Paard keert zijn achterhand tegen mijn been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sann37

Paard keert zijn achterhand tegen mijn been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:27

Hallo,
Ik heb een beetje een raar verhaal over mijn paard.
Ik rijd dit paardje al ongeveer een jaar nu, en daar hebben we wel een grote geschiedenis mee gehad. Het paard kreeg tijdens het beleren wat last van spierbevangenheid, dit is gelukkig allemaal weer goed gekomen. Wel zat ze erg vast in haar rug, nu 2 x laten behandelen door een osteopaat, daar werd ze wel echt een stuk soepeler van, maar nu komt het:

Iedere keer als ik haar ga rijden keert ze zich heel erg tegen mijn hand en been in. Als ik haar op de hoefslag wil laten lopen, gooit ze haar achterhand heel erg tegen mijn been in, en stopt ze met lopen. Ook als ik haar wat meer op de buitenteugel en binnenbeen wil laten lopen gaat ze deze fratsen uithalen. Als ik dan een zweepje pak loopt ze wel door(ze is erg benauwd voor de zweep), maar als ik dan een volte rijd o.i.d. bokt ze zo hoog dat ik er iedere keer bijna naast lig. Met longeren loopt ze wel erg goed, en ook bijzetten is dan geen probleem.
Nu heb ik de osteopaat weer gebeld, maar uiteindelijk blijf je bezig.

Kent iemand deze symptomen? en weten jullie misschien wat het kan zijn? Als ik mensen van stal ofzo vraag weet eigenlijk niemand iets, en ik wil neit direct weer naar de dierenarts rennen, aangezien we daar nu zo'n 1 keer per maand komen op het moment.

Misschien kunnen jullie me helpen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:29

Is het een merrie?

Edit: Iets te snel, maar als het paard een merrie is moet je eens kijken hoelang geleden ze hengstig is geweest? Ik heb namelijk het zelfde mee gemaakt en die merrie was dus al een gehele tijd niet meer hengstig geweest en ging dezelfde fratsen uithalen als die je nu beschrijft. Haar hebben ze toen der tijd hengstig gespoten en toen was het na de hengstigheid weg, soms als ze hengstig was dat ze nog wel eens zo reageerde.
Laatst bijgewerkt door Quir op 09-04-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sann37

Re: Paard keert zijn achterhand tegen mijn been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:29

ja

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:31

Zie mijn vorige post. ;)

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:33

Ok, ik heb haar wel zo'n 2/3 weken geleden hengstig gezien. En ze was ook wel echt heel hevig hengstig, bijna genant gewoon.
Misschien dat er nu weer een hengstigheid aan zit te komen..?

Hou het in iedergeval wel even in de gaten, bedankt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:35

De merrie die ik beschreef was echt al bijna een jaar niet meer hengstig geweest, althans niet zichtbaar. Inderdaad even in de gaten houden, zeker rond deze tijd. Merries zijn nu vaak toch wel wat heftiger hengstig dan anders.

Mijn merrie was de laatste keer ook gruwelijk hengstig en hield dit ook nog eens 2 weken vol. Zij werd ook lastiger op been, alleen na twee/drie keer door rijden was het helemaal weg.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:37

Ze plakt iig aan je been. Ik zou dit oplossen door korte beenhulpen te geven, om vervolgens je been weer af te laten hangen (zonder af te steken!). Echt even een korte prik met je spoor en weer los...
Plakken aan 't been kan inderdaad te maken hebben met hengstigheid, icm met weinig willen lopen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:42

Dit is zo herkenbaar, maar ik heb een ruin. Hij is heel gevoelig voor het been en ik moet hem zeer snelle hulpen geven en hierna weer 'afsteken'. Doe ik dit niet, keert hij zich tegen mijn been met een rodeo als gevolg... Het advies van Irma is een goeie, alleen zou ik persoonlijk niet met sporen rijden, aangezien dit een verfijning van de hulp is. Wanneer de hulp ansich nog niet bevestigd is, zou ik niet met spoor rijden!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:42

Dit zit rijtechnisch en vaak tussen de oren. Ik had dit probleem ook zelfs zo erg dat hij op die kant alleen maar staken was rechtdoor ging nog wel als ik niets vroeg zodra ik een volte wilde draaien stond hij stil.

