Manegepaard @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Manegepaard @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:49

Een tijdje geleden had ik een topic gemaakt maar die foto's waren te oud. Nu heeft mijn moeder laatst nieuwe foto's gemaakt, maar het rijden ging niet zo geweldig. Ik heb de afgelopen maanden een beetje ups en downs gehad qua rijden, we kregen steeds een andere 'stijl' en daardoor raakte ik een beetje in de war. Nu ben ik druk bezig mijn 'eigen stijl', de manier waarop ik het beste kan rijden wat tegelijkertijd ook het beste voor 'mijn' paard is.

'Mijn' paard, is mijn lievelings paard van de manege, rijd ik nu ongeveer 1,5 jaar op. Elke les, 1x in de week.
Even wat informatie:

Paardje;
Naam: U-Malka
Ras: KWPN (?)
Geslacht: Merrie
Leeftijd: 9 jaar
Niveau: ?? (manege), denk wel dat ze M-oefeningen zou kunnen als de juiste ruiter er op zit.
Ze is wel een echte merrie, heeft haar eigen willetje, is niet zo makkelijk als het misschien lijkt. Volgens de eigenaar is ze het moeilijkste manege-paard om dressuurmatig te rijden. (ze is heel lief en braaf zo lang je niks van haar verlangt)

Ik rij nu ongeveer 6 jaar. 4 jaar rond gehobbeld en eigenlijk sinds ik op U-Malka rij, begin ik dressuurmatig te rijden.

Ze heeft twee weken ongeveer stil gestaan ivm verrekte spier. Nu loopt ze weer helemaal goed, maar het is wel even opbouwen. Op de foto's rijdt ze net weer ong. een halve week mee met de lessen (dit was vrij rijden).

Hopelijk heb ik nu voldoende verteld en kan ik overgaan naar de foto's :P
Ik vind mijn houding echt slecht op de foto's :o ik was wel gespannen (tjsaah, wil het te goed doen voor jullie) en ging daardoor verstijven (foeifoeifoei) dus ben niet erg tevreden over de foto's maar misschien kunnen jullie nog wel goede tips geven :D

Hier de foto's;
Afbeelding
Even een mis communicatie

http://i41.tinypic.com/20gmre9.jpg
Te diep

http://i43.tinypic.com/jskiet.jpg
Jammer van mijn benen :')

http://i43.tinypic.com/11lsvma.jpg
Mijn handen te kort bij

Afbeelding
Over deze foto ben ik wel tevreden, alleem moet ik mijn handen niet zo 'kort' houden ;)

Alle tips/opmerkingen zijn van harte welkom :D
(wel beetje aardig houden alsjeblieft :) )

Sanny_lief

Re: Manegepaard @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:52

Ik wil je als belangrijke tip meegeven dat je je handen moet dragen. Als ze zo op je bovenbeen liggen zet je ze vast waardoor je niet meer mee kan veren. Verder heb je dan ook niet veel ruimte meer om te corrigeren als ze om hoog komt met haar hoofd.

Ik vind je houding niet slecht hoor!!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:56

Gave knol!!
Commentaar op je houding: je handen mogen meer gedragen, en je vuisten mogen meer gesloten.
Je moet van hoofd tot aan je hak een rechte lijn kunnen trekken met een potlood, en jij mag dus je hakken/onderbenen wat meer naar achter brengen.
Verder loopt de pony op de laatste foto heel netjes, zijn hoofd zit precies op de loodlijn en loopt dus niet te diep of te hoog met het hoofd! :) Achterbeen gebruik is ook heel netjes!

Je bent op de goede weg voor een ruiter die nog niet heel lang dressuur rijd!

En nogmaals, wat een lekker paardje zeg! <3

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:00

Pak inderdaad je teugels korter vast. Als het paard dan nageeft hoef je niet je handen achter je billen te brengen.
Als je wil mee geven is het makkelijker om je hand dan even naar voren te brengen ipv te verpakken.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 21:01

@ Sanny_lief; Dankje voor je goede handen-uitleg. Daar moet ik inderdaad wat meer opletten!

