Paard gooit tong over stang/trens!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supergirll

Paard gooit tong over stang/trens!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 15:56

Sinds een week gooit mn paardje zn tong over zn bitten (rijd met stang en trens) gevolg is dat hij achter de teugel kruipt. Ik heb op dat moment echt niks in m'n handen en hij volgt m'n hand dan ook niet als ik hem meer ruimte geef. Ik kan dan alleen nog sturen met mn benen en zit!!! En de oefeningen zoals appuyeren, sch.b.waarts en travers kan ik wel vergeten.
Ik heb zelf al zitten denken om eerst eens een tonglepel te proberen, misschien ligt t pobleem ook wel gewoon aan mn zadel. Het kan overal beginnen/zitten. Maar waar............wie geeft mij "goeie en zinnige" tips!!!!
Ik lees het heel graag.

skins

Re: Paard gooit tong over stang/trens!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:23

Goeie en zinnige tips ...
Zoek de oorzaak ipv het probleem te verdoezelen ;). Doet hij dit bij een gewone trens ook?
Een paard heeft meestal niet de plaats in zijn mond voor een stang én trens. Misschien heeft jouw paardje wel pijn van de bitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:25

Inderdaad..en rij je hem altijd met stang en trens nu je Z rijd??

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:26

Hmm, raar..
Je opent een topic met de vraag hoeveel voer je paard nodig heeft me je oefent wel Z oefeningen?

Je verhaal klinkt een beetje ongeloofwaardig van mijn kant.
Maargoed, zoals voorgaande al zei, doet ie het bij een dubbelgebroken bitje oid ook?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:56

wat voor niveau rij je met je paard?
en het komt inderdaad vaak voor dat een stang en trens te veel is voor een paard,dat je paard misschien geen ruimte heeft voor 2 bitten.

tong over het bit is vaak een teken van protest,probeer eens te kijken waar het vandaan komt voor je een tonglepel erin hangt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:59

Na je eigen berichten te hebben gelezen denk ik dat het paard te snel stang en trens is ingelegd.
Hij heeft dus eigenlijk niet kunnen wennen aan zo'n ijzerwinkel in zijn mond en probeert daar nu van af te komen.
Gelukkig voor jou zijn sinds deze maand de regels voor de Z vernieuwd en ben je niet meer verplicht om met stang en trens de Z te rijden!
Dus ik zou je paard lekker met zijn eigen bit rijden, waar je ook de M mee door bent gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:21

aerdenhout1 schreef:
Gelukkig voor jou zijn sinds deze maand de regels voor de Z vernieuwd en ben je niet meer verplicht om met stang en trens de Z te rijden!
Dus ik zou je paard lekker met zijn eigen bit rijden, waar je ook de M mee door bent gekomen.

In het Z was het al niet verplicht om met S&T te rijden hoor, heb ook tot het ZZL rondgereden met een trens, en zelfs in het ZZL nog een aantal keer.

Tong over het bit is zoals al eerder gezegd, vaak een teken van verzet en een gebrek aan basis. Als ik jou was zou ik zorgen dat eerst je basis weer helemaal goed is op trens voordat je weer met s&t gaat rijden, en dat dan rustig introduceren, dus veel afwisselen zodat het niet in een keer te heftig inwerkt. Probeer met S&t alleen te rijden als je basis weer super is en je instructrice erbij is, die kan je aanwijzingen geven over hoe je het het beste kan gebruiken, waardoor je er beter mee om leert gaan.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:22

ehm basis....en terug naar ontspanning.

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:55

van sprenger heb je een stang met tonglepel misschien is dat een oplossing?

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:38

zover ik weet is de oorzaak van de tong over het bit gooien dat het bit tegen zijn verhemelte aan komt wat aardig pijn doet, daarom doen ze of hun tong erover heen of hun mond open om de pijn te ontwijken..

ikzelf rij bitloos want ik rij bij een vriendin van me en zij zegt ook dat het beter is bij hem om bitloos te rijden want met bit is hij niet te houden, zonder bit is hij relaxt en met bit raakt hij snel van slag (dit is trouwens ook een onderzoek geweest, welke paarden er rustiger waren paarden die bitloos werden gereden of met bit.. en bitloze paarden waren relaxter)
ik weet dus vrij weinig af van bitten.. maar is het geen optie om hem bitloos te rijden? maybe is het wel een grote stap vooruit zoals bij mijn vriendin ook het geval is en doet hij niet meer onrustig, iniedergeval is je probleem dan weg want hij kan niet zijn tong over het bit gooien als hij er niet is!:P haha. maar ik wens je veel succ6 verder!!
Laatst bijgewerkt door rosanne94 op 27-04-10 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:39

chllover schreef:

dat is geen oplossing, dat is een schijn-oplossing, kijk maar:

het paard heeft nl een goede reden om de tong over het bit te gooien!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:59

Misschien had je hem voordat ie de tong over het bit gooide wel wat meer ruimte moeten geven.
Sturen doe je trouwens met zit en been ;)

Ik zou weer eens even een stapje terug doen in je training, eerst de aanleuning op een trensje weer goed krijgen.

