Paard is over enthausiast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Paard is over enthausiast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 17:59

Hallo allemaal!
Zoals sommige weten ben ik Ricky aan het trainen voor de ponyrennen. Ik heb een trainings schema gekregen van een man die er veel verstand van heeft en in bezit is van wedstrijd dravers. Ik moet nu 6 rondjes in middengalop en tussen elk rondje een rondje draf. (Gelieve geen commentaar op het trainingsschema). Dat gaat goed, en hij is steeds sneller weer op adem. Helaas gaat het de laatste tijd minder. Ik had net 6 rondjes galop gedaan, en draafde nog even een rondje zodat hij niet te plotseling klaar was. Toen ik weer bij ons aangalopeer punt was, en wou gaan stappen, vloog hij er weer vandoor. Nu ben ik wel blij dat hij nog energie over heeft, maar hij blijft doorgaan. Mijn angst is dat hij te ver doorgaat en té buiten adem is. Maargoed, na dat extra rondje moest ik uiteraard weer een rondje draf, waarna hij wéér wilde galoperen. Dus hield ik hem weer tegen, wat voor hem betekende dat hij kon vechten. Hij galopeerde weer aan, en was mijn enige kans om me te laten vallen. Anders had hij nog een extra rondje gegalopeerd, en was hij hoogstwaaschijnlijk oververhit geraakt. Ik heb me dus laten vallen. Gelukkig had ik mijn BP, wat de klap verzachte, maar het er toch nog een blauw been aan over gehouden. Ricky stond na mijn val meteen doodstil. Daarna heb ik een half rondje gedraaft en 20 minuten gaan uitstappen. Ik ben niet bang om te vallen, maar dat Ricky zijn eigen nog eens kapot rent. Helaas kan ik niet op een andere plek aan galoperen, omdat ik anders te snel door een iets krappere bocht ga, en dat haalt Ricky niet. Oftewel: Ricky wilt niet meer stoppen terwijl we al lang klaar zijn. Maar wanneer ik dat extra rondje er zelf bij doe, dan is hij té buiten adem. Het ligt níét aan het zadel of bit! Ik heb al lang dezelfde optoming, ook met de trainingen. Dit past gewoon, en anders was het gedrag al eerder verschenen. Ook helpt het niet om de teugels op maat te maken en druk uit te voeren. Dat ver ergert het alleen maar.

Ook wil ík bepalen wanneer we gaan galoperen, niet hij. Ik wil geen ruiter zijn die haar paard niet onder controle kan houden. Verder gaat het rijden wel. Buiten rij ik hem meestal alleen met touwhalster, wat helemaal perfect gaat. Ik kan hem met enkel een leadrope naar zijn stalletje rijden. (5 minuutjes rijden over landweg)

Ik hoop op hulp, zodat de trainingen weer beter gaan.

Groetjes!

mvn

Re: Paard is over enthausiast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:15

het lijkt erop dat je elke keer hetzelfde doet en het paard dus in een patroon aan het denken is. hij neemt een besluit zonder comando. je zegt zelf dat je galop rondje en dan draf rondje doet en dat herhaald. het enig wat ik dus kan zeggen verander elke keer. dus draaf een keer 2 rondjes of verander iets anders. je moet het paard leren wachten op jou eigen hulp.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:15

Pony heeft de gewoonte aangeleerd en doet dus braaf wat hij denkt dat moet. Gewoonte doorbreken dus, kan je je tempo wel goed bepalen? Dan moet die bocht nl geen probleem zijn.

Sassol

Re: Paard is over enthausiast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:38

Het is al gezegd. Paarden zijn gewoontedieren. Als jij elke keer op dezelfde manier de hoeven uitkrabt, zal het paard opgegeven moment zelf de hoeven in de juiste volgorde optillen.

Hetzelfde met het rijden, dus galoppeer of draaf een rondje langer of korter zodat het geen gewoonte wordt maar hij echt pas gaat op jouw commando.
Paar pasjes stap tussendoor is misschien ook geen slecht idee.