewoon even doorzetten. Je draaft dus rustig hij loopt mooi ontspannen aan de teugel en dan galopeer je aan. het is egt even door duwen en van de galop een makkelijk gang maken en helemaal gaan ontspannen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:44

Ik lees even mee, want ik heb ook een beetje dit probleem dat hij inderdaad als ware uit elkaar "valt" ...

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:46

Laat je paard eens nakijken, kan best zijn dat ie iets in zn'n rug heeft.

En verder hard trainen ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:47

Ik weet niet hou oud hij is?
Als het een jong paard is kan het best zijn dat hij de balans er nog niet voor heeft.

Verder is het gewoon oefenen en vooral zelf ook ontspannen zitten.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:59

@ Smoethie : Ik ben al druk bezig met de ontspanning bij me zelf aan het zoeken, dit gaat ook al steeds beter! Voor hem is de galop niet zijn gemakkelijkste gang, hij gallopeerd zeg maar heel vlak en is niet altijd helemaal in balans. Hierdoor springt hij in de linker galop ook in bijna iedere hoek over.

Ik heb vanavond weer les, dan zal ik eens wat overgangen proberen te rijden in galop. Ik rijd hem soms wel naar de middengalop toe, maar dan word hij erg sterk. Maar ik ga het zeker eens proberen.

@ kristianneb: Ik ben helaas niet gevoegd om hem te laten na kijken.

@ Nies_: Hij is 17 jaar oud, maar hij vind het nog steeds lastig om in balans te blijven tijdens de galop.

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:03

Wat zegt je instructeur ervan?

Het klinkt alsof je paard krachtiger moet worden om wat gedragener te galoperen. Als hij idd de balans nog niet heeft, zou ik vooral lange stukken met hem galoperen in een rustig tempo (nadat je uiteraard aan je houding, zit en ontspanning hebt gewerkt). Galop trainen werkt natuurlijk het handigst in galop ;), kwestie van uren maken. Maak het hem hierbij niet te moeilijk, hou het simpel, hoeken bv afronden.

Als hij wat meer op vier benen loopt, kan je voltes gaan rijden, voltes sluiten, pasjes verkorten en verruimen in de galop. Wel actief en aan het been houden, dus ook zelf weer voorwaarts rijden. Op deze manier gaat hij op den duur meer dragen en komt de nageeflijkheid vanzelf.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:07

Je geeft aan dat je ietwat gespannen bent in de galop. Daarbij komt denk ik nog eens dat jij wilt dat hij nageeflijk loopt. Hierdoor wordt jij nog meer gespannen en het paard dus ook. Ik zou juist even niet focussen op de nageeflijkheid. Gewoon galoperen, en veel overgangen rijden in de galop. Van galop worden veel paarden losser in hun lijf. Door de overgangen zal hij zijn achterhand beter gaan gebruiken, en dus ook makkelijker bij elkaar te rijden. Doe dit een tijdje, totdat jij helemaal ontspannen in de galop zit. Dan heb je grote kans dat hij vanzelf gaat ontspannen.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 14:25

@ taart: Mijn instructeur zegt dat ik hem op de zelfde manier moet rijden als in draf, vaak zet ik hem dan op de volte dit is iets gemakkelijker voor hem. Alleen ik sluit hem op de zelfde manier als in draf, maar krijg hem niet nagevelijk. Het lijkt als of hij moeite heeft om zich dan over te geven.

Als ik voor me zelf rijd dan maak ik vaak heel wat kilometers, en voornamelijk in de linker galop snijd ik de hoekjes af.

Ik ga zeker wat met je oefeningen doen!

@ noekje: Daar heb je zeker gelijk in dat ik hier door ook gespannen ga zitten. Ik focus mij dan te veel op de nagevelijkheid, ik heb soms ook wel een dag dat ik hem gewoon lekker laat gaan en dan zit ik ook veel meer ontspannen.

