Mijn paard blijft bang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suwiej

Mijn paard blijft bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:21

Hallo,

Sinds een jaar heb ik mijn paard hij is nu 6 jaar. Ik rij vanaf het begin af aan al gewoon in de bak, maar de laatste tijd is mijn paard elke keer bang op bebaalde plekken in de bak. Ik probeer hem er dan elke keer weer langs te sturen, na veel proberen lukt het dan uit eindelijk ook. maar wanneer ik dan de keer erop weer ga rijden is hij op nieuw bang. En begin dan weer van voor af aan. Hij heeft nog nooit wat mee gemaakt op de plekken waar hij bang is dus ik weet ook niet precies waar de angst vandaag komt.
Ik vind dit steeds vervelender worden. Ik kan nu al een paar weken niet goed rijden omdat ik elke keer weer opnieuw hem probeer van zijn angst af te komen.

Hoe kan ik hier mee omgaan?
En hem van zijn angst af helpen?

Groetjes!

Storm

Re: Mijn paard blijft bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:30

WZ > RT-P

MizMoonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:32

Halloo

Ik had dit ook met me paard,
Ik ben iedere keer van te voren naast hem naar de plekken gestapt , er voor gelopen en dit iedere keer gedaan, hij was steeds minder bang, en nu heb ik er helemaal geen last meer van

Hoop dat je er wat aan hebt

Groetjes

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:34

Misschien is hij bang van zijn eigen schaduw?
in ieder geval, ga met losstappen met een los teugeltje er recht naar toe. elke keer blijven praten en aaien en belonen. Zet hem stil in de hoek(en) en blijf kalm. als hij schrikt doe daar dan een beetje laggerig over, als hij merkt dat jij het niet eng vind heeft hij misschien wel zoiets van; sjiiit, ik sta voor gek :P.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:38

Ik zou eerst eens gaan uitvogelen of het echt angst is, of dat ze onder het werk vandaan wil komen.

Bobby0503

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:42

heey,

zelf zou ik het paard er naar laten kijken en steeds een stapje dichter bij laten gaan zo dat hij goed kan zien wat het is en dat het niet eng is.
je kan ook met iemand zamen gaan 1 op het paard de ander er naast aan een hastertouw of zo en dan er langs lopen en laten kijken.
en als hij er langs loopt heel erg belonen met een aai of snoepjes, meestal werkt snoepjes het best :P.

Suwiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:44

nou die dingen doe ik allemaal en die keer gaat het dan uiteindelijk goed, maar ga ik de volgende keer rijden begint het gwoon weer opnieuw.

En misschien is het idd dat hij onder het werk uit wil maar zou dan ook niet weten hoe ik dat oplos?

Suwiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:45

Bedankt voor alle snelle reaties trouwens ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:53

Misschien wat meer los en grondwerk doen op verschillend plekken in de bak en wat rijden betreft , misschien wat dieper in de techniek duiken, dat heeft mij en mijn paardje enorm geholpen met een paardje wat heel snel en onzeker was op verschillende plekken in de bak.

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:09

Ik denk eerder dat hij jou een beetje uitprobeert/onder het werk vandaan wilt komen. iets strenger zijn binnenbeen eraan en al iets binnen stelling aan nemen. veel overgangen zodat hij op jou gericht is en niet op de plekken die hij zogenaamd eng vind. succes er mee.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:41

haha, dit herken ik zo. Ik probeer het telkens opnieuw maar toch is ze mij steeds een stap voor geweest. En grappige is bij mijn vriendin die soms op haar rijd doet ze het echt niet. Ligt dus aan me zelf. Ben te ruim met rijden. Ws niet consequent genoeg want anders was het ws al gestopt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:45

bakspoken? :+

Oke wat een humor..
Gewoon consequent erlangsheen rijden, springt hij weg of doet 'ie gek, meteen een kleine volte draaien zodat hij er weer langskomt. Springt hij weer weg, draai je nog een rondje enzovoort, zo heb ik mijn merrie langs een enge openstaande poort leren lopen. Zodra hij zonder spanning of gedoe netjes langs de plek loopt beloon je hem uitbundig en stuur je hem gewoon weer rechtdoor.

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:22

Daar heb ik ook last van in de hoek, als ik hem een beetje aanpak gaat hij er wel doorheen,
maar dan wel heel gespannen. Dan probeer ik het op een iets vriendelijker manier, telkens bij die enge plek er net iets dichter langs rijden dan hij wil en dat dan heel consequent.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:30

Joycebunny schreef:
bakspoken? :+

Oke wat een humor..
Gewoon consequent erlangsheen rijden, springt hij weg of doet 'ie gek, meteen een kleine volte draaien zodat hij er weer langskomt. Springt hij weer weg, draai je nog een rondje enzovoort, zo heb ik mijn merrie langs een enge openstaande poort leren lopen. Zodra hij zonder spanning of gedoe netjes langs de plek loopt beloon je hem uitbundig en stuur je hem gewoon weer rechtdoor.

Dit heeft bij mij en mijn hengst ook erg goed geholpen hij loop nu overal zonder problemen langs maar als je toch denkt dat je paard een loopje met je neemt om zo onder het werk uit te komen zorg dan dat hij zijn aandacht bij jou houd. Hou hem bezig veel overgangen veel figuren en houd hem actief zodat hij met zijn koppie bij zijn werk is en niet bij zijn pogingen om er onder vandaan te komen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:32

zie hier veel over belonen ?
Dat mag, maar doe dit niet te uitbundig, zo versterk je de gevoelens van.. het is echt eng..

(mijn mening)

ik doe altijd alsof mijn neus bloed :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:36

Hallo,
Tip die ik kreeg van mijn instructrice (had zelfde probleem in een hoek in de bak):
Gewoon negeren! Klinkt erg simpel maar het werkte wel. Reed ik richting die hoek: paard zag spoken en sprong weg. Ik moest hem gewoon weer oppakken en doorrijden. Geen aandacht aan besteden. Niet boos worden. Lekker veel afwisselende oefeningen. Kwamen we weer in de buurt van de hoek, voelde ik de spanning al weer komen... Net doen alsof er niets aan de hand is, doorrijden, hoe het paard ook reageerde.
Vond dit erg moeilijk in het begin maar kreeg heel snel resultaat.
Door níets te benadrukken (ook niet als ie zonder problemen die hoek in ging) was er voor mijn paard ook niets meer speciaal aan die hoek.
Hoop dat het je helpt. Succes!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:41

Goed aan het werk houden is bij mij altijd de oplossing. Ik rij veel figuren in de buurt en ga dan heel rustig door de hoek heen. Ik probeer zelf ook ontspannen te blijven zitten, want als je zelf al de indruk geeft dat hij iets gaat doen door steviger te gaan zitten, werk je dit gedrag in de hand. Ik probeer ook om er net niet in stap heen te rijden, dan heeft hij meer tijd om te denken :P