afwijken van hoefslag in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aikido24

afwijken van hoefslag in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:37

ik rij al een tijdje op een paard in een manege.
als ik moet aangaloperen heeft hij meestal de gewoonte om af te wijken van de hoefslag.
hij steek dan zijn hoofd in de grond en wil altijd naar de paarden die in het midden staan.
mijn lerares zegt dat ik mijn binnenteugel tegen zijn hals moet duwen en moet duwen met mijn binnenbeen..
alleen helpt dit niet , hij blijft doorgaan.
als ik alleen rijd in een piste doet hij dit niet ook al ik de 1ste ben die mag galoperen en niet eerst in het midden moet staan wachten gaat alles goed.
heeft er iemand tips wat ik hieraan kan doen ? of hoe ik dit kan oplossen ?
tijdens het gewoon rijden (draven,...) doet hij dit niet.

en ik heb dan eigenlijk nog een probleem : op zijn rechterhand springt hij altijd in de verkeerde galop aan.
kan ik daar iets aan doen ??

AmberHeijman

Re: afwijken van hoefslag in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:45

Gewoon goed je buitenteugel en binnenbeen eraan houden. Neem desnoods een beetje buitenstelling. :) Probeer ook om met je binnenbeen niet alleen voorwaarts te drijven, maar ook zijwaarts. Probeer zelf zo recht mogelijk te blijven zitten. Succes! :)

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:10

je lerares zegt de juiste dingen. die moet je doorzetten en duidelijk maken. lukt het wel bij andere ruiters? of doet het paard bij iedereen het "trucje".

het verkeerd aanspringen kan je alleen maar oplossen door jusite hulp te geven. of te wel buitenbeen iets naar achter en met je BINNENbeen de hulp geven voor galop. teven moet je met je lichaam de juiste kant op kijken. juiste stelling hebben is ook belangrijk. beste plek om aan te springen is aan het begin van de hoek. Mocht het verkeerd gaan meteen terug nemen en niet paar sprongen laten doorgalloperen. en meteen weer aanspringen dus ook niet meer dan paar drafpassen laten lopen.

Moet zeggen als het paard verkeerd aanspringt en afsnijdt dat het lijkt dat paard scheef is en dus moeite heeft met de juiste stelling. daarnaast is de kans groot dat het paard moeite heeft met de juiste balans vinden. dit uiteraard alleen als het bij alle ruiters niet lukt.

aikido24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 15:48

mvn schreef:
je lerares zegt de juiste dingen. die moet je doorzetten en duidelijk maken. lukt het wel bij andere ruiters? of doet het paard bij iedereen het "trucje".

het verkeerd aanspringen kan je alleen maar oplossen door jusite hulp te geven. of te wel buitenbeen iets naar achter en met je BINNENbeen de hulp geven voor galop. teven moet je met je lichaam de juiste kant op kijken. juiste stelling hebben is ook belangrijk. beste plek om aan te springen is aan het begin van de hoek. Mocht het verkeerd gaan meteen terug nemen en niet paar sprongen laten doorgalloperen. en meteen weer aanspringen dus ook niet meer dan paar drafpassen laten lopen.

Moet zeggen als het paard verkeerd aanspringt en afsnijdt dat het lijkt dat paard scheef is en dus moeite heeft met de juiste stelling. daarnaast is de kans groot dat het paard moeite heeft met de juiste balans vinden. dit uiteraard alleen als het bij alle ruiters niet lukt.

ja het paard doet dit bij alle ruiters en op alle 2 de kanten.
wat je daar zegt over dat het paard scheef is daar zou je gelijk in kunnen hebben.
mijn lerares zegt dit ook .
kan ik daar iets aan doen ?

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:48

als je lerares het zegt en die kent het paard en is hopelijk en dat neem ik aan wel gediplomeerd dan zal ik en zij dus ook gelijk hebben haha. Je zou haar moeten vragen wat je daar aan moet doen. het ligt ook aan je eigen rijniveau hoe je daar precies aan kan gaan werken. de beste basis oefening die ik kan bedenken is a afwenden en rechtuitrijden naar c. in alle gangen. dit lijkt simpel, maar vaak slingerd een paard nogal. als dit lukt zou je het moeten proberen een paar meter van de hoefslag af (verleiding tot het gaan naar de hoefslag is vaak groter dan als je in het midden rijd). Hopelijk heb je hier wat aan!