Ik in iedergeval meer proberen te schakelen in galop.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:46

teugels lang en evt halstertouw om zijn hals...en zitwerk gaan doen..kan ook zonder zadel...je kan je aan het touw vasthouden ...proberen om een onafhankelijke zit te krijgen.
ik had dat probleem ook van onbalans tijdens het aanspringen...nu rij ik dus tussendoor met barebackpad, touwtje om zijn hals ( wel met hoofdstel maar teugels lang) en zitten maar..gangen bepaal jij, tempo doet het paard en jij gaat gewoon mee met het paard..moeilijk uit te leggen, maar stond er zelf van te kijken..mijn pony liep toen ik goed kon zitten veel ontspannerder en rustiger. dus ik in galop...hij heeft nog nooit zo rustig aangesprongen

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:22

Bij mijn pony lag het aan z'n spieren hij vond stelling en buiging altijd al moeilijk maar in de galop... O dan wou je hem echt niet zien.
Nu is de osteopaat langs geweest en gaat het wel een stukje beter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:48

als je ze lf niet ontspan in de galop kan de hand nooit onafhankelijk bewegen dus zit je je paard in de weg,, dus eigelijk ben je helemaal nog niet toe aan de galop, eerst je onafhankelijke zit verbeteren en je rijkunstig gevoel verder ontwikkelen, en andere instructie zoeken want deze had je dit al lang kunnen vertellen.

mol

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:22

Ik herken dit bij mijn eigen paard. Bij ons is het name een kwestie van te weinig kracht in de achterhand.

Onze oefeningen zijn dus gebaseerd op de ontwikkeling van meer spierkracht achter.
Denk dus bijvoorbeeld aan veel overgangen, maar ook travers, renvers, wijken, achterwaarts gaan, et cetera.

Anderszijds moet mijn paard meer leren zichzelf te dragen in de galop. Dit doen we door middel van schouderoefeningen.
Bijvoorbeeld: zet 'm netjes in stap op een volte rechtsom. Loopt hij goed, verander dan van hand zodat je een volte linksom gaat.
Hou echter de stelling naar rechts! Je moet dan goed z'n schouders positioneren.
Dit kun je onder begeleiding goed leren.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 16:30

@ moll, ik wil wel even duidelijk maken dat ik al bijna 12 jaar op paardrijden zit, en heb dus wel op verschillende paarden in galop gezeten en waar ik wel kon ontspannen. In stap en draf kan ik dan ook heel erg goed ontspannen, en dan zou het dus geen optie wezen om niet in galop te gaan. Ik moet daar juist aan werken, en dat kan dan ook alleen maar in galop. Ik ga lichtelijk gespannen zitten wanneer ik bezig ga met het nagevelijk rijden van hem, en dat wil ik juist niet omdat het hier door toch niet gaat lukken.

Ik heb momenteel les van 2 verschilende instructrisches en ik ben zeker wel op de hoogte dat ik soms wat gespannen ga zitten. Dus aan hun ligt het niet...

@ Rumpleteaser: ik zal die schouderoefeningen van jou eens mijn in instructrische overleggen, kijken of dit misschien ook zou kunnen helpen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:44

Ludo schreef:
@ moll, ik wil wel even duidelijk maken dat ik al bijna 12 jaar op paardrijden zit, en heb dus wel op verschillende paarden in galop gezeten en waar ik wel kon ontspannen. In stap en draf kan ik dan ook heel erg goed ontspannen, en dan zou het dus geen optie wezen om niet in galop te gaan. Ik moet daar juist aan werken, en dat kan dan ook alleen maar in galop. Ik ga lichtelijk gespannen zitten wanneer ik bezig ga met het nagevelijk rijden van hem, en dat wil ik juist niet omdat het hier door toch niet gaat lukken.

Ik heb momenteel les van 2 verschilende instructrisches en ik ben zeker wel op de hoogte dat ik soms wat gespannen ga zitten. Dus aan hun ligt het niet...

