Naar binnen vallen bij stelling vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SanneRobin

Naar binnen vallen bij stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:53

Hallo,

Zoals jullie al gelezen hebben aan de titel heb ik hier dus een probleem mee. Zodra ik stelling wil vragen op de volte valt mijn paard naar binnen, nu ben ik hiermee bezig tijdens de les, maar het wil me gewoon echt nog niet lukken. M'n instructrice krijgt em zo om, maar mij wilt dat gewoon niet lukken.. Ik ben denk ik nog niet sterk genoeg in m'n benen, dat is ook wat zij zegt.
Die van mij is nog vrij jong, en moet wat rechter worden, en wat ronder. Hierdoor de stelling.
In de hoek wilt het nog wel lukken, maar doe ik dit te vaak loopt hij weer richting de bakrand, waardoor ik em naar buiten laat kijken en met m'n buitenbeen naar binnen drukt. Ook dit wil niet altijd lukken zeker in de draf word het al lastig.
Maar dit is de ene keer erger dan de andere keer.

Hebben jullie misschien tips?

Gr. Sanne

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:55

Ik heb hetzelfde probleem in galop, dus ik kijk even mee! :D

SanneRobin

Re: Naar binnen vallen bij stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:00

Haha oke, daar heb ik het overigens ook :P

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:02

ik ken het probleem.
een merrie die ik reed deed dat ook en bij mij hielp
gewoon de volte proberen te rijden en als je paard dan naar binnen valt weer recht stellen en dan weer stelling vragen bij mij heeft dat echt geholpen..
ik hoor graag of het werkt!

SanneRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:04

Dus recht stellen, is gewoon weer de volte opnieuw beginnen dan, dus naar de hoefslag rijden, en opnieuw weer de volte beginnen, of weer gewoon recht vooruit en dan weer stelling vragen?

zolady schreef:
ik ken het probleem.
een merrie die ik reed deed dat ook en bij mij hielp
gewoon de volte proberen te rijden en als je paard dan naar binnen valt weer recht stellen en dan weer stelling vragen bij mij heeft dat echt geholpen..
ik hoor graag of het werkt!

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:09

je rijd zeg maar de volte op dus stelling en als je paard dan naar binnen valt gewoon recht stellen dus gewoon ook op de volte en dan kan je daarna weer stelling vragen en ga zo maar door snapje?

SanneRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:12

zolady schreef:
je rijd zeg maar de volte op dus stelling en als je paard dan naar binnen valt gewoon recht stellen dus gewoon ook op de volte en dan kan je daarna weer stelling vragen en ga zo maar door snapje?

Ja, ik denk het wel. Zo niet dan zal ik je het nog vragen! In ieder geval bedankt voor de tip ;)

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:17

je kan me altijd een bp sturen ik heb veel jonge paarden gereden en veel probleem paarden onder me gehad dus kan je best helpen en ik hoop echt dat het werkt het is niet de bedoeling dat je continu voltes gaat rijden maar gewoon af en toe eens een volte en het kan er ook heel slordig uit gaan zien maar na een tijdje ziet het er veel beter uit...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:18

de volte weer wat groter maken zodra die dreigt naar binnen te vallen, meestal voel je dat wel. daarna gewoon weer stelling naar binnen vragen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:25

Mijne doet dat ook, binnenbeen eraan en als ze het dan nog doet geef ik dr een tikje achter mn been, dan gaat het goed, maar stop ik met been geven dan is het weer een plank :+

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:57

Ook namens mij bedankt voor de tips! :+

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:15

Als je stelling vraagt naar binnen moet je niet alleen met je binnenhand vragen, maar ook licht contact hebben met de buitenteugel. Valt ie dan nog naar binnen, dan 'overheers' je misschien te veel met je buitenbeen.
Als ie echt door je binnenbeen heen valt zou ik m een 'flinke' schop geven met je binnenbeen, en iets meer buiten teugel, maar wel die stelling behouden.

Succes! Dit hielp bij mij wel!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:45

Orpa schreef:
Als je stelling vraagt naar binnen moet je niet alleen met je binnenhand vragen, maar ook licht contact hebben met de buitenteugel. Valt ie dan nog naar binnen, dan 'overheers' je misschien te veel met je buitenbeen.
Als ie echt door je binnenbeen heen valt zou ik m een 'flinke' schop geven met je binnenbeen, en iets meer buiten teugel, maar wel die stelling behouden.

dit is dus percies het tegenover gestelde van wat je zou moeten doen.
stelling krijg je niet door je paard zijn hoofd naar binnen te trekken maar door hem door zijn lichaam te buigen dit doe je met je buitenteugel en je binnen been. met je buitenteugel houd je contact(niet trekken) je binnen hand breng je een beetje naar binnen en je geeft druk met je binnen been hierdoor buigt je paard in zijn lichaam en niet alleen in zijn nek.

ik rijd ook op een paard wat heel graag naar binnen valt dit is omdat ze scheef is, ik weet neit of dit ook het geval is bij jou paard maar probeer hem dan recht te richten en ga je niet alleeen maar focussen op die volte

SanneRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 19:15

Oke, ja het gaat al stukken beter, valt minder naar binnen al, en loopt ook minder tegen de bakrand aan!
Maar zal je tips onthouden, mocht het op een moment minder gaan, dan zal ik ze eens toepassen, elk paard reageert weer anders, bij het een werkt dit weer bij de ander weer iets anders.

NiNa_14 schreef:
Orpa schreef:

dit is dus percies het tegenover gestelde van wat je zou moeten doen.
stelling krijg je niet door je paard zijn hoofd naar binnen te trekken maar door hem door zijn lichaam te buigen dit doe je met je buitenteugel en je binnen been. met je buitenteugel houd je contact(niet trekken) je binnen hand breng je een beetje naar binnen en je geeft druk met je binnen been hierdoor buigt je paard in zijn lichaam en niet alleen in zijn nek.

ik rijd ook op een paard wat heel graag naar binnen valt dit is omdat ze scheef is, ik weet neit of dit ook het geval is bij jou paard maar probeer hem dan recht te richten en ga je niet alleeen maar focussen op die volte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:16

Simpel.
Buitenteugel er meer bijhouden :D Daar ligt het probleem 9 van de 10 keer.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:57

@ bizzybijtje
Inderdaad, daar kwam ik vandaag in de les ook achter, toen ging het opeens een stuk beter

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:03

Bizzybijtje schreef:
Simpel.

Wat dacht je van binnen hand ontspannen als het paard loslaat??
Dan inderdaad wel blijven begrenzen met je buiten teugel.

Leuke oefening is de stelling aan te vragen en als je denkt dat het paard echt los laat je binnen hand eens helemaal naar voren te brengen. Buitenhand blijft in contact.
Blijft het paard dan een stukje in stelling doorlopen dan heeft hij ook echt de stelling aangenomen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:45

ook is het goed om je paard watr meer te gymnastiseren dmv longeren, ik weet niet of je dat regelmatig doet maar daar worden ze echt een stuk soepeler in hun lijf van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:27

aerdenhout1 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Simpel.

Wat dacht je van binnen hand ontspannen als het paard loslaat??
Dan inderdaad wel blijven begrenzen met je buiten teugel.

Leuke oefening is de stelling aan te vragen en als je denkt dat het paard echt los laat je binnen hand eens helemaal naar voren te brengen. Buitenhand blijft in contact.
Blijft het paard dan een stukje in stelling doorlopen dan heeft hij ook echt de stelling aangenomen.

Ik neem aan dat dat vrij logisch is :) ?