Ik ben toen naar een andere instructice gegaan en weer bij de basis begonnen veel lang en laag over de rug. Omdat hij de binnenkant vast pakte moest ik hem naar buitenstellen en binnenteugel loslaten. Gevolg was wel dat hij zijn achterhand meer naar binnen zetten. Maar hij reageerde niet op mijn binnenbeen dus moest dit doen. Toch merkte ik dat hij iedere keer rechter werd. Ik heb dit 3 weken gedaan en iedere keer werd hij beter en kon ik iedere keer beter mijn binnenbeen eraan doen.
In galop moest ik erg naar voren rijden ( echt volle galop) want dan trok hij nog schrever dan werd hij recht ook daar naar buiten stellen.
Ben nu 2 maanden verder en mijn paard is weer recht en binnenhand is fijn en binnenbeen ook. Was erg zwaar maar zonder hulp was mij dit niet gelukt.

DUS TIP GOED LES NEMEN.....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:50

Ja, buitenstelling laten aannemen, paard moet daar loslaten, vervolgens weer de juiste stelling laten aannemen. Deze werkt vaak ook prima!

Succes TS!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:54

Ik heb dit ook met mijn merrie gehad en nu nog soms. Ik lees ff mee voor de tips. Wat ik gedaan en geleerd heb, is rustig blijven en proberen door te rijden. Met je stem straffen en wanneer het goed gaat belonen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:43

Misschien wat meer vanaf de grond aan het wijken voor druk werken, en je zou b.v schouder voor kunnen inzetten als ze met haar achterkant van de hoefslag af komt, waar schijnlijk is ze scheef en loopt liever in de travers.
Is dit op beide handen of heeft 1 kant een voorkeur voor haar?

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:25

Ik heb een pony die ongeveer hetzelfde deed. Ging heel boos stilstaan als ik been gaf en was zeer gevoelig in de mond. Haar velletje is supergevoelig (zelfs met borstelen moet ik heel voorzichtig zijn nu ze verhaart). Ik weet niet hoe lang je nu aan het rijden bent (een stuk minder dan een jaar begrijp ik). Maar ik heb het opgelost met heel veel geduld en alleen maar zachtheid. Jouw paard associeert rijden waarschijnlijk met pijn (de spierbevangenheid..). Ik denk dat je haar moet leren dat het juist leuk is. Ik zou het rijden heel kort houden, gewoon 20 minuten ofzo. Wat ik deed is gewoon mijn benen er zacht aan houden (dat mocht eerst niet) en heel kleine hulpen geven. Zodra ze het goed deed zeer uitbundig prijzen! Af en toe stil gaan staan en zachtjes met je been aaien over haar buik en weer uitbundig belonen. Naast het rijden ook veel borstelen en aaien over haar buik, er zal wel veel tijd overheen gaan, maar zo maak ja haar langzamerhand minder gevoelig.
Ik denk eigenlijk dat je het zweepje beter even kunt laten liggen.. Eerst zorgen dat ze het rijden echt als iets positiefs ziet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:39

Ik heb juist niet mijn spoor en zweep weggedaan ik moest dingen ook weer afleren dit doe je niet door ze weg te laten.
Ik ben eigenlijk vanaf die tijd langer gaan rijden maar met veel meer afwisseling. Veel stappen lang en laag en dan weer oppakken veel korte kleine bevestigende stukken. veel vragen en dan weer toegeven en herhalen is voor mij de oplossing geweest. Met 20 minuten rijden bereik ik echt niet dan is hij net losgestapt/gereden.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:49

