2 filmpjes van Babel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

2 filmpjes van Babel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 09:01

Babel is ondertussen alweer 4 jaar, en we zijn nu echt aan het werk samen.
Ik heb hem vorig jaar mei zelf beleerd, en we hebben ondertussen al heel veel samen gedaan.
O.a. naar het bos, een rubriek bestgaand rijpaard, clinic bij Laurens van Lieren en ook al een onderlinge wedstrijd. Daarvoor hadden we trouwens 185 punten :)
Onze eerste echte wedstrijd hebben we aankomende zondag.

We hebben in een flinke dip gezeten, hij pakte het bit vast op de volte om vervolgens de andere kant op te rennen. Ik was toch niet consequent genoeg, waardoor hij het vaker en heftiger ging proberen en zo kwamen we in een negatieve spiraal.
Gelukkig heeft mijn instructrice me een schup onder mn kont gegeven, en mij en Babel flink aan het werk gezet.
Nu gaat het weer de goede kant op.

Punten waar we aan moeten werken bij mij:

Teveel om op te noemen :')
Ik duik soms voorover, mijn schouders mogen nog meer naar achteren, soms trek ik mijn hakken op en ik heb er een handje van om mijn handen naar voren te steken.
Meestal probeer ik gewoon Babel zijn mond te volgen, daarom zie je op het ene filmpje ook dat ik bij het lager instellen mijn handen breder heb. Zie dat ik ze wel heel breed heb, dus ook daar ga ik wat aan werken. Met uitschuiven heb ik erg los vast teugel contact, ook een puntje om mee aan het werk te gaan.
Soms moet ik mijn handen ook nog wat stiller houden. Zitten in galop op mn kont is ook lastig.
Kortom, genoeg om aan te werken, maar we doen ons best!

Punten die Babel nog erg moeilijk vind:
Typische jonge paarden dingen, hij moet nog wat sterker worden van achteren, zodat ook zijn galop wat beter kan worden. Inbuigen is erg moeilijk, evenals rechtstellen.
Hals strekken was tot voor kort erg moeilijk, maar daar zit echt al veel vooruitgang in.

Eigenlijk heb ik nu niet te klagen, en heb ik echt een fijn paard, dat super meewerkt en zijn best voor me doet.

Ben benieuwd naar jullie commentaar, ben erg kritisch op mezelf, hoop dat jullie dat ook zijn, maar dan wel graag opbouwend!

Ik wissel veel af en pak hem dus ook wat meer op, daarin vind hij de aanleuning nog lastig, en ik ben nog niet snel genoeg om het altijd op tijd op te lossen. Kwestie van handiger worden en nog beter gaan voelen denk ik.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:54

Leuk paard :) Ik vind het allereerst een complimentje waard dat je rustig blijft met je handen wanneer hij zijn hoofd omhoog gooit. Geen gepluk, fijn :)
Wat mij opviel is dat je constant eigenlijk hetzelfde aan het doen bent. Een grote volte, heel af en toe met een overgang erin. Ik zou het meer afwisselen om het koppie van je paard erbij te houden. Veel figuren en overgangen rijden. Ik zie in je OS dat je volgende week je debuut hebt, in de proeven worden veel dingen achter elkaar gevraagd, daar zou ik op oefenen. Nu zijn dit amper 4 minuten van je training, maar het viel me op :)
Voor de rest proberen contact te houden met het uitschuiven van de hals. Je teugels zwieberen en je paard is bijna meteen uit evenwicht.
Succes!

Iriscope

Re: 2 filmpjes van Babel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 09:59

Super, dank je wel voor je commentaar, daar kan ik wat mee!

Ik kreeg inderdaad al eerder te horen n.a.v. deze filmpjes dat ik meer bezig zou moeten zijn.
Dat ben ik gelukkig normaal gesproken ook, maar ik begrijp dat je alleen oordelen kunt wat je nu hier ziet.

