Wat bedoelt men juist met 'impuls'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Omarlover85

Wat bedoelt men juist met 'impuls'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:01

Hoi op wedstrijdverslagen staat regelmatig geschreven impulsverlies of meer impuls wat bedoelen ze hier juist exact mee? Naar mijn gevoel loopt mijn pony wel vrij voorwaarts en ik dacht altijd dat ze dit er mee bedoelen. Alvast bedankt!

amber2202

Re: Wat bedoelt men juist met 'impuls'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:03

De impuls is niet alleen maar het voorwaarts rijden van je paardje..
impuls heeft nog best een hele beschrijving..
je kan als het als het goed is vinden voorin je proevenboekje..
wat ermee bedoeld wordt ;)

Mindfields

Impuls is de innerlijke drang naar voren van het paard, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter.

Edit: Echter is hard rijden niet hetzelfde als voorwaarts rijden. Er wordt niet zo zeer tempo bedoelt, maar meer energie in de bewegingen.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 05-04-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

impuls is imo het direct reageren op een gevraagde reactie.
Hulp naar voren = direct versnellen. Hulp terug = direct terugkomen... en dat alles vanuit ontspanning.
Een paard kan heel goed voorwaarts zijn maar toch 0,0 impuls hebben ;) als ze niet aan de hulpen zijn, zal je impuls ook niet echt goed zijn :)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:07

iki heb nog even gauw gekeken, het staat er niet echt in beschreven..
maar je paard moet goed met regelmaat lopen en reageren wanneer jij om een bepaalde reactie vraagt.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:11

maar impulsverlies terwijl je een cirkel of diagonaal rijd en ze toch netjes uitvoerd op het tempo waar we met bezig zijn en ze direct reageerd op mijn vraag

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:11

Dan verlies je waarschijnlijk een stukje energie in de draf, en dat heeft dus niks met tempo te maken maar met uitstraling.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:12

Het staat dus niet enkel wanneer er een middendraf of galop wordt gevraagd bv maar een simpele basis oefening en ze vertraagd of versnelt niet

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:13

ok bedankt :) uitstraling zou eventueel wel kunnen kloppen en het missen van net dat beetje meer enthousiasme ook. Hoe kan ik dit punt dan het beste verbeteren?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:13

dan heeft ze te weinig actie in haar lijf. ze sloft als het ware en showt haar zelf niet.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:14

Tips dan?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:15

Omarlover85 schreef:
ok bedankt :) uitstraling zou eventueel wel kunnen kloppen en het missen van net dat beetje meer enthousiasme ook. Hoe kan ik dit punt dan het beste verbeteren?

veel schakelen, hou je paardje scherp en alert op jouw hulpen dan ziet het er vaak al veel 'spetterender' uit dan wanneer ze gewoon braafjes een oefening afdraaien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:17

hoe je dat kan oplossen ? zowiezo als je het paard meer afwisseling bied zal ze alerter worden. daardoor zal ze meer haar best doen. verder veel overgangen; voorwaarts en dan weer opvangen een tijdje terug rijden en dan weer voorwaarts. en hou het leuk ! lekker een keer door de bak door knallen tussen door, en kies dagen uit waarop je denkt: vandaag gaan we wat leuks doen: te denken aan: een klein sprongetje, een spel, een buitenrit, zonder zadel, enz.

een beetje meer krachtvoer zal in veel gevallen helpen je paard wat energieker te maken :) maar dat is heel lastig inschatten via een pc :P

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:20

Ja is moeilijk qua eten omdat ze ook op dieet staat (haflinger/welsh) komt makelijk aan dus moet iets zoeken waar ze energiek van wordt ma zeker niet van aankomt en ze nog controleerbaar blijft. Schakelen ga ik zeker toepassen afwisseling krijgt ze denk ik wel genoeg. 2 dagen intensieve trainig, 1 dag ontspanning rijden en 1 dag sprong/ wandelen 1tje longe of stapmolen en andere 2 gewoon hele dag op weide

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:35

zo als je nu traint vind ik persoonlijk erg weinig ;)
zo doe ik het zelf: maandag vrij (padock) dinsdag intensieve training. (écht intensief) woensdag clubles donderdag ook intensief trainen. vrijdag longeren. (intensief) zaterdag meestal wedstrijd. en zondag buitenrit/spelletjes

mijn pony krijgt 2 klio nature's best. halve kilo lucerne en een voeschep wortelen. na het rijden: meestal muslie/granenmix + 1x in de week een blikje bier. voor de vacht en eiwitbulten.

moet zeggen dat spirit ook aanleg voor een buikje heeft. en er mogen ook nog een paar zomer kilo's af. maar hij is super in conditie !