Drammen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly_Utah

Drammen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 10:00

Ik rij nu een tijd een pony op de manege, en na de ''eerste'' galop, gaat ze heel erg drammen en hollen.
Hoe kan ik dat voorkomen, want we galoperen twee keer in de les, een keer linksom en een keer rechtsom.
Na de galop zit ze zich ook heel erg op te fokken.

PS: Ik kan niets aan het tuig enzo veranderen het is een manegepony.

Alvast bedankt voor de tip's.
Vanmiddag is de les op d'r dus dan kan ik kijken of het helpt O:)

Sassol

Re: Drammen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:26

Probeer haar in de galop ook bezig te houden. Vraag een keertje stelling, went een keer af, etc. En ook als ze daarna weer teruggaat in draf, figuren rijden, gebroken lijnen, dat lukt haar echt niet in de vliegende galop.

Let er wel op dat je hierdoor niet teveel met de binnenteugel doet, dat hindert een goeie galop en draf. Buitenteugel erbij!

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 10:36

Nee maar het is niet tijdens de galop, maar na de galop....
Daarom is het zo lastig, want ze valt soms ook nog eens aan...

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:38

op de manege waar ik les geef hebben we ook zulk een geval. Bij dat paardje komt het vooral doordat ze enerzijds nogal een zenuwpees is en anderzijds nog wat kracht mist om haar evenwicht te behouden. Wat dan het beste helpt is om haar op een kleine volte te zetten (buitenteugel begrenst de schouder en de binnenteugel vraagt op elk cirkelpunt even wat extra stelling, daartussen is goed ontspannen met de binnenteugel zeer belangerijk) eens ze haar evenwicht vindt in de correcte stelling, gaat ze ontspannen, recht lopen, en dus ook vanzelf vertragen. Dan kan je haar de volte laten vergroten door haar met je binnenbeen naar buiten te duwen en je gewicht iets op je buitenbeen te zetten. Bij dit paardje is het heel belangerijk om niet te vergeten zelf te ontspannen en zeker niet aan de teugels te gaan hangen. Hoe meer steun ze kan pakken om het bit, hoe sneller ze gaat.

Hopelijk heb je hier iets aan.

kelly_Utah

Re: Drammen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 15:56

Ik zal het de volgende les meteen proberen, bedankt voor de tip!