.

toch moet je eerlijk zijn dat het niet klopt als je 12 jaar rijd en nog gespannen zit in de galop, ongeacht welk paard je rijd, spanning is de oorzaak van het probleem, zoals je het vertelt, de spanning zorgt er voor dat je onafhakelijke zit er niet is en dus je rijkunstig gevoel veloren gaat, en dan kan je van 2 mensen instructie hebben, dit probleem hebben ze niet op gelost.

mol

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 16:53

Het gebeurd eigelijk alleen als ik hem nagevelijk wil proberen te gaan rijden, dan wil ik mij zelf wel eens vast zetten. Dit komt door dat het niet lukt, en ik me toch te veel op het nagevelijk rijden focus. Ik heb ook wel eens tijden dat ik hier helemaal niet mee bezig ben, dan zit ik heerlijk ontspannen. Dus ik kan het wel alleen als ik probeer hem nagevelijk te houden/krijgen dan wil ik wel eens wat gespannen gaan zitten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:58

probeer dan eens van uit een mooie verzamelde draf aan te galoperen als hij goed na geeft laat het hoofd iets dieper zakken zodat je optijd kan zijn hem optevangen wanneer hij dus er uit wil gaan komen, van het op en laat verder de teugel slap elke keer als hij er uit wil van je dit alleen maar op en geef weg zodra hij weer zakt in hoofd hals houding, maar blijf de beweging volgen met geheel je arm, word niet staties, als hij te sterk word en wind zet je hem terug in draf en begin dan weer opnieuw.

mol

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:03

probeer je paard eens helemaal ove de rug te rijden in de galop. zijn achterhand moet er dan ondertreden, zo heb je hem (dit werkt natuurlijk niet in 1x!) al beter bij elkaar. als zijn achterhand ondergetreden is, kan je hem van voren beter rijden. blijf hem dan goed ondersteunen!

of probeer van een verzamelde draf netjes aan te springen, zoals Moll al zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:18

hoi,

Ik herken je probleem, mijn paard houdt zich ook vast (in alle gangen). Na drie jaar is ze eindelijk zo ver dat ze los begint te laten, mijn tip is:

Ga op een volte rijden, handen wat uit elkaar en laag houden en in de verlichte zit gaan zitten. Vanuit deze positie aanspringen naar de galop. Ga dus niet zitten..
Zo kan het paard onder je door rollen. Zodra dit beter gaat (na enkele malen!) dan pas weer gaan zitten. Laat hem maar even op de voorhand komen. Dan kun je hem later weer naar de achterhand rijden. Rust en vertrouwen geven! Zelf kun je dan ook beter ontspannen.
Wat ik in het begin ook wel eens gedaan heb is een slofteugel via de zijkant bevestigen zodat je even iets meer te zeggen hebt. Ik ben niet altijd een voorstander van de slofteugel, je moet dit wel onder begeleiding doen! en ik zou de slofteugel niet onderlangs maken, maar via de zijkant.
Soms heeft een paard even iets meer nodig voordat ze er achter komen dat het niet erg is om los te laten.

Succes!!

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:09

Dat heb ik ook gehad, gewoon blijven oefenen.
Ik heb toen in de galop steeds teugels losgegooit en weer opgepakt en weer losgooien en weer oppakken enzo. en dan ga je weer eventjes draven en stappen en dan de andere kant, weer los gooien en oppakken. Hij loopt nu vlekkenloos aan teugel..
Succes ermee!

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:11

Als het trouwens niet lukt, in draf oefenen met los gooien en oppakken.

Veel wendingen rijden, daar worden ze ook heel los van ;)

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:49

De spanning komt volgens mij doordat het paard niet lekker loopt. Dan kan jij niet lekker zitten.
Ik zou proberen hem in de galop naar het halsstrekken toe te rijden zodat het paard zijn balans kan vinden. Wel contact houden maar goed mee gaan met je handen. Kijk dan of je wel ontspannen kan zitten. Als dat niet het geval is zou ik in jouw geval toch eens de rug en achterhand na laten kijken. HOu ook in de gaten of je paard goed rechtgericht is. Heb je geen goede instructeur die eens kan kijken?