Ik begin normaal gesproken met losrijden al gelijk met overgangen rijden, lekker scherp maken op mijn been. Ook figuren rijden doe ik regelmatig, maar dat ga ik nog eens wat meer oefenen deze week. Zoals je al zegt, dat komt in de proef ook veel voor, en daar moet ik hem wel goed op voorbereiden.
En inderdaad, het uitschuiven vind hij moeilijk, en dan geef ik snel teveel teugel waardoor ik waslijnen krijg. Ik moet echt oefenen om ook met halsstrekken/uitschuiven contact te blijven houden.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:17

Fijn om te zien dat jullie weer lekker vooruit gaan, heel goed dat je hebt doorgezet!

Ik vind de filmpjes er fijn uit zien, hij loopt lekker voorwaarts en het grootste deel van de tijd lekker fijn lang en laag. Probeer wat vaker overgangen te maken, ook in figuren, schijnovergangen e.d. Verder denk ik dat je heel goed bezig bent en zelf kennis zat hebt en weet waaraan gewerkt moet worden :) Heel veel succes met je debuut, komt vast helemaal goed !

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:12

Mup waarom heb je hem nu bij HAW gezet, nu moet ik commentaar gaan verzinnen, terwijl ik hem ook in zijn dip heb gezien en weet hoe diep je zelf hebt moeten gaan om weer hier te komen, waardoor ik gewoon verschrikkelijk trots op je ben dat je nu weer zo heerlijk met hem aan het werk bent *\o/* *\o/*

Het enige wat ik kan verzinnen is idd je teugels niet te los gaan gooien als je hem eigenlijk naar voren/beneden wilt begeleiden, hij kan daar tenslotte alleen heen in de aanleuning met hulp/ondersteuning van jou.

Om rechterop te gaan zitten kun je denken aan het naar beneden trekken van je schouders, iedere overgang naar stap even heel je lichaam ontspannen en de onderkant van je schouderbladen naar beneden trekken.

Welk merk bandages heb je nu eigenlijk? Babel rocks lila zoals chantal zou zeggen <3 <3

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:14

Ik heb je al verteld wat ik er van vond, en je noemt het zelf ook al :D
Toch moet ik nog even zeggen dat ik trots op jullie ben, jullie zijn echt veel vooruit gegaan in korte tijd :j.

+:)+

Edit: En zoals Liset als zegt (hoe ik het zou zeggen) BABEL ROCKED LILA!
Of Babel kicks Lila's ass!

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:29

Moeilijk om hier commentaar op te geven... De afwisseling ben je al mee bezig lees ik hierboven... Ik vind het een leuk paard, je rijdt hem prima. Goed dat je je handen zo rustig houdt.
Let erop dat je je handen vrij ver uit elkaar houdt. Soms val je wat voorover, zoals je zelf al zegt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:32

Wat mij als eerste opviel in het eerste filmpje, meen rond de 20 seconden, dat je even been bijgeeft, waardoor je paard reactie geeft en je hier meteen voor beloond! Dat vind ik echt een compliment waard!

Verder zie ik een leuk jong paard waar met wat training zeker wat leuks uit gaat komen! Vind jou erg rustig en relaxed in je rijden! Netjes :)

[edit] Verder ga ik met bovenstaand commentaar mee over het figuren rijden!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:36

Ik vind juist dat je eerlijk gezegt niet zulke rustige handen hebt, veel kneepjes en gefrunnik.. Ze loopt zeker goed ontspannen maar wanneer ze iets omhoog komt zie ik weer gefrunnik. Imo is ene paard pas écht ontspannen waneer hij op je been nageeflijk loopt.

Wat ik erg goed vind, en wat ik ook laatste maanden nooit meer zie hier op bokt, de complimentjes wanneer ze reageert op je been, zoals voorgaande als zei.

Wanneer ze wel naar beneden loopt rijd je wel met een fijne stille hand, dat is fijn om te zien! :j
Probeer zoals gezegt iets meer figuren te rijden, en met vooral het omhoogkomen niet met je handen willen oplossen. Handen stil houden en been erbij houden.
Komt hélemaal goed met je debuut hoor, kan ik je nu wel zeggen! :j
Succes, jullie zijn een leuke combi en ben nog altijd jaloerd op je setjes verzameling en die hele kast. Hoop je ooit op te kunnen volgen. :')

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:38

In het vwnw zou ik je adviseren om je teugels toch
wat korter te nemen, zodat je een mooie constante verbinding blijft houden, het is nu wat los-vast.

