Paard stopt thv F-A-K in de baan? Hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

areda

Paard stopt thv F-A-K in de baan? Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:00

ik heb een probleem met mijn 5jarige kwpn (merrie)
ik kan met haar rijden in een piste maar het is een overdekte en afgesloten piste.
maar aan de F-A-K is er een poort maar ze kan daar over kijken
als ik met haar rij en ik kom aan de F-A-K stopt ze en als ik haar dwing dan rijd ze achteruit en steigert ze
wat moet ik doen?
ze kent nog niet echt benen geven en een zweep kent ze niet.
wat moet ik doen als ze een zweep ziet dan word ze gek en kan je met haar geen weg meer uit.
wat kan ik doen kan me iemand helpen ?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 14-04-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast en tekstueel omgezet naar correcte ABN spelling! Graag op letten.

KaasSouffle_

Re: een probleem en ik weet geen raad meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 06:44

ik zou les nemen dan kan een instructeur/instructise je misschien helpen ;)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 06:47

ten eerste een goede instructrise zoeken die je hiermee kan helpen..
verder kan je proberen op de binnen hoefslag te rijden langs deze kant,mischien werkt het?
verder moet je je paard goed bezig houden,stelling vragen en figuren rijden op deze kant zodat ze op jou moet letten in plaats van op de omgeving.
(oja en let even op je spelfouten,dit leest nogal lastig)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:24

Ga eens met haar aan de hand door de bak lopen, net zolang tot ze erlangs durft. Niet dwingen of trekken. Als ze stil gaat staan, laat haar even staan, even rondkijken. En begin met één stap langs die poort, dan afwenden en weer teruglopen. Dan twee stappen. Enzovoorts. Niet verlangen dat ze er in één keer helemaal langs loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:23

DaniBanani schreef:
Ga eens met haar aan de hand door de bak lopen, net zolang tot ze erlangs durft. Niet dwingen of trekken. Als ze stil gaat staan, laat haar even staan, even rondkijken. En begin met één stap langs die poort, dan afwenden en weer teruglopen. Dan twee stappen. Enzovoorts. Niet verlangen dat ze er in één keer helemaal langs loopt.

Dat zou ik ook doen, niet dwingen, niet forceren, en goed belonen als ze een stap in de goede richting doet :)

Zelf ook heel rustig blijven, niet gaan stressen of boos worden. Als jij in de stress schiet, heeft het paard reden om bang te zijn, jij bent het immers ook.

Als jij boos wordt, maak je het alleen nog maar enger, en dan wordt het paard nog banger, en dat wil je allemaal niet :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:01

Volgens mij is je paard helemaal niet bang voor die kant daar, tis een soort spelletje en het is steeds ook leuk genoeg om er verder mee te doen.
Ik ga er zelfs van uit dat jij het je paardje zelf hebt aangeleerd, dit klinkt mssn heel raar maar het is een probleem dat je dikwijls ziet verschijnen , je bent zeker niet de enige hoor.
Je zegt zelf al je paard kent niet de ruiterhulp van benen geven is vooruit, van een zweep is ze bang, e.a. .........
Maar toch denk je dat je met zo'n paardje gewoon in de piste zou moeten kunnen rijden, zoooooo werkt het echt niet hoor, steek er eens een beetje werk in, je moet je paardje dressuurmatig toch al op zijn minst de basis bijbrengen.
En let op de basis is toch al wel behoorlijk wat hoor, als ik een paard zadelmak maak leert het die dingen tijdens de 2 eerste maanden al.
Dus dit had al lang klaar moeten zijn bij jou paardje.
De basis is ; voorwaarts, stoppen, achterwaarts, wijken voor druk (voorhand verzetten - achterhand verzetten - wijken voor de kuit ), desensibiliseren ( je paard overal en met alles kunnen aanraken ), nageeflijk op het bit, grondwerk en dus ook onder het zadel de 3gangen.

Neem les, zonder kan het echt niet hoor.

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:30

probeer haar in stap met alle rust naartoe te begeleiden zodat ze ziet dat het niet eng is. probeer ook eens voor het rijden met haar naar die plaats te lopen om haar daar even te laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:07

aeolus: het paard zal vast wel echt bang zijn, hoe dan ook wil je dat het paard er zonder moeilijk doen langs gaat, en als je niet het paard er langs wilt meppen (wat het vaak alleen maar erger maakt) kun je het doen dmv er langs leiden, en goed gedrag belonen.

