martingaal, buitenrijden, hoofd omhoog gooien.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neres

martingaal, buitenrijden, hoofd omhoog gooien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 15:25

Gisteren ben ik bij twee superleuke haffies gaan kijken. De bedoeling is dat ik 1 haf ga rijden voorlopig 1 keer per week. Voor mij echt een uitkomst want nadat ik mijn paardje heb moeten verkopen kriebelde het wel weer heel erg.

Nou heb ik een aantal vragen omdat ik wat dingen tegenkom waar ik geen ervaring mee heb.

De haf in kwestie is een ruin (leeftijd weet ik niet). Hij was zo ontzettend relaxed en rustig. Uit de wei halen poetsen hij heeft gewoon stil gestaan (ik was zo verbaasd omdat de mijne altijd stond te drammen en te draaien)
Maar goed het is wel heerlijk!
Ook het opzadelen en opstappen gaven geen probleem hij bleef netjes staan en verzette geen stap ( ook een verademing).

Nou wordt hij gereden met een martingaal omdat hij zijn hoofd omhoog gooit. Zelf heb ik nooit gereden met hulpmiddelen zeg maar, dus hier heb ik al een aantal vragen over.
Nou vroeg ik me af wat de redenen kunnen zijn van het omhoog gooien?
En kan iemand me meer informatie geven over watvoor effect het gebruik van een martingaal heeft?

Tijdens het rijden was hij ook heel rustig hij moet regelmatig worden aangespoord om door te lopen.
In de bak is hij niet echt voorwaarts.
We hebben veel gestapt en een stukje gedraafd en bij het draven gooide hij wel meteen zijn hoofd omhoog. Je ziet ook dat hij verkeerde bespiering heeft.
Na een stukje draven ging hij wel wat zakken maar minimaal.
Na het rijden hebben we ook nog een stuk buiten gewandeld ook hier is hij de rust zelve.

Da deze kennismaking had ik een beeld van een super rustig bomproof paardje in mijn hoofd.
Maar blijkbaar heeft hij ook nog een andere kant.
Met buitenrijden maakt hij zich sterk en heeft de neiging ervan door te gaan op lange stukken.
De eigenaar gaf aan dat hij dit bij de vorige eigenaar mocht en dat hij dit nu nog steeds doet.
Dit is de reden dat hij nu met een stangetje buiten wordt gereden want met een gewoon bit is hij niet te houden.

Dit is een totaal ander beeld dan wat ik gisteren heb gezien en aangezien ik hier geen ervaring mee heb ben ik me nu wat aan het voorbereiden en inlezen. Ik heb wel een pittig paard gereden die ik flink terug moest nemen maar wel goed terug kon nemen. Hoe het bij dit haffie gaat is voor mij nog niet bekend. Ik voorlopig eerst grondwerk wil doen, longeren en in de bak rijden.

Ik vroeg me af hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Rustige staprondjes buiten, korte stukjes, in een groep buiten rijden, iemand mee laten lopen?

De reden dat ik me eerst eens op bokt ga oriënteren is dat ik niet zomaar buiten ga rijden met dit paard. En Ik wil eerst lessen in de bak nemen.

Ik hoop wat nuttige tips te krijgen.

XxLaura98

Re: martingaal, buitenrijden, hoofd omhoog gooien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:10

Als je een tijdje op het paard rijd zou je misschien een ander iemand op een heel rustig paard mee kunnen laten?
Dat doen wij op stal tenminsten een paardje bij ons mocht dat bij zijn vorige eigenaar ook maar nu gaat het steeds beter.
Wij laten dat paardje ook altijd achter een paard aanlopen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:47

Gaat het paard nu regelmatig op buitenrit?

Een goed afgestelde martingaal werkt alleen in als het paard zijn hoofd omhoog gooit en verder niet. Het kan helpen om op dat soort momenten net iets meer controle te houden.

Kijk of je met iemand met een braaf paard mee kan op buitenrit en bouw het zo langzaam maar zeker uit :-)

Zelfs het meest bomproofe paard heeft zn eigenaardigheden en kan van buitenrit tot buitenrit verschillen. Daarnaast, wat de een bomproof vind hoeft de ander dat nog niet te vinden.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:16

Apple wat ik begrijp van de eigenaar dat hij regelmatig mee naar buiten gaat maar niet wekelijks.
De laatste keer is hij met een hele groep mee gegaan en dat ging redelijk.
De eigenaar is redelijk onzeker en durft daarom niet zo goed met hem naar buiten.

Ik wil het heel rustig aan gaan doen met de buitenritten. Heb een gevoel dat hij gewoon totaal niet opgevoed is door de vorige eigenaars met buitenrijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:34

Als hij er vandoor mocht gaan van de vorige eigenaars op lange stukken dan lijkt het handig om niet op lange stukken te gaan galopperen of de lange stukken te vermijden.
Misschien buiten eerst alleen galopperen op stukjes die kort zijn, of het buiten galopperen gewoon even te laten zitten.

Daarnaast: wat de een sterk en ongecontroleerd vindt dat kan de ander redelijk ok vinden. Het is maar net wat je gewend bent en hoe handig je bent.

Gewoon een beetje uitproberen dus en zien wat er gebeurd.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:39

Ja dat klopt apple ik ben ook heel benieuwd maar wilde even wat dingen inlezen :) ik ben meer gewend aan schrikreacties niet aan wegren acties.

En we gaan eerst beginnen met rustige stap en draf rondjes na het rijden in de bak. Ga het zo rustig opbouwen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:44

Klinkt als een zinnige benadering :D

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:51

hehe :D meer ik wil nog niet dood benadering ;)

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:53

als een paard door de martigaal heen zijn hoofd omhoog blijft gooien kun je ook met een halstertouw met paniekhaak het hoofd aan de singel vastmakken wel los maar wel strak genoeg dat het paard je neus niet kan breken.

brammetje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:20

hoi hoi hoi
lees hier een bekend verhaal over sam en ielse