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 08:15

Moll schreef:
probeer dan eens van uit een mooie verzamelde draf aan te galoperen als hij goed na geeft laat het hoofd iets dieper zakken zodat je optijd kan zijn hem optevangen wanneer hij dus er uit wil gaan komen, van het op en laat verder de teugel slap elke keer als hij er uit wil van je dit alleen maar op en geef weg zodra hij weer zakt in hoofd hals houding, maar blijf de beweging volgen met geheel je arm, word niet staties, als hij te sterk word en wind zet je hem terug in draf en begin dan weer opnieuw.

mol

Bedankt, voor je tips moll! Ik zal dit eens proberen, als ben ik bang als hij aanspring wel de eerste galop sprongen nagevelijk blijft. Maar daarna maakt hij zich op de een of andere manier heel sterk en lang, waardoor ik hem niet meer bij elkaar kan houden. Als hij éénmaal “uitelkaar” gevallen is dan krijg ik hem moeilijk weer nagevelijk.

hayka schreef:
hoi,

Ik herken je probleem, mijn paard houdt zich ook vast (in alle gangen). Na drie jaar is ze eindelijk zo ver dat ze los begint te laten, mijn tip is:

Ga op een volte rijden, handen wat uit elkaar en laag houden en in de verlichte zit gaan zitten. Vanuit deze positie aanspringen naar de galop. Ga dus niet zitten..
Zo kan het paard onder je door rollen. Zodra dit beter gaat (na enkele malen!) dan pas weer gaan zitten. Laat hem maar even op de voorhand komen. Dan kun je hem later weer naar de achterhand rijden. Rust en vertrouwen geven! Zelf kun je dan ook beter ontspannen.
Wat ik in het begin ook wel eens gedaan heb is een slofteugel via de zijkant bevestigen zodat je even iets meer te zeggen hebt. Ik ben niet altijd een voorstander van de slofteugel, je moet dit wel onder begeleiding doen! en ik zou de slofteugel niet onderlangs maken, maar via de zijkant.
Soms heeft een paard even iets meer nodig voordat ze er achter komen dat het niet erg is om los te laten.

Succes!!

Ik zelf niet z’n voorstander van om met mijn handen laag en uit elkaar te rijden. Hierdoor zet je juist je handen sneller vast, en dat wil ik juist voorkomen. Ik wil hem niet in de krul trekken tijdens de galop.

De slofteugel zal ook geen optie zijn, omdat ik hier zelf niet kan over beslissen.

Jade15 schreef:
De spanning komt volgens mij doordat het paard niet lekker loopt. Dan kan jij niet lekker zitten.
Ik zou proberen hem in de galop naar het halsstrekken toe te rijden zodat het paard zijn balans kan vinden. Wel contact houden maar goed mee gaan met je handen. Kijk dan of je wel ontspannen kan zitten. Als dat niet het geval is zou ik in jouw geval toch eens de rug en achterhand na laten kijken. HOu ook in de gaten of je paard goed rechtgericht is. Heb je geen goede instructeur die eens kan kijken?

Ik zal deze manier ook eens proberen, ik denk dat hij hierdoor wel leert om op zijn eigen benen te galoperen en het juiste balans te vinden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:02

Als het probleem ligt bij dat jouw ontspanning nog niet helemaal lukt, ga je daar dus eerst aan werken. En niet stiekem ook al aan het paard en zelf dan gespannen zitten.

Galoppeer eens aan met een lang teugeltje, blaas goed uit, maak je benen goed lang, kijk vooruit niet naar beneden, bekken kantelen en VOELEN die galop.

Merk je dat je toch weer gespannen gaat zitten? Terugnemen (rustig, ook hier ontspanning houden) en overnieuw beginnen. En het ligt niet aan het paard hoor, ook in de ongecontroleerde rengalop zonder zadel kun je ontspannen zitten, maar dan moet je wel durven loslaten.

Pas als jij in de misschien wat minder nette galop ontspannen kan zitten, kun je proberen die ontspanning op je paard over te brengen en de nagevelijkheid weer terug te krijgen.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:07

Het is niet zo dat ik totaal niet kan ontspannen in galop, het is meer dat ik pas gespannen ga zitten wanneer ik bezig ga met het nagevelijk rijden.
Als ik merk dat ik gespannen ga zitten dan stop ik met het proberen van het nagevelijk rijden, en gewoon weer lekker zitten en nergens aan denken dat zit ik heerlijk ontspannen.

Maar ja ik wil juist die stap verder om hem ook in galop nagevelijk te rijden.