Wat jouw verhaal over de basis betreft (overigens gaat de basis bij mij wat verder) dat is leuk allemaal, maar daar heeft TS nu niets aan. Ben het wel eens met het advies voor lessen, en ben helemaal geen voorstander van "jonge ruiter beleerd jong paard" maar ik denk niet dat we TS hier op Bokt zo ver krijgen om haar jonge paard te verkopen, en een ouder, ervaren leerpaard aan te schaffen, waar ze zélf het een en ander van kan leren, denk je wel? :)

elielomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:29

waarom laat je haar er niet eens in lopen als er niemand aan het rijden is?

Laat ze alleen erin en kijk wat ze doet en hoe ze reageert :)

Je kan er ook inderdaad naast lopen, deed ik ook bij mijn merrie toen ze jonger was en dat helpt.

Met een ander paard erbij is natuurlijk ook een optie, zo leren ze het ook gemakkelijk :)

areda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:08

ik moet er wel bij zeggen ik haar nog maar 1weekje
ik leer ze wel elke dag meer en meer kennen
ik doe ook veel grondwerk met haar
dat ze wat weet wat ze mag en niet mag ik probeer haar aan de hand er voorbij te lopen en dat gaat echt vlot
maar als ik met haar rij dan wilt ze niet

aeolusnr1 schreef:
Volgens mij is je paard helemaal niet bang voor die kant daar, tis een soort spelletje en het is steeds ook leuk genoeg om er verder mee te doen.
Ik ga er zelfs van uit dat jij het je paardje zelf hebt aangeleerd, dit klinkt mssn heel raar maar het is een probleem dat je dikwijls ziet verschijnen , je bent zeker niet de enige hoor.
Je zegt zelf al je paard kent niet de ruiterhulp van benen geven is vooruit, van een zweep is ze bang, e.a. .........
Maar toch denk je dat je met zo'n paardje gewoon in de piste zou moeten kunnen rijden, zoooooo werkt het echt niet hoor, steek er eens een beetje werk in, je moet je paardje dressuurmatig toch al op zijn minst de basis bijbrengen.
En let op de basis is toch al wel behoorlijk wat hoor, als ik een paard zadelmak maak leert het die dingen tijdens de 2 eerste maanden al.
Dus dit had al lang klaar moeten zijn bij jou paardje.
De basis is ; voorwaarts, stoppen, achterwaarts, wijken voor druk (voorhand verzetten - achterhand verzetten - wijken voor de kuit ), desensibiliseren ( je paard overal en met alles kunnen aanraken ), nageeflijk op het bit, grondwerk en dus ook onder het zadel de 3gangen.

Neem les, zonder kan het echt niet hoor.

jordy1988

Re: Paard stopt thv F-A-K in de baan? Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:20

veel oefenen en goed les dit is heel belangrijk doet ze het aan de hand ook?

als je bijvoorbeeld aan de hand draaft?

les heb je hier echt wel bij nodig

areda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:29

ik moet er wel bij zeggen ik haar nog maar 1weekje
ik leer ze wel elke dag meer en meer kennen
ik doe ook veel grondwerk met haar
dat ze wat weet wat ze mag en niet mag ik probeer haar aan de hand er voorbij te lopen en dat gaat echt vlot
maar als ik met haar rij dan wilt ze niet

jordy1988 schreef:
veel oefenen en goed les dit is heel belangrijk doet ze het aan de hand ook?

als je bijvoorbeeld aan de hand draaft?

les heb je hier echt wel bij nodig

jordy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:30

en als er iemand anders naast loopt?

Ga lekker aan het grond werk leer elkaar kennen dan vertrouwt ze jou ook op een gegeven moment

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:37

leuk spel maakt ze ervan dit is echt geen angst
dan ga er helemaal niet langs schijnbaar heeft ze tijd genoeg om te kunnen stoppen dus de fout ligt echt wel bij jezelf

dit niet toelaten die onzin krijg je er moeilijk uit

dus lekker aan het werk zetten die hap.
en gewoon net doen of je neus bloed als je er per ongeluk langs komt tijdens het rijden.
(maar de eerste paar rondes gewoon niet er langs gaan)
op de 2de hoefslag en lekker voltes rijden