Ook vind ik hem wat over het tempo lopen, ik zou hem daarin iets terugrijden, zodat hij mooi onder je blijft marcheren :-)

Verder vind ik dat je heel fijn met hem omgaat, netjes hoor!
Succes met je debuut!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:42

Dat ik onrustig ben met mijn handen, dat vind ik zelf eigenlijk niet. Maar goed, voor mijn gevoel zit ik ook al rechtop terwijl ik dat niet zit, dus ik zal vanavond zeker nog eens extra op mn handen letten!

Ben het ook met BloemBloem eens, hij is net iets te voorwaarts. Toen ik de filmpjes op de computer had staan dacht ik zelfs even dat hij te snel afspeelt, omdat hij niet zo vlot voelt als dat het eruit ziet.
Van mn instructrice moet ik hem ook vaak wat meer terugnemen, als ik geen les heb vergeet ik dat nog wel eens.

Fijne tips en leuk commentaar :) Bedankt voor de complimentjes over het belonen maar ik vind eigenlijk dat dat gewoon normaal zou moeten zijn. Toch zijn complimentjes altijd leuk hoor :)

Ga zo les rijden, en zal eens zien wat ik met jullie tips kan!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:45

Ik heb het misschien verkeerd verwoord. Ik bedoel eigenlijk dat ik de constante kneepjes bij omhoog komen liever niet had gezien. Ik zie dan liever wat extra been en dat ie op het been weer omlaag komt, ipv op jou hand. Zo beter misschien? :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:46

Wel iets duidelijker ja, ik begrijp je punt! Zeg zelf ook altijd dat je dat met je been moet oplossen, maar foutjes sluipen er toch heel snel in!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:46

Ik vind het er super fijn uitzien! :j
Je rijd met heel veel rust en veel geduld, zo ziet het er uit iig!
Maar dat had ik al gezegd.
Laatst bijgewerkt door boooo op 06-04-10 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:52

Babel schreef:
Wel iets duidelijker ja, ik begrijp je punt! Zeg zelf ook altijd dat je dat met je been moet oplossen, maar foutjes sluipen er toch heel snel in!

Haha, bij mij ook herkenbaar. Mijn paard wil nog wel eens gaan headbangen 3 passen lang ofzo als der merriekeuren weer omhoog komen. Dan wil ik ook nog wel eens een kneepje geven van let eens op. Maar later denk ik, beter van niet maar op dat moment ben ik daar niet mee bezig en wel met: Goldie, kap toch eens :')

Achja, komt wel goed met jullie stoer zadel trouwens, wow?. Jullie zijn een leuke combi en jij een héle vriendelijke ruiter en je hebt respect voor je paard. En dat zul je later ook terug kunnen verwachten. Heb wel eens in HK topics geloof ik gelezen dat jullie in een dip zaten etc, maar die zal denk ik nu wel aan het wegzinken zijn. Als er een einde begint te komen aan de puberteit zal ze ook jou respect teruggeven!

Klink nu als een of andere betweter of wijze, maar is wel zo. Spreek uit ervaring, heb 1,5 jaar op dé verkeerde, dé allerfoutste manier gereden (+les gekregen, wist niet beter) en weet echt dat wannee jij respect geeft, krijg je dat terug!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:56

Minjon schreef:
Babel schreef:

Haha, bij mij ook herkenbaar. Mijn paard wil nog wel eens gaan headbangen 3 passen lang ofzo als der merriekeuren weer omhoog komen. Dan wil ik ook nog wel eens een kneepje geven van let eens op. Maar later denk ik, beter van niet maar op dat moment ben ik daar niet mee bezig en wel met: Goldie, kap toch eens :')

Achja, komt wel goed met jullie stoer zadel trouwens, wow?. Jullie zijn een leuke combi en jij een héle vriendelijke ruiter en je hebt respect voor je paard. En dat zul je later ook terug kunnen verwachten. Heb wel eens in HK topics geloof ik gelezen dat jullie in een dip zaten etc, maar die zal denk ik nu wel aan het wegzinken zijn. Als er een einde begint te komen aan de puberteit zal ze ook jou respect teruggeven!

