Training M2 Visioen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElkeGirl

Training M2 Visioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:47

Hallo,

Ik ben M2 startgerechtigd en ik ben flink aan het oefenen om de keerwending, contra galop en de traver onder de knie te krijgen. Ik zou het leuk vinden als jullie feedback geven op mijn filmpje. Ik rij met een touwtje omdat ik een handicap heb aan mijn hand.

Alvast bedankt!

Groetjes Elke

ESSIE70

Re: Training M2 Visioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:56

Ik denk dat je eerst even de regels van HAW moet lezen want het voldoet niet aan de eisen.
Je info is te weinig.
Ik heb wel je filmpje gekeken maar ik denk dat je nog beter even kan blijven trainen.
Je 1ste keertwending is geen keertwending maar een hele kleine volte.
De 2de lijkt er iets meer op maar daar blijft je paard zijn achter been staan.
Bij je contra galop valt je paard helemaal uit elkaar en probeer ook meer op je kont te gaan zitten in de galop.
En in de travers heeft je paard helemaal geen lengte buiging.
En nog 1 tip haal die touwtjes ermaar af.ik vind ze te strak staan.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:01

Een tip voor de contra galop. Je paard voordat je de contragalop ingaat iets meer verzamelen, hij gaat nu te hard waardoor je de bochten niet mooit doorgaat. van voren iets meer proberen optesluiten. en wat Essie70 al zegt. de keertwendingen zijn nog niet goed, maarja je zegt zelf al dat je er hard op aan het trainen bent dus komt vast goed !

Ohja laatste tip, iets meer op je kont gaan zitten in de galop ;)

En ESSIE70, er staat in de beginpost dat ze een handicap heeft aan dr hand. vandaar die touwtjes, dan kan je niet zomaar zeggen dat ze ze eraf moeten halen..

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:17

Ryanne_ schreef:
Een tip voor de contra galop. Je paard voordat je de contragalop ingaat iets meer verzamelen, hij gaat nu te hard waardoor je de bochten niet mooit doorgaat. van voren iets meer proberen optesluiten. en wat Essie70 al zegt. de keertwendingen zijn nog niet goed, maarja je zegt zelf al dat je er hard op aan het trainen bent dus komt vast goed !

Ohja laatste tip, iets meer op je kont gaan zitten in de galop ;)

En ESSIE70, er staat in de beginpost dat ze een handicap heeft aan dr hand. vandaar die touwtjes, dan kan je niet zomaar zeggen dat ze ze eraf moeten halen..

Waarom niet?In de proef zal ze ook zonder touwtjes moeten rijden?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:19

Heel leuk paard. Alleen paard kan niet meer in verzameling lopen omdat ie voor vast zit. De touwtjes zijn echt te strak. Alternatieven?! Elastiek misschien?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 06:30

Ik zou persoonlijk eerst nog wat meer aan je basis werken vordat je aan de trucjes zoals keertwendingen en contragalop gaat werken.
Paar is er in de aanleuning net goed oorheen.
Probeer in stap voor kw meer te verzamelen en zelf rustiger (zeker met bovenlijf) te zitten. Oefen eerst een grotere meer voorwaarts gereden kw.
Bij galop meer op je billen blijven zitten. Het lijkt er nu op alsof je op zoek bent naar de hindernis.
Met travers zit je helemaal krom met je bovenlijf.

Maar nogmaals, eerst je basis veel beter.

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:41

ElkeGirl schreef:
Ik rij met een touwtje omdat ik een handicap heb aan mijn hand.

Waarom rijd je met een touwtje? Omdat je hand niet sterk genoeg is?

Ik heb zelf ook een handicap aan heel mijn rechter arm en ik rijd met één hand.

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:48

Idd moet de verzameling nog veel beter, voordat je aan deze oefeningen begint. Een tip voor een goede verzamelingsoefening: galoppeer op de volte aan ietwat lange teugel (richting halsstrekken) en probeer met je zit een overgang naar de stap te maken. Zo leert het paard op je zit terug te komen. Bovendien moet hij het helemaal zelf doen. Doordat jij weinig druk geeft op de teugel kan hij niet voorover gaan hangen, en moet hij wel op zijn achterbeen terugkomen. Deze oefening kost in het begin heel veel geduld, laat je niet verleiden om alsnog met de hand terug te nemen! Zodra je deze oefning beheerst en je paard met je zit terug kunt rijden worden alle andere oefeningen veel makkelijker. Succes!

misqueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:50

de verzameling kan wel beter
en ik zou toch ook liever de touwtjes minder strak zien
welke handicap je hebt weet ik niet dus kan niet verder oordelen op de touwtjes
beter volgende keer paar cm losser maken

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:46

Meer verzameling in draf, beter op de achterhand rijden. In galop meer sprong en ook sprong behouden in de contra. En probeer in je zadel te blijven zitten, je lijkt nu verlichte zit te rijden in galop ;)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:50

jury schreef:
Ik zou persoonlijk eerst nog wat meer aan je basis werken vordat je aan de trucjes zoals keertwendingen en contragalop gaat werken.
Probeer in stap voor kw meer te verzamelen en zelf rustiger (zeker met bovenlijf) te zitten. Oefen eerst een grotere meer voorwaarts gereden kw.
Bij galop meer op je billen blijven zitten. Het lijkt er nu op alsof je op zoek bent naar de hindernis.

niks meer aan toe te voegen!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:58

xAmigo schreef:
jury schreef:

niks meer aan toe te voegen!

Ik ga hier ook helemaal in mee :j Ik snap misschien dat je een touwtje gebruikt omdat je een handicap hebt maar ik vind eigenlijk niet dat het paard daar dan de dupe van mijn zijn. Dit is echt niet prettig voor het dier maar misschien zeg ik nu wel iets heel stoms. Weet natuurlijk niet wat je hand mankeert.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:50

leuk paard,ts

je keertwendingen gaan nog niet helemaal lekker. je eerste keertwending ging meer om de middenhand,de tweede was al beter.
jury's zijn hier erg streng op.
probeer ook je impuls te behouden in de keertwendingen.

verder moet je paard nog wat meer gesloten gaan lopen,meer verzameld.

touwtje vind ik ook wat strak staan,en ik ben benieuwd hoe je het op wedstrijd oplost.

succes!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:51

Marlou_ schreef:
Ik ga hier ook helemaal in mee :j Ik snap misschien dat je een touwtje gebruikt omdat je een handicap hebt maar ik vind eigenlijk niet dat het paard daar dan de dupe van moet zijn. Dit is echt niet prettig voor het dier maar misschien zeg ik nu wel iets heel stoms. Weet natuurlijk niet wat je hand mankeert.

Maakt dat wat uit? Het is geen excuus om de touwtjes op deze manier te gebruiken (te strak). Daarnaast moet je in een proefje toch zonder touwtjes rijden....

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:51

Marlou_ schreef:
jury schreef:

Ik ga hier ook helemaal in mee :j Ik snap misschien dat je een touwtje gebruikt omdat je een handicap hebt maar ik vind eigenlijk niet dat het paard daar dan de dupe van mijn zijn. Dit is echt niet prettig voor het dier maar misschien zeg ik nu wel iets heel stoms. Weet natuurlijk niet wat je hand mankeert.

Inderdaad! Mee eens ;)

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:11

Ik ga met de meesten wel mee. Probeer in eerste instantie de basis te verbeteren. Veel overgangen, veel je paard proberen te sluiten en weer voorwaarts weg rijden. Een keertje een gebroken lijn in galop, in stap niet gelijk een keertwending maar eerst een kwart ervan en rustig uitbouwen. Komt vast goed, succes!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:22

Ik vind het er netjes uitzien.
Werk aan de verzameling door veel te schakelen en de overgangen op de meest bizarre plekken te rijden. Daar worden ze heel erg fijn van.
Verder zie je bij de keertwendingen dat hij achter niet zoveel doet en zelfs een beetje naar achteren loopt, terwijl het een voorwaartse oefening is. Probeer van voren iets meer los te laten en vooral met je buitenbeen die achterhand goed mee te krijgen. met je binnenbeen hou je het gas erop. Misschien is het een idee om hem eerst nog wat te groot te oefenen zodat je het voorwaartse behoud en hem dan weer kleiner te maken zodat het weer de oefening wordt die getoond moet worden.

succes, en als je met dat touwtje wel kan rijden zoals je nu rijd, dan maar met touwtje. ik vind het paard geen slechte aanleuning tonen. hou hem goed voorwaarts en dan komt het wel goed denk ik :)

succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:30

Ik zou ook even helemaal terug gaan naar de basis.
Zou je nu M2 starten dan kom je bedrogen uit, en dat zou zonde zijn.

Neem een aantal zitlessen, in alle gangen zit je te onrustig en niet in balans. In de stap duw je erg met je bovenlichaam, probeer rechter en stiller te zitten.

