Verkeerd bezig of juist goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dancertje

Verkeerd bezig of juist goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 16:37

hoi
ik heb eigenlijk een kleine vraag/ discussie
ik heb een bijna 4jarige fries gekocht
Ik rij hem nu ongeveer 2tot 3 keer per week een half uur tot een uur en voor de rest speel ik met hem of longeer ik hem puur omdat ik hem nog jong vindt om hard aan het werk te gaan.
wat mijn plan is dat als die 5 jaar is dit allemaal langzaam te gaan opbouwen zodat die rustig kan groeien weet ze groeien langer maar zo weet ik zeker dat ik niet te snel voor hem ga.
wat ik in de tussen tijd met hem wil bereiken is dat die fijn ontspannen loopt, een rustige galop heeft en rustig een uurtje mee naar buiten kan.
wat vinden jullie er van ben ik goed bezig of zoals ze op stal zeggen stel ik me aan en kan die rustig sneller en vlugger oefeningen leren en netjes aan de teugel lopen.
ik heb hem gekocht voor buiten te rijden en af en toe wat lessen binnen het is wel een paardje wat snel leerd.

Vjestagirl

Re: Verkeerd bezig of juist goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:38

Nee hoor, klinkt goed! Ik zou lekker doorgaan zoals je bezig bent. Als je nu rustig aan doet dan heb je er veel langer plezier van.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:07

Ik zie liever iemand die het te langzaam opbouwt, dan te snel.

ArienaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:25

Hoi,

Ik heb ook een jonge Fries (1 april 4 geworden)is nu 2 maand onder het zadel.
Maar dat hebben we heeeel langzaam opgebouwd.
Lekker buiten rijden bos,strand en duin, dat ie leert recht te lopen,werkt beter dan in de bak.
Ben nu ook in de les 2x per week maar ook nog geen vol uur,en dan alleen de basisoefeningen en dat gaat super.

Dus zo als je nu bezig bent is helemaal goed +:)+ en je merkt wel aan je paard als het meer wil.
Ik zeg maar geduld is een schone zaak.
Heel veel succes ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:54

Je gaat zeker niet te snel, maar je kan makkelijk je paard gewoon lekker mee naar buiten nemen. Dit wel langzaam opbouwen natuurlijk, maar gewoon een rustig ritje kan echt geen kwaad.

3 tot 4 keer per week rijden is prima te doen met een 4-jarige, maar vergeet niet dat longeren (met bijzets dan wel) net zo zwaar, al dan niet zwaarder kan zijn dan rijden zelf.

Maar (zeker met friezen/haflingers/etc) is het lekker rustig aan doen echt geen verkeerde stap!

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:50

Naar mijn idee ben je goed bezig. Overhaast je niet hoor! En trek zeker niets van anderen aan. Doe waar je jezelf goed bij voelt.
Het is misschie wel een idee om hem van de zomer een maandje ofzo 'vakantie' te geven (weer even alleen maar paard zijn) Knapen ze vaak erg van op.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 07:53

naar buiten gaan we nu ook al lekker aan de hand gewoon een half uurtje stappen dit doe ik ook vaak als die niet rijd.
het longeren is dan ook vaak maar een kwartiertje eerst lekker warmstappen aan de hand en dan kwartiertje wat doen en dan lekker droogstappen
ben blij van meerdere te horen dat ik goed bezig ben.
en dat maandje vakantie komt er wel aan ik ben zelf in de zomer een aantal weken weg dus dan heeft meneer lekker vrij en mag die lekker de hele dag de wei op en s'avonds naar binnen.

TrennieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:58

De mijne kwam met 5 jaar groen uit de opfok. Ben er tot op de dag van vandaag nog blij mee.
Ik ben er heilig van overtuigd dat hij (en ik) er op latere leeftijd veel profijt van zal hebben dat hij echt ruim de tijd heeft gehad.

Ik denk dat het op korte termijn niet merkbaar is wanneer een fries op 3 of 4 jarige leeftijd aan het werk wordt gezet. Maar op langere termijn dus wel uit maakt. En natuurlijk is er een verschil in heel rustig aan opbouwen, of zo snel als mogelijk klaarstomen voor de handel.

Maar wat er hier ook gezegd wordt: in de eerste plaats gaat het er om wat jij belangrijk vindt, dat je het doet zoals jij het wilt en niet hoe je stalgenmoten er over denken. En dat jij het rustig aan wilt doen, baadt eerder, dan dat het schaadt. Dus lekker zo door gaan!