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:20

Mijn paard gooide zijn tong vorige week een paar keer over het bit. Bij hem was het verzet.
Ik heb m na laten kijken door een osteopaat en er bleken nogal wat wervels vast te zitten in zijn rug en bij de schoft. Dit moet erg pijn gedaan hebbben met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:45

Ik vind dit filmpje heel goed! Het klopt precies!

supergirll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 22:01

Bedankt voor al jullie reacties. De basis is goed, ontspanning is er zeker. De reden dat ik met S&T rijd is dat ik hem beter bij kan rijden. Verder kan ik m heel goed met mn zit rijden. Op alle galopwissels of alle vorm van draven krijgen we meestal 7-ens. Met S&T is ie veel lichter dan met gewone trens, dan heb ik de kilo's in handen. Hij is groot, slim en een draak bij tijden.
Iets nieuws...........hij hangt zn tong nu tussen de bitten in. Ook gaan we minimaal 2x per jaar naar de Fysio en paardentandarts, gewoon even checken of alles ok is, ook ikzelf!!!
Ik durf te zeggen dat ik een eerlijke amazone ben maar ja ik denk dat ik het goed met hem voor heb maar mn "paardje" denkt daar misschien heel anders over.
We gaan het weer met een gewone trens proberen maar.....met tonglepel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:03

logisch dat hij lichter/sneller reageert op minder hulpen van je handen omdat de hefboomwerking van de S de krachten met een factor 10 vergroot, hij móet wel dus

http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

Citaat:
In een eerder onderzoek van Warren-Smith et al (2005) geven de auteurs aan dat bij directe observatie veel ruiters een onnodige hoeveelheid druk op de mond van het paard uitoefenen tijdens het rijden. Warren- Smith et al (2005): "Wanneer een paard gewend raakt aan een constante hoge druk in de mond, dan wordt de reactie van het paard op deze hulp steeds minder. Wanneer deze hoge druk niet wordt veranderd, kan het paard verschillende ongewenste reacties geven. Dit kan variëren van het niet meer goed presteren tot het uiteindelijk niet meer reageren op deze hulpen, met als gevolg dat de ruiter nog meer druk gaat toepassen. Hierdoor komt de combinatie in een vicieuze cirkel terecht."

De paardenmond wordt dus juist ongevoelig gemaakt, waar "fijne hulpen" allang niet meer aan de orde zijn. Wat in feite plaatsvindt in de mond, zijn juist heel vage en zware instructies vol ruis (volgens Clayton is de teugelspanning ook continue wisselend, dus nooit constant, en zijn pieken waar te nemen die optreden in het ritme van het paard z'n gangen, wat het gevolg blijkt te zijn van de bijna onzichtbaar knikkende beweging van het hoofd van het paard). Een perfect voorbeeld van "geleerde hulpeloosheid" dus, in plaats van "verfijnde communicatie".

Kortom je paard zal wel even 'fijner' te rijden zijn op S&T totdat hij daar ook moeilijker op gaat reageren en wat moet je er dan inhangen? Je kan beter de oorzaak oplossen en terug gaan naar minder ipv meer ijzerwerk in de mond.

supergirll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 22:13

ja helemaal mee eens. Wat ik al eerder zij. We "hangen" er gewoon zn trensje weer in maar wat als ie m er weer over gooit?? Heb n tonglepel inmiddels op voorraad. Zondag gaan we weer starten. Wil het goed doen en zijn voor mn schimmel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:18

tja tong over het bit gooien wordt dacht ik duidelijk genoeg uitgelegd in dat filmpje dat ik plaatste en de 'oplossing' tonglepel wordt daar ook besproken als schijnoplossing. Je paard heeft pijn en probeert dat zelf op te lossen dmv tong eroverheen gooien.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:48

ik ben vaak bij dressuurwedstrijden en mij is opgevallen dat er steeds vaker paarden de tong over het bit doen.ik vroeg me al een tijdje af of ik me dit nu inbeeld of dat het echt zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:34

supergirll schreef:
ja helemaal mee eens. Wat ik al eerder zij. We "hangen" er gewoon zn trensje weer in maar wat als ie m er weer over gooit?? Heb n tonglepel inmiddels op voorraad. Zondag gaan we weer starten. Wil het goed doen en zijn voor mn schimmel.

Op http://www.bitloospaardrijden.info/arti ... roject.htm vind je veel info over de tong en tongproblemen.
Als je de diverse artikelen doorleest, zul je snel begrijpen dat je paard echt een probleem heeft met stang&trens en zul je ook begrijpen dat het gebruik van een tonglepel pure kwelling is voor het paard.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:48

aerdenhout1 schreef:
Na je eigen berichten te hebben gelezen denk ik dat het paard te snel stang en trens is ingelegd.
Hij heeft dus eigenlijk niet kunnen wennen aan zo'n ijzerwinkel in zijn mond en probeert daar nu van af te komen.

Idd vind ik ook ;).

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:01

Arabesk schreef:
chllover schreef:

dat is geen oplossing, dat is een schijn-oplossing, kijk maar:

het paard heeft nl een goede reden om de tong over het bit te gooien!

idd, maar hebben ze in deze reconstructie dan geen verkeerd bit ofzo? Want als je paard zo vaak de mond opendoet, zou ik een ander bit kopen ;)

supergirll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:24

Hij Heeft dit nog nooit eerder zo erg gedaan en snap dus zelf ook wel dat ik de juiste oplossing moet vinden ipv hem nog meer te "pesten".
Zal ik t even laten weten hoe het vandaag is gegaan met rijden!!?? Met zn trens, ook nog dubbel gebroken, dus zachter dan een gebroken trens!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:01

dat het zachter is gaat niet altijd op. elke paardenmond is anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:26

tonglepel is geen oplossing hoor, hij heeft gewoon ergens last van, het is maar net of je dat wil zien, of niet.
Tja als het niets kan schelen dat hij pijn heeft en op een nette manier dat laat zien, druk je z'n tong toch lekker ff naar beneden.

Maar als je verstandig wil doen, ga zoeken naar het probleem, en die lepel hoor je niet op vooraad te hebben maar in de prullenmand.