Pony wilt niet alleen lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar_1995

Pony wilt niet alleen lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:12

Hey allemaal,
Ten eerste. Ik weet niet of het hier goed staat, sorry daarvoor.

Sinds Oktober heb ik een pony van de manege gekocht toen deze manege ging stoppen. Nu is het een privestal.
Door omstandigheden hebben we zon 4 maanden niet gereden en afgelopen week pas weer voor het eerst kunnen rijden.
Nu loop ik tegen het volgende probleem, Heros is altijd gewend geweest om in de groep te lopen. Nu ze van mij is ben ik dus regelmatig alleen in de bak.
Dit gaat vervolgens totaal fout, ze weigert gewoon om door de hele bak te gaan. Tot B gaat het redelijk, vervolgens gallopeerd ze als een gek naar E.
Mede door de enge buurman die gemiddeld zon 2 keer per dag grasmaaid.

We hebben vanalles geprobeert, iemand ernaast, aan de longeerlijn, opstappen bij C, aan de hand.
En het helpt gewoon niet.

We hebben les, 1 keer in de week met een klein groepje ruiters. Dit gaat dan wel goed en loopt ze er gewoon doorheen.

Vaak gaat het ook wel goed als ik het gewoon negeer, ik ben dan ongeveer een half uur bezig met alleen stappen op de volte van A. Vervolgens "vergeet" ze bang te zijn..
Maar het is zo lastig als je lekker wilt rijden, om eerst een half uur bezig te zijn om je pony door de hele bak te krijgen...

Wie o wie heeft er een tip voor me?
Of zou ze gewoon moeten wennen aan het idee om alleen in de bak te zijn?..

Alvast bedankt.

upendo

Re: Pony wilt niet alleen lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:15

Probeert ze je niet gewoon ernstig uit?

Ik had ook zo'n verzorgpaard, die probeerde gewoon onder zijn werk uit te komen door stil te gaan staan, rondjes te draaien ed.
Veel drijven, bezig houden enzovoorts hebben dat uiteindelijk aardig afgeleerd. Nog steeds niet helemaal, anders was zijn reputatie natuurlijk over. :')

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:24

Het zou kunnen, Maar ik rijd haar nu al zo'n 8 jaar. Maar het zou wel mogelijk zijn ja. Het bezig houden probeer ik ook erg, maar das wel lastig als je maar een halve bak hebt! :P
In ieder geval bedankt voor je reactie

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:35

misschien kun je haar is een keer los laten in de bak (wanneer er niemand in rijd :P) en dan kijken of ze gewoon gaat rennen enzovoort en daarna longeren met hindernissen zegmaar hindernissen in een cirkel zetten en dan kan ze niet zomaar ergens heen schieten en daarna kun je proberen om hem zo te rijden gaat dat goed dan kun je steeds meer hindernissen weg halen en misschien lukt het dan (het is maar een tip zo ging het met mijn pony ook een beetje maar die rende gewoon keihard weg zonder te stoppen en toen heb ik dit geprobeerd en nu doet hij gewoon normaal ;))

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:15

probeer dan als je naar buiten gaat de eerste tijd met een andre pony maar blijf dan voorop lopen na een tijdje zal ze gewend zijn dat ze niet achter iemand aan kan hobbelen en denk ik ook dat het geen probleem meer is om alleen te gaan lopen

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:58

ik denk dat je haar eerst moet laten instappen met jou er naast zodat ze weet dat het niet eng is en daarna kan je denk ik wel opstappen ik denk vooral dat je dit probleem moet oplossen met heel veel geduld.

jordy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:24

je hebt hier heel veel gedult voor nodig neem een andere brave pony mee

ga er lekker zelf mee wandelen doet ze het dan ook?

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 14:29

Ja ook tijdens het ernaast lopen in de bak doet ze het, ze duwt je gewoon aan de kant.
Ik begin me nu toch wel heel erg af te vragen of ze echt niet wil. Of dat het gewoon klieren is, soms gaat het namelijk ook opeens wel goed...Zijn nu bezig met een andere pony ernaast laten lopen, zodat ze gewoon niet weg kan... Dit gaat tot nu toe redelijk. Bedankt voor alle reacties!

Deejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:35

Ik ken paarden die het tegenovergestelde doen, je moet iedergeval veel geduld hebben.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:36

Oooeeehhhh bekend probleem!

Ik had hetzelfde met Abel. We zijn van stal veranderd en nu vond ie de binnenbak eng. Vooral alles achter de E-B lijn. Heb ik destijds een topic over geopend.

Alleen rijden was not-done, als er andere paarden in de bak waren, ging het wel. Ik heb dus heel lang niet alleen gereden, en dat terwijl ik dat het allerliefste doe.