@ Kim90; Jaa leuk is ze he <3, jammer dat het een manegepaard is.. Haar zou ik wel graag willen hebben!
Dankjewel voor je commentaar :D Ik ga er aan werken

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 21:04

@ aerdenhout1; Ze gaat vaak heel erg 'in het bit hangen'; voorover hangen zeg maar. Dit is erg zwaar. Moet ik dan gewoon mijn handen veel meer naar voren doen (dus ellebogen bijna strekken) en als ze nageeft weer mijn ellebogen in de juiste positie doen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:48

Ellebogen mag je nooit strekken, maar bij hangen moet je eigenlijk juist meer druk hebben terwijl als ze nageeft de druk minder is en moet worden.
Dus heeeeeeel simpel uitgelegd..als ze gaat hangen is de druk meer en moet ze denken..niet fijn...als ze nageeft word de druk minder en denk ze..das leuker.
Maar nogmaals dat is wel simpel uitgelegd.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:52

Als ze gaat hangen gaan ze vaak ook van achter wat 'sloffen'/terug komen in tempo, probeer haar dan ff weer kort vooruit te drijven, dat je even haar achterhand weer activeerd..zonder haar van voren te lang te laten worden en haar weg te laten rennen, dan bereik je natuurlijk niks. Als ze van achter weer goed de achterhand onder de massa zit, loopt ze niet zo op de voorhand (voorover duikelend en dus op de hand hangend) en is ze dus weer lichter. 'Til' haar evt. ook eventjes kort op als het ware, als je haar aandrijft en probeer haar van voren mooi bij je te houden he, dat ze dus aangedreven wordt en dat je dan van voren de boel los gooit en haar lang laat worden en uit elkaar laat vallen. Dus goed opletten dat ze geen tempo verliest of minder actief gaat lopen, dan gaan ze vaak ook wat hangen. Succes ;)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:16

aerdenhout1 schreef:
Ellebogen mag je nooit strekken, maar bij hangen moet je eigenlijk juist meer druk hebben terwijl als ze nageeft de druk minder is en moet worden.
Dus heeeeeeel simpel uitgelegd..als ze gaat hangen is de druk meer en moet ze denken..niet fijn...als ze nageeft word de druk minder en denk ze..das leuker.

Hangen juist nooit met tegendruk oplossen!
Ze moet niets te hangen hebben, als ze gaat hangen, neem je dus niet de teugels meer aan, maar drijf je haar naar voren! Hop, gaan met die banaan, laat haar maar werken, als ze tijd heeft om te gaan hangen. :)

Als jij haar niets te hangen geeft, kan ze ook niet hangen. Dus juist niet tegendruk geven, maar zorgen dat ze omhoog komt door haar bij te drijven. Altijd alles naar voren oplossen, met je zit/benen, niet met je handen. De druk op je teugels blijft altijd hetzelfde, gewoon licht contact. Voel je dat ze zwaarder in je hand wordt, drijf je aan en geef je je hand iets mee, zodat ze de mogelijkheid heeft haar hoofd/hals weer om hoog te brengen. :) En je ellebogen netjes tegen je lichaam aan, handen net iets onder je navel, maar wel vóór je buik. Niet schuin onder je buik, op je benen, dus. :)

Maar ik vind het er voor een manegecombi netjes uit zien hoor, hardstikke knap! Keep up the good work!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 06:32

Dank jullie wel voor alle goede tips :j
Het lastige bij haar, dit zegt ook de manege-eigenaar/instructeur, dat wanneer je haar als het ware sluit dan gaat ze of hangen en komt ze terug in het tempo (goed bijdrijven dan!) of ze schiet als het ware los; hoofd in de lucht en flink doordraven. Of een combinatie van :P; wanneer ik goed bijdrijf als ze terug komt in tempo, dan steek ze ook haar hoofd in de lucht en loopt onder me vandaan.
Het is of het ene (langzaam maar mooi naar beneden, zwaar op de hand) of het andere (hoofd in de lucht, geen goed contact met het bit en loopt onder me vandaan). Hier moet ik echt een middenweg zien te vinden :) Tips & trics hiervoor?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:42

Zodra zij hangt moet je heel rustig been geven. Niet ineens maar voorbereiden, als ze dan met haar hoofd omhoog komt kan je weer iets de druk verhogen. Het moet een samenspel zijn. Hoofd omhoog, kleine correctie van jou kant. Te langzaam en hangen, rustig been geven. Om dit te kunnen doen moet ze wel bij minimale beendruk al willen vertrekken, dus goed aan het been hebben! Het is een gevoel dat je moet krijgen en dat gaat niet een, twee, drie. Blijven oefenen en niet alleen maar op het hoofd focussen, benen zijn net zo belangrijk (eigenlijk zelf belangrijker!). Dat is de basis, anders kom je jezelf tegen wanneer er moeilijkere oefeningen komen!

