Ik heb op twee stallen gestaan met haar, bij allebei is/was het precies hetzelfde. Het erf is spannend, en de weg (waar we, bij de oude stal, tig keer aan de hand hebben gelopen) was ook heel eng. Als ik ernaast loop is alles prima, dan loopt ze rustig mee. Maar als ik er dan weer op ga, lukt het niet. Met andere paarden erbij loopt ze ook heel gemakkelijk, en dan liep ze soms ook een heel eind voor de groep uit, zonder problemen.
Ik ga nu regelmatig aan de hand een klein stukje lopen, en dan erop en terug richting stal - dan loopt ze namelijk wél. De vorige keer kon ik ook een stuk doorrijden voorbij de stal, tot mijn grote verbazing - maar vandaag ging ze gelijk weer stilstaan zodra we de stal voorbij waren.
Op die andere stal stond ik bijna een jaar met haar, en die weg blééf eng - daarom wil ik toch wel graag weten hoe ik dit kan oplossen, want 'veel oefenen met aan de hand lopen' is dus niet de oplossing, en met andere paarden erbij oefenen maakt dus ook geen verschil. En als we terug naar stal rijden kan ze 't ook, en is het niet meer eng. Het zou natuurlijk kunnen dat ze er gewoon een bloedhekel aan heeft, maar aan de hand/op de fiets/de stukjes terug naar stal staan d'r oortjes naar voren en lijkt ze het echt wel leuk te vinden, dus ik geloof ook niet dat dát nou het probleem is.
Ik kan gewoon even niet bedenken hoe ik dit kan oefenen, en wat het probleem kan zijn.