Klink nu als een of andere betweter of wijze, maar is wel zo. Spreek uit ervaring, heb 1,5 jaar op dé verkeerde, dé allerfoutste manier gereden (+les gekregen, wist niet beter) en weet echt dat wannee jij respect geeft, krijg je dat terug!

Ik vind helemaal niet dat je als een betweter klinkt :) Je legt het goed uit, en onderbouwt alles. Daar kan ik juist wat mee. Ben helemaal verbaasd dat ik zulke leuke reactie's krijg!
En ja, ik heb een WoW *\o/*

Oh en ik wil niet betweterig doen, maar Babel is een hij :+

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:39

Nu ik!!

Ga beginnen met mijn 'commentaar' zodat ik kan afsluiten met de goeie dingen :).

Op het eerste filmpje zie je dat je je handen breed zet zodra hij uit wil breken met zijn hoofd, dit komt soms wat onrustig over, misschien kun je handen sowieso wat breder zetten? Al vind ik het dan wel weer goed dat je hem ook fijn aan het lopen wil hebben met een normale handhouding.
Op het tweede filmpje aan het begin heb je een ietwat minder constant contact met de mond als je lichtrijdt, geloof dat ik dat zelf ook doe, want als ik doorzit loopt die truttebol veel beter.
Dan nog de galop, heb het idee dat hij nogal hard gaat en versnelt in de bochten, om de balans op de rechte stukken een beetje te compenseren met snelheid. Probeer daarin te schakelen (en in alle gangen trouwens), al zijn die tempowisselingen maar heel miniem, als jij maar voelt dat hij doet wat jij wil. Dan kun je naar mate die hele kleine schakelingen goed gaan, dit iets 'groter' gaan maken maar doen op kleinere hulpen.

Zo nu the good stuff!
Vind dat je er echt een heel stuk beter op zit, je stoort hem niet met je houding en het ziet er gewoon heel vriendelijk uit.
Ik vind de (onzin-)figuren die je veel rijdt echt top en ook de buiging die je meeneemt ziet er goed uit.
Daarnaast zie ik dat je echt ontzettend hebt geoefend op het onderscheppen van die 'uitbreekmomentjes', die komen zoveel minder voor en zijn ook echt veel korter als ze er dan stiekem toch tussen sluipen.
En dat stukje wijken, wow :oo.

Zo, ik heb mijn HAW-bijdrage geleverd, ben benieuwd wat je ervan denkt! :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 12:46

Hij wil zelf in de bochten juist graag gas terugnemen, omdat hij het erg moeilijk vind. Daarom geef ik dus bewust wat meer been, om hem met iets meer tempo door de bochten te krijgen.
In galop rijd ik nog veel volte's om hem die scherpe hoeken nog niet te veel in te rijden. Die vindt hij gewoon nog erg moeilijk, dus we oefenen eerste de balans op de volte, dan komen daarna de echte hoeken ook makkelijker. De stukken op de lange zijde die hij harder gaat, zijn al kleine schakelingen van mij, waarin ik hem een beetje weg rijdt, en weer een beetje terug rijdt.
Leuk dat je niet is opgevallen dat ik dat doe, dan geef ik mijn hulp blijkbaar klein genoeg :)

Eigenlijk ben ik in galop gewoon continu aan het spelen met de snelheid, soms wat terug, als ik merk dat hij het even moeilijk vind even weer weg rijden en zo alles aanpassen aan hoe zijn balans en ontspanning is.

Mijn handen heb ik liever wat meer bij elkaar, maar als hij echt onrustig wordt dan zet ik ze liever even iets breder, om ze bij ontspanning weer terug te zetten. Probeer steeds meer mijn handen bij elkaar te houden ook om eventuele storinkjes in de aanleuning zo op te lossen.

Thnx meis, duidelijke tips :) leuk dat je die dingen noemt, want nu ga ik daar weer bewuster over nadenken!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:04

Ik dacht inderdaad dat hij dat zelf deed, dan heb ik niks gezegd :P. Ik dacht juist dat hij in het einde van de bocht wat gas bijzette om goed uit te komen op het rechte stuk. Maar nogmaals, dan heb ik niks gezegd.

