Appaloosa Snowflake voor de eerste keer op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Appaloosa Snowflake voor de eerste keer op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 21:24

Vanavond weer gereden & mijn moeder meegesleept om foto's te maken. Uiteindelijk heeft het buurmeisje maar foto's gemaakt verder, want mams had geen zin meer na 5 minuten. :+

Ik heb Snowflake sinds Oktober 2009. Het was een bruine pony toen ik haar kocht, maar nu is het een appaloosa paard. (Ze valt nét onder de paarden). Ik, een manegeruitertje, had ineens een paard wat nog helemaal doorgereden moest worden! Ik heb in het begin vaak getwijfeld of ik er wel goed aan had gedaan, zo'n jong paard kopen. Maar ik heb goede hulp en die hebben mij ervan overtuigd dat ik er wel goed aan had gedaan. Toen ik haar kocht kende ze geen sturen, was ze panisch voor de zweep en in omgang was het een draak (soms nog wel). Ze kende alleen het gewicht van de ruiter, verder niks. Al met al, met goede instructrise heb ik haar verder doorgereden; vanaf de basis.

Problemen waar we tegenaan lopen:
Snowflake:

- Balans is nog niet helemaal goed. Ze wil nog wel eens plat door de bochten gaan. Hier zijn we druk mee bezig.
- Figuren gaan nog niet helemaal goed. Vooral op voltes wil ze soms ineens de andere kant op gaan (niet dat ik haar laat winnen hoor ;) ). Maar het gaat de goede kant op & we doen rustig aan.
- De ontspanning is ver te zoeken, ligt ook aan mij; ik zit gespannen & mijn houding is ***

Mijzelf:
- Ik schrok toen ik de fotos zag. Ook al probeer ik het niet te doen, ik zit zo verschrikkelijk veel in de mond te trekken ;( Hier moet ik toch echt op gaan letten!
- Tenen naar buiten (vandaag extra op gelet & het ging wel goed)
- Mijn handen bij mij houden en hoger
- Niet naar beneden kijken
- Beugels mogen wel een gaatje (of 2)langer :+
- Ik zit gespannen, hierdoor wordt Snowflake ook gespannen
- Ik wil té perfect rijden, dat moet ik afleren. Het is immers nog een jong paard.

Niveau:
nog geen ;)
Waar zijn we mee bezig: naar de ontspanning toewerken & doorzitten zonder dat ze gespannen gaat lopen (kent ze niet & ik zit ook niet altijd even stil, al probeer ik dat wel ;( )
Extra:
Ik rijd met 'naam kwijt' op aanraden van mijn instructrise.
Op dit moment heb ik geen les, maar ik hoop binnenkort weer wel.
Ik rijd in de roundpen, een ronde bak. Deze bak vind ik zelf wel fijn rijden, omdat je daar meer kan oefenen aan bijvoorbeeld je houding (paard blijft toch wel lopen op de cirkel :+ )

Genoeg gekletst, hier dan de fotos! Ook de fotos in de linken zijn zeker de moeite waard ;)
Ze staan níét op volgorde Tips gevraagd!!

Op de fotos staat copyright!!
---

Afbeelding
Voor het rijden.
http://i296.photobucket.com/albums/mm178/Laura0945/Snowflakeopbokt1.jpg
Eerst even losgooien

Afbeelding
Halthouden

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... bokt11.jpg
Koppie tussendoor ;)

Afbeelding
Typisch indraven, kameeltje :+ En er waren ook wel spannende dingen vandaag (trekker, andere paardjes in de bak ernaast :o )

Afbeelding
Dit vind ik een verschrikkelijk foto. Kameeltje gaat weer en ik doe mijn handen naar voren. Nu zou ik de teugels iets langer moeten doen & handen gewoon netjes op de plaats. maar wel contact houden met de mond.

Afbeelding
Ontspanning is ver te zoeken ;(

Afbeelding
Handen :o

Afbeelding
Volgens mij was dit net in een overgang galop-draf?

Afbeelding
Handen & ik moet nog meer ruimte geven om aan te springen

Afbeelding
En we galoperen voort :+

Afbeelding
Even lekker stappen tussendoor ;)

Afbeelding
En weer aandraven

http://i296.photobucket.com/albums/mm178/Laura0945/Snowflakeopbokt8-1.jpg

Afbeelding
Verschrikkelijk houding, maar éíndelijk geef ik een beetje ruimte!

http://i296.photobucket.com/albums/mm178/Laura0945/Snowflakeopbokt-1.jpg
Halthouden again

Afbeelding
Beugels een paar rondjes uit, ontspanning weer weg.

http://i296.photobucket.com/albums/mm178/Laura0945/Snowflakeopbokt16.jpg
http://i296.photobucket.com/albums/mm178/Laura0945/Snowflakeopbokt17.jpg
Idem ^^

Afbeelding
Lekker uitstappen

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... bokt20.jpg
Buurmeisje er nog even op, kinderpony :D]

aerdenhout1

Re: Appaloosa Snowflake voor de eerste keer op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:37

Mag ik vragen wat voor ras dit is?? Ziet er uit als een draver??
Ik denk dt je het galopstuk en zeker het doorzitten zonder beugels nog maar even moet laten tot het paard een beetje meer in balans is en op 4 benen kan lopen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:39

:) Wat een leuke pony zeg!! Heel apart om te zien!

