Hakken optrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Hakken optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:25

Hoi,
Ik heb de laatste tijd heel erg last van dat ik mijn hakken optrek met aansporen.
En zelf heb ik dit niet door :o
Heeft iemand een tip hoe je dat kan voorkomen.
Groetjes :D

Carlijn_94

Re: Hakken optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:51

Vraag wat mensen in de buurt (instructrice, vrienden, andere) om het te zeggen als je je hakken optrekt en je te corrigeren. Desnoods schreeuwen ze het keihard door de bak heen:)
Of laat iemand foto's maken van het rijden, dan zie je hoe erg het is en dat het er niet mooi uit ziet (maar dat heb je denk ik al gedaan).

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:52

Wat maakt dat je dit bent gaan doen?

Controleer jezelf om de 10 meter en pas je houding aan... gaat snel irriteren en dan heb je nergens last meer van!

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:56

beugels een gaatje korter wil vaak wel helpen. Als je met lichtrijden bijvoorbeeld je hakken optrekt omdat je jezelf wilt uitdrukken, dan druk je ten eerste verkeert uit en ten tweede zijn dan je beugels te lang als je de onderzijde van je voet niet horizontaal (op zijn minst) kunt houden.

Als je voor het geven van een hulp je hak moet optrekken dan kan het zijn dat ze net een gaatje te lang zijn. Daarnaast is mijn ervaring dat het ook echt aan je laarzen/chaps enz kan liggen. Als je bijvoorbeeld stugge laarzen hebt dan heb je in je enkel zo weinig bewegingsvrijdheid dat je genoodzaakt bent je hak op te duwen om een hulp te geven.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 19:15

Okee bedankt voor de tips :)

SanneRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:18

Probeer eerst eens te gaan stappen, en even alle punten van je houding eens toepassen:

- Rechtop zitten, schouders naar achteren
- Voor je kijken
- Benen lang, tenen wat naar binnen en je hakken uitdrukken.
- Handen stil houden
- Je bovenarmen langs je lichaam houden
- Handen 5 cm voor het zadel, je duim op het derde stukje leer.

Bij deze punten moet je eerst een in de stap oefenen, gaat dit goed, probeer het dan bij de draf toe te passen, zoiezo is veel aansporen niet goed, af en toe is het voldoende als je voelt dat hij vertraagd. Moet je te veel aansporen is hij niet gevoelig genoeg op je been, gebruik hierbij je zweepje door een tikje te geven zodat hij wat scherper op je been word.

Veel succes ;)

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:27

bugpluisje schreef:
beugels een gaatje korter wil vaak wel helpen.

Eigenlijk ben ik het daar niet mee eens.
Als je beugels echt te lang zijn, dan kan je ze een gaatje korter doen.
Maar als je beugels hangen waar je hak van je laars aan je laars 'geplakt' zit hangt, zijn je beugels goed en hoef je er niks aan te veranderen.
En het heeft anders ook geen nut, als je het kan met te korte beugels, en je ze weer goed doet, heeft het niet geholpen.
En het zit ook niet fijn. En het is makkelijker om in draf bij het lichtrijden met beugels op goede lengte te rijden dan te kort.

zorablabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:56

gewoon erg veel op letten..
ik had het vroeger oook

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:15

Dat doe ik ook er gewoon zelf op blijven letten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:53

Is je paard goed aan het been? Dus als jij je been aanlegt (heel rustig, zonder doordrukken of schoppen) dat hij dan vertrekt? En meteen op die hulp, dus niet drie passen later? Vaak trek je je hakken op als je paard niet zo goed voorwaarts is om meer kracht te zetten. Kracht moet helemaal niet nodig zijn om te drijven, dus hoef je ook je hakken niet op te trekken.
Als je paard goed reageert, kun je idd om de tien meter controleren hoe je houding is. Leer het gevoel van de juiste houding kennen en controleer steeds weer of het nog net zo voelt als toen je goed zat. Gewoon een kwestie van consequent zijn, precies wat Biskwie zegt. Succes! :)

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:53

Hi

Hakken optrekken is het gevolg van vastzetten in je heup.

Wees bewust van je houding oor, schouder, heup, voet op een lijn.
Als je naar achteren leunt zet je je heupgewricht vast en trek je je hak op tijdens het rijden.

Ook kan dit het gevolg zijn van gebruik van je binnenbeen spieren.

Je paardrijspieren zijn je hamstrings is bovenbeen buitenachterkant.

groet
Lyster

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:57

In ieder geval lesnemen van iemand die goed naar je houding, zit en dergelijke kijkt en hier goed op hamert zodat het straks een automatisme wordt.