Bijna 4-jarige Kaspar @ stap- en drafwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Bijna 4-jarige Kaspar @ stap- en drafwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:30

We zijn nu een maand verder sinds ons trainingsweekend bij Noor (Mindfields@Bokt) en helaas een week erna werd mijn paard na binnen halen ontdekt met zes best zware kneuzingen op zijn rug, door toedoen van een paddockgenootje. Hierdoor moesten we noodgedwongen onze training weer stilleggen. Wel bleef ik hem regelmatig longeren. Drie weken erna kwam mijn nieuwe zadel binnen (Massimo dressuur II) en deze bevalt erg goed! Ik vind dat mijn zit er heel veel door verbeterd is, natuurlijk zijn er nog aandachtspunten (dat ik er bv op moet letten dat ik mijn schouderpartij ontspan en meer naar achteren 'zet', en m'n voeten lijden zo nu en dan een eigen leven).

Waar we nu mee bezig zijn. Na drie weken weer ohz dreigde mijn angst weer beetje terug te komen maar nu weet ik 'm veel sneller te overwinnen. Ik moet dus ten eerste op mijn houding letten, daarnaast op Kaspars activiteit. Hij is best lui aangelegd en niet zo voor het been. Echter, dit was pas de tweede keer weer serieuzer rijden dus ik rijd nu puur op de ontspanning. Het is de bedoeling dat we rustig aan weer de reactie op het been gaan verbeteren en meer voorwaarts houden. Als dit allemaal bevestigd is gaan we pas weer de galop erbij pakken. Vandaar dus ook geen galopfoto's. Op de foto's is hij ook niet altijd even actief, wel merk ik dat hij de stap erg makkelijk vindt en ook erg ruim en actief ondertreedt. Tijdens de draf is dit (nog) veel minder en vooral tijdens het uitdraven knalt ie zonder pardon op de voorhand.

Oja, en m'n zadel ligt hier echt wat te veel naar voren, volgende keer ga ik er op letten.

Kaspar - 3 jaar en 10 maanden - geen niveau - 10 maanden ohz met véél pauzes

Afijn, hier de foto's en de link naar ons laatste topic:
[RIJ-ITP] 3-jarige 'Arabier' bij Mindfields@Bokt

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D4PNYW3D.jpg
Zo beginnen we en ziet hij ooooveral wel iets.

1.
Afbeelding
Over z'n achterbeen hier mag ik niet klagen!

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Ik zit hier alsof ik nodig naar de wc moet maar allé..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AV6DGTPN.jpg

4.
Afbeelding
Andere kant op.

5.
Afbeelding
Kaspar vindt het allemaal wel best :z

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BGM77ERI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-REIZ6JMI.jpg
Ontspán, ontspán Franca! :+

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6JRVMJUO.jpg
Het kan niet altijd even fijn gaan :Y)

6.
Afbeelding
Hier voelde hij echt zo fijn aan :+:

7.
Afbeelding
Pompidom.. helemaal geen kapstokjes ofzo..

8.
Afbeelding
:Z

9.
Afbeelding
Kaspar vind ik hier erg fijn maar blijkbaar moet ik nog steeds naar de wc?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6FUPAFN4.jpg
En ook hij is wel eens een duikboot.

10.
Afbeelding
En hij vindt het allemaal zo boeiend.

En dan komt alweer zijn favoriete onderdeel: uitdraven. Het liefst sjort ie me half uit het zadel maar het lukt
tegenwoordig ook gewoon netjes door de teugel naar beneden te volgen :)

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding
En dan echt lekker los.

Commentaar is zeer welkom, maar houd het vriendelijk. We hebben nog een lange weg te gaan
maar we zijn hard aan het werk.

