Mijn fjordje galoppeert aan de longeerlijn heel goed en ontspannen, maar onder het zadel is het in eerste instantie al moeilijk om d'r in galop te krijgen, en daarna heeeel erg moeilijk om haar in galop te houden.
Ik galoppeer meestal aan in de hoek, en als ze niet meteen aanspringt ev. op de lange zijde. Zolang ik op de lange zijde blijf gaat het goed, zodra ze een bocht moet maken gaat ze terug naar draf.
Aan de longeerlijn ben ik nu aan het oefenen met verkleinde rondjes in galop, dat vind ze wel moeilijk, maar dan heb ik het over rondjes van +/- 15 meter, die van 20 meter gaan heel oké.
In principe voelt ze heel gecontroleerd omdat ze goed reageerd op het terugnemen naar de draf (probeer haar uit mezelf terug te nemen voordat ze uit zichzelf terugvalt)
Wat kan ik doen om haar makkelijker in galop te krijgen? (aan de longeerlijn maakt ze hele makkelijke overgangen van draf-galop-draf)
en wat kan ik doen om haar ook door de bocht in die galop te houden?
Ik rijd overigens zonder zweepje, en heb het 1x met zweepje geprobeerd, dat ging wel goed, maar was in de wei, dus ze zette meteen een rengalopje in tot aan het hek

als ik met zweepje ga rijden, waar kan ik haar dan het beste ondersteunen/aantikken?? (p.s. ze is best bokkerig)
Liefs Ilse
Ze is vorig jaar ingereden en heeft altijd erg gebokt bij het aanspringen (is mij verteld). Ze zetten haar altijd in galop door fanatiek bij te tikken en dan 'tikt' ze terug. Vreemd he... Iedereen die het heeft gebrobeert is er wel eens afgevallen! Ze heeft een tijdje stil gestaan en toen ik op stal kwam heb ik haar eerst een maand gelongeerd voordat ik ben begonnen met rijden. Toen ik er voor het eerst op zat bleek het zadel gebroken (voorboom) dus ik ben meteen weer afgestapt!! We vermoeden dat ze dus ook zo bokte omdat het zadel toen al kapot was en dat ze daar nu een trauma aan over gehouden heeft. Het rijden gaat op zich prima. Ze heeft inmiddels een hele lekkere en regelmatige draf en als ze ontspannen is en goed aan de hulpen probeer ik wel eens aan te springen. Meestal begint ze te bokken... Het is me 1x gelukt om 10 meter te galopperen! Ik was helemaal blij! Ik had gehoopt dat dat de doorbraak was, maar helaas... Mijn instructrice stelde voor om heel hard te gaan draven en haar in galop te laten vallen, maar dat doet ze niet. Ze blijft draven. Ook volte verkleinen, dan vergroten en als je op de hoefslag komt aanspringen werkt niet. Doorzitten, lichtrijden, wel zweep, geen zweep, ik weet het niet meer! Aan de longe gaat het goed, ook met een zadel erop. Ze vindt het niet leuk om met een ruiter te galopperen en dat is niet vreemd, aangezien ze nooit de kans gehad heeft om er van te genieten. Of ze kreeg op haar donder met de zweep, of ze had pijn in haar rug van het zadel... Wie heeft er tips? Misschien met behulp van een hindernisje ofzo? ook mijn paard is nog niet verkeersmak, dus in het bos proberen gaat helaas nog niet.