Cerona Tetti, 3e keer onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Cerona Tetti, 3e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:55

Hallo,

Pas had ik een topic geopend over het nieuwe paard op stal.
Afgelopen zaterdag heb ik de eerste poging gewaagd en ben ik erop geklommen.

Tot nu toe verloopt alles super,
En wil ik dat met jullie delen.

Comentaar mag gegeven worden mits onderbouwd en netjes.

Verder verwacht ik nog niet teveel van het paard zelf en doe ik lekker alles op z'n 11 en 30e.

Hier zat ik net op d'r, een gewone lekkere stap
Afbeelding

Tjaa... dat stuur dat moet nog komen, ik probeer met mijn benen en wat fijne kneepjes haar aan het bit en de teugels te laten wennen.
Afbeelding

...

Hier draven we weg, soms komt ze al lekker naar beneden, dit laat ik dr op haar eigen tempo bepalen. Ik heb tijd genoeg en ze hoeft echt niet direct in de krul te lopen.
Het belangrijkste is dat ze op dr eigen benen loopt, (wat op de volte nog moeilijk is)
Afbeelding

Het is een nieuwschierig paardje :+
Afbeelding

Op sommige momenten loopt ze echt al fijn :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk loopt ze op veel momenten ook nog lekker met de bol omhoog
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit vind ik nu een mooie foto, lekker op de eigen benen en nog niks geen teugel gefriemmel!
Afbeelding

Cerona zal nog heel veel moeten leren, maar ook ik moet nog veel van haar leren.
Het is de bedoeling dat Cerona mijn dressuur wedstrijd paard word tenminste daar is ze voor gekocht.
Zodra ik weet hoe ik die filmpjes op internet krijg, show ik die ook.

Dat was ze! tot de volgende keer :)
En laat gerust een berichtje achter

Afbeelding

Groetjes!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:57

Ziet er fijn uit! :)
Ik vind dat ze lekker ontspannen loopt en inderdaad, zoals je zegt, de afwerking komt vanzelf als ze op eigen benen leert lopen.
Veel succes ermee! +:)+

maradhja

Re: Cerona Tetti, 3e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:58

Dankje...

Het klopt zeker dat de afwerking pas later komt.
Ik heb alle tijd :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:02

maradhja schreef:
Dankje...

Daarom! :)

Owja, omdat het HAW is (ik weet niet of je dit met een rede doet, denk van niet) maar je handen hou je af en toe wat te breed. Ookal is het moeilijk, vooral op een jong paard, probeer je schouders te ontspannen, als het goed is gaan ze dan ook vanzelf naar achteren en ga je rechter zitten. Dit is niet 123 gebeurt, weet er zelf alles van :+

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 07:57

Urbiezira schreef:
maradhja schreef:
Dankje...

Daarom! :)

Owja, omdat het HAW is (ik weet niet of je dit met een rede doet, denk van niet) maar je handen hou je af en toe wat te breed. Ookal is het moeilijk, vooral op een jong paard, probeer je schouders te ontspannen, als het goed is gaan ze dan ook vanzelf naar achteren en ga je rechter zitten. Dit is niet 123 gebeurt, weet er zelf alles van :+

Toch wel een beetje bewust jaa... zodat als er een opmerking is deze ook gemaakt kan worden.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:16

Ik vind dat je behoorlijk streng met je handen inwerkt op zo een groen paard. Je paard ziet er niet ontspannen uit, vecht tegen het bit en wordt nogal naar beneden getrokken door de martingaal.

Je werkt ook in een zware bak, dat is heel zwaar en belastend voor een jong paard.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:19

vancky2005 schreef:
Ik vind dat je behoorlijk streng met je handen inwerkt op zo een groen paard. Je paard ziet er niet ontspannen uit, vecht tegen het bit en wordt nogal naar beneden getrokken door de martingaal.

Je werkt ook in een zware bak, dat is heel zwaar en belastend voor een jong paard.

