Ik en Nam Dinh hobbelen voort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Ik en Nam Dinh hobbelen voort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:56

Nog eens een topic ;)

Nam Dinh is een SBS-merrie die in mei 14 wordt. Ik heb haar bijna een jaar. Hiervoor was ik een onervaren en onzeker ruiter, die helaas met een passie van hier tot in Tokyo geboren is :') Nam is goddank het paard die je bij het handje wil nemen als je niet meer durft en ernstig aan de bak wil als je wél durft en een heel klein beetje begint te kunnen ;)

We rijden geen wedstrijden. In de les zijn we bezig met rechtrichten, pasje opzij, overgangen, pure basis dus.

Na een lánge winter van sneeuw, vrieskou, mok, paard dat plots onverklaarbaar gaat vermageren en duf wordt, en zadeltroubles, hopelijk weer op gang ;) Piste lag trouwens super!

Vandaag dus half uur les, normaal rij ik al een kwartier los ervoor (vooral lager in de bovenlijn dan en activeren van mijn diesel), vandaag door omstandigheden helaas onmogelijk. Omstandigheden zijnde: vriendje die per sé nog op het laatste moment ne wafel moest gaan eten in de Max :) Twas het waard :)

Nam voelde echt fijn bij het rijden: stap véél beter: vrij rond, en vooral voldoende actief, moet alleen sneller worden in het achterbeen.

Draf: vrij actief terwijl ik er soms echt heel hard aan moet schakelen. Reactie op het been moet sneller, en ikzelf moet vooral sneller werken: dus 2 passen vooruit en 2 passen terug en zo snel mogelijk weer van mijn been af. Ze wordt weer een beetje rechter ook :)

Galop: ben ik voor Nam en mijzelf heel blij mee momenteel, we komen van ver wat dit betreft ;) De eerste 2 maand geloof ik, deden we niet meer dan 3 passen galopperen :')

Mijn houding vind ik zéér frustrerend, ik moet mijn handen nog veel meer dragen, mijn benen stil houden, mijn tenen naar binnen draaien en op mijn gat zitten als ik galoppeer.

Nam zelf mocht iets ronder, dat krijg ik eigenlijk nooit voor elkaar als we zo zonder alleen losrijden beginnen. Ding is dat ze in de les niet al te laag mag lopen maar beetje korter gereden en je ziet wel dat we hier wat meer losrijden hadden kunnen gebruiken.
Geen verwijt naar lesmens wat dit betreft, zij kan in een half uur niet toveren en ik wil wel oefeningen rijden en niet enkel loswerken. Mijn schuld dus.

Right let's begin :D

Het begin

Dit gebeurt er als je bij ons brood meepakt voor je paard (verpakt in een plastiek zakje en nog een broodzakje met knoop erin!!!):
http://i6.photobucket.com/albums/y241/n ... MG5270.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y241/n ... MG5218.jpg

Instappen:
Afbeelding

Afbeelding

Eyes on the fotoman, eyes on the fotoman...
Afbeelding

Drafwerk:

Links eerste draf:
Nam is rechtsgebogen en duwt dus de schouder te veel naar buiten op links. Ik moet dit oplossen door de achterhand naar binnen te brengen en haar recht te houden met de hals en niet door haar te veel naar binnen te willen stellen en zodoende de schouder nog verder naar buiten te brengen. In het filmpje doe ik het fout ;)

http://www.youtube.com/watch?v=YBApCPk2wGM

Links eerste drafjes en veranderen van hand:
http://www.youtube.com/watch?v=6FfQ62U6TiM

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het losrijden:

Op de rechterhand opwekken van impuls. Ik verander mijn zweepje van hand omdat (echt erg dit :o ) ik simpelweg veel handiger ben met rechts. Nam geeft uiteindelijk reactie in het achterbeen, maar we verliezen de aanleuning. Heel typisch voor onze eerste minuutjes: vraag ik teveel dan wordt het gegarandeerd dit. Als ik alleen rij, schakel ik eerst veel en veel rustiger.
http://www.youtube.com/watch?v=5aFtBeu9GUs

Daarna begin van wat buigwerk rechts (je krijgt alleen het allereerste deel van verkleinen van de cirkel). Hier vind ik mijn houding best 'stil' alleen mijn tenen en vooral: ik moet bij het lichtrijden heel erg opletten dat ik mijn bekken niet te neig naar voor duw:
http://www.youtube.com/watch?v=AgWwuNlx9mg

Kwartlijntjes rijden: eerst ze gewoon recht rijden, paard proberen recht te stellen (zoooo hard mee geoefend vorige week) en daarna pasje wijken, helaas geen enkele keer deftig op foto of film.