Ik heb er verder niets aan kunnen doen, behalve vertrouwen hebben dat ie écht niet bokkend/rennend er vandoor zou gaan, en me soms eens flink boos maken waardoor ik er doorheen durfde te rijden.

Longeren ging best wel, maar als ik de dag erna op dezelfde plek wilde rijden was het weer drama.

Nu, 5 maanden later gaat het een stuk beter. Hij blijft kijkerig maar we rijden er tenminste. Bij mij is het dus alleen door geduld hebben opgelost.

En nu gaat het eindelijk beter, kunnen we eindelijk weer alleen rijden, wordt ie verkocht -O-
Aan een manege dus mag ie altijd met een groep samenlopen. Wat zal ie gelukkig worden :')

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:11

Loopt ze wel mee als er iemand naast je loopt?

Ik denk dat het paard gewend is om achter de kudde aan te lopen en niet heeft geleerd te vertrouwen op de hulpen van de ruiter.

Ik raad je aan te beginnen bij de basis.
De commando's bevestigen (stap,draf,galop, HO, door, rustig bv.).

Ik heb dit mijn paard geleerd aan de hand t/m draf.
Toen freestyle (alleen halster of hoofdstel/ en longeerzweep/ geen longeerlijn etc.) in de longeerring.
Heb je geen longeerring? Je kan prikpaaltjes met lint bestellen bij agradi online.

Wanneer dit bevestigd is kan je er een longeerlijn aan hangen, meestal levert dit geen problemen extra op.

Daarna erop gaan zitten terwijl een longeur de commando's geeft, jij geeft de daarbij passende hulpen, langzaam afbouwen naar alleen nog hulpen.
Uit de longeerring gaan en de longeur jullie door de hele bak laten longeren, de longeur neemt langzaam aan afstand van het paard.
Totdat het punt is bereikt dat het paard niet meer op de kudde of longeur steunt, maar samen aan de slag kan met de ruiter en begrijpt wat er van haar wordt gevraagd.

Voordat je in een bak aan het werk ga, loop eerst eens een paar rondjes naast je paard, om te laten zien dat er niets engs is...
Heb geduld, doe alles stapje voor stapje, straal rust uit geen paniek, maak je paard kalm, wees duidelijk, eerlijk en leer het paard jouw te vertrouwen.
Maak er geen urenplan van, in het begin is een kwartiertje voldoende, stop op een moment dat het goed gaat en beloon uitgebreid.

Let ook op dat er niets lichamelijks aan het paard scheelt check, tanden, past het zadel?, bit, kijk hoe ze zich beweegt met en zonder zadel om, is ze lichamelijk sterk? Neemt ze haar achterhand goed mee, is ze soepel? Help het paard zichzelf te verbeteren.

Succes

nielsbobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:56

Hallo,;)
ik snap je probleem.
ja mijn tip is gewoon wat je al deed , door de bak stappen en als hij/zij het goed doet belonen
en als ze het niet goed doet filnk straffen een trap geven kunnen ze wel tegen.
hij/zij moet weten dat wanneer jij zegt dat je gaat draven dat hij dan mag en niet eerder als dat niet zo is fink straffen.
en als het wel goed gaat belonen....!!
groetjes niels.. en succes

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:58

nielsbobby schreef:
Hallo,;)
ik snap je probleem.
ja mijn tip is gewoon wat je al deed , door de bak stappen en als hij/zij het goed doet belonen
en als ze het niet goed doet filnk straffen een trap geven kunnen ze wel tegen.
hij/zij moet weten dat wanneer jij zegt dat je gaat draven dat hij dan mag en niet eerder als dat niet zo is fink straffen.
en als het wel goed gaat belonen....!!
groetjes niels.. en succes

8)7 :roll:

Jaaaa dát zal helpen de pony vertrouwen te geven! +:)+

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:43

Bekend probleem mijn pony vind het ook niet leuk om aleen in de bak te zijn. Je zou kunnen proberen achter de b-e lijn iemand te laten lopen met een pony zodat hij daardoor misschien verder naar achteren wilt als jij op hem rijd en dan steeds verder afbouwen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:09

probeer haar af te lijden om haar aan de teugel te vragen, schouder binnen buitenwaarts, binnen en dan weer buiten stelling.
of probeer steets de volte een stukje op te schuiven (denk aan ½ tot 1 m per x ;))

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 16:49

Pfffff, net een hele tekst getypt. Val de computer uit. Volgende poging!

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties!

