wiebelende/gewegende benen, hoe stilhouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

wiebelende/gewegende benen, hoe stilhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 20:34

hallo,
op mijn eigen 2 ponys kan ik amper mijn benen stil houden, in draf beweegt het alle kanten op, ik raak de pony niet,
maar het beweegt heen en weer.
Het rare is dat ik het minder tot niet heb bij andere paarden. Hoe kan dit?
en hoe kan ik dit oplossen? :D

groetjes Lotte

lailapri

Re: wiebelende/gewegende benen, hoe stilhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:36

Ik denk dat het probleem uit je bekken komt, hoe is je balans en beenligging verder? foto?

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:39

Handig topic :D
Ik heb een beetje van hetzelfde last, maar dan ook op andere paarden
Dan is het wel minder erg maar het is nooit helemaal weg :(
En ik heb zelfs 1 keer in de 2 weken een zitles waarbij alleen op m'n benen word gelet maar het heeft niet echt veel nut :(

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:45

het probleem is ook niet je benen. als je kijkt naar een schommel slaat de zitting het meest uit, maar de beweging begint bovenan het touw, zo ook met je benen dus daar begint het probleem.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 20:52

lailapri schreef:
het probleem is ook niet je benen. als je kijkt naar een schommel slaat de zitting het meest uit, maar de beweging begint bovenan het touw, zo ook met je benen dus daar begint het probleem.

wat voor foto wil je ? :)
en ik kan mijn hakken ook met lange beugels niet goed uitdrukken dan krijg ik spierkramp, heeft dat er ook mee te maken? :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:55

ja hak hoort zover uitgedrukt dat je voer horizontaal is (alsof je ermee op de grond staat. Zo blijven je enkels ontspannen en blijft de vering.
Liefst een foto van zij.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 20:59

op mijn profiel staat 1 van voor, en nog een paar op het paard
ik zoek nog een gewone foto maar denk dat ik die niet heb opzij :=

edit: ik heb alleen een foto van opzij waar alleen de helft van mijn kont opstaat en omhoog, dus zonder benen :=

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:13

je hebt een prachtige stoelzit :D
Een mogelijk gevolg daarvan is wiebelbenen. Om te staan gaan je voeten naar voor, met zitten naar achter en soms gebeurt het ook dat bij het zitten juist de benen nar voor gaat omdat de ruiter dan als een soort plank neerstort.

Een paar leuke oefeningen die iedere ruiter zonder les kan oefenen (voor de verfijning is les nodig).
1) staan in de beugels. Eerst verlichte zit zodat je nog je evenwicht kan zoeken. Maar dan steeds rechter op. zorg dat je lekker stevig staat en veert in je gewrichten.
2) als je kan blijven staan kun je sta-sta-zit sta-sta-zit gaan oefenen, of nog langer blijven staan.
3) een moeilijke oefening waar echt een deel balns voor nodig is, lichtrijden zonder je zadel te raken (je mag het zadel wel raken maar niet zitten).

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:21

lailapri schreef:
je hebt een prachtige stoelzit :D
Een mogelijk gevolg daarvan is wiebelbenen. Om te staan gaan je voeten naar voor, met zitten naar achter en soms gebeurt het ook dat bij het zitten juist de benen nar voor gaat omdat de ruiter dan als een soort plank neerstort.

Een paar leuke oefeningen die iedere ruiter zonder les kan oefenen (voor de verfijning is les nodig).
1) staan in de beugels. Eerst verlichte zit zodat je nog je evenwicht kan zoeken. Maar dan steeds rechter op. zorg dat je lekker stevig staat en veert in je gewrichten.
2) als je kan blijven staan kun je sta-sta-zit sta-sta-zit gaan oefenen, of nog langer blijven staan.
3) een moeilijke oefening waar echt een deel balns voor nodig is, lichtrijden zonder je zadel te raken (je mag het zadel wel raken maar niet zitten).

oke bedankt, ik zal met mijn inctructreur hier aan werken en zal dit voorlopig even proberen,
haha ik heb dus een stoelzit,maar ik moet dus alleen maar voortaan zo rijden of hoe moet ik het precies allemaal doen?