Nam vind dit erg moeilijk en komt snel te hoog nog:
Afbeelding

En ikzelf doe veel te veel en ga scheef zitten ook nog, komt niet goed zo natuurlijk.
Afbeelding

Galop links
(je moet toegeven dat het net zo goed een kunst is om steeds de foto op het verkeerde moment te trekken als dat je hem steeds op het goeie moment trekt :) ):
Afbeelding

Afbeelding

Begint toch gespierde billen te krijgen:
Afbeelding

Filmpje eerste galopje links: we komen vanuit een goede draf vind ik, de galop zelf zie je dat we allebei even moeten wakkerworden :P
http://www.youtube.com/watch?v=Xi_QLzQt_to

Galop rechts:
Afbeelding

De twee galopfoto's geven eigenlijk mooi weer naar waar de ribbenkast van nature gebogen staat bij Nam ;)

Schakelen in rechtergalop: de reactie is te weinig en paard maakt zich nog te lang ipv meer door te springen en meer bodem te verzetten. Niettemin ben ik met dit plaatje wel tevreden gezien vanwaar we beide komen.
Haar moeilijke galopkant:
http://www.youtube.com/watch?v=UnVMkUB-0vs

Voila. commentaar is zeer welkom!

mayniac_val

Re: Ik en Nam Dinh hobbelen voort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:00

Ziet er lekker ontspannen uit Femke, goed bezig :D

Denk alleen om je rechterhand, die haal je wat naar je toen. Of je gooit je linkerhand naar voren, net hoe je het ziet. Denk in elk geval om je handen :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 23:02

Dat heb jij eigenlijk knap gezien :j Ik weet niet wat ik van de twee doe, maar feit is dat mijn rechtse te beweeglijk is en links altijd losser.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 23:05

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:17

Jeetje mina, dat is nog eens vooruitgang poes! Wat is ze veranderd... het achterbeen mag er inderdaad meer bij, op het filmpje van de linkergalop zie je bijvoorbeeld dat de voorkant eerst weggaloppeert :+
Vind je tenen wel meevallen (maar wie ben ik ;) ), wel zie ik zo nu en dan jou je hakken wat optrekken, klein beetje maar. Probeer voor het plaatje je ellebogen wat meer langs je lichaam te houden en verder wil ik veel vaker foto's en filmpjes zien want ik zet met een glimlach op m'n giechel te kijken :j

poes schreef:

:oo Ju's tweelingbroer die hij niet heeft! Wat ENG zoals die op 'm lijkt, gewoon exact hetzelfde koppie! En zelfde kleur ogen, zelfde uitdrukking, en de tekening overall verschilt ook niet heel erg. De tekening van het kopje is EXACT Ju, weet je zeker dat je zijn hoofd niet op jullie stalkat hebt gefotoshopt? >;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-04-10 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 23:19

Ja moet je hem hebben? Dan hoef ik hem niet elke keer meer uit mijn kap/zadelkast/van mijn paard af te vissen :+

Ellebogen is iets nieuws wat ik doe: zeg tegen mij: DRAAG je handen en poes doet de ellebogen open blijkbaar :roll: Heel frustrerend die houding, dit zijn nog de beste plaatjes, en naar mijn gevoel ging het ook nog eens goed vandaag :')

Mijn hakken: ik zit niet eens zo lang, maar ik vind dat ik echt mijn bekken te hoog en te ver vooruit 'gooi' en daarmee mijn hakken optrek? Wie hiervoor tips heeft: zéér welkom!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:21

Nee dank je feestelijk, een zo'n monsterwoezel met dergelijk gedrag is meer dan genoeg.

Met die ellebogen doe ik ook. Ik blijf je topic even volgen, wie weet komen er nog nuttige tips langs :Y)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:31

Wat een gaaf paard om te zien. Vind het er goed uit zien, zelf geef je al punten aan daar ga ik niks aan toevoegen.
wat ik me alleen afvroeg.... hoe warmbloedig ben jij? Had je het niet koud :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 23:32

Nee haha, tijdens het poetsen had ik al mijn jas uitgedaan, en voor het rijden ook nog gauw mijn trui, lesmens keek ook zo van: Huh het is in de piste niet op magische 15 graden warmer hoor :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:47

Hey bikkelpoes! Joh, wat is Nam vooruitgegaan! :wow: Ik vind mijzelf niet rijtechnischtipgeef-kunstig maar dat verschil tussen die allereerste en laatste galop valt mij zelfs op en dat zegt wat ;) . Ik vind Nam persoonlijk er sowieso erg goed bij lopen in vergelijking met het oude filmpje.
(en die broodverkrachtende Ju-lookalike :') )

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:17

Probeer in galop meer te blijven zitten.
In het filmpje kom je nu telkens behoorlijk uit je zadel, waardoor je ook nog eens je onderbeen naar achteren 'gooit' (en je dus waarschijnlijk je paard telkens een schopje geeft).
Terwijl je in draf je benen veel netter stil houdt!

