Wasilianemo op het land aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Wasilianemo op het land aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:11

Hallo :wave:

Na het lange winterweer is het weer tijd voor een HAW topic van Wasilia! We hebben deze winter eigenlijk weinig tot niets gekund en ook stond ze vaak met een dik been op stal. Sinds 3 weken zijn we eigenlijk weer hard aan het trainen en gaat het steeds beter! Het is nog lang niet zoals we willen, maar gelukkig kan ik wel verschil merken en met de kleinste stukjes ontspanning of vooruitgang ben ik super blij mee! *D
Ik heb Wasilia nu sinds eind oktober 2009 en dankzij de winter hebben we wat aan elkaar kunnen wennen. Wasilia wordt 17 april 7 jaar, maar ondanks haar leeftijd is er niet veel mee gedaan. We zijn dan ook met de les bezig met rechtrichten, balans vinden en de standaard basis dingen.

Ons vorig topic voor vergelijking: http://sleipnir.bokt.nl/forums/viewtopi ... &t=1214830

Ons grootste struikelpunt is de galop. In de bak lukt het haar op de 1 of andere manier niet om 1 rondje vol te houden en nu zeggen mensen wel: Geef haar een mep mee. Maar ik weet dat ze dan beledigd is en dat ze me er dan afgooid, heb het namelijk 1x geprobeerd en inderdaad lag ik er naast. In de bak is dit dus een drama, maar vandaag op het land is het ons gelukt! Mede dankzij de aanmoedigingen van de ''toeshouwers'' hebben we zo'n 4 rondjes het hele land rond aan beide kanten gegalopeerd! Super trots natuurlijk!
Ons niveau is dus eigenlijk niets, maar we gaan 16 mei onze eerste wedstrijd in het B starten dus daar zijn we hard voor aan het oefenen!
Waar ik zelf nog veel op moet letten is mijn houding en mijn buitenteugel gebruik. Zodra ik niet genoeg begrens, breekt ze uit.

Foto's staan niet op volgorde.
Genoeg gekletst, hier de foto's dankzij Elianna_! :+:

Afbeelding
Zo begint het rijden, eerst het tempo onder controle krijgen en veel voltes maken en aan het been maken

Afbeelding
Zoals hier heb ik een te strenge binnenhand en vergeet ik mijn buitenteugel! Binnenteugel moet dus luchtiger en buitenteugel er meer bij! Wel super tevreden over het achterbeen!

Afbeelding
Hakken uitdrukken! En handen tegen het lichaam houden..

Afbeelding
Mooi sprong in de galop! Ik ga automatisch naar voren zitten in de galop....

Afbeelding
Na de galop, al wat oplettender. Mag nog wel wat meer zakken, maar zijn hier al heel tevreden mee!

Afbeelding
Rechtergalop. De betere kant! Heel tevreden met dit beeld, zit alleen wel als een kip :')

Afbeelding
Sprong of sprong! *D

Afbeelding
Ze kakt na de galop vaak in dus hier moet ze actiever blijven! Hakken laag en rechtop blijven zitten!

Afbeelding
Na de rechtergalop, ook wat onstpannender..

Afbeelding
Dit is helemaal top voor ons doen! Achterhand mag er nog wat meer bij, maar we kunnen niet alles tegelijk

Afbeelding
Iets lager instellen, kijken of ze m'n hand wil volgen.. Moet dan alleen voor me blijven kijken

Afbeelding
En de laatste foto: even lekker laten galoperen!

Commentaar en kritiek is welkom, graag zelfs! Maar denk er wel om, we moeten nog veel aan elkaar wennen en ik moet vooral durven te rijden (galop).