Het meeste commentaar geef je zelf al wel, maar naar mijn idee ligt het zadel ook wat ver naar voren.. :)
of je zit gewoon zelf vrij ver achter op het zadel :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:46

Is het bit niet te groot?? Op een aantal foto's zie ik een flink stuk uit de mondhoek van je paard hangen. Hoe oud is je paardje? Ik vind m nog behoorlijk iel om te zien, wel heel bijzonder om te zien!!! Probeer idd meer ruimte te geven en je teugelvoering constant te houden...succes!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:36

Zoals op de laatste foto zie ik je paardje het liefste... Mooi ontspannen met een gezondere hoofdhouding.
Met lekker veel lessen kun je denk ik wel leren hoe je paardje wat meer kunt laten ontspannen, op den duur zal
ze iets moeten zakken met haar hoofd/ hals...
Maar gewoon vanuit ontspanning en niet vanuit druk.
Neem je tijd, en lekker veel les. Ik vind haar erg leuk!

Beugels uit nog maar niet doen...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 03:52

ik ben ook wel heeeel erg benieuwd wat haar ras is,, ik zie veel in jou waar ik zelf ook tegenaan gelopen heb..
koppie in de lucht geen constante teugel, en ontspanning ver te zoeken.

helpt het bij haar niet om haar rond te krijgen op de volte ?
ik vindt het erg recht en voor wat ontspanning zal er toch wat meer flexibilitied in haar lijf mogen.

ik zei altijd dat mijn paard net een bus was die de hoek op ging,, geeft niet mee niks..

vindt haar wel appart om te zien :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 05:17

Je moet het andersom aanpakken. Helemaal niet druk maken momenteel om figuren rijden en stelling vragen (rond rijden).
Als je er op gaat zitten ga je eerst lekker ontspannen 10 minuten stappen met een lange teugel. Probeer het voor elkaar te krijgen dat je paardje de hals gaat strekken. Daarna ga je ontspannen 10 minuten draven linksom, lange teugel en laat je paard de hals strekken als ie dat wil. Het liefst met de neus over de grond. Dan stap je weer een paar minuten ontspannen en gaat 10 minuten rechtsom draven. Weer hetzelfde verhaal als in de draf linksom. Dan weer een paar minuten stappen en dan ga je galloperen. 5 minuten linksom en nu met wat meer contact, heel lichtjes probeer je iets stelling te krijgen, maar niet forceren. Daarna 5 minuten rechtsom galloperen, zelfde verhaal als de linkse galop en dan uitstappen, weer met een lange teugel, ontspannen. Voorlopig moet je doorzitten vergeten, want er is weinig kwalijker voor een paard dan doorzitten terwijl deze niet rond loopt. Daarmee ga je alleen maar rugproblemen veroorzaken. Probeer dit nou maar eens 2 weken en je hebt een heel ander paard.
Altijd onthouden dat alleen met een ontspannen paard ga je de oefeningen kunnen gaan doen op den duur die jij wilt.
Ontspanning is DE balangrijkste opdracht voor jou de eerste tijd.
Succes er mee, en mocht je dit gaan proberen, laat je vorderingen dan weten asjeblieft, daar hebben anderen ook wat aan als ze het lezen, want veel te vaak wordt de fout gemaakt om van paarden al bepaalde dingen te vragen terwijl ze de basis nog helemaal niet kennen, en zulke paarden zijn voor de rest van hun leven verpest. En dat is zonde, want had niet hoeven gebeuren, als de ruiters/amazones maar wat meer geduld hadden gehad.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 09:26

aerdenhout1 schreef:
Mag ik vragen wat voor ras dit is?? Ziet er uit als een draver??
Ik denk dat je het galopstuk en zeker het doorzitten zonder beugels nog maar even moet laten tot het paard een beetje meer in balans is en op 4 benen kan lopen.

Het ras weten we niet. Alleen dat het een rijpaard is. :o Dat doorzitten zonder beugels doe ik ook niet vaak, maar ik vind dat ze een beetje alles moet leren. Doe ook erg veel met haar, allemaal verschillende (onverwachte) dingen. Maar ik zal dat wel een poos niet meer doen, dit was alleen even uittesten :+. Galop gaat op zich wel netjes, op de ene hand. Daar loopt ze netjes & heeft ze ook balans. Op de andere hand kampt ze met haar balans probleem, dit is ook haar slechte hand. Volgens mij instructrise moest ik de galop wel gewoon meepakken ;)

NonaWen schreef:
:) Wat een leuke pony zeg!! Heel apart om te zien!
Het meeste commentaar geef je zelf al wel, maar naar mijn idee ligt het zadel ook wat ver naar voren.. :)
of je zit gewoon zelf vrij ver achter op het zadel :)

Volgens mij ligt het zadel wel goed hoor, ik let hier altijd heel goed op bij het opzadelen & kijk er nog een keer naar voor ik erop ga. Ik zit zelf nogal raar op het zadel, maar dat komt doordat ik zo kort zit qua beugellengte. Volgens mij rijdt ik ook met twee verschillende beugellengtes op de fotos heb ik het idee, want tussendoor is het buurmeisje er nog opgeweest.

Pallatin schreef:
Is het bit niet te groot?? Op een aantal foto's zie ik een flink stuk uit de mondhoek van je paard hangen. Hoe oud is je paardje? Ik vind m nog behoorlijk iel om te zien, wel heel bijzonder om te zien!!! Probeer idd meer ruimte te geven en je teugelvoering constant te houden...succes!

Dit komt dus door het trekken van mij ;( Maar ik weet ook waarom ik dat doe; er zitten van die zwarte dingen in de binnenbak waar het draad doorheen zit. Ik ben daar al een paar keer keihard tegenaan gekomen en dat is echt geen pretje :o Eigenlijk zou ik haar gewoon moeten laten lopen op eigen benen en meer met buitenbeen erbij. Maar dat doe ik dan weer niet ;( Het is net een nieuw hoofdstel ;) Snowflake is 4. Hij was eerst nog ieler hoor, bijna niet te geloven maar toch wat het zo :+ Ja, ik moet toch echt eens op mijn handen gaan letten.

