Pony hangt heel erg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukloves_

Pony hangt heel erg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:10

Huaaai.

Ik rijd al een halfjaar op mn verzorgpony Jari maar nu loop ik toch een beetje tegen een probleem aan.
Ik zal het uitleggen;
Jari word gereden met thiedeman, dit is omdat hij anders met zn neus heel erg naar voren loopt en door de thiedeman word dit minder.
In draf en galop loopt hij niet aan de teugel, bij stap met wat moeite wel.
Nu merk ik dat hij de laatste tijd heel erg hangt aan de teugels. Ik wil de teugels eigenlijk wat korter nemen maar dit gaat gewoon niet langer dan één rondje omdat hij zo erg hangt, want ik ga me handen/armen dan helemaal vast zetten en ik kan niet fijn rijden omdat ik alleen maar met de teugels bezig ben. Hij blijft ook hangen als ik extra been geef of een keer me sporen in zn buik prik/tikje geef met de zweep.
En ik kan de teugels wel minder kort nemen maar dan loopt hij als een ezel. En dat wil ik dus niet.

Hebben jullie tips voor mij?

Liefs Anouk.

midgie

Re: Pony hangt heel erg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:52

Denk dat de nuttigste tip is , dat je de thiedeman eraf moet halen, weggooien en les nemen en leren hoe je een paard aan de teugel rijd, dus leren rijden op een goeie technische manier, is wel zo fijn en eerlijk voor je pony.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:55

midgie schreef:
Denk dat de nuttigste tip is , dat je de thiedeman eraf moet halen, weggooien en les nemen en leren hoe je een paard aan de teugel rijd, dus leren rijden op een goeie technische manier, is wel zo fijn en eerlijk voor je pony.

Ik heb al les en als ik de thiedeman eraf haal blijft mijn probleem hetzelfde en soms zelf erger. En ik hoef hem niet perse aan de teugel te rijden ik wil dat hij minder gaat hangen.
En ik leer rijden op een goeie technische manier en ik ben ook eerlijk tegen mn pony.

:)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:49

Een pony kan alleen hangen als jij hem iets geeft om aan te hangen. Loslaten dus, die voorkant. Ga eerst eens werken aan de tempocontrole op je been en zit. Zorg dat je pony voorwaarts en aan je been is, en dat je hem ook weer op je zit terig kunt rijden. Pas dan ga je weer de voorkant oppakken en aan het werk met stelling en buiging op beide kanten. Heb je dat alles voor elkaar, dan komt de nageeflijkheid vanzelf. Heel belangrijk bij een pony die hangt is voorwaarts houden. Ga hij hangen, geef je been bij. Blijf niet vasthouden aan de voorkant, maar blijf elke keer zelf ontspannen.

Wat zegt je instructrice ervan?

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:58

Petra_O schreef:
Een pony kan alleen hangen als jij hem iets geeft om aan te hangen. Loslaten dus, die voorkant. Ga eerst eens werken aan de tempocontrole op je been en zit. Zorg dat je pony voorwaarts en aan je been is, en dat je hem ook weer op je zit terig kunt rijden. Pas dan ga je weer de voorkant oppakken en aan het werk met stelling en buiging op beide kanten. Heb je dat alles voor elkaar, dan komt de nageeflijkheid vanzelf. Heel belangrijk bij een pony die hangt is voorwaarts houden. Ga hij hangen, geef je been bij. Blijf niet vasthouden aan de voorkant, maar blijf elke keer zelf ontspannen.

Wat zegt je instructrice ervan?

Hij blijft hangen ookal geef ik extra been en als ik hem erg voorwaarts rijd dan is het wel wat minder, dus ik ga daar dan maar even aan werken.
En ik kan hem op mn zit terug krijgen.

Ik heb het er nog niet echt goed met mn instructrice over gehad, dat ga ik donderdag even doen.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:50

Wat bedoel je precies met zwaar worden? Knikt hij dan in zijn hals zover door dat hij naar beneden toe zwaar wordt? Of is het wat anders?

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:50

Regallie schreef:
Wat bedoel je precies met zwaar worden? Knikt hij dan in zijn hals zover door dat hij naar beneden toe zwaar wordt? Of is het wat anders?

