Amazing tygo @ work (verbetering?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingTygo

Amazing tygo @ work (verbetering?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 11:33

Hallo Allemaal!

Amazing tygo is een 5 jarige kwpn. Hij is nu een ongeveer jaar in mijn bezit.
Het lukte mij niet om hem aan de teugel te rijden en ik had vanalles geprobeerd, maar hij wou het gewoon niet. Ik ben ondertussen officieel gestart zodat hij kon wennen, want winst haalde ik toch niet omdat hij niet mooi liep. (hij was verder braaf en deed z'n proef, maarja met weinig goede stelling en niet mooi naar beneden)

Nu was er een tijdje terug een clinic op de manege van een fysio en heb ik mijn paard als proefpaard opgegeven.
Hieruit bleek dat hij behoorlijk vast zat en dus gewoon niet aan de teugel kon lopen! De fysio had er nog wel vertrouwen in en heeft hem een paar keer behandeld, ik kreeg oefeningen mee en ben heel druk bezig geweest. Na ongeveer 3 weken liep tygo opeens aan de teugel!!!! <3 Ze heeft er zelf ook opgereden en heeft mij tips gegeven.
Hij loopt nu in de stap en draf bijna constant aan de teugel, alleen gallop heeft die nog wat moeite mee.
Ik ben zelf al erg blij met dit resultaat, dat die nu gewoon ontspannen kan lopen. We zijn er natuurlijk nog niet, maar het is wel 10 keer beter dan het was!! Hij wil nu nog wel eens te diep gaan. Maar ik vind het echt onvoorstelbaar dat hij zo is veranderd door een paar behandelingen!

Wat vinden jullie ervan?
foto's van een tijd terug:

Afbeelding

Afbeelding

en nu:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderling springwedstrijdje waar hij 2e is geworden:
Afbeelding

Hij vind springen erg leuk:
Afbeelding

Wat vinden jullie ervan?
groetjes lisa!

Feria

Re: Amazing tygo @ work (verbetering?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:40

wauw een erg groot verschil! hij lijkt wel een ander paard nu! erg goed voor je. Ja ik vraag mij eigenlijk wel af welke oefeningen je dan moest doen?

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:41

Echt een hele verbetering! De beweging wordt ook direct veel mooier.
Dat bewijst maar weer dat je je paard beter eerst na kan laten kijken als je zo'n probleem hebt, dan dat je het paard vastknoopt en naar beneden dwingt. Goed gedaan!

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 11:44

Ja het is een gewone fysio, een jong meisje en nog niet zo lang afgestudeerd. Ik moest hem een week lang longeren met bijzet. Ik moest zijn achterbenen strekken, zodat deze iets opgerekt werden (volgensmij :P) en hij moest met zijn hoofd buigen naar zijn been, schouder en naar de kont toe, en dit lokken met een worteltje haha. na de 1e behandeling kwam die niet ver en een paar dagen laten kwam die met zijn hoofd tot de kont! Echt heel apart om zo snel die verbetering van hem te zien. Het lijkt echt een heel ander paard. ;)

nu is het vooral nog rijtechnisch alles verbeteren, zoals de stelling wordt nu ook veel beter nu die ontspannen naar beneden loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:53

Leuk hoor! Toch kun je niet alleen aan het paard, maar ook aan je eigen houding nog wat dingetjes verbeteren. Je hebt een stoelzit (vooral goed te zien op de foto boven de springfoto), beugels een paar gaten langer zou misschien kunnen helpen :)

Hihi die laatste foto :D

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:57

zeker verbetering. Probeer zo'n paard veel lang laag en ontspannen te rijden..

Die laatste springfoto :D

misqueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:52

die laatste spring foto is wel hilarisch
probeer je handen ontspannen te houden en je beugels een gaatje of twee langer te maken

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:55

Je ziet indd wel verbetering, vind het paard sowieso veel mooier geworden. Persoonlijk zou ik hem nog veel lager en langer willen zien, zodat hij lekker door z'n lichaam gaat lopen en over de rug. Veel tempowisselingen en schakelen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:59

Het paard is onwijs verbeterd. Nu jij nog. Op foto 4 zie je duidelijk wat er moet verbeteren. Vooral je benen lang maken. Op de laatste foto van het dressuur onderdeel heb je ook een vrij strenge binnenhand. Probeer je handen gelijk te houden en laat je buitenbeen je helpen als je paard niet wilt wenden. Je binnenbeen helpt je om de buiging in het lijf te houden.
Blijf verder lekker doorrijden met veel gymnastiserende oefeningen erin. Het is een leuk paard om te zien :)

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:07

bedankt voor de leuke reacties!!
over die springfoto: het 2e rondje vond die het zo leuk dat bijna na elke sprong een bok kwam hahaha en dan krijg je hele aparte foto's :+

hij loopt inderdaad nog niet helemaal perfect, maar ben er druk mee bezig. Maar ik ben zelf al heel blij dat ik hem nu al zo heb, want hiervoor was het echt niks haha. En aan mijn houding moet inderdaad ook nog wel wat gebeuren ;) Ik trek vaak bij het been geven mijn benen ook op, terwijl ik ze lang moet houden. En mijn beugels mogen ook langer ja!
en het klopt ook wel dat ik soms met een te strenge hand werk. Bedankt voor de tips!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:18

inderdaad een hele verbetering!
Je zou hem eigelijk 2x per week moeten longeren met bijzet(los)om de rugspieren te trainen(de bovenlijn rond te houden).