Ninx schreef:
Zoals op de laatste foto zie ik je paardje het liefste... Mooi ontspannen met een gezondere hoofdhouding.
Met lekker veel lessen kun je denk ik wel leren hoe je paardje wat meer kunt laten ontspannen, op den duur zal
ze iets moeten zakken met haar hoofd/ hals...
Maar gewoon vanuit ontspanning en niet vanuit druk.
Neem je tijd, en lekker veel les. Ik vind haar erg leuk!
Beugels uit nog maar niet doen...

Ik heb nu geen les, maar wij zijn er nu druk achteraan aan het gaan wanneer ik weer les kan krijgen. Soms is het wel frustrerend. Ik probeer zo rustig mogelijk licht te rijden, en dan gaat ze nog zo gespannen lopen. Maar tja, niks aan te doen. Ik zie het als een uitdaging om dat, samen met goed les, eraf te krijgen ;) Nee de beugels uitdoen, dat doe ik ook niet. Met uitstappen alleen wel, maar dan gaat ze ook met haar neusje naar de grond toe. Ik geef dan totaal geen teugeldruk, zodat ze lekker kan uitstappen.

Tat_jana schreef:
ik ben ook wel heeeel erg benieuwd wat haar ras is,, ik zie veel in jou waar ik zelf ook tegenaan gelopen heb..
koppie in de lucht geen constante teugel, en ontspanning ver te zoeken.
helpt het bij haar niet om haar rond te krijgen op de volte ?
ik vindt het erg recht en voor wat ontspanning zal er toch wat meer flexibilitied in haar lijf mogen.
ik zei altijd dat mijn paard net een bus was die de hoek op ging,, geeft niet mee niks..
vindt haar wel appart om te zien :)

Nou, met rond stellen ben ik nog niet echt bezig. Ik probeer haar zoveel mogelijk op eigen benen te lopen. We zijn op het moment alleen bezig met basiswerk, dus de drie gangen. Met kleine voltes waren we wel bezig in de les, maar dat doe ik nu niet. Als ik in de grote bak rijd, dan rijd ik vooral voltes, van hand veranderen, afwendingen en een ENKEL gebroken lijntje. Ja ze is zeker apart :P

Springert schreef:
Je moet het andersom aanpakken. Helemaal niet druk maken momenteel om figuren rijden en stelling vragen (rond rijden).
Als je er op gaat zitten ga je eerst lekker ontspannen 10 minuten stappen met een lange teugel. Probeer het voor elkaar te krijgen dat je paardje de hals gaat strekken. Daarna ga je ontspannen 10 minuten draven linksom, lange teugel en laat je paard de hals strekken als ie dat wil. Het liefst met de neus over de grond. Dan stap je weer een paar minuten ontspannen en gaat 10 minuten rechtsom draven. Weer hetzelfde verhaal als in de draf linksom. Dan weer een paar minuten stappen en dan ga je galloperen. 5 minuten linksom en nu met wat meer contact, heel lichtjes probeer je iets stelling te krijgen, maar niet forceren. Daarna 5 minuten rechtsom galloperen, zelfde verhaal als de linkse galop en dan uitstappen, weer met een lange teugel, ontspannen. Voorlopig moet je doorzitten vergeten, want er is weinig kwalijker voor een paard dan doorzitten terwijl deze niet rond loopt. Daarmee ga je alleen maar rugproblemen veroorzaken. Probeer dit nou maar eens 2 weken en je hebt een heel ander paard.
Altijd onthouden dat alleen met een ontspannen paard ga je de oefeningen kunnen gaan doen op den duur die jij wilt.
Ontspanning is DE balangrijkste opdracht voor jou de eerste tijd.
Succes er mee, en mocht je dit gaan proberen, laat je vorderingen dan weten asjeblieft, daar hebben anderen ook wat aan als ze het lezen, want veel te vaak wordt de fout gemaakt om van paarden al bepaalde dingen te vragen terwijl ze de basis nog helemaal niet kennen, en zulke paarden zijn voor de rest van hun leven verpest. En dat is zonde, want had niet hoeven gebeuren, als de ruiters/amazones maar wat meer geduld hadden gehad.

Dit ga ik eens proberen (sowieso vandaag, want dan ga ik nog even rijden)! Ontzettend bedankt! :D
Edit: Ik zat nog eens te denken, maar moet ik haar juist niet ondersteunen? Ik bedoel, zodat ze haar balans beter vind? Als ik de teugels aanneem/iets druk op zet, gaat het koppie weer omhoog :o . Maar met lange teugel kan ze haar balans toch niet vinden? Of denk ik nou veelste moeilijk :o

Bedankt voor alle tips & commentaar

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:07

Een mooie maar aparte pony!
1 Tip : Probeer wat meer stelling te krijgen! :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:05

