afgelopen vrij. had ik weer les, en mijn instructrice heeft foto's gemaakt. Helaas was het wel lastig om het goede moment erop te krijgen, maar er zitten toch hele leuke foto's tussen. Max is overigens 16 jaar en een zeer zwaar gebouwd type Haflinger, waardoor hij nog wat moeite heeft met de dressuur, en dan met name de buiging en de galop. Dit is op sommige foto's te zien, maar het ging deze keer echt weer veel beter dan de vorige keren ! Ik rij met Max bijna alleen maar recreatief, dus dit is hard werken voor hem. Overigens zag ik zelf op de foto's dat mijn sporen vrij hoog zaten dit keer, die gaan de volgende keer wat lager zodat ik hem minder snel raak. Sporen heb ik overigens alleen in de bak om.
Mijn eigen commentaar :
- Goed achterover zitten in galop en stil zitten.
- Hakken meer uitdrukken en been lang.
- Meer knik in elleboog.

Halt houden. Het knopje nageeflijkheid zit er nu bij het halthouden zó goed op, dat hij meteen met z'n hoofd naar beneden duikt als hij stil moet staan !
Soms gaat hij een beetje lopen hannessen zoals op deze foto, dan denkt ie dat ie nóg verder naar beneden moet. Daarom is ie hier nu net iets te diep. 
Mooie stapfoto. Dit stukje vind ik zelf erg netjes, hij loopt alleen een tikkeltje achter de teugel maar niet veel. Mijn onderbeen zou iets verder naar achteren mogen.

Nog een mooi stapmoment. Max is netjes aan het bit en actief. Ik heb zelf alleen te weinig knik in mijn elleboog.

Kleine volte. Opletten dat ik zelf niet scheef ga zitten.

Mooi drafmoment, trots op zijn achterbeengebruik hier ! Hij loopt mooi ruim en ontspannen, aan de teugel komt wel. Zijn we hard voor aan het oefenen.

Niet zo'n mooie foto, maar wel erg blij met zijn ruime draf op deze foto ! Overigens zit het strekken er bij hem niet echt in, maar ruim draven kan hij prima.

Stukje wijken. Omdat hij dit lastig vindt doen we het langs het hek zodat hij daar wat steun aan heeft, anders zwalkt hij de hele bak door.

Woehoee ! Stoere galop actie foto !

Drafje op de volte.

Supernetjes stukje galop, hij vindt voltes erg moeilijk in galop. Hij was nu beter bij elkaar te rijden dan andere keren en hij was ook soepeler. Ook totaal geen protest, vroeger bokte hij nog wel eens. Ik val alleen een beetje naar voren.

Stukje galop, ik snij de hoek een beetje af, dit komt omdat Max een beetje naar binnen valt, deze kant vindt hij moeilijk. Hier valt hij iets meer uit elkaar dan op de vorige foto, vandaar mijn been.

Rustig drafje aan de lange teugel, ik moet m'n been wat langer houden.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden ! Tips mag natuurlijk altijd als je het een beetje lief houdt.
Groetjes Anne-Sophie

. Je verbeterpunten geef je zelf al heel goed aan, dat is al een hele grote stap in de goeie richting.
) ken het 'probleem' hoor (die van mij is ook een ouderwets type), maar net wat slanker is net wat gezonder
Vanaf het hek zijwaarts weg is juist lastiger dan richting het hek imo. Het zwabberen komt ook vaak (althans, bij die van mij) als ze niet voorwaarts genoeg zijn. Er is een verschil tussen hard en actief rijden