Daissos4 schreef:Een mooie maar aparte pony!
1 Tip : Probeer wat meer stelling te krijgen!

Lees mijn vorige berichten maar even
Ninx schreef:Een paard/ pony die de bovenlijn verstrakt zodra ze gaan versnellen, of zelfs al in de stap... zijn moeilijker naar een ontspannen nageeflijkheid te rijden.
Dat het moeilijker is, betekent niet dat het niet kan. Je ziet het ook veel bij arabieren.
Het is iets meer uitdaging, maar dat is zo'n leuke pony wel waard.
Zelf worstel je ook nog een beetje met je balans, je houding en je handen. Jullie werken elkaar een beetje tegen op dit moment.
Maak je geen zorgen, maar ga inderdaad lekker op zoek naar les. Een poosje op deze manier rijden kan wel, maar op de langere duur kan je paard zich toch verkeerd gaan belasten... met alle gevolgen van dien.
Ik weet zeker dat je, wanneer je een instructrice vind die het paard de tijd geeft, leuke dingen met je paardje zult gaan doen.
Ontspanning is hier het sleutelwoord: is ze ontspannen in stap, ga dan pas draven. Verstrakt ze gelijk weer, ga weer stappen. Ik denk dat jullie nog niet aan galop toe zijn.
Je zou haar los kunnen laten galopperen in de roundpen, dan kan ze zich lekker losmaken.
Houdt in de gaten dat je niet zelf per ongeluk jezelf in evenwicht houdt met de teugels. Je kunt haar wat meer lengte geven, en bijvoorbeeld een bokriempje aan het zadel doen om er zeker van te zijn dat je niet telkens trekt... anders ontspant ze niet.
Ze kan het namelijk wel, dat zie je in de stap met losse teugel. Probeer telkens uit te gaan van dat beeld. Als dat in andere gangen niet lukt, sla die dan maar even over tot je les hebt en laat haar tot die tijd lekker zelf rondrennen in de roundpen. Succes!
Dit is het punt nou juist. In stap ís ze altijd wel ontspannen; tenzij ze wat geks ziet. Vandaag ook weer, met instappen gaat dat neusje gewoon over de grond zo ontspannen. Ik draaf aan en dan komt de kameel in haar weer naar boven
Ik draaf uit op de laatst en maak een overgang & zodra ik in stap zit, dan gaat dat neusje weer over de grond. Heel raar, maar dit doet ze alleen in de stap. Ik laat haar sowieso al voor het rijden elke keer los lopen in de roundpen, ben dit langzaam aan het afbouwen; ik moet er immers op den duur ook zonder losgooien op kunnen, denk ik dan. Als ik bijvoorbeeld 2 dagen achter elkaar rijd, dan kan ik er zo op. Eigenlijk kan ik er altijd wel zo op gaan, maar ik ben er toch nog een beetje voorzichtig mee. We galoperen een paar rondjes & verder ook niet.
Eerder in dit topic werd mij een soort van training aangeraden, vandaag heb ik die gevolgd. Met teugels helemaal los stappen en draven. En ik heb er op gelet (en gevraagd of het buurmeisje wou zeggen als ik toch onbewust trok), maar ik heb helemaal NIET in de mond gezeten tijdens stap en draf. In galop iets opgepakt, maar niet lopen trekken ofzo. Ook de beugels een gaatje langer gedaan en dit rijdt echt veel fijner, ook met lichtrijden zit is stiller. Ze bleef echter gespannen lopen, ik had geen enkele druk op de teugels. Maar het waaide keihard vandaag, bij de buren zaten ze te klooien met bestuurbare autootjes. En tja, dan heb je een jong paard. Maar ze ging er niet vandoor ofzo, gewoon heel kijkerig en af en toe een sprongetje. 
Evelijn schreef:Laura_x_ schreef:Maar met lange teugel kan ze haar balans toch niet vinden? Of denk ik nou veelste moeilijk

Juist met lange teugel moet ze haar eigen balans vinden. Op de laatste foto zie je duidelijk dat ze daar wel ontspannen en in balans is. Door de teugels aan te nemen raakt ze juist uit balans. Probeer dus eerst die houding te vinden en als dat in stap lukt ga je even draven. Als ze daarin gaat racen weer rustig terug nemen dan weer ontspannen en vanuit daar weer verder. Daar heb je veel geduld voor nodig... en waarschijnlijk kom je dan ook niet aan de galop toe... maar dat is niet zo erg.
Wat Ninx ook aangeeft je kan haar in de roundpen wel lekker laten werken zonder dat je erop zit. Laat haar bijvoorbeeld eens veel overgangen maken (zonder dat jij erop zit) daarmee train je haar spieren ook en dan wordt ze sterker en daar heb je dan later weer profijt van bij het rijden.
Ze gaat juist niet racen. Ze drukt haar rug als het ware weg (heb daar geen verstand van, maar zo voelt het een beetje) en wordt dan een kameeltje. Weet 100% zeker dat er geen problemen zijn met tuig, tanden,gezondheid, dit is gecontroleerd
Maar als ik elke keer als ze gespannen gaat draven in stap ga, stap ik straks alleen nog. En ze heeft de beweging echt nodig, want in de wei beweegt ze ook niet veel (in het begin wel wat crossen maar verder niet), ze is een wever.