Een paard/ pony die de bovenlijn verstrakt zodra ze gaan versnellen, of zelfs al in de stap... zijn moeilijker naar een ontspannen nageeflijkheid te rijden.
Dat het moeilijker is, betekent niet dat het niet kan. Je ziet het ook veel bij arabieren.
Het is iets meer uitdaging, maar dat is zo'n leuke pony wel waard.
Zelf worstel je ook nog een beetje met je balans, je houding en je handen. Jullie werken elkaar een beetje tegen op dit moment.
Maak je geen zorgen, maar ga inderdaad lekker op zoek naar les. Een poosje op deze manier rijden kan wel, maar op de langere duur kan je paard zich toch verkeerd gaan belasten... met alle gevolgen van dien.
Ik weet zeker dat je, wanneer je een instructrice vind die het paard de tijd geeft, leuke dingen met je paardje zult gaan doen.
Ontspanning is hier het sleutelwoord: is ze ontspannen in stap, ga dan pas draven. Verstrakt ze gelijk weer, ga weer stappen. Ik denk dat jullie nog niet aan galop toe zijn.
Je zou haar los kunnen laten galopperen in de roundpen, dan kan ze zich lekker losmaken.
Houdt in de gaten dat je niet zelf per ongeluk jezelf in evenwicht houdt met de teugels. Je kunt haar wat meer lengte geven, en bijvoorbeeld een bokriempje aan het zadel doen om er zeker van te zijn dat je niet telkens trekt... anders ontspant ze niet.
Ze kan het namelijk wel, dat zie je in de stap met losse teugel. Probeer telkens uit te gaan van dat beeld. Als dat in andere gangen niet lukt, sla die dan maar even over tot je les hebt en laat haar tot die tijd lekker zelf rondrennen in de roundpen. Succes!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:19

Laura_x_ schreef:
Maar met lange teugel kan ze haar balans toch niet vinden? Of denk ik nou veelste moeilijk :o

Juist met lange teugel moet ze haar eigen balans vinden. Op de laatste foto zie je duidelijk dat ze daar wel ontspannen en in balans is. Door de teugels aan te nemen raakt ze juist uit balans. Probeer dus eerst die houding te vinden en als dat in stap lukt ga je even draven. Als ze daarin gaat racen weer rustig terug nemen dan weer ontspannen en vanuit daar weer verder. Daar heb je veel geduld voor nodig... en waarschijnlijk kom je dan ook niet aan de galop toe... maar dat is niet zo erg.
Wat Ninx ook aangeeft je kan haar in de roundpen wel lekker laten werken zonder dat je erop zit. Laat haar bijvoorbeeld eens veel overgangen maken (zonder dat jij erop zit) daarmee train je haar spieren ook en dan wordt ze sterker en daar heb je dan later weer profijt van bij het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:26

waarom gooi jij je paard los met zadel en al ?? dit kan erg gevaarlijk zijn..
voortaan gewoon los gooien zonder tuig!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:58

Wat een leuk paardje, ziet er alleen nog heel onvolwassen uit, hoe oud is ze?
Kon dat niet terug vinden.
Valt niet mee he, jong paardje zelf opleiden.
Lastig dat je nu geen les hebt, zou zeker proberen dat snel te regelen.
Kan je zoveel helpen als je problemen hebt.

Op de een of andere manier zit je steeds heel ver achterop de lepel.

Hou het rijden simpel met je paardje, aangezien jullie beiden zo te zien nog wat balansprobleempjes hebben.
Ik ga mee met springert, gewoon simpel. (misschien zelfs als het nog veel problemen geeft niet eens gaan galoperen,
als je daarmee al het werk van daarvoor kwijt bent.)
Kan je ergens met iemand met ervaren braaf paard, mee in een bos buiten rijden of zo?
Dat is ideaal, lange rechte stukken in constant tempo, is veel makkelijker voor jong paardje dan al die bochten in een bak.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 14:48

Daissos4 schreef:
Een mooie maar aparte pony!
1 Tip : Probeer wat meer stelling te krijgen! :D

Lees mijn vorige berichten maar even ;)

Ninx schreef:
Een paard/ pony die de bovenlijn verstrakt zodra ze gaan versnellen, of zelfs al in de stap... zijn moeilijker naar een ontspannen nageeflijkheid te rijden.
Dat het moeilijker is, betekent niet dat het niet kan. Je ziet het ook veel bij arabieren.
Het is iets meer uitdaging, maar dat is zo'n leuke pony wel waard.
Zelf worstel je ook nog een beetje met je balans, je houding en je handen. Jullie werken elkaar een beetje tegen op dit moment.
Maak je geen zorgen, maar ga inderdaad lekker op zoek naar les. Een poosje op deze manier rijden kan wel, maar op de langere duur kan je paard zich toch verkeerd gaan belasten... met alle gevolgen van dien.
Ik weet zeker dat je, wanneer je een instructrice vind die het paard de tijd geeft, leuke dingen met je paardje zult gaan doen.
Ontspanning is hier het sleutelwoord: is ze ontspannen in stap, ga dan pas draven. Verstrakt ze gelijk weer, ga weer stappen. Ik denk dat jullie nog niet aan galop toe zijn.
Je zou haar los kunnen laten galopperen in de roundpen, dan kan ze zich lekker losmaken.
Houdt in de gaten dat je niet zelf per ongeluk jezelf in evenwicht houdt met de teugels. Je kunt haar wat meer lengte geven, en bijvoorbeeld een bokriempje aan het zadel doen om er zeker van te zijn dat je niet telkens trekt... anders ontspant ze niet.
Ze kan het namelijk wel, dat zie je in de stap met losse teugel. Probeer telkens uit te gaan van dat beeld. Als dat in andere gangen niet lukt, sla die dan maar even over tot je les hebt en laat haar tot die tijd lekker zelf rondrennen in de roundpen. Succes!