In galop meer zitten, rechtop, niet naar voren hangen.

In de travers ook eerst je eigen houding verbeteren, door je houding belemmer je het paard :)

Succes !

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:12

Hoi Elke,

Het begin is er maar je bent er inderdaad nog niet om M2 te starten.
Keertwending: te weinig buiging in het paardenlichaam. Hoe op te lossen? Probeer vanuit een traversachtige beweging je keertwending in te zetten. Let op dat je geen impuls verliest. Begin bijvoorbeeld eerst met een kwartwending, lukt dat goed, ga dan verder uitbouwen naar een hele keertwending.
Contra-galop: ik mis wat meer impuls. Blijf rechtop zitten. Misschien een ietsje meer teugel geven om zelf rechtop te blijven zitten. Goed blijven drijven van achteruit.
Travers: je knikt zelf heel erg in naar links. Ook hier geldt: blijf rechtop zitten. Goed voorwaarts houden en begin eerst met een paar pasjes travers in stap. Bouw dit langzaam op naar een halve zijde en als dat goed gaat doe je hetzelfde in draf. Voel je in je lichaam dat je begint in te knikken, breek de oefening af en rijd eerst weer voorwaarts rechtuit.
Over het gebruik van het touwtje: zou je daar een antwoord op kunnen geven. Je zegt dat je een handicap hebt, mag je tijdens de wedstrijden ook een touwtje gebruiken? Zoja, ik zou dan willen opteren voor het gebruik van een Tiedemann teugel.
Zo nee, dan zou ik er toch voor kiezen om zonder touwtje te gaan rijden.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:08

Ik vind het jammer dat ts zelf niet meer reageert.
Er zijn best veel goede tips gegeven.
Ik ben benieuwd of je hier wat mee kan en hoe het zit met die
touwtjes als je wedstrijd rijdt.

ElkeGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 16:07

Hallo allemaal,

Ten eerste bedankt voor alle tips! Ik heb er zeker wat aan. Ik film mezelf zelden en veel dingen die jullie zien weet ik van mezelf en zie ik zelf ook. Ik ben pas net begonnen met oefenen voor het M2 en wil zeker nog niet starten. Ik onderschat het M niet, ik vind het een moeilijke klasse maar zeker leuk! Doordat ik een handicap heb ben ik zeker heel erg bewust bezig met hoe ik rij. De ene dag gaat het beter dan de andere en wat ik in het filmpje laat zien is niet de beste dag. Thuis rij ik met een touwtje zodat het paard in ieder geval niet schreef getrokken word door mij. Ik snap jullie comentaar zeker. In de meeste gevallen hangt het touwtje slap maar idd in het filmpje staat het touwtje te strak. Met de wedstrijden rij ik zonder touwtje wel heb ik een jachtteugel. Dit is een teugel met lussen waar ik mijn hand in kan steken. Hiervoor ben ik wel op een medische keuring geweest. Ik kan namelijk met mijn rechter hand geen vuist maken. Ik heb een verbrijzelde hand waarvan ik 1 vinger mis en 2 vingers zijn vastgegroeid. Op een wedstrijd laat mijn paard mij nooit in de steek en ga ik er extra voor dat ik haar recht kan rijden.

Ik hoop dat ik jullie vragen zo heb beantwoord.

Groetjes Elke

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:10

Hoi Elke,

Dank voor je toelichting! Ik wens je verder heel veel succes met de training.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:18

Ik ben voor het touwtje in jouw geval ;) dat hij soms strak staat, beter dan een scheef paard.
Lijkt me verdraaid lastig rijden, dus petje af dat je je paard zo mooi kunt laten tonen!
Succes met oefenen voor het M2.

Gerianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:23

leuke combinatie alleen het paard kan niet meer in verzameling lopen omdat de touwtjes voor vast zit.ze zijn te strak, idd is elastiek misschien fijner?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:53

Duidelijke uitleg TS!

Probeer zelf om je lang te maken. Goed recht op zitten, trots zitten. Zo nu en dan duik je echt in elkaar.

Qua aanleuning vind ik dat hij op het randje loopt. Voor de M2 (of Z) denk ik dat het te weinig is. Let daar dus op.

Goede duidelijke beenhulpen geven en rijden met je zit. Goed zitten en contact houden met het zadel vooral in de galop.

Met de keertwendingen moet je zelf ontspannener gaan zitten en je benen het werk laten doen, maar houdt hem er wel door en begrens iets meer.

Succes en heel goed van je dat je ondanks je handicap toch maar al even M1 bent!