Hey ik probeer niet zwaar te werken met mijn handen, maar juist mee te geven op momenten dat ze enorm trekt. ook geef ik haar dan meer teugel.
Daarom wilde ik het filmpje erop zien te krijgen, daarop zie je dat ik haar zoveel mogelijk van de teugel wil ontzien maar wel contact aan wil gaan nemen.
Verder is het geen martingaal maar gewoon een beugel riem waaraan ik kan vasthouden mocht ze iets gaan doen.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:30

Ik vind dat t wel mee valt hoe erg je aan de teugels zit, op een jong paard dat zelf nog niet veel balans heeft, is het erg moeilijk om zelf goed je balans te vinden. Misschien dat je daarom af en toe de teugels wat strakker hebt ;) en zoals je zelf al aangeeft is het niet jou bedoeling om meteen rond en alles te rijden, dus met goede begeleiding komt dat wel goed denk ik! Leuk paard heb je :j

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:36

Hey dankje voor je bericht.
Ik heb mezelf ook voorgenomen dat op het moment ik dr kan sturen stap,draf,gallop en op dr eigen benen loopt ik direct ga lessen. Wel om de 14dagen want het moet niet allemaal te snel gaan. En ik wil haar de tijd geven om te leren.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:18

Ziet er al goed uit! Probeer ook goed met je zit en gewicht proberen te sturen, beetje meesturen en dan valt het kwartje vanzelf.
Dat je gaat lessen wanneer je ook kunt sturen in galop, verschilt per paard hoor, maar de meeste vinden dit best moeilijk omdat ze nog geen goede balans kunnen vinden. Zorg er eerst voor dat ze de draf netjes doet, dat ze goed haar balans kan vinden voodat je gaat galoperen. Maar ik neem aan dat je hier zelf ook wel rekening mee houd :)! Je kunt ook vast gaan lessen en alleen met les gaan galoperen, zo ziet iemand vanaf de grond hoe het eruit ziet en wat je het beste kunt doen. En op een lang stukje galoperen(buiten?) zodat ze hun balans vinden, en dat is makkelijker op een recht stuk. Komt vast wel goed!
Succes verder!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:35

Wat een leuk paard zeg! Ziet er erg netjes uit.
Lekker relaxed, tijd genoeg en lekker zelf uit laten zoeken.

Ziet er echt fijn uit.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 09:41

Hey bedankt voor jullie reactie.
MEt sommige tips kan ik wel weer aan de slag :)

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:25

hey gaat best goed zo voor de 3e keer. vind dat je je handen mooi stil houdt... en ja misschien ben je zelf iets gespannen maar dat kan ik me ook heel goed voorstellen... veel succes :D

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:38

Wat is ze braaf! Dat lijkt me voorlopig het allerbelangrijkste. Dat rijden komt wel als ze wat langer onder het zadel is.
Ik kom snel een keer kijken. Als ik maar geen spijt krijg dat ik haar nooit gekocht heb haha! :D

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:40

Ziet er zo op de foto's prima uit! Ik vind het helemaal niet eruit zien alsof je veel druk gebruikt. Ben benieuwd naar het filmpje, want vind het zo op de foto's nog moeilijk te zien.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 10:42

Emeraldo schreef:
Wat is ze braaf! Dat lijkt me voorlopig het allerbelangrijkste. Dat rijden komt wel als ze wat langer onder het zadel is.
Ik kom snel een keer kijken. Als ik maar geen spijt krijg dat ik haar nooit gekocht heb haha! :D

Ach zoverweg woon je niet, dus je kunt altijd nog een keertje aan komen :)
Hyno is trouwens momenteel volledig uit de running, onstoken achterbeen van het spronggewricht naar onder tot de hoef.
Al meerdere keren de vee arts bij geweest. Dus ben blij dat ik me vortaan op een ander paardje kan richten en met hyno de leuke knuffel en poets dingetjes kan doen

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:47

maradhja schreef:
Emeraldo schreef:

Ach zoverweg woon je niet, dus je kunt altijd nog een keertje aan komen :)
Hyno is trouwens momenteel volledig uit de running, onstoken achterbeen van het spronggewricht naar onder tot de hoef.
Al meerdere keren de vee arts bij geweest. Dus ben blij dat ik me vortaan op een ander paardje kan richten en met hyno de leuke knuffel en poets dingetjes kan doen

Jeetje, arme Hyno! Op een gegeven moment is een paard 'op'. Maar 21 jaar is ook een hele mooie leeftijd! Lekker op de wei en knuffelen en hopen dat hij geen pijn heeft.