Dan houd je het een beetje bij...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:20

Moderatoropmerking:
Enkele reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er op dat het de bedoeling is om rijtechnische commentaar te geven.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:24

Heel leuk om te zien! Toevallig is 1 van onze pony's een paar weken terug ook door de fysio behandeld en die ben ik nu ook alleen maar een paar weken aan het longeren met bijzet/pessoa en die oefeningen van het hals buigen moet ik ook doen. Wij merken ook ontzettend veel verschil aan de pony. Zijn gedrag is erg verbeterd, hij is veel liever en minder onrustig doordat de druk en pijn (zo goed als) weg zijn. Ook zie je dat zijn spieren in, voornamelijk, zijn kont en hals gaat verbeteren en veranderen. Echt super leuk om te zien en ook om dat bij jou op deze foto's eens te zien hoe het kan worden!
Ga zo door zou ik zeggen en inderdaad het longeren erbij houden.
Probeer zelf nog wat aan je eigen houding te werken. Je beugels 2 gaatjes langer helpt misschien al een stuk. Succes!

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:41

zo wat een verschil zeg! ik werk ook met pessoa, daar worden ze echt fijn van! maar dit is al een hele verbetering!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:41

Wooow wat een verbetering
Alleen zorgen dat je je hakken niet optrekt ;)

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:09

Ik longeer nu ongeveer 1 keer in de week (dit is ook wat de fysio mij heeft verteld), dit wil ik ook wel blijven doen!
@ Phylos: ik hoop dat het bij jou ook zo goed helpt! bij mij is het echt stukken beter geworden.

ik was net op de manege sinds een aantal weken weer, en mensen dachten zelfs dat ik een nieuw paard had haha :o
Heb zaterdag weer wedstrijd, dus ik hoop dat die daar ook mooi wil lopen, en dat de punten nu wat omhoog gaan.
We zullen zien haha. Ik doe mijn best in ieder geval :D En neem de tips van jullie zeker mee! Heb al meteen de beugels een gaatje langer gedaan, maar ik denk dat ze nog wel een gaatje langer kunnen!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:50

hihi jah denk dat het met 1 gaatje nog weinig is denk 2 a 3 gaatjes al meer in de richting komt!!

zorg dat je gelijk met je schouders mag zitten. je mag wel meedraaien maar niet met je ene schouder hoger zitten :)
vind er al wel goed uit zien hoor.
zoek wel de ontspanning :)

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 06:45

je heb hem super aan het lopen gekregen
als ik het vergelijk met de laatste keer dat ik je heb zien rijden is dit echt een super vooruitgang

je mag alleen je tenen wat meer naar binne houden :o

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 20:13

heb jij weer een nieuw paardje britt? ;)
nou ik heb zaterdag wedstrijd, ben benieuwd hoe het gaat.
ik maak denkik wel wat foto's, en nu met de beugels 2 gaatjes langer haha!

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:22

de 8ste foto ziet er erg gespannen uit.
let op je houding hakken naar beneden je trekt ze op sommige foto's erg op, en je handen meer dragen lijkt nu net of je ze vast zet.
veder is het een grote verbetering ;)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:49

Je bent een heel stuk voor uit gegaan! Fijn. Je mag wel je beugelriemen wat langer maken, je hebt de neiging om te gaan zitten als in een stoel. Dat zal het beeld veel mooier maken, maar nogmaals, goed gedaan, een hele verbetering.

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:45

bedankt voor de tips! hier een foto van de wedstrijd van vanmorgen:
(met de beugels 2 gaatjes langer)

Afbeelding

chicooscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:59

heey wat een verbetering zeg!! :D
alleen misschien je hakken wat lager en je handen iets hoger
en op die wedstrijdfoto (laatste) moet je denk ik wat meer in het midden van het zadel gaan zitten.
heb beetje het idee nu dat je wat achter het midden zit.. en daar door komen automatisch je voeten nar voren. :P :D
verder netjes hoor en een heel mooi paardje!! :9

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:05

Zeker verbetering. :j
Fijn dat die behandeling zo goed heeft gewerkt, daar mag je zeker trots op zijn.
Je moet wel wat aan je eigen houding veranderen, je hebt nu inderdaad een stoelzit.
Beugels paar gaatjes langer geeft meteen al een mooier beeld, zoals op je laatste foto.
Nu moet je nog mooi rechtop gaan zitten, iets achterover voor jouw gevoel en dan komt het helemaal goed. :)
Wat voor punten had je trouwens vandaag?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:42

En nog mogen de beugels langer. Of in elk geval je been meer naar achter. Probeer ook je handen goed naast elkaar te houden!

Wel een groot verschil hoor! Wat had je vandaag?