Annetje

Re: Bijna 4-jarige Kaspar @ stap- en drafwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:26

Wat ziet je paardje er toch weer knap uit! En ook erg knap dat jullie qua lef zoveel vooruit gegaan zijn.
Qua rijden vond ik je vorige topic wat beter. Hij lijkt zich nu vooral heel erg lang te willen maken en ik mis alle activiteit. Zoals op foto 10 zou ik graag zijn halshouding willen zien, maar dan nét een beetje meer het neusje eruit. Op de andere foto's buigt zijn hals amper in, alleen vanuit de kaak buigt hij zijn hoofd.
Ik denk dat je voeten al veel beter zouden zijn als je chaps aantrekt, of laarzen of iets wat daarop lijkt. Dat geeft wat meer steun aan je benen waardoor het makkelijker is om die voeten en onderbenen op de plek te kunnen houden. De rest van je houding vind ik helemaal niet verkeerd! Echt niet. Je drukt je hakken ook netjes uit.
Goed ook dat je aan de ontspanning werkt. Al zou ik zelf wanneer je hem lekker ontspannen aan het lopen hebt (zeg maar op het helft van je training van die dag) toch even wat actiever proberen te maken. Je zegt dat hij moeilijk reageert op je been en dat kan toch wel erg frustrerend zijn voor jezelf. Het is ook moeilijk om je pony straks weer actief aan je been te kijgen wanneer je hem al zo'n lange tijd heen hebt laten 'sukkelen'. Ik zou dan ook in het midden van je trainging even schakelen, overgangen rijden enz... en zorgen dat je reactie krijgt. Is die reactie goed genoeg voor die dag, dan werk je weer naar de ontspanning en werk je het af. Braaf paard, klaar.

Succes ermee :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:28

wat een ongelofelijk gaaf beest!
let er wel op dat je niet je voeten naar buiten draait..
voor de rest alleen wat hier boven word gezegd!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:35

Bedankt voor je reactie Annetje, aan je tips heb ik zeker wat. Het rijden bij Noor ging ook beter maar het is ook handiger als je een coach langs de zijlijn hebt staan, nu is het een kwestie van zelf 'uitproberen'. Gelukkig heb ik wel weer instructie gevonden dus daar ga ik zeer binnenkort mee beginnen :)

@ desty: dankje, op m'n voeten moet ik ook letten :j

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 07:10

hey franka! het ziet er heerlijk ontspannen uit, maar inderdaad misschien iets té. Ik doe hetzelfde met Wes, maar zoals hierboven aangegeven ga ik halverwege wat meer met 'm aan de slag: overgangen maken, wendingen en actief voor het been. Soms wordt ie dan iets te enthousiast en dan zoek ik opnieuw de ontspanning op en dan begin ik weer. Wel fijn dat je een intructeur hebt gevonden, dat is natuurlijk wel erg prettig!
De voetjes zijn al gezegd ;) ik vind je houding verder wel verbeterd!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 09:50

Door het nieuwe zadel vind ik m'n houding idd verbeterd, m'n schouderpartij moet alleen niet inzakken. Ik ga donderdag eens m'n rijden voornamelijk aan het activeren besteden. Tijdens dit keer rijden had ik m'n zweep weggedaan omdat ie in het begin beetje té actief was (telkens wegdraven als ie ontspande). Maar dit was pas de tweede keer weer, de volgende keer ga ik 'm weer eens achter de kont aanzitten :P

Ik ga nu lessen bij Joyce van Dam die Sandra met Nomad ook helpt en dat gaat zo goed, dat ik het ook wil gaan proberen. Dus ik ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik los durf want dan heb je toch veel meer aan je les. Volgende week weer nieuwe foto's met hopelijk weer een ander beeld :)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:09

joyce van dam zegt me zo gauw niets, maar ik hoop wel dat ze je verder kan helpen met Kas en dat het klikt. Lessen zijn toch belangrijk om verder te komen en de dingen goed te doen :) en idd,t is al top dat je lekker los kan rijden zonder dat je bang bent. ik ben weer benieuwd naar de volgende foto's ;)

femkeVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:23

Ik vind het een mooie pony.
Maar je moet er wel op letten dat je een beetjes naar achteren blijft zitten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:21

Bedankt voor de tip, daar moet ik idd op letten. :j

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:04

Ziet er goed uit! :)
Je houdt je handen goed gedragen, alleen goed naar achteren blijven zitten dan komt het helemaal goed!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:10

Je voeten wat meer naar binnen richten en minder voorover zitten. Volgens mij loopt je paardje erg op zn voorhand? Ik vind 'm wel super mooi!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 18:38

Hij loopt hier idd op de voorhand, ik was hier nog niet bezig met activeren. Dit zit nu wel in onze training dus ik hoop binnenkort weer met nieuwe foto's te komen :)

Ben blij te horen dat het alleen m'n voeten zijn en wat naar voren zitten, dan is m'n houding toch stukken verbeterd!