Dit is het punt nou juist. In stap ís ze altijd wel ontspannen; tenzij ze wat geks ziet. Vandaag ook weer, met instappen gaat dat neusje gewoon over de grond zo ontspannen. Ik draaf aan en dan komt de kameel in haar weer naar boven :+ Ik draaf uit op de laatst en maak een overgang & zodra ik in stap zit, dan gaat dat neusje weer over de grond. Heel raar, maar dit doet ze alleen in de stap. Ik laat haar sowieso al voor het rijden elke keer los lopen in de roundpen, ben dit langzaam aan het afbouwen; ik moet er immers op den duur ook zonder losgooien op kunnen, denk ik dan. Als ik bijvoorbeeld 2 dagen achter elkaar rijd, dan kan ik er zo op. Eigenlijk kan ik er altijd wel zo op gaan, maar ik ben er toch nog een beetje voorzichtig mee. We galoperen een paar rondjes & verder ook niet. ;)
Eerder in dit topic werd mij een soort van training aangeraden, vandaag heb ik die gevolgd. Met teugels helemaal los stappen en draven. En ik heb er op gelet (en gevraagd of het buurmeisje wou zeggen als ik toch onbewust trok), maar ik heb helemaal NIET in de mond gezeten tijdens stap en draf. In galop iets opgepakt, maar niet lopen trekken ofzo. Ook de beugels een gaatje langer gedaan en dit rijdt echt veel fijner, ook met lichtrijden zit is stiller. Ze bleef echter gespannen lopen, ik had geen enkele druk op de teugels. Maar het waaide keihard vandaag, bij de buren zaten ze te klooien met bestuurbare autootjes. En tja, dan heb je een jong paard. Maar ze ging er niet vandoor ofzo, gewoon heel kijkerig en af en toe een sprongetje. :+

Evelijn schreef:
Laura_x_ schreef:
Maar met lange teugel kan ze haar balans toch niet vinden? Of denk ik nou veelste moeilijk :o

Juist met lange teugel moet ze haar eigen balans vinden. Op de laatste foto zie je duidelijk dat ze daar wel ontspannen en in balans is. Door de teugels aan te nemen raakt ze juist uit balans. Probeer dus eerst die houding te vinden en als dat in stap lukt ga je even draven. Als ze daarin gaat racen weer rustig terug nemen dan weer ontspannen en vanuit daar weer verder. Daar heb je veel geduld voor nodig... en waarschijnlijk kom je dan ook niet aan de galop toe... maar dat is niet zo erg.
Wat Ninx ook aangeeft je kan haar in de roundpen wel lekker laten werken zonder dat je erop zit. Laat haar bijvoorbeeld eens veel overgangen maken (zonder dat jij erop zit) daarmee train je haar spieren ook en dan wordt ze sterker en daar heb je dan later weer profijt van bij het rijden.
Ze gaat juist niet racen. Ze drukt haar rug als het ware weg (heb daar geen verstand van, maar zo voelt het een beetje) en wordt dan een kameeltje. Weet 100% zeker dat er geen problemen zijn met tuig, tanden,gezondheid, dit is gecontroleerd ;) Maar als ik elke keer als ze gespannen gaat draven in stap ga, stap ik straks alleen nog. En ze heeft de beweging echt nodig, want in de wei beweegt ze ook niet veel (in het begin wel wat crossen maar verder niet), ze is een wever.

Anoniem schreef:
waarom gooi jij je paard los met zadel en al ?? dit kan erg gevaarlijk zijn..
voortaan gewoon los gooien zonder tuig!

Ieder zijn eigen mening, dit heb ik vaker te horen gekregen. De teugels zijn eraf en het zadel zit goed vast. De beugels zijn in het begin opgestoken, maarja; die glijden snel naar beneden als ze een sprintje neemt. Zonder tuig losgooien heeft geen zin bij Snowflake ;) Ze is dit trouwens al gewend, vanaf ze op de (handels)stal kwam.

Sjolvir schreef:
Wat een leuk paardje, ziet er alleen nog heel onvolwassen uit, hoe oud is ze?
Kon dat niet terug vinden.
Valt niet mee he, jong paardje zelf opleiden.
Lastig dat je nu geen les hebt, zou zeker proberen dat snel te regelen.
Kan je zoveel helpen als je problemen hebt.

Op de een of andere manier zit je steeds heel ver achterop de lepel.

Hou het rijden simpel met je paardje, aangezien jullie beiden zo te zien nog wat balansprobleempjes hebben.
Ik ga mee met springert, gewoon simpel. (misschien zelfs als het nog veel problemen geeft niet eens gaan galoperen,
als je daarmee al het werk van daarvoor kwijt bent.)
Kan je ergens met iemand met ervaren braaf paard, mee in een bos buiten rijden of zo?
Dat is ideaal, lange rechte stukken in constant tempo, is veel makkelijker voor jong paardje dan al die bochten in een bak.

Ze is 4, had ik dat niet in de beginpost gezet? Dat dacht ik tenminste wel? Nee, valt inderdaad niet mee. Maargoed, tis een uitdaging. Ja ik hoop echt dat ik binnenkort weer les heb. De instructrise die ik nu heb, die komt van nogal ver & heeft ze ook een stal (dus ook vaak geen tijd). Ik moet nog even goed met haar overleggen & anders gewoon kijken naar een andere instructrise. We gaan er z.s.m achteraan, want ik ben bang dat als ik nog lang zo doorrijd; dat ik haar dan helemaal verpest. Dit wil ik ook niet ;). Ik ga soms met haar naar buiten, dit oefenen we ook. Er is bijna 2 km weiland achter de rijbak (dat land is van de buren, maar mag ik gewoon over rijden). Hier oefenen we ook vaak, gewoon lange rechte lijnen heen en terug draven (soms galopje) [ook wel stappen hoor]. Ze is dan wel braaf, maar het is en blijft een paard & ze maakt soms wel een sprongetje of schiet er ineens vandoor; maar daar is het een paard voor ;) Ik rijd daar ook meestal alleen, is wel vertrouwd want ik heb altijd telefoon bij me voor nood & je kunt via de stallen zo dat land opkijken.

Echt bedankt voor alle tips & commentaar!