Ik ben het eens met de anderen. Hangen niet oplossen door terug te trekken. Dan wordt het een spelletje dat zij altijd gaat winnen. In je eentje 'vechten' is voor een paard niet leuk. Dus oplossen door vooral niet terug te trekken is veel beter dan een korte ophouding maken.

Succes!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:47

Probeer je teugels iets korter te nemen, zo hoef je je handen niet op je benen te leggen. Verder als het paard hangt, naar voren oplossen. Denk als je hiermee bezig gaat, het er over een tijdje nog beter uit gaat zien.

Mag ik er wel even bijzeggen dat ik het paard er super verzorgd uit vind zien, mooi in de vacht, glanst en ziet er vrolijk uit, top! :D

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 12:04

Dankje :D

(dan is een uur a anderhalf uur poetsen per week, voor de les, toch wel ergens goed voor ;) )

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:17

Ziet er leuk uit ;) Over je handen is al genoeg gezegd ;) Wat mij eigenlijk ook opviel is dat je nogal ver achterin je zadel zit? Beetje stoelzit idee.. Misschien kun je het oplossen met je beugel een gaatje langer? Verder heb ik er niet zoveel verstand van :+ Maar wou het toch even zeggen ;)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 14:40

Ja ik zit er inderdaad misschien over na te denken om mijn beugels een gaatje langer te maken.. alhoewel ik de neiging heb om mijn benen soms te erg op te trekken. Op deze foto's vind ik het nog wel mee vallen, maar op een paar andere foto's vond ik mijn beugels net ietsjes aan de korte kant. Dit is wel een veelzijdigheidszadel, dus te lang kan ook weer niet :)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 09:31

Gister echt super lekker gereden :D!
Ze was zelf ook echt met haar aandacht erbij (ze 'brak' niet veel uit) en heb goed op mijn handen gelet. Ik heb voor de verandering met chaps gereden, doe ik normaaal nooit. Maar nu leken de beugels langer en ik heb veel meer controle over mijn voeten omdat ze gewoon 'los' zijn (ipv laarzen).

Maar nog meer opmerkingen/tips zijn altijd welkom :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:36

Wauw wat zit jij netjes rechtop zeg! Goed hoor!

Ze loopt ook heel netjes (voor een manegepaard!) Het is al verteld, maar je handen rusten teveel op je bovenbeen.. Daar moet je nog ff op letten.

Ziet er goed uit !

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 22:43

Dankje :D!
Ik moet zeggen, mijn handen heb ik normaal nooit zo :o
beetje (te) gespannen, wilde te veel en tjsaah, dan krijg je dit :P

Oja; ik merk dat ik vaak veeeeel maar dan ook veeel te veel mijn spieren aan span (onbewust, gaat vanzelf). Het ziet er misschien niet zo uit, maar als iemand hier nog tips voor heeft ;)?! Beter te veel dan te weinig zeg ik altijd maar

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:04

Jeroennn schreef:
Het lastige bij haar, dit zegt ook de manege-eigenaar/instructeur, dat wanneer je haar als het ware sluit dan gaat ze of hangen en komt ze terug in het tempo (goed bijdrijven dan!) of ze schiet als het ware los; hoofd in de lucht en flink doordraven. Of een combinatie van :P; wanneer ik goed bijdrijf als ze terug komt in tempo, dan steek ze ook haar hoofd in de lucht en loopt onder me vandaan.
Het is of het ene (langzaam maar mooi naar beneden, zwaar op de hand) of het andere (hoofd in de lucht, geen goed contact met het bit en loopt onder me vandaan). Hier moet ik echt een middenweg zien te vinden :) Tips & trics hiervoor?

