Schop onder de kont geven. Of een zweep erbij als hij niet op je been reageert.
Bienotje
Geplaatst: 11-04-10 20:23
Ik zou zeggen: spoortjes af en leer je paard weer op normale beenhulpen te reageren.
Wees daar vooral in het begin consequent in, been = reactie. Zo niet tik met de zweep. En met name belangrijk hierin, als je paard dan ook reageert belonen. Vooral consequent zijn en je paard ook aangeven als hij het goed doet. Dan leren ze snel.
En makkelijkste is om hier fanatiek met begeleiding van de grond aan te werken. Iemand die meedenkt en je op het juiste moment aanwijzingen geeft. Consequent willen zijn als je ongemerkt elke pas je paard bijdrijft heeft namelijk geen zin..
Captain
Geplaatst: 11-04-10 20:24
Heb je een stille beenligging? Zo ja, spoortjes afdoen en zweep gaan gebruiken. Na been meteen een tikje erbij geven. Hoeft niet hard maar wel even van; opletten! Dit herhalen tot je paard na de beenhulp al harder gaat lopen om het tikje te ontwijken.
Als je geen stille beenligging hebt is het aan te raden les te nemen. Anders stomp je je paard nog verder mee af..
Lunapoes
Geplaatst: 12-04-10 22:47
die van mij was ook niet vooruit te branden.. totaal niet aan het been. ik heb toen ook het advies gekregen van mijn instructrice wat bokker Bienotje ook geeft... been.. geen reactie Tik! en heel consequent hierin zijn. ook beginnen ruiters vaak te snel met de voorkant waardoor je een "sloom" paard krijgt.
een paard dat niet voorwaarts is zal zeker niet neerwaarts en over de rug gaan. Eerst aan je tembo en been hulpen werken en dan pas aan de voorkant gaan rommelen.
ik start met rijden dan nu ook eerst met natuurlijk instappen en vervolgens aan de lange reugel te gaan draven waarbij ik zelf in verlichte zit blijf zitten tot ik het gewenst tempo heb. dan rijd ik tempo wisselingen en wanneer ze hier juist op mijn been hulpen reageerd gallopeer ik aan. dan pas pak ik de voorkant op.
ik rijdt zonder spoor en ze is nu onwijs aan het been, bij lichte kuitdruk draaft ze krachtig weg.
Dit is niet na 1x rijden opgelost. 1x been, niet reageren? Tik! En bij die van mij moet ik er nog wel eens een paar achter mekaar geven omdat ze niet reageert. Wij zijn al een tijd bezig maar nog steeds loopt ze met de rem erop, al gaat het wel al beter!
Leren wijken voor druk vanaf de grond, zeker geen sporen gebruiken , leer het paard eerst eens wat wijken voor druk is, je kan b.v een zweepje met een stukje plastic eraan gebruiken, hoef je het paard niet aan te raken , maar alleen in de lucht te zwiepen en dan gaan combineren met je zit naar voren, want je wilt waarschijnlijk een hoger tempo? Bedenk dat je je benen niet te grof moet gebruiken. dus wees een creatief
Nicole__1991
Geplaatst: 13-04-10 16:10
als je paard niet reageert op je been, zweepje erbij pakken en een tik geven