Edit: Update van rijden 11-04-2010 in beginpost gezet!
Edit2: Blijkt niet te kunnen? Dan zet ik het maar hieronder ;)

Update 11-04
Vanmorgen weer eventjes gereden, heb het 'schema' van Springert gevolgd. Beugels een gaatje langer gedaan & ik merkte wel dat dit veel beter ging, vooral met lichtrijden! Eerst goed instappen zonder druk op de teugels op beide handen. Dit ging goed, ze bleef ontspannen lopen. Toen eerst op rechts aangedraaft (haar makkelijke hand) & zo ongeveer 10 minuutjes gereden. Geen figuren, geen kleine voltes, helemaal niks; alleen maar met die ontspanning bezig. Lichtrijden ging nu ook veel ontspannender dan gisteren, het was veel relaxter doordat ik niet meer zo'n end uit het zadel kwam (beugels 1tje langer.). Tussendoor een paar overgangen gereden van draf naar stap en stap naar draf & halthouden vanuit stap. Dit zónder enig contact met de teugels. Ze kent alle commandos al, die heb ik eerst goed met haar geoefend dmv grondwerk. De overgangen gingen goed, gelijk als ik in stap was; ging dat koppie weer naar beneden; soms zó frustrerend dat ze dat niet in draf doet :+ Al met al, ze ging niet ontspannen lopen; wel iets meer dan gisteren maar daarmee heb je het ook wel gehad. Daarna op haar moeilijke hand & hier ging het niet veel beter, nog gespannender juist. Maar op deze hand is haar balans nog ver te zoeken. Ik heb totaal zónder teugeldruk gereden (met buurmeisje als controle , k had haar gevraagd of ze het onmiddelijk wou zeggen als ik in de mond zat :+ ). Ook op deze hand weer overgangen gereden, en met stappen ging ze ontspannen lopen. (frustratie! :+ ). Daarna lekker gestapt en weer aangedraafd, nog met lang teugeltje. Op beide kanten (eerst links, dan rechts), Ze voelde op links het best aan vond ik later, gegalopeerd. Even een paar rondjes & af en toe even mijn binnenbeen er iets meer aan & een kneepje in de binnenteugel. Dit had een klein beetje effect, ze werd dan een paar passen rond. In galop had ik wel iéts contact, maar ik heb geprobeerd (buurmeisje als controle nog steeds) om niet in de mond te komen, dit lukte!

Hopelijk heb ik binnenkort weer les, duimen jullie mee?

Nog hartstikke bedankt voor alle tips & het commentaar!
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 11-04-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:58

Dus in stap is het ontspannen, kan je dan wel al beetje de teugels aannemen zonder dat ze haar hoofd in de lucht gooit of de teugels uit je handen trekt?
Als je overgaat in draf doet ze haar hoofd omhoog maar ze versnelt dan niet? Ze loopt dan dus niet onder je vandaan? hmm.. dat lijkt wel een beetje zo op de foto's maar ja dat is stilstaand beeld ;)

Hoezo heeft zonder tuig losgooien geen zin? Je kan haar in de roundpen toch aan het werk zetten d.m.v. grondwerk?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:02

Ik denk dat je juist uit die ronde bak moet komen, zo leert je paardje nooi lekker op eigen benen lopen. Hou je teugels lekker lang en en probeer richting halsstrekken te rijden, buiging en 'aan de teugel' laat nog maar even hangen, dit lukt pas goed wanneer je paardje lekker op eigen benen kan lopen en genoeg belans en kracht heeft. Rechtuit, rechtuit, rechtuit. Als je alleen maar rondjes rijdt wordt je paard zo scheef als een hoepel. Ik zou niet te lang wachten met het zoeken naar hulp, hoe langer je zelf aan'moddert' hoe meer slechte dingen je jezelf en je paard aanleert

het is wel echt een pracht van een dier, beetje meer spieren erop en ik denk dat het een indrukwekkende verschijning kan worden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:08

Ligt het zadel wel goed? Zit ze niet vast?

Als dit het allemaal niet is, zou ik de oorzaak bij jou zoeken. Beweeg je teveel met je handen/benen of gewicht? Hier precies hetzelfde probleem... zolang de teugels niet aangenomen zijn, ontspannen met haar hoofd. Neme ik ze ana, zonder druk zelfs, hup, hooofd in de lucht.

Oja, en wat een apart kleurtje zeg :+:

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:30

Ten eerst, wat een gaaf beestje zeg <3 !! Schitterend!!
Ik heb zelf ook een jong paard, en wat ik je echt wil aanraden is om uit de ronde bak te gaan. Jouw paardje leert zo nooit om balans en op 4 benen te lopen, hij heeft een prachtige omheining om aan 'vast te houden'. Ik ben dus heel veel op de tweede hoefslag gaan rijden in natuurlijk wel een gewone langwerpige bak. Als hij dat heel goed kon, ging ik weer op de hoefslag rijden, toen vond hij het weer moeilijk om langs de bakrand te gaan, ik wissel het steeds af. Snap je? Ook met longeren laat ik hem niet pal langs de omheining gaan, maar wat meer naar binnen toe.. puur zodat hij zelf de balans kan gaan krijgen.
Veel succes met deze knapperd!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 15:34

Evelijn schreef:
Dus in stap is het ontspannen, kan je dan wel al beetje de teugels aannemen zonder dat ze haar hoofd in de lucht gooit of de teugels uit je handen trekt?
Als je overgaat in draf doet ze haar hoofd omhoog maar ze versnelt dan niet? Ze loopt dan dus niet onder je vandaan? hmm.. dat lijkt wel een beetje zo op de foto's maar ja dat is stilstaand beeld ;)

Hoezo heeft zonder tuig losgooien geen zin? Je kan haar in de roundpen toch aan het werk zetten d.m.v. grondwerk?