Marga31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:26

Trennie schreef:
De mijne kwam met 5 jaar groen uit de opfok. Ben er tot op de dag van vandaag nog blij mee.
Ik ben er heilig van overtuigd dat hij (en ik) er op latere leeftijd veel profijt van zal hebben dat hij echt ruim de tijd heeft gehad.

Ik denk dat het op korte termijn niet merkbaar is wanneer een fries op 3 of 4 jarige leeftijd aan het werk wordt gezet. Maar op langere termijn dus wel uit maakt. En natuurlijk is er een verschil in heel rustig aan opbouwen, of zo snel als mogelijk klaarstomen voor de handel.

Maar wat er hier ook gezegd wordt: in de eerste plaats gaat het er om wat jij belangrijk vindt, dat je het doet zoals jij het wilt en niet hoe je stalgenmoten er over denken. En dat jij het rustig aan wilt doen, baadt eerder, dan dat het schaadt. Dus lekker zo door gaan!

Ik ben het hier volledig mee eens.
Luister naar je eigen gevoel en niet naar andere die het sneller en vlugger willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:28

gewoon doen wat voor jou goed voelt :)

wat Dribbel al zegt, ik zie het ook liever te langzaam dan te snel..

ik ben zelf van plan er pas met 5 jaar op te gaan zelfs :)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 18:33

bedankt allemaal ben blij dat de genige die reageerd het met me eens is vandaag heb hem voor het eerst onder het zadel mee naar buiten genomen maar wat een macho man is het :P
hij liep heel groot en eigenlijk ook netjes naar onder.
kwam heel trots het plein op en toen waren ze daar met graaf machines bezig alle paarden onrustig en hij ging die man wel ff duwen van de graafmachine:P
kreeg weer het commentaar ik had beter wat in de bak kunnen trainen dan hem buiten wat te laten rondkijken en lopen maarja was trots op mijn vent

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:39

Vind het echt geen probleem, zoals eerder ook vernoemt. Beter iemand die het langzamer opbouwt dan iemand die het te snel doet :) Belangrijkste voor een jong beestje is de ontspanning.
Succes samen :)

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:03

Ik ga mee met de rest, beter te langzaam dan te snel. Maar blijf hierbij wel onthouden dat een paard wat snel leert in zijn hoofd ook sneller gaat. Zorg dat er wel genoeg afwisseling is voor hem, zodat hij zich niet gaat vervelen en gaat lopen klieren ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:37

RT-D-->RT-P

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:29

Je moet hem doorrijden met het gevoel dat jij erbij hebt, maar je moet je ook bedenken dat net zoals jij, je paard ook steeds weer nieuwe dingen wil leren. Laat hem af en toe kennis maken met nieuwe oefeningen tussen de standaard oefeningen door.
Ik vind het ook erg verstandig dat je je paard eerst nog even de tijd geeft om nog wat verder uit te groeien en te ontwikkelen. Dit heb ik ook gedaan bij mijn paard, dat is er 1 van Wierd en die hebben zowiezo al wat langer de tijd nodig. Mijn paard wordt nu 5 en ik ben ongeveer zo te werk gegaan als jij, het bevalt me prima !

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:29

Ik ben het ook met iedereen hierboven eens... een jong paard heeft tijd nodig! Maar wel idd bezig gehouden worden.. lekker veel aandacht eraan besteden en genieten!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:13

Ik ben blij te horen dat je lekker rustig wilt opbouwen. Paarden zijn pas op ongeveer 6 jarige leeftijd helemaal volwassen en uitgegroeid. Je zult er later veel plezier van hebben. Ik ken iemand die ook wel op bokt zit die dr paard al reed met 2 jaar en 5 maanden oud, en dan heb ik het niet over 2 of 3 keer per week een half uurtje... Dan ga ik bijna huilen.

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:31

Lekker zo door gaan !
Doe vooral waar jij je goed bij voelt en waar je paard goed op reageerd.
Zo geef je je paard voldoende de ruimte om dingen te verwerken en te ontwikkelen ;)
Zoals hierboven ergens ook al is genoemd wel ook lekker gaan longeren met bijzet.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:50

Vjestagirl schreef:
Nee hoor, klinkt goed! Ik zou lekker doorgaan zoals je bezig bent. Als je nu rustig aan doet dan heb je er veel langer plezier van.

Idd, ik vind het ook heel goed zoals je het nu doet hoor! :D
ga zo door!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:47

Ik vind je niet te langzaam gaan hoor (:
En dan nog; beter te langzaam dan te snel toch? Je moet doen waar jij je goed bij voelt.

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:55

dat moet je eigen lijk zelf weten maar hoe je het doet klikt best wel goed heb vertrouwen in jezelf <3