Maar het is toch niet zo dat je per se met een spoor en zweep moet rijden? Ik zie veel liever dat iemand die dingen niet nodig heeft en toch alles voor elkaar krijgt.. :) Ik denk dat ik de nadruk op andere dingen leg dan jij. Problemen met paarden oplossen is altijd persoonlijk. Voor mij is het prioriteit dat mijn paard zich happy voelt en dat hij graag voor mij werkt. Door steeds kort op te stappen, heb ik juist wel heel veel voor elkaar gekregen. Het wordt dan geen sleurende gebeurtenis. Het gaat er dan niet om dat je topdressuur ofzo rijdt, maar om dat je paard het prettig vindt en niet langdurig wordt blootgesteld aan iets waarvan hij denkt dat het pijnlijk of in ieder geval niet prettig is. En als je bent losgestapt op een blij paard, dan vind ik dat echt genoeg! Als hij eenmaal weet dat het leuk en gezellig is om samen te rijden, dan bouw je het uit en kun je weer steeds meer oefeningen in je training stoppen.

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 17:55

Hoi Allemaal,

super bedankt voor de antwoorden. Het is zeker het proberen waard. Vanmiddag heb ik weer even naar haar rug laten kijken. En daar bleek ze toch wel wat pijn aan te hebben. Dus daar gaan we ook maar weer wat onderzoeken naar laten doen. Het begint er een beetje op te lijken dat er is binnenin haar aan de hand is waardoor ze steeds last van haar rug blijft krijgen. Wel appart :S

Bedankt iddgeval. ook fijn om te horen dat jullie meer ervaring hebben met dit soort fratsen :)

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:50

Ja, nu snap ik er niets meer van. Kom net van stal, wilde haar rug laten voelen aan iemand anders, niets aan de hand. reageerde helemaal niet. Rijden ging weer moeilijk, vriendin er even opgestapt, die heeft haar goed doorgepakt, liep ze super.
Geen last van haar rug maar gewoon dwars..???

ik weet het niet meer hoor...

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:21

Als ze er gister wel last van had, dan denk ik dat er toch wel echt iets mis is hoor.. Een paard is niet zomaar dwars. Ze kan goede en slechte dagen hebben, maar ze kan ook nog een trauma hebben van de spierbevangenheid. Rijden=pijn, pijn=proberen onder de pijn uit te komen.. Doorpakken? Tja, het kan, maar hou je dan niet steeds een moeilijk paard?

Ik zou toch maar naar een fysio ofzo gaan, zodat je de meeste lichamelijke oorzaken in ieder geval kan uitsluiten. En persoonlijk, maar dat is natuurlijk echt persoonlijk, zou ik aan het vertrouwen van het paard in jou gaan werken. Zoals ik eerder al zei, laat het werken leuk zijn :)

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 09:45

paardebloemp schreef:
Als ze er gister wel last van had, dan denk ik dat er toch wel echt iets mis is hoor.. Een paard is niet zomaar dwars. Ze kan goede en slechte dagen hebben, maar ze kan ook nog een trauma hebben van de spierbevangenheid. Rijden=pijn, pijn=proberen onder de pijn uit te komen.. Doorpakken? Tja, het kan, maar hou je dan niet steeds een moeilijk paard?

Ik zou toch maar naar een fysio ofzo gaan, zodat je de meeste lichamelijke oorzaken in ieder geval kan uitsluiten. En persoonlijk, maar dat is natuurlijk echt persoonlijk, zou ik aan het vertrouwen van het paard in jou gaan werken. Zoals ik eerder al zei, laat het werken leuk zijn :)

Nee inderdaad, we gaan ook alsnog onderzoeken laten doen. Maar het paard heeft in mij wel heel veel vertrouwen. Dat is ook de basis waaruit ik werk. Zonder vertrouwen kan ik geen paardrijden, en ik zal ook zeker niet een paard gaan rijden waarvan ik denk dat hij pijn heeft. Heb er gister weer mensen naar laten kijken. En die kwamen tot de conclussie dat het niet in haar rug zat maar in de combinatie van mijn reactie op haar reactie. En dat is gelukkig makkelijk op te lossen.

Maar gelukkig kan ik wel merken dat dit paard mij blindelings vertrouwd. Dus daar zal het niet aan liggen :)