Waar zie jij iets over zwaar worden? Ik snap niet goed wat je bedoeld. :o

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:25

Misschien kan je heel veel overgangen rijden, en als je pony gaat hangen handen eventjes op het zadel zetten, want ik denk niet dat je pony het lang vol zou houden, en met je henden op het zadel is het minder makkelijk voor je pony om het lang vol te houden.
Succes ;)

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:26

je paard moet er ook aan wennen dat hij nu op een andere manier gereden wordt..dus gun het ook even de tijd. en zorg er idd voor dat hij geen gewicht van jouw handen krijgt waarin hij kan gaan 'hangen', los het op door kneepjes te geven in je teugels om hem alert te houden en los te maken in het rijden van figuren, ook schakelen in tempo zal je helpen. Veel succes!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:37

kelly_Utah schreef:
Misschien kan je heel veel overgangen rijden, en als je pony gaat hangen handen eventjes op het zadel zetten, want ik denk niet dat je pony het lang vol zou houden, en met je henden op het zadel is het minder makkelijk voor je pony om het lang vol te houden.
Succes ;)

je moet niet terug gaan trekken :? help je je paard nog verder mee weg.

Trouwens jij ook hier op bokt anouk ? :P
heeft liesbeth geen tips voor je? ik had niet van haar verwacht dat ze jou met een thiederman laat rijden, meestal zegt ze af die handel..
Ik zeg dat ding eraf en lekker voorwaarts neerwaarts rijden met een wat langer teugeltje, jari moet denk ik ook nog een beetje evenwicht vinden. Probeer ligt contact met de teugels te houden veel overgangen en schakelen. Dan worden ze vanzelf lekker los en al een beetje aan de teugel. Als het niet lukt wil ik wel een keertje helpen anders :)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:39

Jasterina schreef:
kelly_Utah schreef:
Succes ;)

je moet niet terug gaan trekken :? help je je paard nog verder mee weg.

Trouwens jij ook hier op bokt anouk ? :P
heeft liesbeth geen tips voor je? ik had niet van haar verwacht dat ze jou met een thiederman laat rijden, meestal zegt ze af die handel..
Ik zeg dat ding eraf en lekker voorwaarts neerwaarts rijden met een wat langer teugeltje, jari moet denk ik ook nog een beetje evenwicht vinden. Probeer ligt contact met de teugels te houden veel overgangen en schakelen. Dan worden ze vanzelf lekker los en al een beetje aan de teugel. Als het niet lukt wil ik wel een keertje helpen anders :)

Ik zeg ook niet terugtrekken, natuurlijk niet.
Maar de pony hangt dan op zijn mond, en op een gegeven moment gaat hij dat wel voelen, dus als je je henden op het zadel laat steunen, merkt hij vanzelf dat dat niet zo'n fijne manier is..

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:56

dus jij laat je pony gewoon hangen tot dat die het zelf zat is?

slaat ook nergens op :n

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:07

Als hij niet stopt wel ja...
Mijn verzorgpaard deed dat het hele uur lang, met geen mogelijkheid weg te kijgen, totdat het baasje ervan zei dat het zo beter ging...
En nu gaat het stukken beter met rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:22

Dat je paardje gaat hangen betekent alleen maar dat hij niet heel correct ingereden is geweest, en dat jij hem ook niet op de goede manier bent blijven rijden.
Je zegt dat je nu les hebt ????? Is dat privéles of in groepsles ???
Alleen met privéles kan je aan zo'n probleem gaan werken, en ook al loopt je paardje op deze manier al jaren, toch kan je dat echt wel verbeteren.
Maar dat kan alleen als je idd die tiedeman eraf haalt en dus rijtechnisch veel beter gaat rijden.
Mssn is het wel nodig dat je instructie er een korte tijd zal moeten mee rijden ipv jij ( die kan dan eventueel met een ander bitje of toch ook met die tiedeman) maar dan op de correcte manier speciaal gericht om dit gedrag te corrigeren, das echt iets dat jij zelf niet kan.
Nadien gewoon weer rijden met gewone trens en zonder tiedeman, want het is net daardoor dat je probleem steeds erger wordt.
Neem les, privéles bedoel ik dan.
De fout zit niet bij het paardje, de fout zit bij de ruiter.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:06

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik de volgende les zonder thiedeman ga rijden, ik denk niet dat het er beter van word en ik ga er even met mn instructrice over hebben.

:)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:15

kelly_Utah schreef:
Ik zeg ook niet terugtrekken, natuurlijk niet.
Maar de pony hangt dan op zijn mond, en op een gegeven moment gaat hij dat wel voelen, dus als je je henden op het zadel laat steunen, merkt hij vanzelf dat dat niet zo'n fijne manier is..