Anoniem schreef:waarom gooi jij je paard los met zadel en al ?? dit kan erg gevaarlijk zijn..
voortaan gewoon los gooien zonder tuig!
Ieder zijn eigen mening, dit heb ik vaker te horen gekregen. De teugels zijn eraf en het zadel zit goed vast. De beugels zijn in het begin opgestoken, maarja; die glijden snel naar beneden als ze een sprintje neemt. Zonder tuig losgooien heeft geen zin bij Snowflake
Ze is dit trouwens al gewend, vanaf ze op de (handels)stal kwam.
Sjolvir schreef:Wat een leuk paardje, ziet er alleen nog heel onvolwassen uit, hoe oud is ze?
Kon dat niet terug vinden.
Valt niet mee he, jong paardje zelf opleiden.
Lastig dat je nu geen les hebt, zou zeker proberen dat snel te regelen.
Kan je zoveel helpen als je problemen hebt.
Op de een of andere manier zit je steeds heel ver achterop de lepel.
Hou het rijden simpel met je paardje, aangezien jullie beiden zo te zien nog wat balansprobleempjes hebben.
Ik ga mee met springert, gewoon simpel. (misschien zelfs als het nog veel problemen geeft niet eens gaan galoperen,
als je daarmee al het werk van daarvoor kwijt bent.)
Kan je ergens met iemand met ervaren braaf paard, mee in een bos buiten rijden of zo?
Dat is ideaal, lange rechte stukken in constant tempo, is veel makkelijker voor jong paardje dan al die bochten in een bak.
Ze is 4, had ik dat niet in de beginpost gezet? Dat dacht ik tenminste wel? Nee, valt inderdaad niet mee. Maargoed, tis een uitdaging. Ja ik hoop echt dat ik binnenkort weer les heb. De instructrise die ik nu heb, die komt van nogal ver & heeft ze ook een stal (dus ook vaak geen tijd). Ik moet nog even goed met haar overleggen & anders gewoon kijken naar een andere instructrise. We gaan er z.s.m achteraan, want ik ben bang dat als ik nog lang zo doorrijd; dat ik haar dan helemaal verpest. Dit wil ik ook niet
. Ik ga soms met haar naar buiten, dit oefenen we ook. Er is bijna 2 km weiland achter de rijbak (dat land is van de buren, maar mag ik gewoon over rijden). Hier oefenen we ook vaak, gewoon lange rechte lijnen heen en terug draven (soms galopje) [ook wel stappen hoor]. Ze is dan wel braaf, maar het is en blijft een paard & ze maakt soms wel een sprongetje of schiet er ineens vandoor; maar daar is het een paard voor
Ik rijd daar ook meestal alleen, is wel vertrouwd want ik heb altijd telefoon bij me voor nood & je kunt via de stallen zo dat land opkijken.
Echt bedankt voor alle tips & commentaar!
Edit: Update van rijden 11-04-2010 in beginpost gezet!
Edit2: Blijkt niet te kunnen? Dan zet ik het maar hieronder 
Update 11-04
Vanmorgen weer eventjes gereden, heb het 'schema' van Springert gevolgd. Beugels een gaatje langer gedaan & ik merkte wel dat dit veel beter ging, vooral met lichtrijden! Eerst goed instappen zonder druk op de teugels op beide handen. Dit ging goed, ze bleef ontspannen lopen. Toen eerst op rechts aangedraaft (haar makkelijke hand) & zo ongeveer 10 minuutjes gereden. Geen figuren, geen kleine voltes, helemaal niks; alleen maar met die ontspanning bezig. Lichtrijden ging nu ook veel ontspannender dan gisteren, het was veel relaxter doordat ik niet meer zo'n end uit het zadel kwam (beugels 1tje langer.). Tussendoor een paar overgangen gereden van draf naar stap en stap naar draf & halthouden vanuit stap. Dit zónder enig contact met de teugels. Ze kent alle commandos al, die heb ik eerst goed met haar geoefend dmv grondwerk. De overgangen gingen goed, gelijk als ik in stap was; ging dat koppie weer naar beneden; soms zó frustrerend dat ze dat niet in draf doet
Al met al, ze ging niet ontspannen lopen; wel iets meer dan gisteren maar daarmee heb je het ook wel gehad. Daarna op haar moeilijke hand & hier ging het niet veel beter, nog gespannender juist. Maar op deze hand is haar balans nog ver te zoeken. Ik heb totaal zónder teugeldruk gereden (met buurmeisje als controle , k had haar gevraagd of ze het onmiddelijk wou zeggen als ik in de mond zat
). Ook op deze hand weer overgangen gereden, en met stappen ging ze ontspannen lopen. (frustratie!
). Daarna lekker gestapt en weer aangedraafd, nog met lang teugeltje. Op beide kanten (eerst links, dan rechts), Ze voelde op links het best aan vond ik later, gegalopeerd. Even een paar rondjes & af en toe even mijn binnenbeen er iets meer aan & een kneepje in de binnenteugel. Dit had een klein beetje effect, ze werd dan een paar passen rond. In galop had ik wel iéts contact, maar ik heb geprobeerd (buurmeisje als controle nog steeds) om niet in de mond te komen, dit lukte!
Hopelijk heb ik binnenkort weer les, duimen jullie mee?
Nog hartstikke bedankt voor alle tips & het commentaar!
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 11-04-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt