Stoere Haflinger Max en ik @ dressuur !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Stoere Haflinger Max en ik @ dressuur !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:32

Hoi,

afgelopen vrij. had ik weer les, en mijn instructrice heeft foto's gemaakt. Helaas was het wel lastig om het goede moment erop te krijgen, maar er zitten toch hele leuke foto's tussen. Max is overigens 16 jaar en een zeer zwaar gebouwd type Haflinger, waardoor hij nog wat moeite heeft met de dressuur, en dan met name de buiging en de galop. Dit is op sommige foto's te zien, maar het ging deze keer echt weer veel beter dan de vorige keren ! Ik rij met Max bijna alleen maar recreatief, dus dit is hard werken voor hem. Overigens zag ik zelf op de foto's dat mijn sporen vrij hoog zaten dit keer, die gaan de volgende keer wat lager zodat ik hem minder snel raak. Sporen heb ik overigens alleen in de bak om.

Mijn eigen commentaar :
- Goed achterover zitten in galop en stil zitten.
- Hakken meer uitdrukken en been lang.
- Meer knik in elleboog.

Afbeelding
Halt houden. Het knopje nageeflijkheid zit er nu bij het halthouden zó goed op, dat hij meteen met z'n hoofd naar beneden duikt als hij stil moet staan ! :D Soms gaat hij een beetje lopen hannessen zoals op deze foto, dan denkt ie dat ie nóg verder naar beneden moet. Daarom is ie hier nu net iets te diep.

Afbeelding
Mooie stapfoto. Dit stukje vind ik zelf erg netjes, hij loopt alleen een tikkeltje achter de teugel maar niet veel. Mijn onderbeen zou iets verder naar achteren mogen.

Afbeelding
Nog een mooi stapmoment. Max is netjes aan het bit en actief. Ik heb zelf alleen te weinig knik in mijn elleboog.

Afbeelding
Kleine volte. Opletten dat ik zelf niet scheef ga zitten.

Afbeelding
Mooi drafmoment, trots op zijn achterbeengebruik hier ! Hij loopt mooi ruim en ontspannen, aan de teugel komt wel. Zijn we hard voor aan het oefenen.

Afbeelding
Niet zo'n mooie foto, maar wel erg blij met zijn ruime draf op deze foto ! Overigens zit het strekken er bij hem niet echt in, maar ruim draven kan hij prima.

Afbeelding
Stukje wijken. Omdat hij dit lastig vindt doen we het langs het hek zodat hij daar wat steun aan heeft, anders zwalkt hij de hele bak door.

Afbeelding
Woehoee ! Stoere galop actie foto ! 8-)

Afbeelding
Drafje op de volte.

Afbeelding
Supernetjes stukje galop, hij vindt voltes erg moeilijk in galop. Hij was nu beter bij elkaar te rijden dan andere keren en hij was ook soepeler. Ook totaal geen protest, vroeger bokte hij nog wel eens. Ik val alleen een beetje naar voren.

Afbeelding
Stukje galop, ik snij de hoek een beetje af, dit komt omdat Max een beetje naar binnen valt, deze kant vindt hij moeilijk. Hier valt hij iets meer uit elkaar dan op de vorige foto, vandaar mijn been.

Afbeelding
Rustig drafje aan de lange teugel, ik moet m'n been wat langer houden.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden ! Tips mag natuurlijk altijd als je het een beetje lief houdt. ;)

Groetjes Anne-Sophie

NicoleWHS

Re: Stoere Haflinger Max en ik @ dressuur !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:09

Je weet goed waar je mee bezig bent en geeft het commentaar zelf al, lekker zo doorgaan!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 23:28

nicole3939 schreef:
Je weet goed waar je mee bezig bent en geeft het commentaar zelf al, lekker zo doorgaan!

Hoi, dank je ! Ja het scheelt ook dat ik 'm al 6½ jaar heb, dan ben je zó op elkaar ingespeeld... De moeilijke dingen worden al steeds beter en idd, lekker blijven rijden en oefenen en ik merk zelf dat 't steeds een beetje beter wordt. *D

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 06:23

Ik heb ook een ouderwetse, dus zwaargebouwde haflinger, dus ik weet precies wat je bedoeld :-). Je verbeterpunten geef je zelf al heel goed aan, dat is al een hele grote stap in de goeie richting.
Als ik eerlijk mag zijn, vind ik op (bijna) elke foto wel wat aan te merken op je houding. Daar moet je echt heel hard aan gaan werken.

Wat betreft de nageeflijkheid van je haf, veel gaan schakelen, hem actief krijgen op je been, voorwaarts neerwaarts..

Maar gaat helemaal goedkomen aangezien je zelf al heel veel opmerkt.

Succes

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:28

Ook al is het een ouderwerts gebouwde haf vind ik hem toch aan de dikke kant.

Ben ook wel benieuwd hoe je wijken langs het hek doet, want naar mijn idee is wijken een voorwaartse zijwaartse beweging en als je langs het hek rijdt dan kun je toch niet meer verder opzij?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:51

Leuk dier :) Maar zoals jury aangeeft wel wat aan de zware kant (flinke buik :+ ) ken het 'probleem' hoor (die van mij is ook een ouderwets type), maar net wat slanker is net wat gezonder :)

Probeer hem toch wat actiever te rijden in stap: het achterbeen moet doortreden naar voor en nu blijft het een beetje hangen. Let verder op je hakken (been netjes lang houden :) )

Wijken vanaf het hek begrijp ik ook niet zo goed :o Vanaf het hek zijwaarts weg is juist lastiger dan richting het hek imo. Het zwabberen komt ook vaak (althans, bij die van mij) als ze niet voorwaarts genoeg zijn. Er is een verschil tussen hard en actief rijden :) Actief is met de achterhand er bij (dan stopt het slingeren) hard is vaak stuurloos, kop er uit een gaan :+

Probeer in je houding ook op je armen te letten: met een nette knik en niet te stijf :)

Succes samen!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:37

Hé mag ik vragen hoe lang je hem al hebt? Hij lijkt namelijk heel erg op een haflinger die ik ongeveer 1.5 jaar terug heb gereden! En die heette dus ook Max haha. Ziet er trouwens leuk uit! Probeer hem in stap iets hoger te laten lopen met zijn hoofd.

femkeVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:20

Je moet er op letten je handen niet te laag te zetten, verder is het wel goed hoe je rijd

SunShinyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:01

Schattepatat je kan beter niet wijken langs het hek. ;)
Omdat ie dan kan omvallen, doordat ie dat dan meteen uit stilstand doet&dan kan ie door zijn beentjes zakken. ;)
Je kan beter gwn eerst je pony verzameld laten lopen&dan aan de teugel! Blijf oefenen op je houding! ;) Leuwke pony heb je trouwens. :d

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:07

SunShinyy schreef:
Omdat ie dan kan omvallen, doordat ie dat dan meteen uit stilstand doet&dan kan ie door zijn beentjes zakken. ;)

En waar baseer je dit op? :?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:56

Leuke haf :D. Ik zou alleen het wijken laten zitten, en hem eerst recht gaan richten voordat je aan de zijgangen begint. Het valt me op dat je op een paar foto's een holle rug hebt. De rest is al gezegd.

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:20

Mooie haflinger! :D, verder hou je handen goed gedragen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:40

SunShinyy schreef:
Je kan beter gwn eerst je pony verzameld laten lopen&dan aan de teugel! Blijf oefenen op je houding! ;) Leuwke pony heb je trouwens. :d

? volgens mij is wijken een zijgang waarbij ook impuls gevraagd wordt.. Ik denk dat de pony van TS nogal over de buitenschouder wegvalt als ze wijkt vanaf de middenlijn naar de hoefslag. Door de pony vanaf de hoefslag naar binnen te zetten met het buitenbeen voorkom je dit (maar het is lastiger omdat ze vaak aan het hek 'plakken').

kimmymisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:00

Kleine tip:probeer je handen niet te stijf te houden zie ik klein beetje op somige foto's voor derrest nettjjeeessss~!!!

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:08

Jeetje, wat leuke hafligner zeg!
Je moet inderdaad letten op je handen, die hou je een beetje strak ;)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:12

Ben ook wel benieuwd hoe je wijken langs het hek doet, want naar mijn idee is wijken een voorwaartse zijwaartse beweging en als je langs het hek rijdt dan kun je toch niet meer verder opzij?[/quote]

Ik kan je uit ervaring vertellen dat hij in gaat vallen wanneer hij meer afvalt dan dit. Dat zijn buik er dik uit ziet ligt eerder aan de buikspieren die ervoor zorgen dat de buik strakker wordt, en niet aan het vet want bij hem komt vet er juist het meest op zijn hals en kont aan. Hij is nu juist super, de singel zit zelfs een gaatje strakker dan normaal en je kunt zijn ribben normaal voelen zonder dat je door een dikke vetlaag heen moet drukken. Als zijn vachtje er straks helemaal af is lijkt hij ook alweer slanker en verder is het gewoon zijn bouw, hij is enorm breed dus hij heeft ook gewoon een brede ribbenkas.

En hoe we dat wijken langs het hek doen : je rijdt rechtuit op de lange zijde, dan druk je met je buitenbeen (evt. klein tikje) de achterhand een klein stukje van de hoefslag en de voorhand blijft op de hoefslag. Met je binnenbeen hou je hem voorwaarts en met het buitenbeen zorg je dat de achterhand op de binnenhoefslag blijft. Verder moet je zorgen dat ie niet te schuin op het hek gaat lopen want dan kan ie idd niet verder.

@ Marieke_K : Het wijken heb ik hierboven al uitgelegd hoe we dat doen, voor ons werkt het goed op deze manier. En zoals je later zei : ik weet eigenlijk niet zo goed of hij over zijn buitenschouder weg valt met wijken vanaf de middenlijn, maar hij gebruikt zijn benen ook beter langs het hek omdat hij dan wel opzij ''moet'' omdat hij de andere kant niet op kan. Maar hij plakt niet aan het hek hoor. En wat ''dik'' betreft : Je mag wel een keertje komen voelen en erop zitten hoor, voel je hoe breed ie is. Is écht niet te dik ! Hoeveel Hafjes zullen er in NL zijn zonder overgewicht ? Heeeel weinig. Wat betreft het doorstappen, hij vindt het nageven en voorwaarts blijven nog erg lastig tegelijk, zijn we mee aan het werk.

@ Lieke_Volan : Ik heb Max alweer 6½ jaar en daarvoor een halfjaar verzorgd bij de vorige eigenaar hier in de buurt, ik woon niet in de buurt van Roosendaal, dus dat moet een andere Haf geweest zijn waar jij het over hebt. En wat betreft zijn hoofd : hij wil nog wel eens iets té ver naar beneden zakken met nageven, maar dit gaat hij al steeds beter begrijpen. En als hij niet nageeft heeft hij van zichzelf in stap een lage halshouding.

femkeVB schreef:
Je moet er op letten je handen niet te laag te zetten, verder is het wel goed hoe je rijd

Op welke foto zie jij mijn handen te laag ? :? Ik heb mijn handen altijd gewoon naast de schoft op de manen. Ik heb een hekel aan rijden met je handen heel laag dus dat zal ik nooit bewust doen...

SunShinyy schreef:

Als een paard niet verzameld is, is hij niet ontspannen dus dan zal hij ook niet nageven en goed door zijn lijf lopen. Ik voel hem met rijden ook verzamelen. Bepaalde momenten wil hij nog wel eens uit elkaar vallen, maar dit valt mee. Ik ''vraag'' hem overigens ook niet aan de teugel, maar hij doet dit zelf door de manier waarop ik hem rij. Hij zakt vanzelf zodra hij ontspannen is. Maar ik doe wijken langs het hek niet uit stilstand hoor, is veel moeilijker voor een paard. En ik weet niet of je al eens goed naar die enorme benen van hem gekeken hebt, maar hij staat stevig op zijn pootjes dus die valt écht niet zomaar om hoor ! :D

@ elmiran : Met het wijken zijn we ook niet veel bezig hoor. Met rechtrichten (als je het zo wilt noemen, want elk paard is van nature scheef en voor de ''rechtricht hype'' kon iedereen daar ook gewoon mee rijden) of liever gezegd stelling en buiging zijn we ook bezig. Over die holle rug : goed dat je het zegt, had ik zelf eigenlijk nooit opgemerkt. Zal er eens op letten !

@ xelle : Ik hou mijn handen liever op de manen omdat ik ze dan stiller hou dan wanneer ik ze ''draag''. En Max kan nog wel eens flink struikelen, en als mijn handen dan steunen op zijn hals kan ik hem het snelst opvangen.

@ kimmymisty : Klopt, ik heb de neiging om soms mijn handen stijf te houden maar hier let ik op.

@ Orpa : Thnx !

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:02

ik sta op de zelfde stal als TS en ik kan jullie verzekeren dat deze haf niet te dik is ookal lijkt dat missop sommige foto's, dit is gewoon een zeer zwaar gebouwde haf.
verder ben ik het er wel mee eens dat je je handen te laag hebt, je hoort ze ong vuisthoogte boven de schoft te hebben, als je handen naast de schoft zet, zet je je handen gauw 'onbewust' vast.
verder moet je op je hakken letten.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:21

mijn haf is ook zeer zeer zeer zwaar gebouwd.
Maar hij ziet er niet zo uit als deze, deze heeft echt een hangbuik.
En dit is niet altijd pretig voor het dier.

Verder leuke had hoor ;)

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:40

leuke haf! :D

Probeer je benen wat meer onder je te plaatsen, dus je hak in een rechte lijn onder je schouder.

Ik heb ook een ouderwets type haf, ook wat zwaar gebouwd. En ik zie dat ik het zelfde met mijn arm doe als jij. Je brengt je elleboog wat te veel naar voren, probeer je elleboog wat naar achter naar je buik/ heup toe te houden. Mijn instuctrice heeft me dit uitgelegd, hier door heb je wat meer gewicht in je handen en kun je makkelijker sturen en nageefelijk rijden.

Ga zo door,

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:44

hij heeft geen vetophoping naast zijn schoft/hals, en als achter hem staat steekt er ook geen buik uit, verder kan je zijn ribben op een normale manier voelen.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:45

Ziet er gezellig uit :)
Vraag me alleen af waarom je al begint met wijken als je de basis van het rijden nog niet goed bij mekaar hebt?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:57

Maxielover schreef:
En hoe we dat wijken langs het hek doen : je rijdt rechtuit op de lange zijde, dan druk je met je buitenbeen (evt. klein tikje) de achterhand een klein stukje van de hoefslag en de voorhand blijft op de hoefslag. Met je binnenbeen hou je hem voorwaarts en met het buitenbeen zorg je dat de achterhand op de binnenhoefslag blijft. Verder moet je zorgen dat ie niet te schuin op het hek gaat lopen want dan kan ie idd niet verder.

Dan moet je toch eventjes het proevenboekje erbij pakken om de uitleg van wijken te bekijken. Wat jij uitlegt is namelijk geen wijken ;) Maar een soort van travers met stelling de verkeerde kant op ofzo?

In principe doe je nu alleen een oefening om te kijken of hij reageert op 1 zijdige kuitdruk (en dat doet hij door zn kont opzij te doen)
Bij wijken kijkt het paard naar de richting waaruit hij vandaan komt. Op je foto heb je dan dus stelling de verkeerde kant op ;) Als je de goeie stelling aanneemt heeft je oefening veel meer nut ;)

Verder denk ik dat t allemaal wel meevalt hoe dik hij is en dat je beugels mss wel een gaatje langer mogen?

