Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
bandita schreef:Tja het kan van alles geweest zijn... Jonge paarden hebben er trouwens vaak last van dat ze ergens vast kunnen zitten... Eerst een tijdje links, dan een tijdje rechts. Ik zelf laat het wel altijd controleren door een osteopaat/kraker, dat kan nooit kwaad! Want je kan met rijden wel iets proberen op te lossen terwijl er misschien iets anders aan de hand is...
Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben met een jong paard? hunter87 schreef:het paard wat ik rij heeft precies hetzelfde probleem.
wat ik doe is de linkerhand extra doorvragen.
begin op de linkerhand met stelling(netjes op een volte). vraag hem laag door de (meteen goed voor rug en achterhand) en vraag hem zo rustig door. doe dit door je hand naar je knie te brengen. hoe losser (dat werkt bij mij, wil neit zeggen dat het bij jou ook werk) hij opde linker kant is, hoe losser hij ook rechts word. wissel daarna de voltes af. geef het niet zomaar op, het kost even tijd. gelukkig heb ik die tijd erin gestoken en werkt het bij mij heel goed. je bent hier met rijden wel een kwartier minimaal aan kwijt. blijf niet 10 min op de ene volte hangen en dan na de andere, wissel het met zn min of 2/3 af. wat heel belangrijk is, is dat je ruimte met je teugel geeft. dus je linkerhand richting je knie(niet vast zetten op je knie!), kleine kneepjes geeft op je buiten teugel en goed je binnenbeen eraan houd. suc6 en neit opgeven!
En ik probeer juist meer met rechts te doen, dan word links niet NOG sterker dan rechts. En die stelling is ook nog een ding appart, ik rijd haar nu 3 weken, en de twee jaar dat ze voor mij is bereden was 1 keer in de twee weken naar buiten met een slechte ruiter, dus daar hoef ik ook nog niet alles in te verwachten. Maar het is natuurlijk altijd het proberen waard!