linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 12:23

Hallo allemaal,

zaterdag heb ik voor het eerst mijn f9 proefje. Nu zit ik op een geweldig paard, maar hij heeft moeite met de linkergalop. Meestal springt hij verkeerd aan.
En ik vind het bij hem heel lastig om te zien of ie goed zit. Meestal bij hem doe ik het eer op gevoel..

maar hebben jullie misschien tips, hoe ik hem wel in de goede galop aan kan springen. endat ik dat geen 3 krijg :+

Ik geef duidelijk de hulpen, en vraag stelling naar binnen. Maar het werkt niet. Soms wil een klein tikje op zijn buitenschouder wel is helpen, maar met wedstrijd heb ik altijd mijn zweep in de andere hand vanwege het groeten.

Dit is trouwens mijn eerste proefje op hem. Ook is het in de f9 zo dat je bij a en bij c moet aanspringen en niet meer in een hoek.

chrisje_83

Re: linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:41

Als je je gewicht iets meer naar binnen laat komen bij het geven van je hulp is het makkelijker om je paard goed aan te laten springen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 14:27

oke daar ga ik ook nop letten :)

iemand anders nog tips?

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:30

heb werkelijk precies hetzelfde probleem, paard doet de linkergalop amper.
Wat wel is een keer helpt is om je heup zover mogelijk naar binnen te draaien, maar dit doe ik altijd in een hoek, weet niet of het op een recht stuk ook lukt.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 14:43

dat ga ik ook is proberen!

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:00

Mag ik vragen welke hulpen je precies geeft om links aan te springen?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:17

binnenbeen op de singel buitenbeen iets naar achter. (dus achter de singel.) ;)

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:13

Ik had dat ook, bij mij is het minder geworden door aan te galopperen in een hoek of in een volte. Toen ik dat deed leerde ik het ook herkennen of ik in de goede of foute galop zat en toen lukte het me weer om op rechte stukken aan te voelen of ik in de goede galop zit. Succes :)

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:30

probeer eens aan te springen met niet al teveel stelling en probeer je paard 'aan te duwen' met je linker zitbeenknobbel, dus beetje het idee dat je op een schommel zit. Probeer anders eerst hem aan te leren goed aan te springen op een volte, dan heb je sneller de controle. Als hij verkeerd aanspringt meteen weeer terug in draf, ontspanning opzoeken en weer rustig opnieuw. Oefenen aan de longe kan je ook helpen (met bijzetje). Veel succes!

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:32

oke en wat doe je met je gewicht en je handen? Dat was eigenlijk waar ik op doelde.. zal iets duidelijker zijn de volgende keer ;)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 14:50

bedankt voor de reactie's :) aan leren goed aanspringen kan ik niet zo veel mee ;( het is een manegepony en ik rijd zaterdag pas weer.
maar ik zal dat van jou is proberen :)

binnenhand iets van de hals af en buitenhand tegen de hals aan.
met m'n gewicht doe ik niet zoveel... (gewoon doorzitten)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:50

heeft iemand nog tips??

morgen is de groote dag :D

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:52

Linker stelling geven, en je paard naar binnen laten kijken.

Wat je ook kan proberen is om een kleine volte te rijden dan kan je je paard ook makkelijker naar binnen laten kijken en aangaloperen.

Afwenden van B naar E bijvoorbeeld en dan loodrecht naar de overkant en in galop aanspringen.

Succes morgen :P

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:47

Ik zou juist iets rechterstelling pakken, dus paard iets naar buiten laten kijken als het ware. Want het binnen voorbeen moet als eerste vooruit. wanneer je iets buitenstelling pakt kan dat been beter weg dan wanneer je gewoon linkerstelling neemt. Ook iets met je gewicht aan de buitenkant gaan zitten wil wel eens helpen. (Vandaar ook mijn vragen hoe je het normaal gesproken precies doet)..

Hopelijk lukt het morgen. Succes iig. Laat je het ons weten?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:54

Regallie schreef:
Ik zou juist iets rechterstelling pakken, dus paard iets naar buiten laten kijken als het ware. Want het binnen voorbeen moet als eerste vooruit. wanneer je iets buitenstelling pakt kan dat been beter weg dan wanneer je gewoon linkerstelling neemt. Ook iets met je gewicht aan de buitenkant gaan zitten wil wel eens helpen. (Vandaar ook mijn vragen hoe je het normaal gesproken precies doet)..

Hopelijk lukt het morgen. Succes iig. Laat je het ons weten?

Indd. Dan blijft de linkerschouder vrij. Probeer ook goed voorwaarts te rijden. Niet overhaast, maar ook niet in zo'n sloom sukkelgangetje. Probeer de overgang goed voor te bereiden. Dus iets van te voren doorzitten (begin van de hoek, dat mocht bij ons op de manege wel altijd), rustig maar lekker actief, en dan hoppa!

Veel succes!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 06:58

bedankt voor alle tips!

dat rechterstelling nemen had ik nog nooit aan gedacht! super ik ga het zeker uittesten :D

k hoop dat ik hem een beetje actiever krijg want het is wel een supersloom paardje :P maar ik ga m'n best doen, en ik laat het jullie weten!

k heb er zin in :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 17:25

iedereen super bedankt.

Helaas is de wedstrijd op dit paardje niet doorgegaan, en zat ik opeens op een ander.
Ook een leuk paardje, maar ik hat daar nog maar 1 keer eerder op gereden.

Het ging wel redelijk, hij maakte zicht erg sterk, maar verder ging het opzicht wel goed.
We hadden een leuke jury, want deze beoordeelde niet heel streng gelukkig :P

Met dit paardje had ik het probleem niet. (verkeerde galop)
maar als ik vbolgende keer weer op die ander zit dan ga ik de tips zeker gebruiken!

k heb mijn proef gehaald :D met 216 punten :D