Groetjes Monica

_Tara_

Re: Wasilianemo op het land aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:16

Vind je 't wel verstandig om met spoortjes te rijden? Aangezien je zelf aangeeft dat je je hakken vaker uit moet drukken. Dan prik je haar dus ongewild met je sporen.
Verder snap ik wel dat ze in galop terug valt als je zo naar voren gaat zitten :P Gewoon heel de tijd denken: op m'n billen zitten, op m'n billen zitten. Misschien dat je voor je gevoel in 't begin ver achterover hangt. Maar zo helemaal voor over is ook niks.
Ik vind wel dat je echt een mooi paard hebt! Ben heel benieuwd hoe 't er over weer een tijdje verder uit ziet :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:48

Wauw, mooi paard!
Verder ziet het er best redelijk uit! Vooral zo door gaan, dan komen jullie er wel :)
Let er vooral op dat je echterover blijft leunen in de galop, dat zit ook een stuk gemakkelijker als je het eenmaal door hebt (heeft bij mij 4,5 jaar geduurd :o )

Ps Welke anky is dit ? :P

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:10

Wat heb je ook een heerlijk paard. :+: Leuk een keertje een topic van jullie te zien. Alleen waarom rij je met sporen? Ze mag inderdaad wel wat meer loslaten. Rij inderdaad even wat tempowisselingen en ook schijnovergangen en slangevoltes helpen ook dan maak je haar wat losser in het lijf. Je mag ook wel wat meer op je houding letten. Begrijp dat je eerst je paard lekker aan 't lopen wilt hebben en je dan niet echt op je eigen houding let maar probeer erop te letten. En veel geluk en succes verder natuurlijk!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:29

Lekker dier :+:
Je zegt zelf eigenlijk al waar je aan moet werken!
Verder ga ik mee met de spoortjes :)
En neus vooruit :D

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:33

Ik vind dat je erg netjes rijdt hoor! Echt helemaal super. Kijk ook naar de oortjes van je paard, die heeft het ook naar zijn zin. Met die spoortjes ben ik het eens, die zou ik aflaten. Je trekt je hakken op en je voeten komen er niet onderuit, dus prik je hem automatisch in zijn buik. Even bijtikken met je zweepje achter je kuit als hij bij de eerste keer been geven niet reageert werkt ook goed. En dan gooit hij je er niet af, want dan is het terecht en dat weet hij dan zelf ook heel goed. Verder lekker zo doorgaan, en blij zijn met kleine verbeteringen. Je laat hem heel mooi in zijn waarde en hebt hem ook serieus aan het werk. Keurig dus. En voor dat teveel voorover zitten: ga eens voor je gevoel eens overdreven achterover leunen; waarschijnlijk zit je dan pas rechtop ;) Vraag het na bij iemand op de grond.

O ja, ik opende ditr topic in de verwachting om een paard voor de ploeg te zien :+
Laatst bijgewerkt door lindake op 11-04-10 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht samengevoegd, gebruik de wijzig knop a.u.b.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 07:41

Emma & Lotte: Dat ik voorover zit in de galop is een tip van mijn instructrice. Heb eerst telkens met de galop in de verlichte zit moeten zitten, maar nu alleen nog ietsjes voorover. En over die sporen; dat is mijn eigen keuze en inderdaad mijn hakken moet ik meer uitdrukken, maar zonder sporen moet ik haar téveel met de zweep bij tikken en dan krijgen we weer gebok en daar heb ik geen zin in. Als we straks de galop normaal kunnen rijden in een goed tempo dan gaan de sporen zeker weer af hoor :)

Nann: Bedankt! Ze mag inderdaad nog meer los laten, maar het was de 2e keer voor haar op het land en de 1e keer vond ze alles zo spannend en ging ze onwijs te keer, vandaar dat ze nog wat gespannen loopt. Mijn houding moet inderdaad beter, maar daar zijn we uiteraard ook mee aan de gang!

Kamille: Wasilia heeft het niet zo op de zweep, de eerste paar tikken geeft ze niks om en reageert ze er ook niet op, maar op een gegeven moment begint ze dan te klieren en te bokken dus tikken met de zweep is niet de oplossing ;) Verder bedankt voor je reactie! :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 07:46

Maar als je zo voorover zit, dan rem je haar toch juist? Je moet haar zeg maar onder je vandaan rijden. Lastig uitleggen zo... Nja goed als je instructrice het zo heeft gezegd, wie ben ik dan om dat tegen te spreken :P
Over die spoortjes, ik zou 't alsnog gewoon laten. Dan bokt ze maar een keertje. Maar als 't jou keuze is, ok.
Wel heel veel succes verder, maar met dit weer kun je iig genoeg trainen :D