moet ik verder nog een andere houding aannemen of mijn benen anders leggen , hakken beter uitdrukken? :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:28

het zijn oefeningen voor tussendoor. Je lichaam en hoofd moeten ook aan een nieuwe houding kunnen wennen, net als bij het paard.
benen vanuit je heup iets naar achter zodat er een rechte lijn te trekken is van oor naar schouder naar heup naar hak en dan loodrecht naar beneden natuurlijk.
Dat is wel even genoeg verandering voor je lijf dus zal daarop gaan oefenen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:41

oke, en nog een vraagje, als ik wil kijken naar mijn benen bijv.
wil mijn pony heel snel nog wel eens vertragen tot naar een langzamere gang overgaan, ook als ik mijn benen anders doe en
dus minder beweeg. das dus best logisch. Moet ik haar daarvoor
straffen door haar been te geven (niet luisteren) dan tikje?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:48

je pony kan om meerdere reden vertragen behalve lui voor het been. Denk dan aan dingen als remmen op je zit (onbewust).

wat jou kan helpen is in je hofd meetelen met het ritme verandert het ritme valt je dat meteen op en hoef je waarschijnlijk niet te straffen omdat je er metee wat aan kan doen.
Dat je nu nog niet perfect zit snap ik en denk wel dat je pony daar begrip voor heeft, zou bij elk verschil been aanleggen en dooroefenen. Uiteindelijk wordt het voor de pony ook beter en dat zal hij waarderen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:50

oke nog een vraag dan maar _O- (nu we toch bezig zijn :=)
moeten de beugels eerst ook een gaatje langer? of eerst even niet? :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:53

ik zou ze zo doen als jij lekker vind als ze maar niet te kort of te lang zijn. Jij moet ermee rijden en in deze houding is kort misschien wel lekker en wie weet denk je n een paar keeroefenen oef die beugels moeten langer.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:59

_Bitje_ schreef:
lailapri schreef:

wat voor foto wil je ? :)
en ik kan mijn hakken ook met lange beugels niet goed uitdrukken dan krijg ik spierkramp, heeft dat er ook mee te maken? :)

Misschien kan het daar wel aan liggen, kan je normaal gesproken wel goed je hakken uitdrukken dan?
Want dat hoort namelijk wel zo.
Anders kun je inderdaad krijgen wat jij krijgt.
Ook moet je als je gaat draven je benen tegen het zadel drukken (niet knijpen).

X,

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:00

ik zou het omschrijven als een natte dwijl die om het zadel hangt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 22:01

Asmara schreef:
Misschien kan het daar wel aan liggen, kan je normaal gesproken wel goed je hakken uitdrukken dan?
Want dat hoort namelijk wel zo.
Anders kun je inderdaad krijgen wat jij krijgt.
Ook moet je als je gaat draven je benen tegen het zadel drukken (niet knijpen).

X,

het lijkt bij mij soms zo dat ik niks kan vertellen over mijn benen, haha echt niet leuk meer :')
waar moet ik de drukpunten leggen in het zadel? :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:06

je hele binnenkant van je been dus niet een punt.

Ik vertel de kleine kinderen wel eens dat ze bij de pony op de tenen mag gaan staan (achterbenen) met hun hiel. Vaak worden de benen dan mooier en stiller.

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:12

hmm.. dit volg ik even :P
zit namelijk met precies het zelfde probleem!
't is eigenlijk net of ik de hele tijd been geef, maar wat dus niet zo is :+
maar m'n instructrice zegt dat m'n houding verder goed is.
benen & schouders precies op 1 lijn dus daar kan het niet aan liggen...

misschien hier nog tips? :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:15

maar dan heb je ook nog je bekken.
Klinkt beetje raar maar misschien kun je met lichtrijden proberen te staan alsof je plast als een jongetje ebij het zitten spijkerpoepen.
Bij beide val je naast je paard niet om dus balans is we belangrijk. Met staan je heupel strekken, bij zitten weer vouwen en naar beneder gaan zitten en niet naar achter.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:33

klapperende onderbenen kan komen doordat de bovenbenen te veel gespannen worden. Belangrijk is dus om je bovenbenen goed te ontspannen. Ook kan het komen door bijv. spanning in je onderrug. Het kan zijn dat je paard daardoor zijn rug te veel spant, waardoor je moeilijker kan zitten en je benen gaan bewegen.