Iemand anders haalde het ook al aan dat je je handen niet gelijk houdt, probeer er ook op te letten dat je geen 'chicken wings' krijgt. ;) Je houdt je rechterelleboog net iets verder van je lichaam dan je linkerelleboog.

Verder is ze al heel wat veranderd als ik het laatste filmpje zo bekijk.

Trouwens (misschien heb je het wel al ergens vermeld), zit er een betekenis achter haar naam?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:26

Foto's zien er goed uit! Ik kan je helaas geen tips geven, daarvoor weet ik er te weinig voor en daar heb je lesgever voor ;)

Maar Nammie ziet er top uit! (met z'n gespierde billies.... :D )

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:09

Hoi!

ziet er heel mooi uit al :) , ik ben sinds een paar maand ook gestart met rechtrichten en vandaar uit alles aan het HERleren :) dus ik herken je commentaren zeker!!
Kan er eigenlijk niets meer aan toevoegen want je geeft zelf al een goede analyse :).

Heb jij voor het rechtrichten ook nog van een 'gewone' lesgever les gehad?

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:41

Aaaah, Nam, het enige groooote paard dat ik leuk vind :D
Ziet er fijn uit. Je hebt echt wel goed paardje aan haar.

Een wafel bij de Max... daar zou ik het inrijden toch ook wel voor laten, jammie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 08:39

Okira: het is een 'gewone' lesgeefster die gewoon met verstand van zaken lesgeeft :) Rechtrichten is geen nieuwe hype volgens mij maar hoort gewoon bij het trainen toch? :) Heb eigenlijk altijd lesmensen gehad die er veel aandacht voor hadden en het trainen erop afstemden.

Nam Dinh is trouwens de naam van een Vietnamese stad of provincie. Afgekort tot NamNam geeft het een goede impressie van haar liefde voor eten ;)

Ik heb alleszins weer wat tips, kan er weer mee aan de slag :)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:31

Hey Poes, dat ziet er een stúk beter uit dan je laatste topic. Jullie zijn echt een combinatie geworden. :D

Wat betreft je houding: je hebt je been vaak te ver naar achteren (en klopt het dat je dat iets meer doet met je rechterbeen dan met je linker ? (Ik kan het niet goed zien) Het kan zijn dat Nam je iets scheef duwt, omdat ze scheef is. Als je jezelf daarvan bewust bent, kun je er op letten dat je zelf dat been iets meer naar voren houdt.) Probeer de volgende keer met rijden ook eens te voelen of het te veel naar achteren houden van je benen veroorzaakt wordt door een foute spanning in je enkel omdat je jezelf teveel in het zadel wil 'klemmen'.
Je handhouding is ook goed verbeterd, je draagt ze een stuk beter en de spanning in je schouder is zowat weg. In de wendingen ga je iets teveel naar binnen met je hand, misschien dat je dit kunt oplossen door je teugels iets korter te nemen?
Heb je altijd dezelfde problemen met het aangaloperen of is dit toevallig? Als je altijd hetzelfde probleem hebt, kan activeren door tempowisselingen voor het aanspringen veel goed doen.
Zoals je zelf al aangeeft wordt ze in de middengalop wat lang. Ze reageert eigenlijk net iets te traag op je been en zelf ga je te vroeg te veel mee met je hand.

Nu lijkt het alsof ik alleen maar aan- en opmerkingen heb, maar dat is absoluut niet zo. :o Ik vind jullie écht top vooruit gegaan. +:)+ Als jullie in dit tempo doorgaan kijk ik met verlangen naar je volgende topic uit. :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:34

Ik zet mijn binnenhand vaak nog vrij ver open ja, om te voorkomen dat ik ga klemmen op mijn binneteugel. Nam laat zich daar anders nogal snel scheef op rijden.
Maar mijn teugels moeten echt korter en ik moet minder gaan doen, al vind ik dit van mezelf al veel verbeterd.

Tempowisselingen rijden we echt heel vaak want dat heeft een paard als Nam heel hard nodig :j Ze moet sneller van mijn been af. Pasje cirkel openen net voor het aanspringen lost meestal het probleem op dat ze zo in galop valt, normaal springt ze links wel goed aan en is het rechts net veel minder.

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:39

Ik vind het er niet verkeerd uitzien hoor ;)
Mag in de galop nog wat naageeflijker, maar dat komt nog wel.
Op sommige foto's zit je iets te ver naar voren, maar ik vind dat je bij de galopfoto's wel mooi rechtop zit :j