Hoe terug opbouwen na 6 maanden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sissie

Hoe terug opbouwen na 6 maanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 13:25

Een vriendin van me heeft door een medisch probleem 6 maanden niet met haar paard kunnen rijden. Nu zou ze (uiteraard) graag terug beginnen, en ze zou dit graag samen met mij doen. Voor mij geen probleem, ware het niet dat ik eigenlijk geen idee heb hoe we dit best terug kunnen opbouwen!

Ik kan me voorstellen dat we het beste lang losstappen en dergelijke, maar dan? Hoe lang zouden we kunnen draven en galopperen? Ik heb werkelijk geen idee. Wie weet raad?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:29

Ik heb ook al een hele tijd niet gereden ivm zwangerschap. Ben sinds 2 weken weer wat begonnen. Eerst was grondwerk en licht longeren. (Nog niet bijgezet ofzo) Ik wisselde dit wat af. Sinds afgelopen week ben ik 2x na het longeren er even opgeweest. Eerst alleen maar uitstappen, nu ook stukjes draven. Nu moet ik zeggen dat mijn lichaam nog niet helemaal wil. Als dat beter ging had ik misschien wel al wat meer gedaan. Ik zou gewoon rustig aan beginnen met rijden, nog niet te veel vragen en goed naar het paard kijken. Ik doe het in ieder geval op gevoel.

Smoethie

Re: Hoe terug opbouwen na 6 maanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:26

rustig beginnen.
eerst een aantal keren lekker longeren. Nog niet te veel aan het werk zetten gewoon heel rustig aan doen neem de tijd.
als je er weer opstapt gewoon eerst een kwartiertje rijden en niet gelijk 2uur het bos in.
gewoon alles op gevoel doen je voelt vanzelf het best aan wat je wel en niet kan doen

verder ga ik helemaal mee in wreckh ^^

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:28

ook ik ben zwanger geweest en heb nu paar maanden niks gedaan
ik wil volgende week beginnen met longeren en zo conditie opbouwen,zelf mag ik er nog niet op
dan rustig aan stappen en wat draven 15min en dat opbouwen naar steeds wat langer
niet elke dag,paard en ik zullen vast spierpijn krijgen,dus in het begin lekker lang en laag en veel figuren rijden om haar weer soepel te krijgen

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:37

start met longeren rustig aan. als je weer gaat rijden dan merk je snel genoeg hoeveel je paard aankan. doe het rustig aan en forceer niets. wissel in het begin longeren en rijden en dagje rust af. Dan ben je snel weer op conditie :)

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 02:12

Heb ongeveer hetzelfde!
Heb 2 jaar niet gereden (Mijn paard dus ook niet) en ben nu weer begonnen. Eerst een maandje gelongeerd en bijgezet. Toen erop.
Rijd nu ongeveer 15 a 20 minuten rond en laag en lekker voorwaarts en daarna goed uitstappen.
Lastig want mijn paard is ijverig en wil best aan de slag.
Ben benieuwd hoelang het duurt voor ze weer bespiering heeft en terug zit op oude niveau (ZZlicht)
Is nu een beetje pudding allemaal... en bij mij ook! Haha
Ga wel weer lessen want het valt echt tegen. Weet niet goed hoe snel het kan of juist niet kan.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:35

Ik ben een jaar geleden ook een paard gaan verzorgen dat ook een jaar niets had gedaan ivm gezondheidsredenen (aan zn achterbeen).
Ik ben hem elke dag gaan verzorgen (Stallen mesten, poetsen). Helaas kon hij niet gelongeerd worden, omdat hij aan de longeerlijn een soort van flipte, dus heb ik vooral veel tijd genomen, rustig aan en langzaam opbouwen. Het belangrijkste is in mijn ogen dat je echt moet aanvoelen of je het paard niet te snel te veel belast, wat bij mijn verzorgpaard wel lastig was, want hij is echt een harde die altijd voor je wilt werken. ;)

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:04

Ik weet niet hoe het paard is, als die nou heel druk is of iets. zou ik zeggen eerst longeren en dan er op. maar als die nog geen kik geeft dan kan je er natuurlijk wel op. en een beetje opbouwen, je kan natuurlijk niet bij het niveau beginnen waar je daar voor was.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:06

Lekker longeren, met zadel en hoofdstel, op een gegeven moment de stijgbeugels naar beneden doen.
Daarna is het echt een kwestie van gewoon opstappen. Hij/zij zal niet heel erg braaf zijn, als het al een snelle is zal het wel een beetje ongecontroleerd gaan, maar hoe vaker je oefent hoe beter dit zal gaan.

Ik zou beginnen met 3/4x per week ongeveer drie kwartier inclusief instappen en uitstappen. Dat kan je uitbreiden en op een gegeven moment train je gewoon weer op volle kracht ;)

Wel kan ik het niet laten om even te melden dat het veel fijner is om een paard in je eentje op te bouwen ipv met zijn tweeën, maar dat is mijn mening :)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:42

mijn paard heeft ook om medische redenen een halfjaar stilgestaan. het is echt verschillend hoesnel een paard weer in conditie is en alles weer kan doen. is het nu helemaal genezen of kans dat het terugkomt? altijd voorzichting doen in het begin. ik ben begonnen met longeren. een week lang dacht ik. met wat rustdagen tussen door.
qua rijden, kleine stukjes geen moeilijke oefeningen. wat overgangen en buigen/oefeningen. weet niet wat voor niveau dit paard hiervoor liep?
met galoperen zou ik nog even wachten maar wat ik al zei het is echt wat het paard aangeeft alweer te kunnen doen. :j
ik deed in het begin vaak rustdag en dan dag aan 't werk en dan weer rustdag etc. en rustdagen ook steeds meer afbouwen en het werk opbouwen.

ga vooral niet te snel het zou zonde zijn als het paard overvraagt wordt. :)