Wat je handen betreft, tsja, ik weet dat Babel daar vrij heftig op kan reageren. Maar ik doel op de snelle afwisseling tussen bij elkaar en breed, dat zie je op het eerste stukje van het eerste filmpje, dus kan ook een momentopname zijn? Ik bedoel in ieder geval te zeggen dat ik het een vrij groot verschil vind in maar een klein moment en dat je op zo'n moment miss beter er tussenin kan zitten? Maar het is me ook alleen dat stukje opgevallen, maar dat is dus wat ik bedoelde.
En tuurlijk hij moet ook leren dat hij die houding aan kan nemen zonder dat jij je handen breed zet, ziet er als leuke bijkomstigheid ook veel beter uit :j.

Je bent echt goed bezig, je bent bezig met de basis meer verfijnen en das IMO zeker alweer een stap verder :j.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:29

Hai,

allereerst leuk paard, leuke combi. Ik weet niet door wat voor 'dal' je bent gegaan maar geef mijn oordeel over de filmpjes die je er nu op hebt staan. Waarom rijd je met sporen en zweep bij zo'n jong paard. Je handen staan wat te breed, je paard moet nageven op je been en niet op de druk van je teugels door je handen breed te zetten. Probeer je polsen mooi ontspannen te houden, duimen hoogste punt dus niet kantelen. Zet je handen netjes naast alkaar neer en drijf er naar toe, als ze omhoogt komt met d'r hoofd, geef been en zet niet je handen breed. Probeer een meer constantere druk op je teugels te houden, niet los/vast. Is in het tweede filmpje al beter. Je beloont inderdaad braaf als je paard reageert op je been maar probeer daarna je been ook stiller te houden. Als je linksom rijdt dan knik je een beetje in in je heup, je linkerschouder is dan wat lager dan je rechter schouder.Probeer recht op je paard te zitten. Ik zou het tempo net wat rustiger leggen, zodat ze wat meer tijd krijgt om d'r passen af te maken.

Het lijkt zo heel wat commentaar, maar ik bedoel het niet vervelend hoor, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Verder ziet het er lekker ontspannen uit en heb je een mooie houding en zit, ga zo door.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 08:44

@ anonymous, bedankt voor je commentaar, ik zal eens zien wat ik ermee kan.

Wilde nog even laten weten dat de wedstrijd goed ging. De eerste proef was hij ontzettend onder de indruk van de binnenbak en de kantine waar we steeds langs kwamen bij C. Hij was ook behoorlijk kijkerig en daardoor werd de aanleuning onrustig. Ik kon er gelukkig nog wel aan rijden maar echt een nette proef werd het niet. Had dan ook 173 punten.
Tweede proef ging super, veel minder kijkerig, kon er echt aan rijden. Had 193 punten :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:04

Hey Iris!!

Leuk dat je wedstrijd goed ging! Echt superknap die 193!!

Ik weet door wat voor een dal je bent gegaan en dit is echt al 100% verbetering. Ben het eens dat hij wat over zijn tempo loopt. Je moet nog zijn basistempo zien te vinden vanwaaruit je naar voren kan en terug kan schakelen.

Ben het niet eens met Anonymous. Je mag heus wel kneepjes geven met je hand, als je ze maar ondersteunt met je been en dat doe je naar mijn idee!

Super hoor!

x Renske

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 09:07

Ha Rens, thnx meis! Het kwartje moest even vallen, had niet eens door dat jij het was tot ik Lapis in je profiel zag :')
Qua tempo heb je gelijk, voor mijn gevoel loopt hij dan rustig, maar dan gaat hij eigenlijk over het tempo heen. Dat ligt compleet bij mij, ik moet nog wat beter leren aanvoelen wat een fijn tempo is.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:37

je houd je handen best ver uit elkaar en de teugels kunnen wel wat korter, verder zit je nog een beetje voorovergebogen en je kijkt naar beneden :) voor de rest rijd je best goed! :)