Begin met lekker aan je eigen houding werken, want ik merk bij mezelf hoe ontzéttend veel invloed je eigen houding heeft op het lopen van je paard!

En ik weet niet hoe je de galop aanpakt als hij dit zo moeilijk vindt, maar heel veel Kleine stukjes galopperen! Daar wordt ie sterk van in zn achterhand (doordat je telkens weer opnieuw aanspringt) en heeft ie niet de kans om hard te gaan en plat/vlak te worden in de bochten! :)

Ik denk dat je op de goede weg bent, en vooral lekker blijven trainen met intructrice!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 23:25

Marian0557 schreef:
mijn haf is ook zeer zeer zeer zwaar gebouwd.
Maar hij ziet er niet zo uit als deze, deze heeft echt een hangbuik.
En dit is niet altijd pretig voor het dier.

Verder leuke had hoor ;)

Even voor de duidelijkheid en om nu voorgoed een einde aan die discussie te maken omtrent mijn paard of hij te dik is of dat dit zijn bouw is : Als eigenaar weet ik het beste hoe hij eruit ziet en op een foto zie je dat niet voldoende. Barbar kent hem ook want zij staat bij mij op stal. Ik ken heel veel Haflingers en ik meen dit serieus, ik heb zelfs onder de ouderwetse types nog niet een Haf gezien die op dezelfde manier zo zwaar en breed gebouwd is als Max. Max wordt nooit dik in de zin van een hangbuik. Zijn buik wordt ronder in de breedte en er komt meer vet op zijn hals, schouders en kont als hij te dik is. Bij Max zijn bouw (net zoals bij trekpaarden) hoort het dat hij wat meer vet op zijn kont heeft. Een hangbuik heeft hij absoluut niet : je kunt op alle plaatsen normaal zijn ribben voelen en zijn buikspieren zijn ook in orde. Je hebt paarden met een grote buik of een kleine buik, net als een klein of een groot hoofd en dat heeft ook niets met vet te maken. Daarbij ken ik genoeg paarden die echt zwaarlijvig zijn, en die hebben daar meer moeite mee dan mijn bijna 17-jarige Haflinger die een endurance getrainde Arabier in volle draf bij kan benen en voor zijn bouw al heel wat laat zien qua dressuur. Wat betreft mijn Haflinger spreek ik qua bouw liever van een klein trekpaard dan van een Haflinger zoals je ze tegenwoordig ziet, want ik vind dat niet meer vergelijkbaar met de bouw van de originele Haflinger zoals die van mij daar één van de weinigen van is.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 01:44

Nog even ter verduidelijking zonder iemand erop :

Afbeelding

Deze foto is hoogstens 1 of 2 weken voor de andere foto's gemaakt. Ik zie een keurig strak buikje voor een 16 jarige !

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:17

Didoo schreef:
Ziet er gezellig uit :)
Vraag me alleen af waarom je al begint met wijken als je de basis van het rijden nog niet goed bij mekaar hebt?

Dit vroeg ik mij ook af?

Verder zou ik je tenen wat meer naar binnen doen (op sommige foto's prik je je paard met js spoor, kan momentopname zijn natuurlijk).
En over het wijken langs de bakrand, zoals hoe jij het uitlegt, klinkt het idd alsof je een soort van travers aan het oefenen bent.
Dit is natuurlijk nog niet de bedoeling, komt wel als de basis erin zit etc. Ook zag ik dat je af en toe pianohanden hebt, en ik vind ook dat je je handen nog net wat te laag hebt. Lekker oefenen op de basis, veel overgangen maken voor het ontspannen van de hals, en het komt vanzelf allemaal goed. Vind het een erg mooie haflinger om te zien, ik hou veel meer van het 'zwaardere' type!