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:55

Daarbij zijn sporen ook niet om je paard vooruit te krijgen, maar om je hulpen te verfijnen :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:11

Emma: Ik snap wat je bedoelt hoor, maar omdat Wasilia nog erg uit balans is was het volgens haar beter om iets naar voren te gaan zitten. Zal haar in de les wel even vragen hoe of wat :)

Dido: Ik gebruik de sporen toch niet om haar constant voorwaarts te houden? Heb ze vooral nodig om te begrenzen, anders loopt ze teveel over het buitenschouder weg en om haar in galop te houden. Ze gaan zeker weer af als ons dit lukt met normale kuitdruk hoor, maar het is nu even een tijdelijke oplossing zodat ze de bedoeling wat beter snapt ;)

HSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:19

Het lijkt als of hij zijn achterhand continu probeert weg te draaien en dus niet meer onder joun kont loopt.

Over de spoortjes ben ik het met de rest eens, voor je het weet krijgt hij kale plekjes die niet meer weggaan en dat is echt zonde.
Dus ik zou ze ook nog even af doen tot dat je je been stil kan houden. :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:21

Klopt hoor HSS, we zijn dan ook veel bezig met rechtrichten, balans zoeken etc want ze wiebelt nog alle kanten op en weet niet zo goed wat ze met haar achterhand aan moet.. :)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:42

Heey Monica, leuke foto's zijn het!
Het ziet er ook al veel ontspannender uit dan eerst.
Tja, maar die sporen. Vind ik echt alles behalve verstandig.

Maar goed, dat is eigen keuze, en daar is ook al genoeg over gezegd.
Ga zo door! :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:26

Monica, ze ziet er goed uit!
Probeer echt goed te letten dat je rechtop zit, want dat is wel belangrijk. Op deze manier doe je namelijk automatisch je benen wat naar achteren en je hakken omhoog heb ik het idee.
Ik zou ook persoonlijk de sporen echt af doen.. Je zit haar nu wel heel veel te prikken. Je geeft aan dat het voor het begrenzen is, maar op elke foto zie ik je hakken wel omhoog staan.. Werk dus aan je hakken uitdrukken en gebruik het spoortje alleen als het nodig is..

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:14

Destino schreef:
Probeer echt goed te letten dat je rechtop zit, want dat is wel belangrijk. Op deze manier doe je namelijk automatisch je benen wat naar achteren en je hakken omhoog heb ik het idee.
Ik zou ook persoonlijk de sporen echt af doen.. Je zit haar nu wel heel veel te prikken. Je geeft aan dat het voor het begrenzen is, maar op elke foto zie ik je hakken wel omhoog staan.. Werk dus aan je hakken uitdrukken en gebruik het spoortje alleen als het nodig is..

helemaal mee eens, ik zou ook iid de sporen af doen... :\
zo word ze lui voor het been.

Nicole__1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:58

Marieke1495 schreef:
Destino schreef:

helemaal mee eens, ik zou ook iid de sporen af doen... :\
zo word ze lui voor het been.

ook zeker mee eens, probeer het eerst lekker zonder spoortje.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:32

Ik zou je beugels iets korter doen. In de galop kun je dan een beetje verlicht gaan zitten. Op die manier kun jij je benen op de plek houden. Ik zou ook niet gaan zitten in de galop. Het paard heeft het er moeilijk mee en als je dan ook nog echt gaat zitten, wordt het niet makkelijker. In de bak een hele grote volte rijden. Dus een beetje de hoeken afsnijden en een flauwe bocht maken. Gewoon proberen 1 ronde en dan belonen. Ze moet sterk worden en haar balans zien te vinden. Hoofdhouding enz is dan niet belangrijk.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 09:52

@ Egnie: bedankt, hier heb ik nog eens wat aan ipv 3x hetzelfde bericht over de sporen ;) Ben inderdaad ook bezig met heel grote voltes te maken en veel lange stukken rechtuit zodat ze haar balans kan vinden. Zal vanmiddag mijn beugels korter doen om te kijken of ze dan makkelijker galopeert! :)

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:25

Wat een ontzettend leuk paard! ff een tipje voor de galop, denk niet dat je harder wil, maar omhoog, dan blijf je beter zitten :P (beetje vage omschrijving, sorry... :o )