In stap is ze volledig ontspannen, behalve wanneer ik er nét op zit; dan is alles nog een beetje spannend :P Als ik de teugels aanneem dan gaat dat koppie gelijk weer in de lucht. Als ik aandraaf wil ze nog wel eens onder mij vandaan lopen, maar dit los ik dan op door langzamer te gaan lichtrijden en heel rustig 'easy' te zeggen (commando langzamer, kent ze).

Ik denk daar juist anders over. Ik bedoel, als ze wel los is; zonder tuig. En ik ga er daarna op, dan is ze juist nog meer gespannen. Dat denk ik dan. Ik wil haar wel de kans geven om een beetje aan het tuig te 'wennen' (weet niet precies hoe ik dit moet zeggen :o ). Ik was wel van plan om meer met grondwerk bezig te gaan. Maar ik doe wel veel met haar aan de hand. Zo oefenen we commandos (back up, stap, draf, galop, whoo, easy, bij enzovoorts), ik wandel veel met haar [heb de hele winter haast niks anders gedaan] over de weilanden en daar oefen ik dat ook. Grondwerk ben ik dus sowieso van plan meer te doen ;)

Qimm schreef:
Ik denk dat je juist uit die ronde bak moet komen, zo leert je paardje nooi lekker op eigen benen lopen. Hou je teugels lekker lang en en probeer richting halsstrekken te rijden, buiging en 'aan de teugel' laat nog maar even hangen, dit lukt pas goed wanneer je paardje lekker op eigen benen kan lopen en genoeg belans en kracht heeft. Rechtuit, rechtuit, rechtuit. Als je alleen maar rondjes rijdt wordt je paard zo scheef als een hoepel. Ik zou niet te lang wachten met het zoeken naar hulp, hoe langer je zelf aan'moddert' hoe meer slechte dingen je jezelf en je paard aanleert

het is wel echt een pracht van een dier, beetje meer spieren erop en ik denk dat het een indrukwekkende verschijning kan worden.

Buiging en aan de teugel ben ik ook ABSOLUUT niet mee bezig, eerst die balans & ontspanning erop en dan zie ik wel verder ;) Enkel alleen in de bochten iets binnenteugel en binnenbeen eraan, ze wil nog wel eens plat door de bochten gaan [helemaal in galop]. Ja klopt, daar heb je helemaal gelijk in! Daarom hoop ik ook echt dat ik snel les heb! :o

Juangi schreef:
Ligt het zadel wel goed? Zit ze niet vast?

Als dit het allemaal niet is, zou ik de oorzaak bij jou zoeken. Beweeg je teveel met je handen/benen of gewicht? Hier precies hetzelfde probleem... zolang de teugels niet aangenomen zijn, ontspannen met haar hoofd. Neme ik ze ana, zonder druk zelfs, hup, hooofd in de lucht.

Oja, en wat een apart kleurtje zeg :+:

Het zadel ligt goed, is gecontroleerd & ze zit niet vast. De oorzaak ligt inderdaad ook voor het grootste gedeelte bij mij. Maar de laatste tijd let ik daar echt constant op; heb ik mijn benen stil? zit ik niet in de mond? zulke dingen. Hoe los jij dit op, als ik dit mag vragen?
En dan te bedenken dat ze eerst helemaal bruin was, nu is ze appaloosa! :+

Edit:
Mir_horses schreef:
Ten eerst, wat een gaaf beestje zeg <3 !! Schitterend!!
Ik heb zelf ook een jong paard, en wat ik je echt wil aanraden is om uit de ronde bak te gaan. Jouw paardje leert zo nooit om balans en op 4 benen te lopen, hij heeft een prachtige omheining om aan 'vast te houden'. Ik ben dus heel veel op de tweede hoefslag gaan rijden in natuurlijk wel een gewone langwerpige bak. Als hij dat heel goed kon, ging ik weer op de hoefslag rijden, toen vond hij het weer moeilijk om langs de bakrand te gaan, ik wissel het steeds af. Snap je? Ook met longeren laat ik hem niet pal langs de omheining gaan, maar wat meer naar binnen toe.. puur zodat hij zelf de balans kan gaan krijgen.
Veel succes met deze knapperd!

Ja, daar heb je een punt. Ik merk ook wel dat ze veel aan de omheining 'kleeft'. Wat bedoel je precies met een tweede hoefslag? De binnenhoefslag?
Ik longeer haar eigenlijk niet veel, dit kende ze niet toen ze op de stal kwam waar ik werk. De eerste keer heeft de stalhouder haar gelongeert en daarna ben ik ermee aan de slag gegaan. (zonder hulpteugels o.i.d, alleen met hoofdstel). Alleen Snowflake heeft hier een grondige hekel aan :+. Ze is dan echt vervelend, wil steeds omkeren (niet dat ik haar laat winnen hoor ;) ). Ik heb laatst voor het eerst in de grote bak gelongeerd en dit vond ze helemaal niet leuk, op gegeven moment kwam ze zelfs omhoog. Niet echt een succes dus. :o Daarom gooi ik haar liever los in de roundpen ;)

Maar ik zal proberen meer in de grote bak te gaan rijden. Als het goed is kan ik er volgende week weer in rijden. Nu stonden er (wegens stalgebrek) twee veulens in, en tja; daar kun je moeilijk tussen gaan rijden xD.

Lees ook even de update van vandaag, boven de post van Evelijn ;)

bedankt!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:42

Tja, ik heb nou ook nog niet dé monsteroplossing gevonden. Ik houd mijn benen ver van haar af, ze is erg gevoelig. Stap haar in met mijn benen tegen haar buik, zodat ze eraan went. Daarna er dus vanaf. Mijn handen houd ik op dit moment tegen haar hals, om ze stil te houden. Dus teugels op een maat, constante verbinding houden. Ook is het erg belangrijk om haar recht voor je te hebben.