Er is niks moois aan als het paard naar beneden loopt maar geen correcte aanleuning heeft en ook niet correct nageeft. Dan zegt die krul namelijk niks. Wanneer ze haar achterhand wat meer gaat gebruiken en dr rug durft te ontspannen en dr buikspieren aanspant, dan zal ze nageven en dat zal als een fijn contact voelen.. Maar daarvoor moeten er geen dingen in de weg staan. En het zal erg lastig zijn bij een manegepaard.
Het voornaamste wat je kan doen is bij jezelf een correcte houding ontwikkelen zodat dat haar al niet meer in de weg zit :) Dus beugels gaatje langer, handen rechtop en ontspannen.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 14:11

x_Marr schreef:
Jeroennn schreef:

Er is niks moois aan als het paard naar beneden loopt maar geen correcte aanleuning heeft en ook niet correct nageeft. Dan zegt die krul namelijk niks. Wanneer ze haar achterhand wat meer gaat gebruiken en dr rug durft te ontspannen en dr buikspieren aanspant, dan zal ze nageven en dat zal als een fijn contact voelen.. Maar daarvoor moeten er geen dingen in de weg staan. En het zal erg lastig zijn bij een manegepaard.
Het voornaamste wat je kan doen is bij jezelf een correcte houding ontwikkelen zodat dat haar al niet meer in de weg zit :) Dus beugels gaatje langer, handen rechtop en ontspannen.

Jaa :) helaas is mijn manege nogal prestatie gericht (overigens niet als excuus hoor ;)) ontspannen, tsjaah daar zit het mij nu in. Ik ben er zelf erg mee bezig. Ik span me te veel aan, ik heb een holle rug, mijn schouders best hoog en gespannen. Dit is nogmaals niet door angst maar meer door het rijden gekomen, te willen 'presteren'. Helaas wordt er in de lessen naar mijn doen te weinig aan de houding + ontspanning gewerkt..

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:55

aerdenhout1 schreef:

Hangen oplossen met tegendruk, win je nooit! Zoals mijn instructrice altijd zegt: je moet je niet laten gebruiken als trekpop! Zoals Myukii het uitlegt, zou ik het ook proberen. En als ze eigenwijs blijft hangen kun je ook eens proberen om als ze dat doet, even een felle ophouding (en meteen ontspannen als ze de druk eraf haalt!) maken om aan te geven dat je het niet fijn vindt. Ze moet weten dat ze niet aan je kan gaan hangen. Die felle ophouding is niet fijn, en daar zal ze wel van gaan opletten. (felle ophouding is natuurlijk geen ruk. Maar een duidelijke ophouding, die best even door mag komen. Alleen wel snel zijn met ontspannen als zij de druk eraf haalt)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:04

@ Kamy; dankje, we zijn al goed op weg. Alleen waar ik zelf nog heel erg tegen aan loop, is het ontspannen! Hand los laten. Ik 'durf' (te groot woord) haar niet goed los te laten omdat ze vaak met haar hoofd weer omhoog loopt, rug weg duwt, onder je vandaan loopt etc en dan begint het weer over nieuw..

Onwijs bedankt voor alle reacties! Hoe meer hoe beter
Dus; Nog tips en trics? :D (of andere reacties)

Sharondkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:04

Probeer inderdaad je handen meer te dragen

Ik zie ook dat U-Malka naar buiten loopt met haar hoofd als je de wending door gaat.
Probeer met je binnenbeen te drijven zodat ze naar binnen draait met haar voorhand.

Verder rijdt ik ook soms op U-Malka :D

noortjeeee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:07

de achterhand lijkt in mijn ogen wat minder, misschien kan je daar iets aanwerken?:D
verder ziet het er netjes uit allen je beenligging en je handen maar dat is al vaker herhaald!

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:25

Ik had graag nog wat meer foto's gezien, want van 5 foto's is het allemaal wat moeilijker beoordelen dan van 10 foto's. Verder moet je echt om je handen gaan denken, als je je handen zo krampachtig? naar beneden houd, bouw je onbewust spanning op. Lijkt mij niet fijn rijden in ieder geval, met je handen zo laag. En zo kan je er natuurlijk ook niet veel mee....

Maar verder vind ik het er leuk uitzien!

Is dit niet op die manege in Groesbeek, aan de Cranenborgsestraat? Volgens mij heb ik hier 2 weken geleden wedstrijd gehad...