Paard neemt een sprintje met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Paard neemt een sprintje met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:58

Beste allemaal,

Als ik wil gaan doorzitten, waar ik soieso al moeite mee heb op mijn paard, gaat mijn paard steeds harder.
Vervolgens spant hij z'n rug aan en steek z'n hoofd naar voren.
Voordat ik ga doorzitten, zorg ik er voor dat hij ontspannen is in de rug.
De eerste paar passen gaan dan ook goed maar dan ineens vlucht hij weg.
Zijn rug is al nagekeken en is nu in orde, misschien heeft hij wel een soort trauma opgelopen omdat
het doorzitten hem eerst pijn heeft gedaan...?!
Hoe los ik dit nu op? Hoe kan ik hem laten merken: Doorzitten is helemaal niet eng of erg?
In ieder geval, alvast bedankt!

joliene

Re: Paard neemt een sprintje met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:01

Je zegt dat de eerste stukjes goed gaan. Dan hou je het eerst bij die kleine stukjes en dan kan je het langzaam aan uit gaan bouwen.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:04

joliene schreef:
Je zegt dat de eerste stukjes goed gaan. Dan hou je het eerst bij die kleine stukjes en dan kan je het langzaam aan uit gaan bouwen.

Misschien komt het wel omdat hij ineens iemand op zijn rug merkt, die ook echt stevig blijft zitten..
Dat het misschien juist het gevoel geeft van een beklemmend gevoel, nergens heen kunnen...snap je?
Maar zoals Joliene al zegt, gewoon even kleine stukjes oefenen

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:06

Ik ben al een tijd bezig met kleine stukjes en dan weer terug naar de stap, het lukt me trouwens ook alleen om door te zitten wanneer hij in bejaardentempo gaat, anders ben ik hem veel te snel kwijt, ook ben ik nu bezig om "dichterbij" te lichtrijden. Op filmpjes vind ik mezelf altijd zo belachelijk hoog lichtrijden.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:07

Anders dan neem je een keer zitles. Of vraag je of iemand je paard aan de longe kan nemen zodat jij alleen bezig hoeft te zijn met je zit.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:10

Inderdaad, zitles.. :)

Ik heb dit ook gehad, en niet zozeer met draf.. maar in de galop.. en werkelijk ik snapte er niks van.. tot m'n instructrice zei, dat ik kneep met m'n knieën/bovenbenen waardoor zij druk krijgt en dus de natuurlijke reactie geeft om van de druk weg te gaan :)

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit ;) maar dat kan ook nog een optie zijn.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:13

Ik kan mezelf inderdaad wel herkennen in vast klemmen, misschien moet ik eens gaan proberen om zonder beugels aan de longe te gaan...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:14

Ik lees mee . Heb dit zelf ook.

In relaxte draf gaat het wel goed, maar verder is het nog een ramp :o

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:16

Hallo,
Zal je vertellen wat er bij mij gebeurde, misschien herken je het en heb je wat aan de manier hoe ik er mee omgegaan ben. (heeft het bij jou een hele andere oorzaak, dan werk ik in ieder geval aan mijn typvaardigheid :D )

Ik ging eigenlijk alleen doorzitten voor het galoperen, en sprong dan heel snel aan. Toen ik vaker probeerde door te gaan zitten, ook zonder in galop aan te springen, begonnen de problemen. Mijn paard dacht dus: ze gaat doorzitten dus ik spring aan in galop. Ik probeerde mijn paard terug te rijden met zit, daar kreeg ik geen reactie op, dus toen maar met meer teugeldruk. Uiteindelijk had ik het voor mekaar :n Paard dacht: ze gaat doorzitten, sh*t, ik ga mijn mond weer voelen. Reactie was: alle spieren aanspannen en hard gaan draven.
Ik heb het opgelost met variatie aanbrengen. Enkele voorbeelden:
Paard loopt ontspannen in draf met lichtrijden. 3 passen door gaan zitten en weer lichtrijden. Dit verschillende malen herhalen.
Vanuit ontspannen stap aandraven en meteen blijven doorzitten. Voordat paard gaat spannen weer stappen.
Ontspannen draf, doorzitten en "denken aan stappen"je wilt het paard in gedachten terugbrengen naar de stap, maar je geeft net zo veel been om heel rustig te blijven draven.
Vanuit halthouden aandraven en doorzitten, terug naar halthouden of stap.
Je paard helemaal vrije teugel geven en vanuit stap aandraven en doorzitten.
etcetc.

Door deze variaties heeft mijn paard de link doorzitten-galloperen-niet galoperen? dus pijn in mijn mond- niet meer in zijn hoofd zitten.
Heeft me overigens wel heel veel oefenen gekost hoor!

Misschien ligt de oorzaak ook wel bij je rijtechniek. Daarvoor zou ik eens een zitles gaan nemen, of een goede instructeur vragen.

Succes ermee en hoop dat je er wat aan hebt!

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:18

vooral zorgen dat je ontspannen gaat zitten, niet klemmen of spannen in je benen/rug/schouder.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 12:58

Bedankt, hier kan ik wel iets mee:)