schouderbinnenwaarts en wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

schouderbinnenwaarts en wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:06

Ik lees sinds kort het boek va nathalie penquit. Ik vind het een heel leerzaam boek!
Maar nu was mijn vraag wat ik er niet in kan vinden van.
Wat zijn de hulpen voor schouder binnenwaarst en wat voor wijken (de verschillen voor een jong paard)
En wat is een passend stemcommando voor schouderbinnenwaarts?
Voor wijken is het bij mij opzij en druk ik zachtjes bij de buik waar mijn been liggen. Maar voor schouderbinnenwaarts weet ik het niet :o

Smoethie

Re: schouderbinnenwaarts en wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:51

Heb je les
hier kan het je het beste worden uitgelegt.
zo op de computer leer je het niet

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:55

Kijk eens in de boktwiki ;)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:15

weten jullie ook geen stemcommanda voor schouderbinnenwaarts(A)

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:23

stemcommando is hierin niet de oplossing, je moet met les het gevoel ontwikkelen en de juiste hulpen aanleren, het is niet een kwestie van stemhulp en je paard doet het.. Succes!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:27

Carolyn8 schreef:
stemcommando is hierin niet de oplossing, je moet met les het gevoel ontwikkelen en de juiste hulpen aanleren, het is niet een kwestie van stemhulp en je paard doet het.. Succes!

In het begin kan dit wel goed helpen alles duidelijker te maken!
Ik vind 't een goed idee met stemhulp te beginnen,
en waarom niet gewoon het woord; voor?

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:35

Doel je met je vraag over de hulp voor ohz of met grondwerken? (Dat idee krijg ik namelijk ;) ) Dan kun je je vraag beter stellen in dat deel van het forum.

Als het inderdaad voor grondwerken is: misschien werkt het als je je paard op de hoefslag laat lopen en net na de hoek je paard opzij duwt in een schouderbuitenwaarts. Zo leer ik het in ieder geval altijd aan met langeteugelen.
Het hek zorgt dat je paard in ieder geval niet van de hoefslag afkomt en je kunt dan wel redelijk druk geven op de plek waar je wilt en er een commando aan toevoegen. Als je paard dat doorheeft kun je hetzelfde vragen maar dan in tegengestelde richting en heb je Sbi.

Als ik het verkeerde idee heb en je wel het commando wilt voor ohz zou ik hetzelfde zeggen als de rest, kijk is op de wiki en werk eraan in de les :)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 10:25

het is idd meer voor grondwerk en voor later pas in het zadel (zodat het makkelijker gaat)

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:15

Op stemcommando, meende je dat nou? Haha...

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:19

Zo gek is dat niet toch Orpa,je kunt paarden alles leren op stem als je er maar de goede hulpen bij geeft en op tijd reageert..

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:14

Orpa schreef:

Ja dat meen ik. Zo wat?

Ik zal mijn vraag binnenkort nog wel in het grondwerk forum plaatsen.
Of als deze verplaatst zou kunnen worden :P

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:34

Nou, zo gek is het eigenlijk helemaal niet, als je paard op de wasplaats staat en hij moet iets aan de kant, zeg je toch ook gewoon "om"? Oké, wel enigszins vergezeld met een vriendelijk duwtje tegen zijn achterhand, maar het principe is hetzelfde. Maar lijkt me wel heel lastig om dat vanaf de grond aan te leren, aangezien het paard aan je buitenteugel en aan je binnenbeen moet zijn. Maar goed, ik heb me daar verder ook niet ver genoeg in verdiept en ben er op die manier ook niet handig genoeg in (laat staan dat ik het je uit kan leggen), dus denk dat je meer hebt aan iemand die je in het 'echt' kan helpen ;)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:40

LadyDaily schreef:
Orpa schreef:

Ja dat meen ik. Zo wat?

Ik zal mijn vraag binnenkort nog wel in het grondwerk forum plaatsen.
Of als deze verplaatst zou kunnen worden :P

Ik tem wel even voor je. Kan je wat met mijn vorige post denk je?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:30

RT-P --> RT-D

Cheeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:16

Ik heb een vraagje, wel tikkeltje offtopic, maar waar is die boktwiki?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:27

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:36

Waar je been hoort te liggen hangt van het reflex punt van je paard af, daar krijg je reactie in de vorm van buigen om het been door het hele lijf. Op een ander stuk buik heeft je been niet veel effect en zal je je paard dat moeten gaan leren.

LiseFedererJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:41

Je kan het beste eens les krijgen want je moet dat kunnen zien om juist te zeggen wat er mis is en wat je goed doet
schouderbinnewaars doe je door te spelen op je binneteugel en goed drukken met je binnenbeen en je buitenbeen iets naar achter te leggen als hij het niet door heeft draai je een kleine volte dan moet hij beginne plooien , anders gaat niet. Ook zien dat hij niet over de schouder valt dat is als zijn hoofd meer naar binnen is geplooid en over zijn schouder kijkt groetjes!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:44

lailapri schreef:
Waar je been hoort te liggen hangt van het reflex punt van je paard af, daar krijg je reactie in de vorm van buigen om het been door het hele lijf. Op een ander stuk buik heeft je been niet veel effect en zal je je paard dat moeten gaan leren.

Wist dat ik deze wijze woorden al in een ander topic gelezen had:
Professor schreef:
Het been direkt op de Singel. (zo dicht mogelijk bij de Singel) zorgt voor de buiging.
Wanneer men de kuit (been) een handbreedte tot anderhalve handbreedte achter de single legt, heeft men de spieren van het achterbeen te pakken.
Logisch, wanneer men beide kuiten (benen) ca. anderhalf handbreedte achter de singel legt, reageren de achterbenen, door een stabiele hand dus weerstandbiedende hand gaat het paar achterwaarts.
Op den duur gaat het paard zonder teugelinwerking achterwaarts, waarbij men dan weer tactmatige hulpen kan geven bij het achterwaarts gaan.
Het zelfde doet men wanneer men het paard de verzameling wil verhogen, men schuift de kuit(been) wat naar achteren en het paard weet en bemerkt dat hij zijn achterhand eronder moet brengen.

Op de singel de kuit, daar reageerd het paard met het kauwen, omdat dicht bij de singel de uiteinde lopen van de zenuwen van de tong, en daardoor een kauw beweging oproepen.
Dat is nu juist wat ik al vaker gesteld heb, dat de biomechaniek van het paard en de mens zo goed met elkaaar corresponderen.
Vanuit een goede effektieve zit, kan men zonder zich te verdraaien of uit te rekken het paard zijn reflexen bespelen, met gebruik van de hulpen.
Daarom is het belangrijk een onafhankelijk zit te hebben, om tactmatige hulpen goed te kunnen geven.
Omdat de taal die ik spreek met mijn paard de hulpen zijn, en die zijn zo goed ontwikkeld, en op het paard afgestemd en dat hebben de generaties voor ons ontwikkeld.
En dat heel knap zonder computer of enige andere ondersteunende hulpmiddelen.
En na gelang de africhting van het paard verder is, wat ik noem de fijn afstelling word steeds groter, hoeft men vaak maar een fractie van een hulp te geven en het paard reageerd erop.

Het is eigenlijk geweldig dat men met in principe de zelfde hulpen, maar door een andere dosering verschillende oefeningen met het paard uitvoeren kan.

Een ophouding of een weerstandbiedende hand, kan nooit alleen gaan, men dien daarbij altijd de achterhand te aktiveren, zo niet, krijgt men het paard op de voorhand.
Een ophouding is drijven aannemen en weer nageven met de hand.
Maar dat gaat hier te ver, of tewel off topic.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 06:47

Ik had het graag uitgebreider willen typen maar gister viel ik bijna van de stoel. Mooi stuk van prof.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:21

Cheeems schreef:
Ik heb een vraagje, wel tikkeltje offtopic, maar waar is die boktwiki?

Rechtsboven zie je de kopjes Nieuws, Wiki en Forum. Klik maar eens op Wiki en dan zie je het Bokt Wiki. De rest wijst voor zich :)

Schouderbinnenwaarts blijft 1 van de moeilijkste dingen vind ik. Instructrices zeggen vaak allemaal wat anders.. Tenminste dat valt mij op.

Ik ben het nu een beetje aan het meenemen, klein stukje en vervolgens een volte maken. Dat kleine stukje breid ik dan elke keer een klein beetje uit.

In de Wiki artikelen staat het wel duidelijk uitgelegd, dus ik hoop dat je wat hebt aan de gegeven links.