paard is vergeten wat ho is.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard is vergeten wat ho is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:45

ik rij mn fries al een aantal jaar dressuurmatig. maar ook regelmatig lekkere buitenritten.

2 weken geleden hadden we wedstrijd en meneer leek vergeten te zijn wat ho is. maar ook vanuit middendraf, middengalop enz wou hij niet meer terug. of pas heel laat. ook halthouden ging met veel pijn en moeite.afgelopen keren tijdens thuis rijden al wel wat beter maar niet super.
vandaag in het bos precies hetzelfde. uiteindelijk hem een paar keer dwars gezet. ik gebruik zithulp dus zwaar zitten enz. en lichte druk op mn teugels maarja uiteindelijk na goed wat druk kreeg ik hem niet terug.
heb hier nooit eerder problemen mee gehad.
wie heeft er tips voor mij om hem toch stil te krijgen en niet pas 6 passen nadat ik het gezegt heb.

__Robijn__

Re: paard is vergeten wat ho is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:48

Als aller eerste, een paard kan niet vergeten wat ho is. Dan zul jij niet duidelijk genoeg zijn, waardoor hij jou niet begrijpt. Een paard doet iets niet express niet.....

Mijn Fries wil ook wel is door denderen, gewoon een ophouding maken met je buitenhand. Dramt ie nog door, net even een iets steverige ophouding maken. Helpt bij mij erg goed!

Succes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:53

ophouding met buitenhand werkt niet. duidelijkere ophouding ook niet. nog duidelijker ook niet zwaar zitten daarbij ook niet. ho roepen ook niet. hij blijft echt doordrammen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:00

Niet zwaar gaan zitten. Wij willen graag dat het paard in de overgang terug zijn achterhand eronder zet, dus niet op de voorhand terugvalt maar echt zichzelf opvangt. Om dat te doen moet hij de rug bol maken, omhoog dus. Als jij daar op dat moment op gaat hangen...heeft hij geen andere keus dan de rug wegdrukken en doorlopen.
Zwaar zitten is een veel gebruikte uitdrukking die vaak verkeerd wordt uitgelegd. Als je normaal zit ga je mee in de beweging van het paard (je zit stil ten opzichte van je paard) Als je nu wilt stoppen, probeer je eigenlijk om net iets stiller te zitten dan je paard. Dit is heel erg moeilijk uit te leggen vanachter pc, maar je probeert de beweging die je heup/lendenen maken als het ware af te stoppen. Daarbij kun je bovenbeen en knie net iets vaster aanleggen en eventueel een ophouding op de teugel geven.

Het probleem bij het aanleren van 'zwaar zitten' wat bij jou mogelijk ook het geval is, is dat ruiters proberen om uit alle macht zoveel mogelijk gewicht in het zadel te persen, maar daarbij in elkaar zakken of uit balans raken. Waardoor zoals ik al zei, het paard alleen maar gehinderd wordt. Let dus eerst op je eigen houding, probeer voor de grap maar eens om vanuit middengalop een heel ietsje verlicht te gaan zitten en het paard dan terug te laten komen (dus op je druk van je bovenbeen en knie) Grote kans dat dat veel makkelijker gaat dan wanneer je blijft zitten!

Oja, ook waar ik zeg druk met je bovenbeen/knie, druk is geen spanning, zet je gewrichten niet vast, en blijf vooral diep ademhalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:02

Als jij hem laat doordrammen maak je het hem ook wel heel makkelijk.....
Leer je paard opnieuw op je wachten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:07

paard mag nooit doordrammen maar krijg hem op dit moment niet terug.
vraag het ook lief vraag het wat minder lief en dan zet ik hem dwars zodat hij dus wel stilstaat en mag pas weg als ik het zeg.

normaal tijdens het rijden/lessen moet ik gaan zitten int zadel. hak naar buitendraaien waardoor bovenbeen/knie wat meer in het zadel komen dus wat meer druk maar ook hier reageert hij niet op. eerst was het geen probleem is echt van de laatste 2 weken dat hij zo drammerig is. kan ook niks vinden waardoor hij het is gaan doen. ho is altijd ho geweest bij mij

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:09

Hmm, ja dat parkeren helpt op den duur niet nee...
Veel schijnovergangen en op het moment dat hij gaat drammen niet nog meer terug, maar verras hem door hem naar voren te vragen, en flink naar voren dan.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:10

Ok...weet je zeker dat je niet achterover valt waardoor je onbedoeld druk geeft op de rug?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:13

ja ik weet zeker dat ik niet achterover val blijf netjes recht in het zadel zitten.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:20

Ok, goed..

Ehm, voorjaarsfrisheid? Eerste buitenwedstrijd toevallig? Meer/ander voer, vers gras gehad? Onder deken uit?

Ik roep maar wat, maar als jij rijtechnisch niks anders doet, en je klinkt alsof je van jezelf goed weet wat je doet en niet onbewust in de weg zit, dan zou ik eerst kijken naar eventueel veranderde omstandigheden die het paard frisser kunnen maken.
Als je daar ook niet uitkomt, denk ik, maar dat vind ik moeilijk aan te geven zo, dat je toch een paar keer door moet pakken, mogelijkheid bestaat natuurlijk dat ze je gewoon probeert...
Heb je een goed omheinde rijbak tot je beschikking? Het kan een optie zijn om het paard eens gewoon met de neus tegen de wand te zetten bij het negeren van je hulp. Kost je net wat minder kracht/is net wat vriendelijker dan hem echt op de rem trekken. En komt bij een groot deel van de paarden ook wel aan dat dat dus niet de bedoeling was...Soms moeten ze gewoon even zeker weten dat het echt, echt, zekerweten, nu meteen moet :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:14

wedstrijd was binnen gras staat hij nog niet op voer en hooi is hetzelfde gebleven deken is al langer af. er is niks verandert in die weken hooguit het weer :D

rij als ik train in een binnenbak morgenavond dus maar eens echt op ho trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:44

Niet stoppen --> Op een volte.
Helpt niet? Volte kleiner maken :)
Uiteraard niet op wedstrijd :D Maar thuis wel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:37

Als je paard echt niet wil stoppen, dan heeft hij het idd nooit echt goed geleerd.
Een paard vergeet zoiets echt niet hoor.

ikke20 schreef:
ophouding met buitenhand werkt niet. duidelijkere ophouding ook niet. nog duidelijker ook niet zwaar zitten daarbij ook niet. ho roepen ook niet. hij blijft echt doordrammen.