Nou, doe van mij blijft dan vrolijk hangen. Veel makkelijker dan op je eigen benen lopen. Als je apard hangt, houd je zelf teveel vast, zo simpel is het. Hij moet eerst op zijn eigen benen leren lopen voordat je ook maar iets aan de voorkant doet. Op deze manier leert hij alleen maar om op jou te steunen.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:17

Ik ga morgen in de les zonder thiedeman rijden en ik ga het er met mn instructrice over hebben..
Jullie horen later hoe het is gegaan. :)

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:05

Anoukloves_ schreef:
Ik ga morgen in de les zonder thiedeman rijden en ik ga het er met mn instructrice over hebben..
Jullie horen later hoe het is gegaan. :)

Ik ga vandaag niet rijden, ben ziek.
Ik denk dat ik er morgen heen ga en dan ga rijden zonder thiedeman.
Jullie horen het nog wel.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:44

het hangen in de teugel kan je ook afleren door ineens je handen naar voren te doen. Hij/zij vind de aanleuning van jou wel prettig. Door dit telkens te doen als hij hangt, gaat hij ook leren op eigen kracht te lopen. En wat ook kan werken is goed zijn achterhand er bij met rijden hierdoor kan hij van voren beter rond lopen.

Hoor graag hoe je les volgende keer gegaan is

JoyceS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:04

novita13 schreef:
het hangen in de teugel kan je ook afleren door ineens je handen naar voren te doen. Hij/zij vind de aanleuning van jou wel prettig. Door dit telkens te doen als hij hangt, gaat hij ook leren op eigen kracht te lopen. En wat ook kan werken is goed zijn achterhand er bij met rijden hierdoor kan hij van voren beter rond lopen.

Hoor graag hoe je les volgende keer gegaan is

Idd als hij gaat hangen de druk van de teugels halen en beetje been. zo min mogelijk aan de teugels zitte dan heeft hij niks om op te hangen. Wat ook goed helpt is op een volte gaan rijden en je binnen hand naar voren. Hoope dat het lukt!

Forbidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:33

Achterhand moet er inderdaad meer bijkomen, veel meer want je pony is lui door op jou te gaan leunen. Dit kan ook door grondwerk/balkjes lopen waardoor hij actiever word en de achterhand geactiveerd. Laat hem flink doordraven en actief zijn over de balkjes en probeer na de balkjes te verruimen met je passen. Zo moet je pony wel opletten en train je tegelijkertijd die achterhand. Succes!

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 10:36

Forbidden schreef:
Achterhand moet er inderdaad meer bijkomen, veel meer want je pony is lui door op jou te gaan leunen. Dit kan ook door grondwerk/balkjes lopen waardoor hij actiever word en de achterhand geactiveerd. Laat hem flink doordraven en actief zijn over de balkjes en probeer na de balkjes te verruimen met je passen. Zo moet je pony wel opletten en train je tegelijkertijd die achterhand. Succes!
Bedankt voor de tip :D!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:43

Je zegt, dat je al een half jaar op je paard rijdt en les hebt. En het probleem is er nog. Andere, en goeie instructeur nemen. Dit is geen probleem van een half jaar.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:43

Verder commetaar hier boven niet gelezen, maar zit je zelf niet naar voren, of loopt je paard dan zelf op de voorhand? anders moet je hier aan werken. maar vind het een beetje raar dat je een thiedeman gebruikt voor hem/haar meer naar beneden te krijgen. beetje slechte reede. of wil hij/zij nog graag wegrennen .. maarja daar bemoei ik me niet mee!!

veel succes

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:02

ponyta schreef:
Verder commetaar hier boven niet gelezen, maar zit je zelf niet naar voren, of loopt je paard dan zelf op de voorhand? anders moet je hier aan werken. maar vind het een beetje raar dat je een thiedeman gebruikt voor hem/haar meer naar beneden te krijgen. beetje slechte reede. of wil hij/zij nog graag wegrennen .. maarja daar bemoei ik me niet mee!!

veel succes

Ik zit niet naar voren, maar mn pony loopt idd soms op de voorhand [achterhand is hoger]. Ik gebruik de thiedeman niet om hem naar beneden te krijgen, als je goed had gelezen had je ook gezien dat ik hem niet aan de teugel rijd. Ik heb hem om omdat hij anders zn neus horizontaal naar voren houd. Enja soms wilt hij wel is wegrennen. :)

@ Johanna59 ; dit probleem is er niet al een halfjaar, het is de laatste maand een beetje gekomen. :)