@abeltje77

Fijn om te weten dat ik in iedergeval niet de enige ben met dit probleem!
Zoals jij het beschrijft is het inderdaad precies hetzelfde als bij mij. Heb je echt alleen geduld gehad, of heb jij het ook nog geprobeerd d.m.v privelessen?
Ik zit er namelijk over te denken of we daarmee nog iets kunnen bereiken.
Ook voormezelf om beter te leren om haar bezig te houden, dat ze op mij gaat letten. En niet op de enge bak..
Balen dat Abel verkocht word zeg, is het je eindelijk gelukt.. krijg je dit.

@doei

Nee dan loopt ze ook niet mee, diegene duwt ze gewoon omver...
Beginnen bij de basis is inderdaad een heel verstandig idee.
Een longeerring hebben we niet, maar daar is wel een oplossing voor (die paaltjes hebben we ook liggen)
Heel erg bedankt voor de goeie uitleg, ga er zeker mee aan de slag!

Lichamelijk is ze wel redelijk goed, Volgende week komt de tandarts nog langs, en afgelopen week is de pysiotherapeut er nog geweest.
Ze is inderdaad behoorlijk sterk, erg soepel nog niet. Gezien het feit dat ze bijna een half jaar heeft stil gestaan vanwege hoefbevangenheid. Bedankt!

@nielsbobby
Ik denk niet dat dat in dit geval zal gaan helpen.....

@bumper
Haar aan "de teugel" vragen zal op dit moment niet gaan werken, ze loopt nu zo ontiegelijk gespannen. Die nagevelijkheid is er op het moment totaal niet...
Het op de volte proberen te schuiven is wel een idee, alleen begint ze dan steeds het bit vast te pakken, (ja ik houd zelf helaas ook vast... ben eraan aan het werken) of negeert m'n been totaal..
Iniedergeval bedankt allemaal!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:24

Ik heb priveles gehad, maar die deed ik altijd met zijn tweeen. En toevallig is de merrie van mijn beste vriendin waar ik de les samen mee had ook de beste vriendin van Abel (helaas kunnen we dat andersom niet echt zeggen, maar dat lijkt Abel niet te deren) dus die privelessen gingen goed....omdat Nouveauriche erbij liep. :+

Wat ik ook wel een hele tijd heb gedaan is balkjes in de bak leggen, precies op het punt waar het spannend werd. Hier ging ik in stap, draf en gelop overheen, met als gevolg dat hij zijn aandacht bij het balkje moest houden. En ik ook. Dus beiden waren we niet zo gefixeerd op -ohjee gaat ie het weer eng vinden- Dat heeft ook best geholpen.

Maar het enige wat het echt beter heeft gemaakt is toch wel de tijd... en het vertrouwen van mij dat ie niet gek doet, ook al merk ik dat ie het eng vindt. Daardoor had ik op den duur zoiets van: ja, daaag! Wij gaan hier rijden of je het leuk vindt of niet hoor, geen gezeur! En dat heeft ook geholpen.

Leuk detail:
Als Abel los in de bak staat loopt ie naar de verste hoek linksachter (bij de F) gaat daar poepen en blijft daar staan suffen.
Zit ik erop, is die hele achterkant (K-A-F) doodeng!

En daarom kon ik me er op den duur goed overheen zetten.

Jij staat daar in je eentje los? Dan zul je er rijden ook! :Y)

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:05

mijn tip is zo blijven doen als je nu bezig bent je bent goed bezig :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:23

Hoe gaat het nu TS?

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:43

Langzaam, heel langzaam gaat het beter. Zeker aangezien we toch nu eigenlijk wel denken dat ze me opnieuw aan het uitproberen is.
We hebben al behoorlijk wat privelessen gehad, en sindsdien gaat het steeds beter.
Als Heros al ziet dat er iemand in de bak staat gaat het opeens al beter (raar....)

Ook heb ik geleerd wel wat strenger te zijn, Om eerlijk te zijn ben ik iemand die gauw maar alles accepteerd en het sneu vind om ook maar iets een tikje te geven. Daar is nu verandering ingekomen.

We zijn er nog niet, de ene keer als ik alleen ben gaat het super! volgende keer is ze alles al weer vergeten.
Waar ik vooral mee bezig ben is veel oefeningen en overgangen te rijden,
Zodra zij gek begint te worden en een loopje met me neemt, zet ik haar op de kleine volte of ga juist nog meer oefeningen rijden.

Ook probeer ik haar regelmatig in die hoek te longeren, of gewoon los te laten lopen en een beetje spelen met haar.

Heb laatst haar los gelaten in de bak, even ben zelf bij C gaat zitten met wat brokjes, na lang twijfelen is ze uiteindelijk zelf gekomen en heb ik vervolgens wat rondjes met haar gestapt bij c. Ook dit gaat steeds beter

Er zit in iedergeval vooruitgang in!