Schakel doe je met je bovenlichaam, heb je je benen en handen eigenlijk niet voor nodig. Gaat ze te hard, bovenlichaam terug. gaat ze te langzaam, bovenlichaam naar voren. Succes ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 15:47

Juangi schreef:
Tja, ik heb nou ook nog niet dé monsteroplossing gevonden. Ik houd mijn benen ver van haar af, ze is erg gevoelig. Stap haar in met mijn benen tegen haar buik, zodat ze eraan went. Daarna er dus vanaf. Mijn handen houd ik op dit moment tegen haar hals, om ze stil te houden. Dus teugels op een maat, constante verbinding houden. Ook is het erg belangrijk om haar recht voor je te hebben.

Schakel doe je met je bovenlichaam, heb je je benen en handen eigenlijk niet voor nodig. Gaat ze te hard, bovenlichaam terug. gaat ze te langzaam, bovenlichaam naar voren. Succes ;)

Maar ik denk dan, als je de benen ervanaf houdt; wordt ze dan uiteindelijk niet meer gespannen als je later de benen weer eraan doet zegmaar? Schakelen is toch versnellen en vertragen? (sorry, ik ken al die thermen niet zo goed :o ) Dit doe ik zonder teugeldruk, maar volledig met mijn zit; vertragen dan. Ik hoef maar iets mijn been aan de leggen en ze versnelt al. Ook niet té, wel op MIJN tempo en niet dat ze er ineens vandoor gaat ofzo ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:49

Oh gut, ik bedoel de binnenhoefslag (waarom zeg ik nou tweede hoefslag???). Door dat te oefenen krijg je toch ineens een ander paard hihi!
Ik ben echt benieuwd naar foto's over een tijdje!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:49

oei dat vind ik niet echt goede tips
benen ver van je paard afhouden? hou ze juist licht aangesloten, anders creeer je nog meer angst voor de benen
handen vastzetten op de hals? Je handen moeten flexibel mee gaan met de mond van je paard
je bovenlichaam van voor naar achter bewegen? je bovenlichaam behoor je stil te houden. Gebruik je zit(beenknobbels) voor temporegeling

wat me wel opvalt (behalve op de galop plaatjes) dat je je bovenlichaam erg netjes recht houdt!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:51

Wat me opvalt is dat de ontspanning nog ver te zoeken is bij je paardje, ze doet haar hoofd omhoog en drukt hierdoor haar rug weg. Je kan haar helpen door haar veel te longeren, bijgezet en dan laag over de rug le laten lopen. Je zegt dat ze dit niet leuk vind, maar dit zou ik toch echt wel doorzetten en haar niet laten omdraaien, want het lijkt me juist belangrijk voor haar. Anders heb je binnen de korste keren een paard wat erge last krijgt van haar rug/hals en in verzet gaat komen en vast zit.
Je neusriem mag wat hoger en je bit lijkt ook erg los in de mond van je paardje te hangen, moet wellicht ook iets hoger. Bit lijkt ook iets groot voor haar mond, maar dat kan ook vertekenen mischien want het is niet op alle foto's.
Je zadel lijkt wat achterover te liggen.
En let erop dat je je handen netjes rechtop houdt, en wel gelijke verbinding blijft houden op de teugels.
Over het probleem dat ze kleeft aan de bakrand, kun je juist veel op de binnen hoefslag gaan rijden.

En zeker wel wat lessen gaan nemen, is voor jullie beiden van groot belang

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:53

Het is een jong paard die nog niets kent/ kende. Zodra je contact maakt met haar mond, ontloopt ze de druk door haar hoofd weg te steken=rug hol. Ze moet dus eerst leren het bit aan te nemen. Dit kun je doen door haar te longeren en bij te zetten of te rijden met een slofteugel (met beleid). Dit zal heel wat traininguurtjes vragen, maar levert je erg veel op. Ze gaat dan "over de rug" lopen, ontwikkelt beter haar spieren, je kunt dan uiteindelijk prettig op haar doorzitten, en vanuit de nageeflijkheid kun je dan de stelling en buiging door haar hele lijf bevorderen waardoor ze ook sterker zal worden qua bespiering.
En inderdaad de ronde bak uit en in een gewone bak rijden of zoals je aangeeft in de grote weide en rechtuit in combinatie met veel wendingen, overgangen en voltes rijden. Maar telkens weer afwisselen met rechtuit en op 2 teugels lopen. Uit je verhaal lijkt ze me wel een braaf paard toe, dus ik hoop dat je snel een goede begeleider vindt. Ze ontwikkelt zo op de foto's te zien al een aardige onderhals, en dat is echt het laatste wat je wilt! Ze heeft voldoende ruimte in haar hals en nek om goed af te kunnen buigen. Dus werk aan de winkel. En ze mag best aangepakt worden hoor, want ik heb zo het idee dat ze met het wegsteken van haar hoofd/ hals zo mooi het werk ontloopt. En dat bevalt haar natuurlijk goed. Als ze het longeren nog lastig vindt (alleen al omdat het haar nog niet goed is aangeleerd) dan is het beter om haar eerst met een kaptoom te longeren. Weet ze wat de bedoeling is, dan kun je haar ook aan de kaptoom bij zetten en pas later via het bit. Trouwens, appaloosa is ook een ras en niet alleen een benaming voor de kleur. Ze heeft vast een appaloosamoeder of vader. Op de website van het NAS (=Nederlands Appaloosa Stamboek) kun je hier meer over lezen (http://www.appaloosa-stamboek.com). Heel veel succes ermee!